Inlägg från: HelloWorld |Visa alla inlägg
  • HelloWorld

    Vilken lön som konsult kan jag begära?

    Jag har en intervju med ett konsultföretag imorgon som riktar in sig på It och telekom-branschen. Jag ska ha intervju angående en tjänst inom telekom-branschen som jag har 2 års erfarenhet av på ett stort telekomföretag där jag var fastanställd och tjänade 28000 brutto i mån och jobbade heltid 40h i veckan. Nu vet jag ingenting om konsultbranschen men är det fel att be om 33000 brutto eller vad ska en konsult tjäna ? Det är ett konsultföretag i Stockholm vilket innebär att jag kommer behöva pendla eftersom jag bor i en annan stad ca 1 timme från Stockholm. Jag är tacksam för alla råd jag kan få kring löneanspråk då intervjun är imorgon.

  • Svar på tråden Vilken lön som konsult kan jag begära?
  • HelloWorld
    Anonym (12345) skrev 2020-10-04 13:40:08 följande:

    Att det är ett konsultföretag och inom telekom branchen säger inte så mycket.

    Vad är det för tjänst och arbetsuppgifter?


    Nej men tänkte man kanske hade nåt hum om hur branschen ser ut. Dokumentatör av fibernät och arbetsuppgifterna är varierande men med väldigt mycket projektansvar.
  • HelloWorld
    Kjell2 skrev 2020-10-04 13:47:35 följande:

    Vad kommer din timtaxa bli?

    Hur mycket förväntas du debiter?

    Ha de någon form av provisonslön?


    Jag har inte haft intervjun ännu så hur ska jag veta allt det där? Jag är inte egenföretagare
  • HelloWorld
    Anonym (12345) skrev 2020-10-04 19:15:45 följande:

    Då skulle jag lägga mig på 33 eller mer.

    Har du erfarenhet av uppgifterna sedan innan eller något liknande?


    Ja precis jag tänkte också 33. Ja jag har jobbat med det i 2 år innan på ett infrastrukturföretag
  • HelloWorld
    Friger skrev 2020-10-06 11:14:47 följande:

    Jag äger och driver en konsultfirma.

    Som konsult är du inte värd mer än vad du drar in normalt sett.

    Jag tjänar mer pengar på en nyutexaminerad lågavlönad person än ett högavlönat proffs. Dock så är det proffsen som ger firman gott rykte. Det är en balansgång.


    Jag begärde 37 och förklarade varför. Erfarenhet, utbildning m.m Det var inga problem. Hursomhelst fick jag höra att de har ett uppdrag om ca 3.5 månader och visade mig det och frågade om det var intressant vilket det var men kontrakt och lön betalas ju inte förns uppdraget startar så hur 17 tänkte man där ? Kan ju inte binda upp mig på ett uppdrag som inte startar förns om så lång tid och gå runt utan pengar ? Är detta normalt ?
  • HelloWorld
    Noname00 skrev 2020-10-08 19:35:17 följande:

    Du begärde rätt det är itbranchen och den betalar rätt bra speciellt i stockholm.

    Är du arbetslös idag?


    Ja jag blev uppsagd pga arbetsbrist med 200 andra från ett IT och telekomföretag så har varit arbetssökande sen augusti
  • HelloWorld
    Noname00 skrev 2020-10-08 21:49:29 följande:

    Även om uppdraget börjar om 3,5 månader får du skriva på kontrakt nu eller vill dom skriva när uppdraget börjar?


    När uppdraget börjar ...det är det jag tyckr är så osäkert och konstigt
  • HelloWorld
    EpicF skrev 2020-10-08 21:42:53 följande:

    Så sök andra jobb?


    Det gör jag..... men jag tyckte det där var så märkligt och ville verkligen ha uppdraget
  • HelloWorld
    Anonym (G) skrev 2020-10-08 22:16:24 följande:

    Fattar inte riktigt, du kommer inte dra in några pengar förrän uppdraget börjar, varför ska du ha lön fr o m nu? Eller menar du endast själva kontraktsskrivandet?

    Ingen konsultfirma vill ha någon sittande på bänken.

    Det AG riskerar nu i andra änden är att du får jobb någon annanstans och de får tacka nej till uppdraget. De var villiga att ta den risken.


    Jag har inte sagt att jag borde få lön utan att ha börjat uppdraget men

    Ett uppdrag lite tidigare än 3 månader framåt vore att föredra. Han kan inte förvänta sig att jag tackar ja till ett uppdrag som börjar i januari och sen blir låst hos dem och ibte kan ta ett annat jobb under tiden . Det funkar liksom inte
  • HelloWorld
    EpicF skrev 2020-10-08 22:09:27 följande:

    Det är väl inte alls märkligt. Du kan inte få lön om du inte jobbar.


    Det har jag inte sagt att jag ska få... utan jag menar att de kan ju inte tro att jag tackar ja till ett uppdrag som börjar om 3 månader och låser mig så jag inte kan tacka ja till andra jobb om jag blir erbjuden?? Jag har aldrig sagt att jag borde få lön utan uppdrag
Svar på tråden Vilken lön som konsult kan jag begära?