• Ignoramus

    Föräldraledighetsperiod

    Man har ju laglig rätt till tre perioder av föräldraledighet per år. Eftersom jag har min släkt på 75+ mils avstånd så vill vi gärna avvara föräldraledighet till 2-3 besök om året. Med andra ord: reservera våra tre perioder till dessa besök.

    Vad händer nu när förskolan håller stängt en dag för planering/utbildning? Om nån av oss tar en dag f-ledigt för detta (mot vår egentliga vilja med andra ord), räknas det alltså som en ledighetsperiod?

  • Svar på tråden Föräldraledighetsperiod
  • riboflavin

    Ja, om arbetsgivaren vill vara strikt så är det så. Jag hade frågat AG hur de brukar agera kring just fl. Min arbetsgivare godkänner så många perioder de kan baserat på att personalen ändå måste räcka till såklart, har aldrig hänt att någon nekats fler perioder per år.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • fjanten

    ...så kan förstås kommunen ofta lösa barnomsorg även stängningsdagar om man säger till i tid, men då kan det bli på annan plats, med annan personal, och okända barn. Så den lösningen hade inte jag varit intresserad av.

  • S23

    Ja det räknas som tre perioder. Dock är olika arbetsgivare olika strikta med detta, och det är ändå en tolkningsfråga, lagen är inte glasklar, men i erat fall är det glasklart tre perioder.

    Jag vet att vissa söker allt på en gång.

    Med andra ord. Gör du ansökan för alla stägningsdagar i samma ansökan så räknas det till en period söker du ledigt för tre torsdagar och fredagar i en ansökan så blir det också en period. MEN i dessa fall skulle jag säga att det handlar om hur arbetsgivaren tolkar lagen. Enligt min tolkning går det inte att göra på detta sätt, men jag vet att en del arbetsgivare låter arbetstagarna göra så

  • Faxze

    Ha en dialog med din AG om detta. Jag får t.ex. alltid semester beviljat för detta även om jag kommer sent med ansökan. Som nyligen, när personen, som skulle ta hand om barnen på dagen som förskolan är stängd, blev sjuk dagen innan. Jag fick semester beviljad med mindre än 24 timmars varsel. Som min chef sa: "du kan ju inte jobba och alternativet är tjänstledighet utan lön och det är bara elakt av mig. Föräldraledighet ska du inte behöva ta ut."

    Så ha en dialog med AG om hur ni kan lösa detta. Semester? Tjänstledighet utan lön (dock ruggigt dyrt för dig)? Om du kan tänka dig att ta ut FL be om att det inte ska räknas med som en period av FL. Skriv i så fall ett avtal om detta, kanske även för framtida tillfällen. Dvs

    "Dagar då förskolan/skolan är stängd äger X rätt att ta ut föräldraledighet utan att det räknas som som en av tre perioder i begränsningen i enlighet med 10 paragrafen Föräldraledighetslag (1995:584). Anmälan om detta ska om möjligt ske senast två månader innan den aktuella dagen."

    Jag tycker för mycket fokus är på exakt hur rättigheterna ser ut. Ofta går det mycket bra bara man pratar med AG om det. Försök där först.

  • fjanten
    Faxze skrev 2020-09-27 13:15:08 följande:

    Ha en dialog med din AG om detta. Jag får t.ex. alltid semester beviljat för detta även om jag kommer sent med ansökan. Som nyligen, när personen, som skulle ta hand om barnen på dagen som förskolan är stängd, blev sjuk dagen innan. Jag fick semester beviljad med mindre än 24 timmars varsel. Som min chef sa: "du kan ju inte jobba och alternativet är tjänstledighet utan lön och det är bara elakt av mig. Föräldraledighet ska du inte behöva ta ut."

    Så ha en dialog med AG om hur ni kan lösa detta. Semester? Tjänstledighet utan lön (dock ruggigt dyrt för dig)? Om du kan tänka dig att ta ut FL be om att det inte ska räknas med som en period av FL. Skriv i så fall ett avtal om detta, kanske även för framtida tillfällen. Dvs

    "Dagar då förskolan/skolan är stängd äger X rätt att ta ut föräldraledighet utan att det räknas som som en av tre perioder i begränsningen i enlighet med 10 paragrafen Föräldraledighetslag (1995:584). Anmälan om detta ska om möjligt ske senast två månader innan den aktuella dagen."

    Jag tycker för mycket fokus är på exakt hur rättigheterna ser ut. Ofta går det mycket bra bara man pratar med AG om det. Försök där först.


