• Anonym (Undrar)

    Tid för varandra? När lägger sig era barn?

    Hej! Jag undrar lite hur andra familjer gör. Ni som har barn i ca 4-9-års ålder, när lägger ni dem på helgen?

    Tycker ni det är viktigt att ni vuxna även får lite tid tillsammans ensamma på kvällen att pusta ut, ta nåt glas vin framför Tv:n etc eller är det bara att glömma att ha sån tid när man är förälder?

    Frågan gäller både kärnfamiljer och bonusfamiljer.

    Undrar eftersom min sambo och jag har olika syn på detta.

  • Svar på tråden Tid för varandra? När lägger sig era barn?
  • Anonym (Hanna)

    Barnen är 4 och 6. De lägger sig vid 20 på helger, absolut senast 20.30 så vi kan få tid ihop jag och maken. På vardagarna läggs dem mellan 19.15-19.30

  • Anonym (sova vad är det?)

    *fnittrar åt ovan*

    Vårt barn har aldrig sovit som andra barn. Han har lagt sig 21 från han var 3 år och somnade aldrig före 22 så nej, vi har inte haft någon mer vakentid ihop förrän han blev 13 och vi flyttade till en mer separerad bostad och han började hållas på sitt rum och spela spel med kompisar.

    Att slåss med barnet om att sova i fyra timmar per kväll är liksom inget liv, det fattar jag inte varför man gör.

    Jag var själv likadan som barn. Min mamma var förtvivlad.

  • Brumma

    För att vår vardag ska fungera så lägger vi oss på vardagarna samtidigt som barnen (8 och 11 år). Vi sover dessutom oftaat med varsitt barn.

    På helgerna är vi ju vakna efter att barnen somnat. Ibland ser vi en film ihop men oftare ägnar vi oss åt vår hobby :)

    Vi umgås när barnen är med, och egentid får vi när de är ute eller på övervåningen.

  • Anonym (...)

    Barnen (5 och 8 år) lägger sig vid 20 såväl vardag som helg. De har somnat vid 21 (yngsta vill att någon ligger bredvid tills hon somnat). Jag och min man lägger oss vid midnatt. Barnen är morgonpigga och går upp vid 7 på helgerna, men väcker inte oss förrän vid 9.

  • whitestar
    Anonym (sova vad är det?) skrev 2020-09-25 22:37:34 följande:

    *fnittrar åt ovan*

    Vårt barn har aldrig sovit som andra barn. Han har lagt sig 21 från han var 3 år och somnade aldrig före 22 så nej, vi har inte haft någon mer vakentid ihop förrän han blev 13 och vi flyttade till en mer separerad bostad och han började hållas på sitt rum och spela spel med kompisar.

    Att slåss med barnet om att sova i fyra timmar per kväll är liksom inget liv, det fattar jag inte varför man gör.

    Jag var själv likadan som barn. Min mamma var förtvivlad.


    Jag var oxå en sån som sov typ 4 timmar per natt när jag var liten,mamma sa jag var jämt vaken typ.

    Min son är inte lika extrem men han sover inte jättemycket. Och då jag är kvällstrött så går jag oftast o lägger mig samtidigt eller t.o.m före han. En kväll (helg) i veckan brukar jag hålla mig vaken så vi ska hinna umgås jag o maken

    Numer så är sonen tonåring och sover gärna länge på helgerna så då får vi tid att prata o umgås jag o maken på förmiddagarna. Sen är det ju mycket kompistid som gäller så då hinns det ju med lite partid.
  • Anonym (massa tid)

    Jag o maken umgås mest hela tiden tycker jag. Han är där när jag vaknar, vi äter frukost ihop, vi lagar middag ihop och sköter hushållet och barnen ihop. Känns som jag är med honom mest hela tiden så jag har inget jättestort behov av ännu mer tid med honom.

    Vi lägger barnen vid 20. Vi ägnar oss hellre åt våra hobbies, antingen tillsammans eller var för sig, eller fixar de sista hushållssysslorna på kvällarna.

