• Anonym (Undrande)

    Ni med barn i friskolor...

    Hur ser ni på deras vinstuttag av skattepengar samt den segregation som följer? Står ni långt till höger politiskt sett? Eller räknar ni er som vänster trots att era högst medvetna val visar raka motsatsen?

    Jag känner många som är rejält "röda" som valt friskolor som absolut inte vill se friskolor i ett större perpektiv då dom gärna utåt vill förespråka allas lika värde och att skattepengar inte ska användas till vinstuttag för privata företag. Man gömmer sig gärna bakom "alla kan ju välja dom" medan man ändå lätt kan se statistiskt vilka det är som faktiskt gör detta medvetna val och det är inte dom resurssvaga som dominerar utan dom är undantagen. Vinstuttagen låtsas man inte om alls.

  • Svar på tråden Ni med barn i friskolor...
  • Anonym (-)

    Jag bryr mig ärligt talat inte så länge som mitt barn får en bra skolgång med bra lärare. Det kan inte den kommunala skolan erbjuda.

  • Anonym (F)

    Är vinstuttagen verkligen problemet? Är inte problemet att den kommunala skolan inte ger vad man vill ha?

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (F) skrev 2020-09-23 10:18:38 följande:

    Är vinstuttagen verkligen problemet? Är inte problemet att den kommunala skolan inte ger vad man vill ha?


    Och vad menar du i detta? Vad är det du vill ha?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (-) skrev 2020-09-23 10:10:37 följande:

    Jag bryr mig ärligt talat inte så länge som mitt barn får en bra skolgång med bra lärare. Det kan inte den kommunala skolan erbjuda.


    För att kommunala skolan måste ta hand om alla svagare elever eller hur tänker du nu? Är du höger?
  • Anonym (-)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-09-23 10:31:17 följande:

    För att kommunala skolan måste ta hand om alla svagare elever eller hur tänker du nu? Är du höger?


    Jag röstade blankt i senaste valet.

    Jag kan inte tala för alla friskolor, men vår skola tar enbart in välutbildade lärare med spetskompetens. De tar in maximalt 15 barn i varje klass och det finns endast en klass i varje årskurs.

    De har vällagad mat från grunden, de använder sig mycket av museum och guider i undervisningen, de har aktiviteter i sport och kultur i skolans regi, osv.

    Det är lugnt på lektionerna. Stök och bråk tolereras inte. Detta är inte bara något som sägs, utan det efterlevs också. De tar hårda tag mot stök i klassrummen, mobbing och dyl.

    Sedan är det också så att föräldrarna är mer aktiva och brydda i sina barn, vilket gör atmosfären så mycket trevligare.
  • sextiotalist
    Anonym (Undrande) skrev 2020-09-23 10:31:17 följande:

    För att kommunala skolan måste ta hand om alla svagare elever eller hur tänker du nu? Är du höger?


    Det finns friskolor som har gett bättre stöd för barn med problematik än vad de kommunala har gjort.

    Sedan har vi folkhögskolorna, som också måste vara vinstdrivande för att fungera, som fångar upp de som skolorna missat under 12 år

    Utöver detta så måste verksamheter som inte är offentliga ha en viss vinst för att överleva alls.
  • Anonym (F)
    Anonym (Undrande) skrev 2020-09-23 10:30:01 följande:

    Och vad menar du i detta? Vad är det du vill ha?


    Det hade inte funnits plats för friskolor om kommunala skolor gett folk vad de vill ha. Det har inget med mig personligen att göra.
  • cosinus

    Jag brukar rösta i mitten, men visst de samarbetar ju ofta med partierna till höger.

    Jag är generellt inte så imponerad över tanken med friskolor. Jag ser stora fördelar med att barnen går med barnen i närområdet men trots det så går mina barn i friskola alla 4 (eller ja gjorde, den ena har börjat gymnasiet och det är kommunalt igen)

    Barnens friskola är en liten friskola, klart de tar ut vinster men de är väldigt måna om att mycket pengar går tillbaka och gör nytta i skolorna (det är 2). Men givet är ju att de har fördelar som kommunala skolan inte har. Kan välja storlek på klasserna, eftersom de har en bra styrning har de lätt att få lärare o s v.

    Vi bytte dit när ena dotterns klass i årskurs 4 på vår närmaste kommunala skola fullkomligt gick sönder. Det var kaos, folk började byta och av 11 tjejer i klassen bytta alla skola utom 1 (tyvärr då den enda tjejen med invandrarbakgrund så hennes föräldrar hade nog inte möjlighet rent praktiskt). Det sammanföll med att just då så startade friskolan upp en ny klass så det fanns klass och de allra flesta tjejerna följdes åt dit.

    Vi hade massor av samtal med rektorn och försökte verkligen få till lösningar men det var gigantiskt ointresse från dennes sida. Senare fick även syskonen byta (då gällde ju syskonförtur så det funkade) för jag kände bara att jag orkade inte ha med den rektorn att göra igen.

  • Mrs Moneybags

    Min son går i en av de många friskolor som inte är ett aktiebolag, utan drivs av en stiftelse. Dessa skolor glöms ofta bort i debatten där man vill måla upp de vinstdrivande friskolorna som den största faktorn bakom segregeringen i skolan idag. Tyvärr glömmer man ofta bort den absolut viktigaste anledningen till segregeringen - bostäderna. Det fanns segregering även när jag var liten på 70- och 80-talen just på grund av att de som bodde i rika områden var de enda som hade möjlighet att gå i skolan i det rika området. Idag är det faktiskt inte så, ALLA har möjlighet att ställa sina barn i kö till friskolorna. 

    Den uppdelning som finns idag kommer inte att försvinna bara för att man stänger ner friskolorna. De föräldrar som har intresse och engagemang för sina barn kommer fortsatt att se till att de får en bra och fungerande skola och de föräldrar som inte har tillräckliga kunskaper eller insikter kommer fortsätta skicka sina barn till närmaste skola oavsett vad den har för resultat. 

    Man kan inte trolla bort olikheter i samhället genom att tvinga barn att blandas i skolorna. Prio ett borde vara att lyfta samtliga skolor och ge mer pengar till skolan så att klasserna kan minska i storlek och lärarna kan få den tid och de resurser de behöver för att kunna bedriva en vettig undervisning. 

    Jag har röstat både höger och vänster, men jag tänker inte använda mitt barn som något experiment för en misslyckad skolpolitik, mitt ansvar är att göra allt för att han ska få en bra skolgång. 

  • Anonym (tvillingmamma)

    Våra barn går i en kommunal skola, men där vi bor är de kommunala skolorna bra. Mindre ort utan några större problem. Eller det klart att skolorna kunde vara bättre här också. Klasserna är ganska stora, och även om det inte är någon problemskola, har även vi märkt av resursbristen och lärarbristen tyvärr. Men generellt fungerar det, de flesta av barnen kommer från hem som är engagerade i barnens skolgång, stök och bråk tolereras inte, det är för det mesta lugnt på lektionerna osv. Politiskt är jag mer vänster än höger, men inte på alla områden. Och jag kan förstå om många väljer friskolor, ifall alternativet är en dåligt fungerande kommunal skola.

Svar på tråden Ni med barn i friskolor...