• Anonym (A cry of joy or satisfaction!!)

Pojknamn Eureka?

Funkar det?
    Vad tycks?
    Fint, neutralt eller fult?

• Svar på tråden Pojknamn Eureka?
  • Anonym (A cry of joy or satisfaction!!)
    Anonym (A cry of joy or satisfaction!!) skrev 2020-09-22 22:47:45 följande:

Aslan bättre?

Nääääj men
    Asian som typ landet ?
  • Xenia
    Anonym (A cry of joy or satisfaction!!) skrev 2020-09-21 20:46:09 följande:

Vad neggo alla verkar va. Om jag hade valt Erika eller Erik hade ingen brytt sig o det är rätt lika. Min vän tycker det är ett tufft och unikt namn. Varför skulle det inte godkännas? Ja tycker Frenemy är hJaäftigt, låter typ som en superhjätinna. Dödtrist med Anna och Vidar som typ alla heter.

Alltså varning på att välja ett häftigt namn. Byt namn själv till ett i så fall. Jag är helt övertygad om att inget barn vill ha ett sådant namn eller öht ett "unikt" namn. De vill hellre heta Anna eller Vidar.

Dessutom finns det faktiskt namn utanför topp 100-listan som ändå folk känner igen och som inte är "unika".
  • Xenia
    Anonym (A cry of joy or satisfaction!!) skrev 2020-09-22 22:50:08 följande:
    Nääääj men
    Asian som typ landet ?
    Aslan är ett turkiskt namn som betyder "lejon". Välkänt för alla som läst Narnia-böckerna.
  • mari123
    Zakopane skrev 2020-09-22 15:23:55 följande:

Om man stavar svenska så här:

Me

juh

d

Så blir det väl helt perfekt att barnet får heta Äävreeeka.

I norrland kanske? I stockholm blir det väl evreeeeeka. Hur som helst INTE ett namn jag skulle ge ett barn. .
  • hawthorne

Vill man skryta med hur obildad och okunnig man är så passar det perfekt. Men varför måste barnet lida?

Tycker att det är bättre att du själv tar det som ditt eget namn, det är ju ändå din egen okunnighet och brist på bildning du skryter öppet med.

• Anonym (farmor)

Aslan bättre?

Aslan var ett Lejon i 

Häxan och lejonet ? Wikipedia
    sv.wikipedia.org ? wiki ? Häxan_och_lejonet
    Häxan och lejonet (originaltitel: The Lion, the Witch and the Wardrobe), är den ... och döttrar komma till Narnia, och då kommer lejonet Aslan, Narnias skapare, ...
  • Anonym (Förälder)

Det finns mer än Anna, Vidar, Eureka och Frenemy.

Döp er själva till dessa namn/ord.
    Låt barnen få "vanliga" namn.

Det är fan ren barnmisshandel att hålla på såna här hittepånamn.
    Stackars barn.

• SvenOlsson

Jag gillar namn där barnet kommer slippa svara på frågan "Hur stavar du det?" tusentals gånger under sitt liv. Det är en människas personlighet och stil som gör dem intressanta, inte ett bisarrt namn. Men det är bara min åsikt

• Alessia
    Anonym (A cry of joy or satisfaction!!) skrev 2020-09-21 18:52:46 följande:

Funkar det?
    Vad tycks?
    Fint, neutralt eller fult?

Usch, dessa UNIKA, hemska namnförslag!!! 

I TV-serien Morse är kriminalkommissarien av förhoppningsfulla och idiotiska föräldrar döpt till Endeavour (strävan, ansträngning) efter sjökaptenen och upptäcktsresanden James Cooks fartyg HM Bark Endeavour. Han avslöjade prakiskt taget aldrig sitt namn - skämdes för det - utan använde enbart sitt efternamn, Morse. Egentligen inte helt lyckat det heller. Mors betyde död på latin....

Barn ska namn som ingen kan missförstå eller häckla dem för, punkt
  • Panduro

Som sagt, era namntrådar är inte roliga. Alls. Varför förutsätter ni att det ska uttalas evreka? Det naturligaste och troligaste är väl att namnet uttalas Eureka. Med u alltså. Inte v.

• Anonym (Hold my beer)

Aslan bättre?

