Inlägg från: CitronTulo |Visa alla inlägg
  • CitronTulo

    Får jag gå en teaterkurs eller målarkurs som sjukskriven?

    Det beror på vilka dina ordinarie arbetsuppgifter är, vilken fritidssyssla som är okej när du har sjukpenning! Dvs det jobb som du anses vara förhindrad från att utför pga sjukdom eller skada.
    Det beror också på i vilken omfattning du utför en fritidssyssla.
    Det går alltså inte att svara på generellt eftersom det alltid är bedömningar från fall till fall.

  • CitronTulo
    Litenduva skrev 2020-09-29 23:01:57 följande:

    Tack för svar! Ska jag berätta självmant för dom att jag gått med eller kan dom se det?Om jag blir beviljad sjukersättning kan jag då heller inte börja något fritidsintresse ?

    Vill ju så klart kunna arbeta o vara frisk! Det var ju lixom målet när man gick ut skolan. Men nu är det en omöjlighet och jag vill för min dotters skull inte riskera att bli utförsäkrad för det skulle inte fungera alls för mig att arbeta inte ens om jag blev omplacerad och kan ju inte leva utan ekonomi


    Vad gäller sjukersättning så har man rätt till att delta i fritidsaktiviteter i upp till 5 timmar i veckan. Men inte 5 timmar i ett svep då utan i normalfallet 1 timme om dagen, 5 dagar i veckan.
  • CitronTulo
    S23 skrev 2020-09-30 11:43:47 följande:
    Ts har varit sjuk så länge att hon bedöms mot hela arbetsmarknaden. Med andra ord. För rätt till sjukpenning ska hon inte vara kapabel att utföra något arbete alla som finns på arbetsmarknaden. Det är isf det bedömningen om fritidsintresse skall göras mot
    Jag tänkte att det inte var helt klart att hon varit sjukskriven sammanhängande under flera år, utan att det var kanske flera sjukfall..
Svar på tråden Får jag gå en teaterkurs eller målarkurs som sjukskriven?