• Anonym (K)

    Ekonomisk beroende av min man

    Men alltså ni måste ju börja diskutera kompensation för din förlorade inkomst? Det är ju inte meningen att du ska ta hela den ekonomiska smällen för föräldraledigheten.

    Den dag du har en inkomst bör du naturligtvis se till att ni delar alla kostnader rättvist

  • Anonym (K)
    Anonym (smulan) skrev 2020-09-24 10:44:35 följande:

    Ja, dock finns det inte så mycket att göra just nu åt den saken ..

    Självklart! Jag delar mer än gärna på alla kostnader.

    Kommer ju få föräldrapenning igen sen när nya föds men den kommer bli betydligt lägre än förra iom att jag inte jobbat.


    Hur långt är det mellan barnen? Mindre än 2,5 år? Isf har du samma föräldrapenning som med första barnet äcen om din sgi sänkts.

    Jag tycker ni bör diskutera att du behåller hela din föräldrapenning och han fortsätter stå för all utgifter ifall han inte kompenserat för din inkomstförlust tidigare. Ni får sätta er ner att räkna hur mycket mindre han kunnat spara när du varit hemma med barn och hur mycket mindre du kunnat spara
  • Anonym (K)
    Anonym (smulan) skrev 2020-09-24 11:09:28 följande:

    Är det sant? för isf låter det ju grymt! Kommer vara 2 år exakt mellan dom.

    Ja det låter definitivt som en plan ska ta upp det med honom ikväll.


    Japp. Blir du gravid inom 1 år och 9 månader från förra barnet så är föräldrapenningen densamma med nästa barn. Dock är din sgi ändrad så skulle du bli sjukskriven så blir ju den ersättningen på lägre nivå. Det är alltså bara föräldrapenningen som berörs av detta
  • Anonym (K)
    Anonym (Söderöver) skrev 2020-09-24 11:27:02 följande:

    Mitt tips är att du gör ett Instagramkonto och säljer dina alster där.

    Jag textar ( kalligrafi typ )där och har massor av följare som gillar det jag gör. Lägger upp en text nästan varje dag för att hålla följarnas intresse igång. Textar även det mina följare önskar... du kan göra samma fast med det du målar.

    Lycka till !


    Måste bara kolla. För några år sedan när jag startade företagskonto på instagram så var det inte tållåtet att sälja någonting där? Har detta ändrats? Eller bryr de sig helt enkelt inte om att man gör det?
  • Anonym (K)

    Jag måste bara fråga dig... Ditt barn är alltså drygt 1,5 år. Du har tagit ut full förälfrapenning fram tills när? När blev din sgi nollad? Och har ni HELT slut på förälfradagar? Både dina och hans (förutom hans 90). Anledningen till att jag frågar är för att utreda om det finns någon chans att rädda din sgi

    Ett oerhört korkat beslut att du fortsätter vara hemma och får din sgi nollad. Skulle du bli sjuk för livet nu så får du inte en krona i ersättning.

    Hade ni tänkt igenom detta så skulle ni sparat på dagar under barnets första år istället. Då är nämligen sgi skyddad och du kunde tagit dessa dagar nu istället för fortsatt skyddad sgi.

    För att få en SGI igen måste du arbeta 6 månader. Med andra ord. Se till att återgå i arbete i 6 månader så snart du bara kan.

  • Anonym (K)

    Jag får ursäkta om jag låter otrevlig. Men jag är oerhört frustrerad över att det inte ingår i skolan att lära sig regler kring sgi och förstå vidden av att inte sabba den.

    I övrigt vill jag säga. Jag har varit hemma med barn på heltid i 1,5 år utan att ta en föräldrapenningdag. Är min sgi nollad? NEJ. Har jag hamnat efter min partner ekonomiskt? NEJ.
    För att skydda min sgi har jag efter barnets ettårsdag studerat halvtid för att få SGI-skydd. Så mitt råd till dig om din SGI- inte är nollad ännu. Försök få en restplats på 50% studier NU. Kanske komvux funkar tom? På så sätt kan du isf skydda din sgi.

    Angående ekonomin. Vi har räknat på hur mycket pengar jag förlorar i sparande på att vara föräldraledig utan att ta ersättning. Det är ungefär 12.000. Min man betalar alla kostnader vilket gör att hans utgifter ökat med runt 7000 kronor. Alltså kan han spara 7.000 mindre än vanligt. 
    Här ser du en skillnad. Jag förlorar 5000 kronor mer än honom. För detta kompenserar han mig med 1500 och jag får barnbidraget på 1000. På så sätt har vi hamnat i ett läge där vi båda "förlorar" lika mycket på att jag är hemma. 
    Dock är vi i situationen att jag VILL vara hemma och ser det som en förmån, varför han inte kompenserar något för eventulla missde år i karriären, vilket naturligtvis också kan vara relevant i vissa fall.

    Att tillägga. Vi har inte gemensam ekonomi i grunden varför han alltså för över pengar till mig som jag har till MITT sparande

  • Anonym (K)
    Anonym (Söderöver) skrev 2020-09-24 13:19:03 följande:

    Nu vet jag inte hur det funkar med företagskonto på IG.

    Jag har privat konto och där finns länk till min hemsida så där sker försäljningen.

    Tipsade om Instagram för att man lätt når ut till många med hashtaggar.


    Tycker det absolut var ett bra tips! Var mest nyfiken. Då säljer du heller inte direkt på instagram eftedom du säljer på hemsidan. De regler jag talade om handlade bara om direkt försäljning på instagram
  • Anonym (K)
    Mimosa86 skrev 2020-09-24 13:33:35 följande:

    För det första, hans intjänade pengar och din föräldrapenning är ER inkomst. Ni är en familj och i en familj har båda parter bestämmande rätt.

    Du avstår jobb och pengar när ni fick barn vilket möjliggör för honom att få full inkomst (hade han ju aldrig kunnat annars) alltså är det pga dig som det ens är möjligt för honom att tjäna detta. Du tar hand om barn och kanske ner av hemmet? Det är också ett jobb fast oavlönat men det ska vägas med. Såklart du har likvärdig bestämmande rätt av bilen.

    Om ni kommit överens om att du tar ut all föräldraledighet så förutsätter jag att han kompenserar dig genom att betala in bortfallet för din pension?

    I annat fall tycker jag du ska halvera din kommande föräldraledighet och låta honom steppa in så du kan börja jobba igen. Han behöver komma ner på jorden med vad det är att vara familj och vilka uppoffringar det också innebär.


    Pensionen kompenseras dock genom barnåren (googla på det). Det stora problemet här skulle jag inte säga är pension utan det krassa inkomstbortfall som gör att ts inte kan spara en krona
Svar på tråden Ekonomisk beroende av min man