Inlägg från: Anonym (Var ung mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Var ung mamma)

    Föräldrapenning?

    Anonvm skrev 2020-10-01 22:14:23 följande:

    Jag har aldrig varit föräldraledig på heltid, bara delvis. Men jag slår i taket på föräldrapenningen så det innebär att jag skulle få ut runt 20.000:- netto om jag tog 7 SGI-dagar i veckan.

    Jag använder mina föräldradagar primärt till att förkorta mina arbetstider och ta några extra "semestrar" varje år.

    Men vad har det med saken att göra?


    Du tror uppenbarligen att alla är som du och planerar hela sitt liv enbart efter att maximera vinst för egen del? Samt sätter värde på andra människor utifrån vad de betalat in i skatt... Alla kanske inte är så krassa? Dessutom är du väl man och vet inte hur det känns att bli gravid! TS vet ju inte ens vilken ersättning som finns så hon har nog inga storstilade planer på att suga ut välfärdssystemet. Jag fick själv barn ung och har högskoleutbildning och ett välbetalt chefsjobb. Det gick fint med extrajobb. Jag hade mer tid med mitt första barn än de andra två, var mer fri när jag pluggade. Klarade av tre barn innan trettio och är fortfarande gift med pappan. Jag fick inte mycket ersättning för mitt första barn, på den tiden var lägstanivån 60 kr per dag. Så om man nu ska vara så förbannat krass så har samhället vunnit på mitt upplägg. Önskar TS lycka till!
Svar på tråden Föräldrapenning?