• Xmion

Förlossning under Covid 19

Hej!

Måste vara få skriva av mig lite och få lite tankar och funderingar kring dethär med alla reglage nu under Corona.

Är gravid med mitt första barn och ska föda nästa år i Maj. Nu är det väldigt tidigt men ändå har man ju mycket tankar kring allt speciellt när allt är så nytt. Men något jag verkligen inte kan släppa irritationen över är dethär med att partnern inte får följa med på BB efter förlossningen. (Nu är det lite olika från region till region men i de flesta fall får partnern inte följa med). Detta är då för alla som har en partne eller pappa till barnet som kommer vara delaktig med barnet. Det är ju lite annat om man är ensamstående eller situationen ser annorlunda ut.

För min del frustrerar det mig något enormt då jag tycker det är SJÄLVKLART att min sambo har exakt samma rättighet som jag att få spendera första dygnen med VÅRAT barn. Absolut det är inte han som bär barnet i 9 månader för att sen gå igenom en tuff förlossning men det är ju fortfarande HANS barn. Han ska väll också få lära sig och få tips, vara med när man gör hälsokontroller och såklart allra viktigaste få spendera tid och knyta an med sin bebis. Det är ju inte bara jag som ska bli föräldrr utan även han? Och kan inte direkt se hur smittorisken kan öka. Är någon av oss smittad så kommer oavsett smittan komma in på sjunhuset då vi bor och delar bakterier och virus ihop. Skulle jag bli smittad på sjukhuset så kommer ju han oavsett bli smittad när jag väl kommer hem. Det är ju inte direkt så att han kommer springa runt i alla rum och hosta på folk. Sjukvårdarna byts ju ut, går från rum till rum och kan under sin fritid bli lika smittade som jag och min sambo. Jag förstår att man inte ska släpa med sig mamma, mormor, faster och hela släktkalaset men pappan till barnet lär väll för fan (ursäkta språket) få vara med sitt barn. Denhär svenska jämställdheten kan ju gå och trycka sig i *******.

Detsamma tycker jag gäller under ultraljud men där kan jag iaf ge mig lite. Men inte när det gäller förlossningsbiten. Nu hoppas jag dethär släpper lite tills jag ska föda nästa år så man slipper skiten men jag tycker synd om alla föräldrar (speciellt förstagångsföräldrar) som antingen måste sitta på ett sjukhus helt ensam med alla könslor o räslor som tillhör samt alla partners som får sitta hemma och inte träffa sitt barn. Absolut man måste inte stanna kvar efter förlossningen om allt gått som det ska men för vissa kan de kännas som en trygghet innan man riktigt får kläm på allt i början.

Ursäkta för ett lite passivt agressivt inlägg men det är verkligen något jag inte kan förstå mig på.

Vad har ni för åsikter gällande dethär? Är jag ensam med att könna såhär eller har någon annan tänkt på samma sak?

• Svar på tråden Förlossning under Covid 19
  • Anonym (Anna)

Begär tidig hemgång om det viktigaste är att pappan är med barnet första dygnet. Man kan väl få åka hem redan efter 6 timmar?

• Anonym (R)

Oj kändes som om det var jag som hade skrivit detta inlägg haha, men känner igen mig i det du skriver. Dock så födde jag min son nu i slutet av april, så had eju turen att min sambo kunde få vara med under alla ultraljud. Men förstår dig gällande BB, de var så jävla jobbigt att behöva ringa honom via facetime för att han skulle få vara delaktig i VÅR son, som Vi hade skapat. Han mådde skit för de, han ville också vara med och få tips, få vara med sin son de allra första timmarna också. Usch nä de var hemskt!! Förstår stt de är pandemi men alltså snälla, folk reser och har sig, får röra sig överallt (krog, fester osvosv) men ens män/sambos får inte vara med sitt barn??? Då de är symtom fria. Nä fy, hoppas innerligt att de ändras och att du får ta med dig din sambo till BB <3

• Anonym (P)

Håller med om att det är helt sjukt. Du kanske ska fundera på att röda hemma? Asabea Britton har en del info om sånt på instagram!

• Jemp
    Anonym (Tråkigt) skrev 2020-10-01 19:15:40 följande:

Jag förstår att det känns jättejobbigt med covid-restriktionerna men jag tänker såhär att det är lite som med förlossningssmärta. Förlossningssmärtan är inte kul, och de flesta tycker att smärtan är väldigt jobbig, men det är något man bara måste gå igenom för att få ett barn. Så man får försöka se det (både smärtan och restriktionerna) så positivt som det bara går, och försöka att inte bli arg och upprörd, för det är bara onödig energi ut som du kan använda på något bättre.

