• granitmuppen

NIPT istället för KUB?

Hej!

Via regionen får vi göra KUB kostnadsfritt.

Vi överväger dock att göra en NIPT privat. Anledningen är att vi båda är oroliga personer och en sannolikhet i KUB vs. faktan via NIPT kommer göra oss tryggare. 

Finns det någon mening att göra en KUB om man gör en NIPT?  

Visst- det är ju "kostnadsfritt" för oss men det kostar ju sjukvården att göra den och känns ju onödigt att belasta i onödan. 

• Svar på tråden NIPT istället för KUB?
  • LillaPi78

Vi valde att göra nipt privat i vecka 10. Då gjordes ett ultraljud för att fastställa att veckan stämde. Ville gärna göra KUB-ultraljudet också men fick inte. Undersökningarna tog ut varandra sa BM och det var ingen idé sa hon. Blev lite besviken och ångrade lite att jag berättat om nipten. Detta var för ett par månader sedan då coronan var som värst, kanske ville de göra så få undersökningar som möjligt, jag vet inte.

• Favolosa

Jag är över 35 och blev erbjuden KUB men vi valde att göra NIPT privat ändå. Anledningen till det är att det är mer tillförlitligt. Vi kände att vi inte skulle lita helt och fullt på KUB. I samband med NIPT gjorde ett UL för att bekräfta att fostret hade hjärtslag och att det var minst 10 v. Vi hade redan gjort ett tidigt UL privat dessförinnan så vi visste att jag var tillräckligt långt gången men man vill ju ändå se att där finns hjärtaktivitet.

Dock behöll jag min inbokade tid för KUB-ultraljud för jag gärna ville göra ett UL ändå och se att allt såg bra ut. Och vid detta UL visade det sig att det var en himla tur att jag gjort NIPT för det konstaterades att jag redan var 14+4 och KUB kan bara göras fram till och med 13+9. Efter det kan de inte mäta den där spalten.

• Anonym (Es)

Vilken typ av nipt har ni gjort, ni som gjort redan? Finns ju olika hsr jag sett, dvs som kan se olika mkt.

• Favolosa
    Anonym (Es) skrev 2020-09-27 21:24:09 följande:

Vilken typ av nipt har ni gjort, ni som gjort redan? Finns ju olika hsr jag sett, dvs som kan se olika mkt.

Vi testade trisomierna och könskromosomavvikelser. Egentligen hade vi bestämt oss för att enbart kolla på trisomierna eftersom könskromosomer-testet har lite högre risk för falska positivt. Och vill man sen gå vidare och dubbelkolla detta positiva svar med ett fostervattenprov så kan det inte ses med en snabbanalys. Det skulle alltså ta 2-3 veckor att få svar. Och eftersom FVP kan göras tidigast i v. 15 så skulle det betyda att man är i v. 18 innan man får besked. Och då har det ju inte längre någon betydelse när man är så långt gången. Iallafall skulle det inte haft det för oss. Så vi kände att det inte ger något att kolla könskromosomer och det är dessutom något man kan leva ett bra liv med, även om där finns avvikelser.

Dock uppstod det ett missförstånd mellan min make och mig när vi var där för blodprovet och vi trodde både att den andra hade ångrat sig och plötsligt ville kolla efter könskromosomerna. Barnmorskan tyckte vi skulle göra det eftersom det ingick i priset och där blev det ett missförstånd mellan maken och mig. Så det gjordes. Svarat kom tack och lov tillbaka negativt. På både trisomierna och könskromosomerna.

Vi tog också reda på könet
  • Favolosa
    LillaPi78 skrev 2020-09-23 20:16:22 följande:

Vi valde att göra nipt privat i vecka 10. Då gjordes ett ultraljud för att fastställa att veckan stämde. Ville gärna göra KUB-ultraljudet också men fick inte. Undersökningarna tog ut varandra sa BM och det var ingen idé sa hon. Blev lite besviken och ångrade lite att jag berättat om nipten. Detta var för ett par månader sedan då coronan var som värst, kanske ville de göra så få undersökningar som möjligt, jag vet inte.

