Pojknamn Eureka?
Funkar det?
Vad tycks?
Fint, neutralt eller fult?
Funkar det?
Vad tycks?
Aslan bättre?
Vad neggo alla verkar va. Om jag hade valt Erika eller Erik hade ingen brytt sig o det är rätt lika. Min vän tycker det är ett tufft och unikt namn. Varför skulle det inte godkännas? Ja tycker Frenemy är hJaäftigt, låter typ som en superhjätinna. Dödtrist med Anna och Vidar som typ alla heter.
Om man stavar svenska så här:
Me
juh
d
Så blir det väl helt perfekt att barnet får heta Äävreeeka.
Vill man skryta med hur obildad och okunnig man är så passar det perfekt. Men varför måste barnet lida?
Tycker att det är bättre att du själv tar det som ditt eget namn, det är ju ändå din egen okunnighet och brist på bildning du skryter öppet med.
Aslan bättre?
Det finns mer än Anna, Vidar, Eureka och Frenemy.
Döp er själva till dessa namn/ord.
Låt barnen få "vanliga" namn.
Det är fan ren barnmisshandel att hålla på såna här hittepånamn.
Stackars barn.
Jag gillar namn där barnet kommer slippa svara på frågan "Hur stavar du det?" tusentals gånger under sitt liv. Det är en människas personlighet och stil som gör dem intressanta, inte ett bisarrt namn. Men det är bara min åsikt
Funkar det?
Vad tycks?
Som sagt, era namntrådar är inte roliga. Alls. Varför förutsätter ni att det ska uttalas evreka? Det naturligaste och troligaste är väl att namnet uttalas Eureka. Med u alltså. Inte v.
Aslan bättre?
Aslan bättre?
Jag vet det. Man kunde även använda ord och begrepp såsom efterbliven, utvecklingsstörd, Idiot, imbecill, sinnesslö, efterbliven, dåre, vanför, krympling, invalid och en rad andra ord.
Alla är gamla benämningar på intellektuell funktionsnedsättning och speglar främst attityder och förhållningssätt.
Idag skulle ingen få för sig att använda någon av dessa ord för någon med en funktionsnedsättning men orden lever kvar och används i helt andra sammanhang.
Var det något annat du undrade över rent språkligt?
Usch, dessa UNIKA, hemska namnförslag!!!
I TV-serien Morse är kriminalkommissarien av förhoppningsfulla och idiotiska föräldrar döpt till Endeavour (strävan, ansträngning) efter sjökaptenen och upptäcktsresanden James Cooks fartyg HM Bark Endeavour. Han avslöjade prakiskt taget aldrig sitt namn - skämdes för det - utan använde enbart sitt efternamn, Morse. Egentligen inte helt lyckat det heller. Mors betyde död på latin....
Barn ska namn som ingen kan missförstå eller häckla dem för, punkt