    Jag tycker att tv-tittning är nåt en gör med folk en inte aktivt vill umgås med, och jag har säkert släpat in den inställningen i familjen. Så om vi ser på tv är det för att vi är för trötta för att umgås.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (...) skrev 2020-09-25 23:07:07 följande:

    Barnen (5 och 8 år) lägger sig vid 20 såväl vardag som helg. De har somnat vid 21 (yngsta vill att någon ligger bredvid tills hon somnat). Jag och min man lägger oss vid midnatt. Barnen är morgonpigga och går upp vid 7 på helgerna, men väcker inte oss förrän vid 9.


    Det tycker jag låter sunt. Då hinner man ha myskväll med barnen men så hinner man vara ett "par" sen också. Sambon tycker det är viktigt att man ska får va uppe längre på helgen men jag tycker mest det stör rutinerna och gör att vi får noll tid ihop. Känner även att det blir för sent för barnen.

    Varför vända på dygnet liksom. 2 av 3 barn här hemma vaknar ändå samma tid som på vardagar... Det ingen mening med att de ska va uppe längre då. Visst kanske nån halvtimme eller max timme längre på helgen men bara för att? Det 3e barnet vaknar inte tidigt, har svårt att gå upp på morgonen och kan lätt sova till 10-11.De andra vaknar runt 7. Att då hålla uppe hen (6 år) till typ 21.30-22 gör ju bara att barnet sover längre.... Jag tycker det är mer sunt att hålla vardagstiderna så barnet vaknar vid 8-9 istället (då somnar hen vid 20.30).
  • Anonym (Fick inte tid.)

    Har bara ett barn, men vi fick inte särskilt mycket tid för varandra igen förrän hon blev 11-12 ngt. Är 15 nu och mamma och pappa är inte så roliga längre tydligen.

    Men jag gillar det, känns lite som att vi hittat tillbaks till varandra och har all tid i världen nästan istället för ingen. Inte för att vi gled isär...men äh ni fattar nog. Det är väldigt trevligt. Jag gifte mig med en härlig snubbe som är kul och avkopplande att vara med.

  • whitestar
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-25 23:34:43 följande:

    Det tycker jag låter sunt. Då hinner man ha myskväll med barnen men så hinner man vara ett "par" sen också. Sambon tycker det är viktigt att man ska får va uppe längre på helgen men jag tycker mest det stör rutinerna och gör att vi får noll tid ihop. Känner även att det blir för sent för barnen.

    Varför vända på dygnet liksom. 2 av 3 barn här hemma vaknar ändå samma tid som på vardagar... Det ingen mening med att de ska va uppe längre då. Visst kanske nån halvtimme eller max timme längre på helgen men bara för att? Det 3e barnet vaknar inte tidigt, har svårt att gå upp på morgonen och kan lätt sova till 10-11.De andra vaknar runt 7. Att då hålla uppe hen (6 år) till typ 21.30-22 gör ju bara att barnet sover längre.... Jag tycker det är mer sunt att hålla vardagstiderna så barnet vaknar vid 8-9 istället (då somnar hen vid 20.30).


    Jag håller med,max en timma längre på helger annars rubbas sömnen. Det är alldeles för kort tid att släppa på rutiner helt.
  • whitestar
    Anonym (massa tid) skrev 2020-09-25 23:27:07 följande:

    Jag o maken umgås mest hela tiden tycker jag. Han är där när jag vaknar, vi äter frukost ihop, vi lagar middag ihop och sköter hushållet och barnen ihop. Känns som jag är med honom mest hela tiden så jag har inget jättestort behov av ännu mer tid med honom.

    Vi lägger barnen vid 20. Vi ägnar oss hellre åt våra hobbies, antingen tillsammans eller var för sig, eller fixar de sista hushållssysslorna på kvällarna.

    Jag tycker att tv-tittning är nåt en gör med folk en inte aktivt vill umgås med, och jag har säkert släpat in den inställningen i familjen. Så om vi ser på tv är det för att vi är för trötta för att umgås.


    Det finns ju vuxenaktiviteter och samtal som man kanske vill hinna med utan vakna barn
Svar på tråden Tid för varandra? När lägger sig era barn?