• Anonym (Malmö)

Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!

Hej.

Ska hålla mig kort. Är från Malmö. Född uppvuxen där men flyttade därifrån för ca 10-12 år sedan.

Träffade man och har numera 2 barn. Ena börjar förskoleklass nästa år.

Vi bor en bra bit ifrån Malmö idag och vi känner att vi behöver flytta. Vi har ingen där vi bor nu. Ingen familj etc. Vänner finns mer i Malmö samt övrigt Sverige än här.

Barnen hill komma närmare sin familj också.

Kruxet då? Ja, hur gör man! Var börjar man!

Vi har båda två goda jobb här. Mitt jobb kan vara något svårare att hitta en makens. Men framförallt är det skola och förskola som jag oroar mig för. Idag bor vi gott i radhus. Förskolan ligger 5 min promenadväg från oss och skolan ser vi från vår trädgård. Bra skola och bra område. Barnvänligt.

Som sagt 12 år sen jag bodde i Malmö. Var hittar jag oavanstående i Malmö? Barnvänligt med bra förskolor/skolor? Vi funderar på utanför Malmö också. T ex Vellinge, Klagshamn, Lund, trelleborg.

Vill ha närheten till storstan men gärna ett mindre sammanhang v g boende samt skola/förskola. Gärna radhus/villa. Vi bor i en mindre kommun nu så det skiljer sig en hel del i boendekostnader också. Områden soM Limhamn osv utgår pga inga 10 miljoner i fickan att lägga på hus haha!

Men iaf, ni som flyttat mellan städer. Hur har ni gjort? Vad började ni med? Hur gjorde ni med förskola/skola för barnen?

Och ni som flyttat eller bor i Malmö och omkringliggande kommuner. Vad rekommenderar ni? Var bör vi kolla och hålla ögonen öppna?

Alla tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!
  • Anonym (Dalby)

Bor i Dalby. Fantastisk natur, litet samhälle men ändå tillräckligt stort för att inte kännas som att alla känner alla. Nära till Lund och Malmö. Varierande huspriser, vår villa kostade ca 4,5 miljoner men det finns ju både billigare och dyrare.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Malmö) skrev 2020-09-29 19:59:39 följande:

Hej!

Ja, då förstår du! Östergötland är fint. Vi trivs ju. Men sårbart utan nätverk. Vi behöver det. Tänker ni på att eventuellt flytta?

Vi har tänkt på Lund faktiskt. Och såg en väldigt intressant tjänst där som jag tänkt söka. Vi är inte direkt sålda på Malmö heller. Jag älskar staden. Men vill inte att barnen växer upp där heller i första hand. Men taR ändå gärna emot tipsen både v g Malmö o kommunerna runt omkring.

Tack för tipsen om södra standby och Dalby! Ska kolla upp!

Ja har velat flytta ett par år nu. Men arbetsmarknaden för mig är mycket bättre här, har fått alla jobb jag sökt på senare tid. Mycket svårare i Linköping dit vi vill flytta. Det påverkar säkert också att man inte redan bor på orten men man ska nog vara lite tuffare än jag hittills varit, låtsas att man redan är på gång att flytta, att det inte är långt förestående och inte bara hänger på just det där jobbet. Arbetsgivare kan skrämmas av det annars, att det inte ska klaffa med boende och barn och allt, att det tar lång tid innan man kan börja osv, då är det enklare att ta någon som redan bor där om man kan välja. Men det beror såklart på vilken bransch man arbetar i.

Glömde nämna Hjärup och Åkarp och Furulund. Det är på dessa orter mina kollegor som fått barn skaffat hus den senaste tiden. Mycket lägre priser än i Lund t ex men bra pendlingsmöjligher, särskilt Hjärup och Åkarp då eftersom tåget går både till Lund och Malmö med korta intervaller. Det är lugna orter med mycket barnfamiljer och villaområden. Staffanstorp finns ju också men det har i alla fall här fått dåligt rykte, varit mycket skriverier om oroligheter med gäng och stök på skolorna där.
  • Anonym (Inflyttad malmö)

Själv flyttade jag till Malmö för 8 år sedan. Nu har jag barn och vill flytta en bit bort.

