Flytta till Skåne (Malmö med omnejd). Tips!
Hej.
Ska hålla mig kort. Är från Malmö. Född uppvuxen där men flyttade därifrån för ca 10-12 år sedan.
Träffade man och har numera 2 barn. Ena börjar förskoleklass nästa år.
Vi bor en bra bit ifrån Malmö idag och vi känner att vi behöver flytta. Vi har ingen där vi bor nu. Ingen familj etc. Vänner finns mer i Malmö samt övrigt Sverige än här.
Barnen hill komma närmare sin familj också.
Kruxet då? Ja, hur gör man! Var börjar man!
Vi har båda två goda jobb här. Mitt jobb kan vara något svårare att hitta en makens. Men framförallt är det skola och förskola som jag oroar mig för. Idag bor vi gott i radhus. Förskolan ligger 5 min promenadväg från oss och skolan ser vi från vår trädgård. Bra skola och bra område. Barnvänligt.
Som sagt 12 år sen jag bodde i Malmö. Var hittar jag oavanstående i Malmö? Barnvänligt med bra förskolor/skolor? Vi funderar på utanför Malmö också. T ex Vellinge, Klagshamn, Lund, trelleborg.
Vill ha närheten till storstan men gärna ett mindre sammanhang v g boende samt skola/förskola. Gärna radhus/villa. Vi bor i en mindre kommun nu så det skiljer sig en hel del i boendekostnader också. Områden soM Limhamn osv utgår pga inga 10 miljoner i fickan att lägga på hus haha!
Men iaf, ni som flyttat mellan städer. Hur har ni gjort? Vad började ni med? Hur gjorde ni med förskola/skola för barnen?
Och ni som flyttat eller bor i Malmö och omkringliggande kommuner. Vad rekommenderar ni? Var bör vi kolla och hålla ögonen öppna?
Alla tips emottages tacksamt!