• Anonym (Ts)

Utflyttad

Om den man varit gift med flyttade ut för snart 8 månader sedan. Och fortfarande inte behagat att ta med sina saker. När kan jag slänga dom utan att han kan anmäla mig?

• Svar på tråden Utflyttad
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2020-09-28 12:09:33 följande:

Nej. Kontakta kronofogden och begär handräckning.

Jag har gjort det men dom säger att dom inte gör något
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-28 12:12:13 följande:

Är bodelning gjord?

Men, nej, du kan inte kasta hans saker
  • Anonym (Anonym)

Jag läste en annan tråd nyligen där en ts hade släktingars grejer stående i ett garage och då berättade någon (nu minns jag inte exakt) att om man sagt till att personen ska hämta grejerna så har man efter ett tag rätt att göra sig av med dem eftersom de då räknas som att de tillhör personen som ville bli av med dem.

• Anonym (Anonym)

Är bodelningen gjord? Har skilsmässan gått igenom? Har ditt ex bytt folkbokföringsadress? Har du sagt till att hen ska hämta sakerna?

• Anonym (Ts)

Vi har haft olika adresser sedan i februari. Vi har delat upp saker själva. Men han har inte ens tömt alla sina typ kläder, och personliga saker. Och jag vill verkligen inte ha dom här.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-28 12:12:13 följande:
    Vilket konstigt svar från KF, det är ju de som gör handräckningar! Kolla länken här t ex, kan vara en start. Tänk på att personen som skriver är den som är utflyttad men man får iaf ett svar.

lawline.se/answers/nar-kan-f.d.-sambo-slanga-ens-egendom
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-28 13:03:51 följande:

Vi har haft olika adresser sedan i februari. Vi har delat upp saker själva. Men han har inte ens tömt alla sina typ kläder, och personliga saker. Och jag vill verkligen inte ha dom här.

Alltså ingen bodelning och oklart boendeförhållande. Är ni fortfarande gifta?

Är det oklart kring boende blir det svårt för kfm att göra något.

Hur mycket för att bråka är han? Har du möjlighet att leverera grejerna till honom?

Packa ner allt i en säck och ställ undan.

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2020-09-28 13:16:36 följande:

Alltså ingen bodelning och oklart boendeförhållande. Är ni fortfarande gifta?

Är det oklart kring boende blir det svårt för kfm att göra något.

Hur mycket för att bråka är han? Har du möjlighet att leverera grejerna till honom?

Packa ner allt i en säck och ställ undan.

Boendet är mitt då hyresvärden gjorde klart och tydligt att han inte ville ha mitt ex som hyresgäst. Och jag står på kontraktet sedan många år. Vi är gifta på papper men skilsmässopapper är inskickade. Jag har ingen möjlighet att köra dit dom då jag inte har plats i bilen. Just nu har jag saker i 2 garderober och i förråd men behöver bli av med det. Har haft kontroll av fkassan som tror att jag söker bostadsbidrag ensam fast han bor här. Och det var inte lätt att förklara när hans saker är här.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-28 13:21:32 följande:
    Boendet är mitt då hyresvärden gjorde klart och tydligt att han inte ville ha mitt ex som hyresgäst. Och jag står på kontraktet sedan många år. Vi är gifta på papper men skilsmässopapper är inskickade. Jag har ingen möjlighet att köra dit dom då jag inte har plats i bilen. Just nu har jag saker i 2 garderober och i förråd men behöver bli av med det. Har haft kontroll av fkassan som tror att jag söker bostadsbidrag ensam fast han bor här. Och det var inte lätt att förklara när hans saker är här.
    Jaha, ja då förstår jag. Tyvärr har KF rätt. Ni är gifta, då får du stå ut med att ha hans saker hos dig. Gör du dig av med dem begår du ett brott. Släng ner skiten i källaren så länge om du kan.

Dessutom är han försörjningsskyldig för dig eftersom ni är gifta så jag förstår att FK backar lite.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-28 13:21:32 följande:
    Varför dröjer skilsmässan, motsätter sig någon av er den eller har ni barn tillsammans?

Är han skriver på adressen?

Vad gav KFM för anledning till att  de inte kunde genomföra en handräckning?
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2020-09-28 13:25:05 följande:

Varför dröjer skilsmässan, motsätter sig någon av er den eller har ni barn tillsammans?

Är han skriver på adressen?

Vad gav KFM för anledning till att  de inte kunde genomföra en handräckning?

På grund av barn så tar den tid. Nej han har inte haft samma adress sedan i februari.

Dom sa bara att det gått för lite tid för att dom ska kunna göra något.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-28 13:32:45 följande:
    På grund av barn så tar den tid. Nej han har inte haft samma adress sedan i februari.

Dom sa bara att det gått för lite tid för att dom ska kunna göra något.
    Då får du väl avvakta.

Eller så slänger du bara allt och hoppas han inte ställer till bråk.

Svar på tråden Utflyttad