Om man vill undvika stöket så bör man nog inte välja de närmsta orterna eftersom att kriminaliteten kryper sig utåt hela tiden. Svedala har börjat bli stökigt har jag förstått. Mer tips än så har jag tyvärr inte eftersom jag inte börjat göra min research än men jag ser att du fått en del tips som jag själv kommer lägga på minnet.

• Bok

Glöm inte att kolla småorterna söderut: sedan pågatågen kom till Trelleborgsbanan har orter som Västra Ingelstad och Östra Grevie fått ett uppsving. Lätt att glömma dem.

Södra Sandby och Dalby skulle jag också rekommendera. I synnerhet Södra Sandby är i hög grad befolkat av akademikerfamiljer som jobbar vid universitetet/teknikföretagen i norra Lund. Lätt att pendla med buss från båda.

Torna Hällestad är fantastiskt och naturskönt men har blivit mycket dyrt av den anledningen.  Inte lika lätt pendling utan bil heller.

Genarp också mycket naturskönt, men avsevärt längre och krångligare att pendla.

Klagshamn är också ett "akademikerghetto" i hög utsträckning men gissar att det har blivit dyrt där också.

Lycka till!

• Kjell2

Börja med jobb. När minst en av er har jobb tar ni nästa steg. Letar bostad.

Oavsett kommer ekonomin sätta gränser. Börja kolla på var ni har råd att bo och vad ni får för pengarna. Fundera på kompromisser kring storlek, läge, pendling, område.

• Anonym (Sara)

Välkommen till Trelleborg! Lugn stad vid havet. Många bra skolor och bra föreningsliv. Otroligt billigt att bo här än så länge. Men stan är inne i ett utvecklande skede som säkert kommer trissa upp priserna inom snar framtid.

Tåget går snabbt till Malmö om man vill ha lite mer puls.

Skegrie är en attraktiv by med många nybyggda hus ( många barn ) och skola... fint där med.

• Anonym (Följer)

Jag följer tråden då jag själv bor i Malmö men vill flytta ut härifrån pga att jag inte vill att mina tre barn ska växa upp här. Känner inte så många som bor utanför så behöver också tips om bra kommuner utanför Malmö.

• Anonym (Malmö)
    Anonym (Följer) skrev 2020-09-30 14:53:00 följande:

Jag följer tråden då jag själv bor i Malmö men vill flytta ut härifrån pga att jag inte vill att mina tre barn ska växa upp här. Känner inte så många som bor utanför så behöver också tips om bra kommuner utanför Malmö.

Hej och välkommen att haka på!

Håller med dig i sak. Vill inte heller att barnen växer upp i Malmö. Men inte så duktig på områdena kring. Förutom Lund Trelleborg osv. Men det har ju hänt massor därnere sen jag flytta därifrån. Områden som kommit till som jag kanske ej känner till som också ligger i utkanten/utanför men kanske inte lika ?lpngt? ut som t ex Trelleborg.
  • Anonym (Malmö)
    Anonym (Sara) skrev 2020-09-30 11:36:06 följande:

Välkommen till Trelleborg! Lugn stad vid havet. Många bra skolor och bra föreningsliv. Otroligt billigt att bo här än så länge. Men stan är inne i ett utvecklande skede som säkert kommer trissa upp priserna inom snar framtid.

Tåget går snabbt till Malmö om man vill ha lite mer puls.

Skegrie är en attraktiv by med många nybyggda hus ( många barn ) och skola... fint där med.

Hej!

Tack så mkt för tips! Och välkomnandet.

Kul att höra. När jag växte upp var det ju inte mkt som fanns i Trelleborg. Skett mkt där vad jag hört!

O nära till storstaden. Super!

Ligger Skegrie i Trelleborg eller utkanten och är det då utkanten mot Malmö eller? Har du tips på någon bra skola? Har satt upp barnen på Kunskapsskolan här. Men det är från åk 6. Har för mig jag såg att skolan finns i Trelleborg också från åk 4? Några erfarenheter?
  • Anonym (Malmö)
    Kjell2 skrev 2020-09-30 11:28:22 följande:

Börja med jobb. När minst en av er har jobb tar ni nästa steg. Letar bostad.