    Du hade faktiskt kunnat ta ut VAB den dagen - när den som var planerad att ta hand om ditt barn blev sjuk
  • Ignoramus

    Tack för svar allesammans, även om det var ett tråkigt besked! Jag får känslan av att min arbetsplats kommer kunna se genom fingrarna med sånt här för de känns rent generellt som att de alltid försöker vara flexibla och vara så schyssta mot de anställda som möjligt. Och i gengäld så försöker jag hjälpa till så mycket jag kan från mitt håll.

    Sambons arbetsplats är det värre med. De tycker att det är självklart att kvinnan tar all föräldraledighet och vab, och är redan sura och kommer med dräpande kommentarer för att vi delar allt 50/50. De kommer garanterat att hålla sig stenhårt till max tre perioder om året. Och visst, jag skulle kunna ta alla de här dagarna men problemet är att jag har ett ?viktigare? jobb och är betydligt mer svårersatt än vad sambon är, så kommer planeringsdagen vid en olämplig tid när vi är fullbelamrade så hade det ju varit smidigt om han kunde ta det just den gången.

    Men jaja, blir till att använda semesterdagar isf I guess! Även om det är irriterande (och även om dessa människor borde lämna sina grottor snart)

  • Lolakola

    Vet inte om ni har fler än 1 barn, men har ni bara 1 barn kan ni ändå inte vara föräldralediga samtidigt för samma barn. Någon av er måste ändå ta semester.

  • Ignoramus

    *förutom under första året. :)

    Vi har sparat många dagar men vill fortsätta ta ut 50/50 så då är det trist om en av oss måste bränna alla sina semesterdagar medan den andra har kvar alla sina.


    Lolakola skrev 2020-09-27 19:41:18 följande:

    Vet inte om ni har fler än 1 barn, men har ni bara 1 barn kan ni ändå inte vara föräldralediga samtidigt för samma barn. Någon av er måste ändå ta semester.


  • S23
    Ignoramus skrev 2020-09-27 22:05:21 följande:

    *förutom under första året. :)

    Vi har sparat många dagar men vill fortsätta ta ut 50/50 så då är det trist om en av oss måste bränna alla sina semesterdagar medan den andra har kvar alla sina.


    Måste bara säga att jag tycker din mans syn på ledighet är otroligt trist. Trodde inte folk vågade yppa att de tycker så även om de gör det.
  • Lolakola
    Ignoramus skrev 2020-09-27 22:05:21 följande:

    *förutom under första året. :)

    Vi har sparat många dagar men vill fortsätta ta ut 50/50 så då är det trist om en av oss måste bränna alla sina semesterdagar medan den andra har kvar alla sina.


    Javisst, men under barnets första år behöver ni inte bry er om stängningsdagar på förskolan :) Men jag förstår dilemmat, ni får turas om att vara den som tar semester eller f-ledighet.
  • Ignoramus

    Haha! Vad menar du?


    S23 skrev 2020-09-27 22:15:29 följande:

    Måste bara säga att jag tycker din mans syn på ledighet är otroligt trist. Trodde inte folk vågade yppa att de tycker så även om de gör det.


  • fjanten
    Ignoramus skrev 2020-09-28 06:58:34 följande:

    Haha! Vad menar du?


    ...undrar jag med. Jag tycker ni gör helrätt som försöker dela 50/50!
  • S23
    Ignoramus skrev 2020-09-28 06:58:34 följande:

    Haha! Vad menar du?


    Ett ord föll tydligen bort. Din mans arbetsgivare skall det naturligtvis vara. Så fel det blev nu
  • Ignoramus

    Haha ja det blir ju lite skillnad! XD

    Det är helt sjukt, de har tom uttryckligen sagt att de vägrar anställa kvinnor eftersom det skulle innebära en alltför stort distraktion. Och andra kollegor har sagt upp sig för att de inte känner sig bekväma med att hela tiden blir anklagade för att tar en vab istället för mamman. Schysst arbetsmiljö.


    S23 skrev 2020-09-28 07:08:56 följande:

    Ett ord föll tydligen bort. Din mans arbetsgivare skall det naturligtvis vara. Så fel det blev nu


  • Seven Costanza

    Men om någon av er använder en semesterdag till stängningsdagen så kan ni ju ändå lägga många dagars föräldraledighet på de tre perioderna som ni hade tänkt. Är ju dumt att använda FP till stängningsdagen och sedan behöva lägga semester när ni åker bort.

Svar på tråden Föräldraledighetsperiod