När jag berättade för barnmorskan på BMM att vi skulle göra NIPT så ville hon också avboka min KUB. Jag sa då att vi inte bestämt oss ännu (fast vi redan hade bokat NIPT) och att om vi skulle gå vidare med NIPT så avbokar jag KUB-ultraljudet. Så jag fick ändå ta blodprov för KUB på BMM och när jag sedan kom till UL för KUB och tanten där fick veta att jag gjort NIPT så ville hon nästan avbryta och skicka hem mig igen. Hon muttrade en del om att det var ju onödigt. Sen mjuknade hon lite och var ändå trevlig under UL. Dock visade det sig att jag var för långt gången för att spalten skulle kunna mätas för KUB så det var ju tur att jag gjort NIPT. Jag hade ju dock inte fått svaret från NIPT när jag var på detta UL för KUB, det kom några dagar senare.
  • Anonym (Es)
    Favolosa skrev 2020-09-27 22:17:32 följande:

Vi testade trisomierna och könskromosomavvikelser. Egentligen hade vi bestämt oss för att enbart kolla på trisomierna eftersom könskromosomer-testet har lite högre risk för falska positivt. Och vill man sen gå vidare och dubbelkolla detta positiva svar med ett fostervattenprov så kan det inte ses med en snabbanalys. Det skulle alltså ta 2-3 veckor att få svar. Och eftersom FVP kan göras tidigast i v. 15 så skulle det betyda att man är i v. 18 innan man får besked. Och då har det ju inte längre någon betydelse när man är så långt gången. Iallafall skulle det inte haft det för oss. Så vi kände att det inte ger något att kolla könskromosomer och det är dessutom något man kan leva ett bra liv med, även om där finns avvikelser.

Dock uppstod det ett missförstånd mellan min make och mig när vi var där för blodprovet och vi trodde både att den andra hade ångrat sig och plötsligt ville kolla efter könskromosomerna. Barnmorskan tyckte vi skulle göra det eftersom det ingick i priset och där blev det ett missförstånd mellan maken och mig. Så det gjordes. Svarat kom tack och lov tillbaka negativt. På både trisomierna och könskromosomerna.

Vi tog också reda på könet

Okej. Någon som vet om nipt eller kub kan "larma" för andra kromosomavvikelser också, även om de egentligen inte kollar efter det? För det finns ju så mkt annat än bara de tre vanligaste...
  • Bunny on speed

Fick nipt av min region, men inget ultraljud gjordes då. Dock hade jag gjort ett par tidigare.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anotherone
    Anonym (Es) skrev 2020-09-27 23:13:35 följande:
    Okej. Någon som vet om nipt eller kub kan "larma" för andra kromosomavvikelser också, även om de egentligen inte kollar efter det? För det finns ju så mkt annat än bara de tre vanligaste...
    Det beror på vilket test man väljer.  Jag valde samma som någon skrev ovan. Det söker ut de tre vanligaste trisomierna, de kontrollerar att barnet har en korrekt uppsättning könsceller och så visar det vilket kön barnet har, om man vill.
    Vi valde att inte kolla könet, även om möjligheten fanns. Att uppsättningen könsceller var normal var det enda som var intressant just då.

Sen kan du välja utökad testning, då kollas det som benämns mosaicism. Då finns det friska kromosomer blandade med såna som har avvikelser. Sen vad det kan innebära för barnet i form av svårigheter längre fram vet jag inte. Men om jag minns rätt så sa vår barnmorska att om man gör "vanligt" nipt utan utökad kontroll och det visar på frisk uppsättning av kromosom 13, 18 och 21 så förekommer oftast ingen mosaik på andra kromosomer. 
    Sen kanske det inte kostar så mycket mer. Om man ändå ska lägga ut pengar privat kanske man lägger på en liten summa och får en större bild. Men vi följde hennes råd i den frågan.
  • Bunny on speed
    Anonym (Es) skrev 2020-09-27 23:13:35 följande:

Nu spånar jag lite...

Nipt testar ju specifika saker och endast det.

På kub kan ju nackspalten indikera annan problematik utöver de tre trisomierna man testar för. Men mer än så tvivlar jag på.
  • Favolosa

Värt att ha i åtanke är att när man kollar 22q11 så är sannolikheten för falskt positivt ganska överhängande. Analys på Trisomi 13, 18 och 21 har väldigt hög träffsäkerhet, könskromosomer lite sämre träffsäkerhet och 22q11 har dålig träffsäkerhet. Så tänk noga igenom vad du vill använda svaret till. Är du beredd på att efter ett positivt svar vänta in gravidvecka 15 och därefter gå vidare och göra ett FVP, som tar upp till 3 veckor att analysera och som dessutom ger en ökad (om än liten) risk för missfall? (Trisomier kan de se i en snabbanalys på FVP men könskromosomer och 22q11 kräver att n mer ingående analys som tar tid!)