Oavsett kommer ekonomin sätta gränser. Börja kolla på var ni har råd att bo och vad ni får för pengarna. Fundera på kompromisser kring storlek, läge, pendling, område.

Tack för handfasta tips! Att vi kommer ha längre från jobb o förskola/skola om vi flyttar är vi beredda på. Nu har vi det väldigt lyxigt. Skolan ser vi från ovanvåningen. Jobben tar det oss 10 min att komma till med buss/bil.

Vi kan tänka oss bo något mindre än nu. Gärna ej gå från radhus till lgh men hittar vi något vi faller för så absolut. Vi är inte stängda för det. Viktigast är barnvänligt område med bra skolor/förskolor. Mindre sammanhang än Malmö men närheten gärna.

Tänker hur villiga är banker till att låna ut pengar om inte vi båda har jobb vid flytt? När tänker du man borde kolla med lånelöfte? Vi har kollat lite med olika banker. Främst online banker än så länge. Sbab, även danske bank. Men de vill ofta veta vilket objekt man kollat på? Kan man ej få ett generellt lånelöfte? Var ett tag sen vi ansökte om det. Minns ej hur det var de gånger vi flyttat! :-/
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Malmö) skrev 2020-09-30 16:39:18 följande:

Hej!

Tack så mkt för tips! Och välkomnandet.

Kul att höra. När jag växte upp var det ju inte mkt som fanns i Trelleborg. Skett mkt där vad jag hört!

O nära till storstaden. Super!

Ligger Skegrie i Trelleborg eller utkanten och är det då utkanten mot Malmö eller? Har du tips på någon bra skola? Har satt upp barnen på Kunskapsskolan här. Men det är från åk 6. Har för mig jag såg att skolan finns i Trelleborg också från åk 4? Några erfarenheter?

Här finns kanske inte jättemycket att göra om man gillar uteliv, musikliv eller kultur men det har ju Malmö så det saknar inte jag i alla fall.

Däremot så är det småstadsidyll... fina miljöer, nära till allt.. går ju att cykla lätt över hela stan på bara några minuter, badhus, idrottshall osv

Kunskapsskolan finns här också och den är populär och har gott rykte! Våra bästa vänners barn går där och är supernöjda.

Serresjöskolan i östra Trelleborg är en bra skola och likaså Liljeborgsskolan mitt i stan. Mina barn går där och gillar lärarna och skolan.

Skegrie ligger utanför Trelleborg mot Malmöhållet... täta bussförbindelser mellan Skegrie både till Malmö och in till Trelleborg.

Ja Trelleborg har en tråkighetsstämpel sen urminnes tider men alla som flyttar hit stannar!

Jag är inflyttad trelleborgare och jag vill aldrig bo på något annat ställe!
  • Anonym (Malmö)
    Anonym (Sara) skrev 2020-09-30 19:05:37 följande:

Här finns kanske inte jättemycket att göra om man gillar uteliv, musikliv eller kultur men det har ju Malmö så det saknar inte jag i alla fall.

Däremot så är det småstadsidyll... fina miljöer, nära till allt.. går ju att cykla lätt över hela stan på bara några minuter, badhus, idrottshall osv

Kunskapsskolan finns här också och den är populär och har gott rykte! Våra bästa vänners barn går där och är supernöjda.

Serresjöskolan i östra Trelleborg är en bra skola och likaså Liljeborgsskolan mitt i stan. Mina barn går där och gillar lärarna och skolan.

Skegrie ligger utanför Trelleborg mot Malmöhållet... täta bussförbindelser mellan Skegrie både till Malmö och in till Trelleborg.

Ja Trelleborg har en tråkighetsstämpel sen urminnes tider men alla som flyttar hit stannar!

Jag är inflyttad trelleborgare och jag vill aldrig bo på något annat ställe!

Nej något direkt uteliv etc är vi ej ute efter. Vill man ha det så kan man åka in till Malmö.

Viktigast är lugnt område, bra skolor, lite fritidsaktiviteter till barnen. Matbutiker, apotek och lite klädebutiker som kan behövas i vardagen. Allt annat åker jag gärna in till Malmö eller Köpenhamn för och det kan man ta på helger.

Tack för tipsen om skolor!
Svar på tråden Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!