Jag är inte gravid nu, men min man inte varit med på ett enda ultraljud när jag har varit gravid, pga att vi inte har barnvakt, och jag är livrädd för ultraljud pga att vi har fått dåliga resultat vid två kub-ultraljud. Hur som helst har jag varit tvungen att gå ensam, och det har varit jättejobbigt, men det går. När jag födde barn förra året fick mannen åka hem till familjen tre timmar efter förlossningen eftersom barnvakten blev akut sjuk. Så jag var ensam på bb i två dygn med vår lilla bebis. Nu var det inte vårt första barn förvisso, men jag tror att det hade gått bra även om det varit första gången. Jag har inte upplevt min man som någon stor hjälp på bb ändå. Bebisen sover ju mest första 24 timmarna och om man ammar så är inte pappan till mycket hjälp direkt. Personalen är bara ett knapptryck bort.

Såklart annorlunda om man har fått kejsarsnitt, men samtidigt, det är ju vad det är och man får försöka gilla läget..

Och så finns det de som är livrädda för det...
  • Anonym (Tråkigt)
    Jemp skrev 2020-10-01 21:53:19 följande:

Och så finns det de som är livrädda för det...

För vad? Covid-restriktionerna? Eller att vara ensam på ultraljud och BB?

Jag skrev ju ovan att jag är livrädd för ultraljud, men det går ju att göra det ändå. Samma med BB. Måste man vara själv så klarar man det. Det finns ju heller inget alternativ. Så det bästa är väl, i en jobbig situation, att försöka lägga så lite energi på det som möjligt, och att försöka vara positiv.

Restriktionerna ändras inte för att man är rädd och arg. Jag förstår verkligen känslan, men försöker bara peppa för att det kan gå bra ändå.
  • Xmion
    Anonym (Anna) skrev 2020-10-01 19:23:50 följande:

Begär tidig hemgång om det viktigaste är att pappan är med barnet första dygnet. Man kan väl få åka hem redan efter 6 timmar?

Det kan jag såklart men som förstföderska och ganska ung mamma med allmänt lite mindre erfarenhet av bebisar överlag kan det kännas tryggt att få stanna kvar npn dag eller två för att se så allt funkar och få hjälp om det är något man är osäker på eller om något inte funkar som de ska. Visst kan jag och kommer jag läsa på så mycket jag kan innan bebis kommer men oavsett hur mycket man läser och lär sig är det aldrig samma sak som the Real Deal.
  • Xmion
    Anonym (P) skrev 2020-10-01 20:01:28 följande:

Håller med om att det är helt sjukt. Du kanske ska fundera på att röda hemma? Asabea Britton har en del info om sånt på instagram!

Det är ju ett alternativ! Jag vill nog föda på sjukhus ändå. Är mitt första barn så vet inte hur min kropp kommer reagera och ifall det kommer gå bra osv! (Det vet man ju aldrig men ändå). Så jag personligen väljer nog att åka in där dem har all utrustning och personal ett stenkast bort!

Men känner man sig trygg i att föda hemma tycker jag absolut det är ett slternativ!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2020-10-01 16:46:39 följande:
    Jag är inte korkad, du behöver inte idiotförklara mig.. . All vård i Sverige ska bedrivas på vetenskap och beprövad erfarenhet. I det här fallet får den byggas upp under tiden - men varför göra så olika överallt?
    Antagligen för att smittläget inte ser likadant ut i alla regioner, man måste kunna anpassa sig till omständigheterna. De flesta vill nog att man ska kunna ha så öppet som möjligt, men det går inte överallt.
  • Anonym (Anonym)
    Xmion skrev 2020-10-01 23:34:33 följande:
    Det är ju ett alternativ! Jag vill nog föda på sjukhus ändå. Är mitt första barn så vet inte hur min kropp kommer reagera och ifall det kommer gå bra osv! (Det vet man ju aldrig men ändå). Så jag personligen väljer nog att åka in där dem har all utrustning och personal ett stenkast bort!

Men känner man sig trygg i att föda hemma tycker jag absolut det är ett slternativ!
    Sjukvården ser helst att man föder på sjukhus trots corona med tanke på den hjälp man kan behöva, inte ens om något går fel utan över huvud taget. Jag skulle inte tveka en sekund att föda med professionella vårdgivare omkring mig med alla tekniska och medicinska hjälpmedel som kan behövas.

Bara en sådan sak som att en del kvinnor behöver akut kejsarsnitt med fara för livet på mamman eller barnet, då vill man verkligen inte ligga hemma och vänta på en ambulans först plus restiden och allt som ändå måste göras på plats innan man kan göra snittet.

Nej, säkerhet framför allt tack.
  • Jemp
    Anonym (Tråkigt) skrev 2020-10-01 22:25:21 följande:

För vad? Covid-restriktionerna? Eller att vara ensam på ultraljud och BB?

Jag skrev ju ovan att jag är livrädd för ultraljud, men det går ju att göra det ändå. Samma med BB. Måste man vara själv så klarar man det. Det finns ju heller inget alternativ. Så det bästa är väl, i en jobbig situation, att försöka lägga så lite energi på det som möjligt, och att försöka vara positiv.

Restriktionerna ändras inte för att man är rädd och arg. Jag förstår verkligen känslan, men försöker bara peppa för att det kan gå bra ändå.

För förlossningar, vilket gör att "försöka vara positiv" låter rätt fånigt.

Sen har jag svarat ang restriktionerna ovan ja.
Svar på tråden Förlossning under Covid 19