Nä men asså nu trollar du bara.... 
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (A cry of joy or satisfaction!!) skrev 2020-09-22 22:50:08 följande:
    Nääääj men
    Asian som typ landet ?
    Asian är inte ett land, det är en beteckning på folkslag. På engelska heter området Asia, på svenska Asien.
  • Anonym (Drag)

Aslan bättre?

Aslan har jag träffat ett par barn som heter. Och även katter.
  • Anonym (.)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-09-23 21:44:06 följande:
    Fast jag ogillar att du och andra använder ordet förståndshandikappade som ett skällsord.
    VARFÖR tycker du att det är okej?
    Det finns människor med IF som är intelligenta oavsett.

I övrigt håller jag med om olämpligheten hos dessa människor.
    Ja nu pratade jag inte om människor med intellektuell funktionsnedsättning....

• Anonym (Förälder)
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 22:52:29 följande:
    Ja nu pratade jag inte om människor med intellektuell funktionsnedsättning....
    Förståndshandikapp är det gamla ordet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-09-23 23:48:46 följande:
    Förståndshandikapp är det gamla ordet.
    Jag vet det. Man kunde även använda ord och begrepp såsom efterbliven, utvecklingsstörd, Idiot, imbecill, sinnesslö, efterbliven, dåre, vanför, krympling, invalid och en rad andra ord.
    Alla är gamla benämningar på intellektuell funktionsnedsättning och speglar främst attityder och förhållningssätt.

Idag skulle ingen få för sig att använda någon av dessa ord för någon med en funktionsnedsättning men orden lever kvar och används i helt andra sammanhang.

Var det något annat du undrade över rent språkligt?
  • Anonym (Drag)
    Anonym (.) skrev 2020-09-24 07:09:58 följande:

Jag vet det. Man kunde även använda ord och begrepp såsom efterbliven, utvecklingsstörd, Idiot, imbecill, sinnesslö, efterbliven, dåre, vanför, krympling, invalid och en rad andra ord.

Alla är gamla benämningar på intellektuell funktionsnedsättning och speglar främst attityder och förhållningssätt.

Idag skulle ingen få för sig att använda någon av dessa ord för någon med en funktionsnedsättning men orden lever kvar och används i helt andra sammanhang.

Var det något annat du undrade över rent språkligt?

Jo, det användas och det är varken okej att kalla en person med IF eller som ett skällsord till personer utan IF.

Att använda förståndshandikappad, CP, neger, svartskalle, bög osv som skällsord är inte okej. Folk tar illa vid sig, så du bör tänka över ditt sätt att uttrycka dig på.

Om du inte själv har en intellektuell funktionsnedsättning och tycker om att bli kallad för efterbliven förstås....då kan du ju föreslå att begreppet återinförs.
  • Anonym (Jag har funnit det!)
    Alessia skrev 2020-09-23 15:20:30 följande:

Usch, dessa UNIKA, hemska namnförslag!!! 

I TV-serien Morse är kriminalkommissarien av förhoppningsfulla och idiotiska föräldrar döpt till Endeavour (strävan, ansträngning) efter sjökaptenen och upptäcktsresanden James Cooks fartyg HM Bark Endeavour. Han avslöjade prakiskt taget aldrig sitt namn - skämdes för det - utan använde enbart sitt efternamn, Morse. Egentligen inte helt lyckat det heller. Mors betyde död på latin....

Barn ska namn som ingen kan missförstå eller häckla dem för, punkt

Som McGyver!
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Drag) skrev 2020-09-24 11:03:23 följande:
    Jo, det användas och det är varken okej att kalla en person med IF eller som ett skällsord till personer utan IF.

Att använda förståndshandikappad, CP, neger, svartskalle, bög osv som skällsord är inte okej. Folk tar illa vid sig, så du bör tänka över ditt sätt att uttrycka dig på.

Om du inte själv har en intellektuell funktionsnedsättning och tycker om att bli kallad för efterbliven förstås....då kan du ju föreslå att begreppet återinförs.
    Folk verkar ju inte förstå detta.
    Detta är inte första gången jag ser det här på FL och jag blir riktigt jäkla trött på det.

Tack!
Svar på tråden Pojknamn Eureka?