Mitt råd är att läsa på ordentligt. Googla och googla på engelska. Det finns mycket mer info på engelska om tillförlitlighet när det kommer till NIPT.

Flera kliniker som erbjuder NIPT i Sverige avråder faktiskt från att testa något annat än trisomi 13, 18 och 21 just pga tillförlitligheten är för låg.

• Favolosa
    Bunny on speed skrev 2020-09-28 11:38:46 följande:

Nu spånar jag lite...

På kub kan ju nackspalten indikera annan problematik utöver de tre trisomierna man testar för. Men mer än så tvivlar jag på.

Som jag förstått det kan KUB inte påvisa något som NIPT inte kan. Vad är det för annan problematik du syftar på?
  • Anotherone
    Bunny on speed skrev 2020-09-28 11:38:46 följande:
    Nu spånar jag lite...

Just därför har de barnmorskor och läkare som jag pratat med, sagt att ett ultraljud i kombination med nipt täcker in det mesta. Då kan man mäta spalten, datera fostret och se så att det ser ut att vara så stort som man förväntar sig, mäta nackspalten och se att fostret har ett "friskt" rörelsemönster. Sen hoppar man över själva KUB-beräkningen som bara är en beräkning. Och så går man på nipt.

Det tror jag jag hade valt om jag skulle skaffat fler barn
  • Anonym (Es)
    Anotherone skrev 2020-09-29 08:56:32 följande:

Just därför har de barnmorskor och läkare som jag pratat med, sagt att ett ultraljud i kombination med nipt täcker in det mesta. Då kan man mäta spalten, datera fostret och se så att det ser ut att vara så stort som man förväntar sig, mäta nackspalten och se att fostret har ett "friskt" rörelsemönster. Sen hoppar man över själva KUB-beräkningen som bara är en beräkning. Och så går man på nipt.

Det tror jag jag hade valt om jag skulle skaffat fler barn

Låter rimligt.

Nån som vet hur vanligt det är med andra avvikelser utöver de som de kollar för med nipt?
  • Bunny on speed
    Favolosa skrev 2020-09-28 23:48:42 följande:

Som jag förstått det kan KUB inte påvisa något som NIPT inte kan. Vad är det för annan problematik du syftar på?

Bred nackspalt kan vara indikation på hjärtproblem
  • Anonym (Kostnad?)

Ni som gjort privat NIPT, vad har det kostat er?

• Favolosa
    Anonym (Kostnad?) skrev 2020-09-29 15:02:29 följande:

Vi gjorde NIPT på Sokolova Gynklinik i Göteborg. Betalade 4500 kr och då ingick trisomierna, könskromosomer och könsbestämning. Vill man lägga till 22q11 så kostar det totalt 5900 kr.

De andra klinikerna i Gbg är betydligt dyrare. Hos Carlakliniken tex kostar enbart trisomierna och könskromosomer 5900 kr och du kan lägga till 22q11 för 1300 kr. Liknande priser hos Barnmorskegruppen och Barnmorskehuset.
  • Anotherone
    Anonym (Kostnad?) skrev 2020-09-29 15:02:29 följande:

Betalade också strax under 6000kr. Detta var 2016 så det är nog inte lika kostsamt idag, pga fler som erbjuder testning än vad det var då.
  • HE78

Hej!

Jag är gravid i v 18. Gjorde kub och då samtidigt nipt test. Där jag går på MVC (Sthlm mama mia) gör de numera kub även om man väljer att ta ett nipt och bekostar själv. Just för att med kub test görs ulj och kan visa andra avvikelser än det som man ser i nipt testet genom ?Bara? blodprovet.

Hade inte tänkt på det själv innan (gjorde tex bara nipt vid min förra grav)

Fick bra siffror på mitt kub test, men nipt är mer tillförlitligt så har valt att göra det också.

Har vänner som fått dåliga siffror på kub och oroat sig men sen har allt varit bra.

Även en bekant som med bra siffror på kub Som fått en flicka med DS, världens sötaste tös!

Så jag litar mer på nipt än kub!

• Favolosa
    mammatillsnarttre skrev 2020-10-13 21:01:26 följande:

Ni som valde att få könet avslöjat stämde det ?

Könet på NIPT är VÄLDIGT träffsäkert!

Vi fick besked om pojke på NIPT och det visade sig också väldigt tydligt på RUL att det definitivt är en pojke. Till och med jag som inte är utbildad att kolla UL såg det. Tydligt att där fanns både pung och snopp på bebis
Svar på tråden NIPT istället för KUB?