• Xmion

    Förlossning under Covid 19

    Hej!

    Måste vara få skriva av mig lite och få lite tankar och funderingar kring dethär med alla reglage nu under Corona.

    Är gravid med mitt första barn och ska föda nästa år i Maj. Nu är det väldigt tidigt men ändå har man ju mycket tankar kring allt speciellt när allt är så nytt. Men något jag verkligen inte kan släppa irritationen över är dethär med att partnern inte får följa med på BB efter förlossningen. (Nu är det lite olika från region till region men i de flesta fall får partnern inte följa med). Detta är då för alla som har en partne eller pappa till barnet som kommer vara delaktig med barnet. Det är ju lite annat om man är ensamstående eller situationen ser annorlunda ut.

    För min del frustrerar det mig något enormt då jag tycker det är SJÄLVKLART att min sambo har exakt samma rättighet som jag att få spendera första dygnen med VÅRAT barn. Absolut det är inte han som bär barnet i 9 månader för att sen gå igenom en tuff förlossning men det är ju fortfarande HANS barn. Han ska väll också få lära sig och få tips, vara med när man gör hälsokontroller och såklart allra viktigaste få spendera tid och knyta an med sin bebis. Det är ju inte bara jag som ska bli föräldrr utan även han? Och kan inte direkt se hur smittorisken kan öka. Är någon av oss smittad så kommer oavsett smittan komma in på sjunhuset då vi bor och delar bakterier och virus ihop. Skulle jag bli smittad på sjukhuset så kommer ju han oavsett bli smittad när jag väl kommer hem. Det är ju inte direkt så att han kommer springa runt i alla rum och hosta på folk. Sjukvårdarna byts ju ut, går från rum till rum och kan under sin fritid bli lika smittade som jag och min sambo. Jag förstår att man inte ska släpa med sig mamma, mormor, faster och hela släktkalaset men pappan till barnet lär väll för fan (ursäkta språket) få vara med sitt barn. Denhär svenska jämställdheten kan ju gå och trycka sig i *******.

    Detsamma tycker jag gäller under ultraljud men där kan jag iaf ge mig lite. Men inte när det gäller förlossningsbiten. Nu hoppas jag dethär släpper lite tills jag ska föda nästa år så man slipper skiten men jag tycker synd om alla föräldrar (speciellt förstagångsföräldrar) som antingen måste sitta på ett sjukhus helt ensam med alla könslor o räslor som tillhör samt alla partners som får sitta hemma och inte träffa sitt barn. Absolut man måste inte stanna kvar efter förlossningen om allt gått som det ska men för vissa kan de kännas som en trygghet innan man riktigt får kläm på allt i början.

    Ursäkta för ett lite passivt agressivt inlägg men det är verkligen något jag inte kan förstå mig på.

    Vad har ni för åsikter gällande dethär? Är jag ensam med att könna såhär eller har någon annan tänkt på samma sak?

  • Svar på tråden Förlossning under Covid 19
  • Anonym (E)
    Anonym (T) skrev 2020-10-01 16:25:26 följande:

    I många av världens länder är det standard att pappan inte följer med på förlossningen. Alltså det finns regler mot det.

    Försök att vara glad över möjligheten att få föda på sjukhus med utbildad personal och hjälpmedel.


    Klart att det alltid finns dem som har det värre - tänk på barnen i Biafra. Vilken vecka är du gravid i? Eller har du fött under pandemin?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2020-10-01 15:41:26 följande:
    Det som stör mig är ju att det är så olika i landet. I t ex Stockholm får ju partner följa med på BB. Stockholm är ju hårdast drabbat av covid19 i hela landet! Jag upplever att covid-restriktionerna varken bygger på vetenskap eller beprövad erfarenhet...
    Jo men det kan ju bero på att det inte finns någon vetenskap eller beprövad erfarenhet kring det här viruset.........
  • Xmion
    Anonym (T) skrev 2020-10-01 16:25:26 följande:

    I många av världens länder är det standard att pappan inte följer med på förlossningen. Alltså det finns regler mot det.

    Försök att vara glad över möjligheten att få föda på sjukhus med utbildad personal och hjälpmedel.


    Ja absolut men tycker det är lika fel oavsett om det är sverige, Usa, Pakistan eller Japan. Jag är väldigt tacksam att jag bor i ett såpass privligerat land (dock har jag mycket åsikter om hur jag inte gillar hur samhället i Sverige ser ut jämför med många andra länder men det är ingen diskussion jag tänker ta här) men det betyder inte att jag behöver acceptera läget och bara gå vidare. Hade alla länder tänkt så hade vi inte kommit någon vart i utvecklingen och alla hade haft samma standard.
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-01 16:39:25 följande:

    Jo men det kan ju bero på att det inte finns någon vetenskap eller beprövad erfarenhet kring det här viruset.........


