• Killerhillary

    Snuvad på arvet - gick det rätt till?

    Hej, 

    Min farmor gick bort i våras. Hon hade tre barn, ett med sin första man (det barnet var min pappa, numera avliden) och två barn med sin andra man (hennes andra man är avliden sedan länge). 

    För några år sedan sålde hon av en sommarstuga för tre miljoner, och gav en varsin miljon till sina två levande barn (detta berättade hon själv för mig). När hon dog hade jag väntat mig att det skulle finnas i alla fall en liten slant som skulle komma mig till godo som bröstarvinge. Jag vet att hon också hade en del tillgångar i form av konst och smycken etc. Tänkte att det säkert tar ett tag innan kvarnarna malt klart så jag har inte förrän nu kollat upp vad som egentligen hände. 

    Visar sig att de två levande barnen har registrerat sig som enda bröstarvingar, och att de uppgett att det inte fanns några tillgångar i dödsboet. Någon på kommunen har skrivit under att han "enligt min vetskap" eller något sådant "inte känner till att det ska finnas några tillgångar i dödsboet". 

    Jag känner mig lite ledsen över att ha blivit utmanövrerad helt av mina två farbröder. Dels att de fick farmor att sälja av sitt sommarhus medan hon levde, och dels att de inte ens uppgav att jag fanns som bröstarvinge. 

    Skulle ni ha gjort något åt denna situation? Kan man ens göra något åt den? 

    Mycket tacksam för all eventuell input. 

  • Svar på tråden Snuvad på arvet - gick det rätt till?
  • lövet2

    Nej, det gick inte rätt till. Vi är i en sådan situation just nu, med 3 barn som lever och 1 som dog för flera år sedan. Arvet ska delas i 4 lika stora delar, och en fjärdedel går till det döda barnets barn. Så ska det vara. Allt annat är helt emot alla arvslagar.

  • Anonym (...)

    Helt galet.

    Dessutom tror jag att de miljonerna de fick från sommarstugan räknas som förskott på arv. Jag tror inte det är ok att göra så heller.

    Tråkigt att det blir så här, folk blir giriga när arv ska delas och tydligen är pengar viktigare än både släkt och samvete...

    Ta hjälp av en jurist. Önskar dig lycka till!

  • Kjell2
    Killerhillary skrev 2020-09-26 20:56:07 följande:

    Hej, 

    Min farmor gick bort i våras. Hon hade tre barn, ett med sin första man (det barnet var min pappa, numera avliden) och två barn med sin andra man (hennes andra man är avliden sedan länge). 

    För några år sedan sålde hon av en sommarstuga för tre miljoner, och gav en varsin miljon till sina två levande barn (detta berättade hon själv för mig). När hon dog hade jag väntat mig att det skulle finnas i alla fall en liten slant som skulle komma mig till godo som bröstarvinge. Jag vet att hon också hade en del tillgångar i form av konst och smycken etc. Tänkte att det säkert tar ett tag innan kvarnarna malt klart så jag har inte förrän nu kollat upp vad som egentligen hände. 

    Visar sig att de två levande barnen har registrerat sig som enda bröstarvingar, och att de uppgett att det inte fanns några tillgångar i dödsboet. Någon på kommunen har skrivit under att han "enligt min vetskap" eller något sådant "inte känner till att det ska finnas några tillgångar i dödsboet". 

    Jag känner mig lite ledsen över att ha blivit utmanövrerad helt av mina två farbröder. Dels att de fick farmor att sälja av sitt sommarhus medan hon levde, och dels att de inte ens uppgav att jag fanns som bröstarvinge. 

    Skulle ni ha gjort något åt denna situation? Kan man ens göra något åt den? 

    Mycket tacksam för all eventuell input. 


    Gäller det Sverige?

    Är du barnbarn enligt folkbokföringen?

    Har du blivit kallad eller deltagit på någon bouppteckning eller arvskifte?

    Har du skrivit på några papper kring detta?

    Vad säger dina farbröder?

    Hur mycket är du beredd att driva detta?
  • Anonvm

    Först vill jag poängtera att jag anser att dina farbröder agerar felaktigt o girigt.

    Men.

    Juridiken kring detta med arv är fullständigt vansinnig.
    Självklart har ingen någon "rätt" alls till någon annans tillgångar, oavsett relation.

    För mig är det självklart att alla precis fritt och utan begränsning har rätt att spendera, skänka eller testamentera sina tillgångar efter eget huvud. Förutsatt att de agerar enligt sin egen vilja, och är vid sina sinnes fulla bruk.

    Har jag t.ex 2 barn så ska jag om jag så önskar kunna skänka eller testamentera bort allt jag äger o har till det ena barnet o det andra får precis noll.
    Om jag väljer att göra så, då har jag nog otroligt bra anledningar till att göra så också...

    Juridiken kring detta, speciellt alla dessa begränsningar och "rätter" som finns reglerade är fullständigt ofattbara för mig. 

  • Corrie

    Ja, det låter som att de två helt enkelt ljög när bouppteckningen upprättades. När vi fick vår bouppteckning gjord så gick juristen mycket noga igenom vår familj och släkt på ett sådant sätt att det endast hade kunnat bli fel om vi medvetet ljugit och undanhållit fakta. Jag vet inte vad konsekvenserna för detta lögnaktiga par kan bli, men klart är att du har något att gå vidare med. Däremot är jurister ganska dyra, så se till att du anlitar en jurist som inte tar ut en timpenning på 2000 kronor för varje liten mailkontakt ni har. De kan göra sånt nämligen.

  • Anonym (J)

    Ts kanske även bör kolla upp om hon i någon försäkrning har rätt till rätshjälp


    Corrie skrev 2020-09-30 21:42:28 följande:

    Ja, det låter som att de två helt enkelt ljög när bouppteckningen upprättades. När vi fick vår bouppteckning gjord så gick juristen mycket noga igenom vår familj och släkt på ett sådant sätt att det endast hade kunnat bli fel om vi medvetet ljugit och undanhållit fakta. Jag vet inte vad konsekvenserna för detta lögnaktiga par kan bli, men klart är att du har något att gå vidare med. Däremot är jurister ganska dyra, så se till att du anlitar en jurist som inte tar ut en timpenning på 2000 kronor för varje liten mailkontakt ni har. De kan göra sånt nämligen.


  • Corrie

    Och tillägg: Den där varsina miljonen de fick räknas som förskott på arv, varför de skulle ha fått lägre andel av det slutgiltiga arvet. Du har ett case.

  • Anonym (Nej)

    Det har absolut inte gått rätt till. Orkar/har du råd att driva detta så ska du absolut göra det.

Svar på tråden Snuvad på arvet - gick det rätt till?