Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

NIPT istället för KUB?

Jag hade valt att göra ultraljudet som är en del av KUB. Och sen NIPT.
    Det finns ett stort värde i att se ett levande foster som har ett korrekt rörelsemönster. Beräkningen i KUB hade jag avstått och sen hellre litat på resultatet av NIPT.

• Anotherone
    Anonym (Snarttrebarn) skrev 2020-09-23 12:32:14 följande:
    Tack för den här insikten. Ringde min bm direkt och bokade kub ultraljudet
    Ingen orsak!
    Vi hade inga problem med att betala en sån här sak ur egen ficka. Så jag kände inte att vi hade behövt göra KUB först för att (eventuellt) få det bekostat. Även om jag kan förstå att man gör så. Men då måste man vara beredd på att ändå ha hört KUB-siffran och veta vad man vill göra med den informationen.

Nu senast gjorde vi först KUB som gav oss "ok" siffror. Jättebra siffror ur barnmorskans perspektiv men alldeles för långt ifrån den trygga siffra som vi, eller framför allt min man, hade väntat sig.
    Så vi bokade NIPT privat och när det resultatet kom släppte en stor sten från våra axlar. Det är inte heller 100% och det finns en miljard saker som kan hända från det att man ser sin lilla bebis på ultraljudet tills hen föds. Det vet vi.
    Men det mildrade oron under graviditeten i alla fall.
    Så hade vi fått fler barn hade vi gjort som jag skrev, alltså bara valt ultraljudsdelen, vänligt men bestämt tackat nej till beräkningen och sen gjort NIPT vid sidan om.
  • Anotherone
    Anonym (Es) skrev 2020-09-27 23:13:35 följande:
    Okej. Någon som vet om nipt eller kub kan "larma" för andra kromosomavvikelser också, även om de egentligen inte kollar efter det? För det finns ju så mkt annat än bara de tre vanligaste...
    Det beror på vilket test man väljer.  Jag valde samma som någon skrev ovan. Det söker ut de tre vanligaste trisomierna, de kontrollerar att barnet har en korrekt uppsättning könsceller och så visar det vilket kön barnet har, om man vill.
    Vi valde att inte kolla könet, även om möjligheten fanns. Att uppsättningen könsceller var normal var det enda som var intressant just då.

Sen kan du välja utökad testning, då kollas det som benämns mosaicism. Då finns det friska kromosomer blandade med såna som har avvikelser. Sen vad det kan innebära för barnet i form av svårigheter längre fram vet jag inte. Men om jag minns rätt så sa vår barnmorska att om man gör "vanligt" nipt utan utökad kontroll och det visar på frisk uppsättning av kromosom 13, 18 och 21 så förekommer oftast ingen mosaik på andra kromosomer. 
    Sen kanske det inte kostar så mycket mer. Om man ändå ska lägga ut pengar privat kanske man lägger på en liten summa och får en större bild. Men vi följde hennes råd i den frågan.
  • Anotherone
    Bunny on speed skrev 2020-09-28 11:38:46 följande:
    Nu spånar jag lite...

Nipt testar ju specifika saker och endast det.

På kub kan ju nackspalten indikera annan problematik utöver de tre trisomierna man testar för. Men mer än så tvivlar jag på.
    Just därför har de barnmorskor och läkare som jag pratat med, sagt att ett ultraljud i kombination med nipt täcker in det mesta. Då kan man mäta spalten, datera fostret och se så att det ser ut att vara så stort som man förväntar sig, mäta nackspalten och se att fostret har ett "friskt" rörelsemönster. Sen hoppar man över själva KUB-beräkningen som bara är en beräkning. Och så går man på nipt.

Det tror jag jag hade valt om jag skulle skaffat fler barn
  • Anotherone
    Anonym (Kostnad?) skrev 2020-09-29 15:02:29 följande:

Ni som gjort privat NIPT, vad har det kostat er?

Betalade också strax under 6000kr. Detta var 2016 så det är nog inte lika kostsamt idag, pga fler som erbjuder testning än vad det var då.
Svar på tråden NIPT istället för KUB?