    Jag är inte korkad, du behöver inte idiotförklara mig.. . All vård i Sverige ska bedrivas på vetenskap och beprövad erfarenhet. I det här fallet får den byggas upp under tiden - men varför göra så olika överallt?
  • Anonym (Ej jämställdhet)
    Anonym (majbarn) skrev 2020-10-01 16:07:19 följande:

    Jag är precis lika irriterad som dig TS. Det finns ingen logik i det för mig heller och man har glömt att vad heter jämställdhet. Jag kan verkligen inte se hur smittorisken ökar nämnvärt för att partnern är med (såvida man bor ihop).

    Om allt går som det bör så ska även jag föda i maj. Just förlossningen och bb är jag inte så nervös över, det kan hända mycket innan dess. Sist fick faktiskt min man åka hem när jag landat på bb 00:30 efter att vi varit på förlossning i knappt 24h. Då var jag mer irriterad över att han skulle behöva köra bil 1 h efter minimalt med sömn än att jag blev lämnad själv.

    Ultraljuden är jobbiga att behöva göra själv. Jag har precis som anonym (maj) gått igenom MA som upptäcktes på KUB. Usch, vad jag bävrar för att genomföra KUB själv. Det är så jobbigt.

    VI (jag och min man) var faktiskt på ett tidigt ultraljud idag, v 9. Tack och lov tickar ett hjärta än så länge. Där var det inga som helst problem att han var med och så har det varit på gynavdelningen hela tiden. Det är så lustigt att man kokar av ilska. Är smittorisken på något vis lägre där än på en ultraljudsavdelning eller för den delen typ alla andra avdelningar i landstinget?  

    Det lite positiva här är att jag förstått det som att Skåne släppt på att man inte får ha någon med sig. Tyvärr är jag inte skåning :( Men kanske går det fort tills det lättar generellt nu, någon måste gå först tänker jag.


    Fast det här handlar ju inte om jämställdhet utan om åtgärder för att inte smitta vidare en pandemi.

    Många som bär på smittan får ju inte symptom. Din man kan ju likaväl vara smittad och symptomfri och smitta hur många gravida och i personalgruppen.

    Jättetråkigt att det ska behöva vara såhär och ni får vara ledsen/arga/besvikna men blanda inte in jämställdhet här.

    Gravida kvinnor måste gå. Pappor behöver inte, även om det ändå är deras barn. Många pappor missar läkarbesök och att följa med och stötta sina partners vid kub eller provtagningar pga jobb och dylikt hela tiden, oavsett Corona. Sen är det tråkigt att det sker men vad ska man göra? Nyfödda ska inte riskeras att smitta bara för att man vill ha med sin partner på Bb.

    Jag och min partner har haft komplicerade förlossningar och graviditeter. Vi bor i en stad utan släktingar så när jag har behövt föda så har min man fått vara hemma med våra andra barn och jag har fått spendera tid på neo själv i veckor. Och jag är tyvärr heller inte ensam om detta då många andra familjer är i vår situation.

    Igen - ni får vara besvikna arga och ledsna och det är så tråkigt att detta ska få paja så mycket.
  • Jemp

    Smittorisken ökar såklart ju fler som kommer dit, dessutom ökar den ju längre tid man utsätts. Att regionerna gör olika beror på att vården styrs regionalt, det ser ju dessutom olika ut på olika håll i landet från början kring BB och om partnern är garanterad att stanna eller inte (dvs redan innan pandemin).

    Däremot förstår jag både frustration och oro, jag hade tyckt det var svinjobbigt! Hoppas att det lättat tills i maj, eller när ni än ska föda.

  • Xmion
    Anonym (Ej jämställdhet) skrev 2020-10-01 16:47:15 följande:

    Fast det här handlar ju inte om jämställdhet utan om åtgärder för att inte smitta vidare en pandemi.

    Många som bär på smittan får ju inte symptom. Din man kan ju likaväl vara smittad och symptomfri och smitta hur många gravida och i personalgruppen.

    Jättetråkigt att det ska behöva vara såhär och ni får vara ledsen/arga/besvikna men blanda inte in jämställdhet här.

    Gravida kvinnor måste gå. Pappor behöver inte, även om det ändå är deras barn. Många pappor missar läkarbesök och att följa med och stötta sina partners vid kub eller provtagningar pga jobb och dylikt hela tiden, oavsett Corona. Sen är det tråkigt att det sker men vad ska man göra? Nyfödda ska inte riskeras att smitta bara för att man vill ha med sin partner på Bb.

    Jag och min partner har haft komplicerade förlossningar och graviditeter. Vi bor i en stad utan släktingar så när jag har behövt föda så har min man fått vara hemma med våra andra barn och jag har fått spendera tid på neo själv i veckor. Och jag är tyvärr heller inte ensam om detta då många andra familjer är i vår situation.

    Igen - ni får vara besvikna arga och ledsna och det är så tråkigt att detta ska få paja så mycket.


    Jag förstår hur du tänker men på vilket sätt är pappan en större smittorisk än mamman? Jag bor med min sambo. Vi ses, sover, pussar, delar bakterier och annat snusk mellan varandra. Är han smittad så är jag smittad. Åker jag till förlossningen kommer jag smitta någon och åker han så kommer han smitta någon.

    Han kommer ju mest troligt endast vara med mig och hans barn i samma rum om han nu inte springer på toa. Han kommer ju inte gosa med andras barn eller gå in hos någon annan. Sjukhuspersonalen kommer inte komma i kontakt med hans kroppsvätskor på samma sätt som dem kommer i kontakt med bebis och mammans som i sin tur är en större smittokälla.
  • Anonym (Ej jämställdhet)
    Xmion skrev 2020-10-01 16:56:53 följande:

    Jag förstår hur du tänker men på vilket sätt är pappan en större smittorisk än mamman? Jag bor med min sambo. Vi ses, sover, pussar, delar bakterier och annat snusk mellan varandra. Är han smittad så är jag smittad. Åker jag till förlossningen kommer jag smitta någon och åker han så kommer han smitta någon.

    Han kommer ju mest troligt endast vara med mig och hans barn i samma rum om han nu inte springer på toa. Han kommer ju inte gosa med andras barn eller gå in hos någon annan. Sjukhuspersonalen kommer inte komma i kontakt med hans kroppsvätskor på samma sätt som dem kommer i kontakt med bebis och mammans som i sin tur är en större smittokälla.


    Jag säger inte att pappan är en större risk. Jag säger att en frisk person kan bära på smittan och smitta vidare i det tysta samt att mamman måste gå medan pappan inte behöver.

    Det handlar ju om att begränsa och det är tråkigt att det ska gå ut över exempelvis gravida eller de äldre som blir ensamma och isolerade i sin tur.

    Det här är en riktigt tråkig grej som drabbar många och det är orättvist men vad ska man göra?
  • Jemp
    Xmion skrev 2020-10-01 16:56:53 följande:

    Jag förstår hur du tänker men på vilket sätt är pappan en större smittorisk än mamman? Jag bor med min sambo. Vi ses, sover, pussar, delar bakterier och annat snusk mellan varandra. Är han smittad så är jag smittad. Åker jag till förlossningen kommer jag smitta någon och åker han så kommer han smitta någon.

    Han kommer ju mest troligt endast vara med mig och hans barn i samma rum om han nu inte springer på toa. Han kommer ju inte gosa med andras barn eller gå in hos någon annan. Sjukhuspersonalen kommer inte komma i kontakt med hans kroppsvätskor på samma sätt som dem kommer i kontakt med bebis och mammans som i sin tur är en större smittokälla.


    Fast nej, det är inte automatiskt så att ni smittar lika mycket om en av er är sjuk. Det finns ju inte heller (åtminstone inte än) något krav på karantän om en familjemedlem är sjuk. Alltså i samhället i allmänhet.

    Smittorisken från (den födande) mamman går ju inte att välja bort.
  • Anonym (Tråkigt)

    Jag förstår att det känns jättejobbigt med covid-restriktionerna men jag tänker såhär att det är lite som med förlossningssmärta. Förlossningssmärtan är inte kul, och de flesta tycker att smärtan är väldigt jobbig, men det är något man bara måste gå igenom för att få ett barn. Så man får försöka se det (både smärtan och restriktionerna) så positivt som det bara går, och försöka att inte bli arg och upprörd, för det är bara onödig energi ut som du kan använda på något bättre.

    Jag är inte gravid nu, men min man inte varit med på ett enda ultraljud när jag har varit gravid, pga att vi inte har barnvakt, och jag är livrädd för ultraljud pga att vi har fått dåliga resultat vid två kub-ultraljud. Hur som helst har jag varit tvungen att gå ensam, och det har varit jättejobbigt, men det går. När jag födde barn förra året fick mannen åka hem till familjen tre timmar efter förlossningen eftersom barnvakten blev akut sjuk. Så jag var ensam på bb i två dygn med vår lilla bebis. Nu var det inte vårt första barn förvisso, men jag tror att det hade gått bra även om det varit första gången. Jag har inte upplevt min man som någon stor hjälp på bb ändå. Bebisen sover ju mest första 24 timmarna och om man ammar så är inte pappan till mycket hjälp direkt. Personalen är bara ett knapptryck bort.

    Såklart annorlunda om man har fått kejsarsnitt, men samtidigt, det är ju vad det är och man får försöka gilla läget..

Svar på tråden Förlossning under Covid 19