• Mon 5 Oct 2020 08:28
    4946 visningar
    24 svar
    24
    4946

    Föräldrapenning + deltid 75%?

    Om några månader är tanken att barnet ska börja förskola och jag försöker förstå hur det fungerar med att jobba deltid. Jag förstår att jag som mest får gå ner till 75% i arbetstid. Men visst har jag väl fortfarande rätt att ta ut föräldrapenning för de dagar jag har kvar?

    Går det att göra så att jag t ex tar ut föräldrapenning för hela måndagen. Och sen gå ner i tid resten av veckan så jag jobbar 75% tis-fre? Eller får man inte kombinera så? Jag kanske tänker helt fel...

  • Svar på tråden Föräldrapenning + deltid 75%?
  • Mon 5 Oct 2020 08:36
    #1

    Det var väldigt länge sen för min del, så jag ska lyssna här i fall om nåt har förändrats sen sist. Vi väntar barn i april 2021 och min plan (om allting går som det ska) är att vara FL ca 50% och jobba 50% (jobbar hemma just nu pga corona, så jag kan lika gärna fortsätta med det då också).

  • Mon 5 Oct 2020 08:39
    #2

    Det beror lite på hur gammalt barnet är och hur medgörlig din chef är. När barnet är under 18 månader kan du nästan vara ledig hur du vill. Därefter har du rätt att gå ner till 75 % - men du kan alltid komma överens med din chef om att jobba mindre. Det är alltså lite upp till chefens goda vilja.

  • Mon 5 Oct 2020 08:56
    #3

    Ska du vara helt ledig en dag och jobbar 40h vecka så motsvarar en ledig dag 20%. Dvs du söker FL 20% och så tar du ut en dag per vecka. Totalt har du då 100% sysselsättning = din sgi är skyddad.
    Eller så vill du vara ledig måndag och även korta ner någon annan dag med nån timme. Då kan du söka 25% ledigt = jobbar 75%. Och så tar du ut en hel fp-dag på måndagen och lägger ut resterande som 1/8 dagar eller 1/4 dagar resten av veckan utifrån hur du lägger ditt schema.
    Då har du också skyddat din sgi helt.

  • Mon 5 Oct 2020 09:16
    #4

    Nu blir jag osäker, men du får väl jobba i vilken omfattning du vill så länge du tar ut fp?

    75% gäller om du inte tar ut föräldraledighet som jag förstått det.

  • Mon 5 Oct 2020 09:26
    #5
    Anotherone skrev 2020-10-05 08:56:55 följande:

    Ska du vara helt ledig en dag och jobbar 40h vecka så motsvarar en ledig dag 20%. Dvs du söker FL 20% och så tar du ut en dag per vecka. Totalt har du då 100% sysselsättning = din sgi är skyddad.

    Eller så vill du vara ledig måndag och även korta ner någon annan dag med nån timme. Då kan du söka 25% ledigt = jobbar 75%. Och så tar du ut en hel fp-dag på måndagen och lägger ut resterande som 1/8 dagar eller 1/4 dagar resten av veckan utifrån hur du lägger ditt schema.

    Då har du också skyddat din sgi helt.


    Barnet kommer vara 2 år när det är dags. Jag vill både vara hemma hela måndagen samt gå ner i tid så jag endast jobbar 75% övriga dagar.

    8 h * 4 dagar = 32 h.

    32 h * 75% = 24 h.

    24 h / 4 dagar = jobbar 6 h varje dag tisdag-fredag

    Kan man ha rätt till det?
  • Mon 5 Oct 2020 09:36
    #6
    Jemp skrev 2020-10-05 09:16:34 följande:

    Nu blir jag osäker, men du får väl jobba i vilken omfattning du vill så länge du tar ut fp?

    75% gäller om du inte tar ut föräldraledighet som jag förstått det.


    Då borde det går att göra som jag skriver med andra ord? :)

    Jag har ju kollegor som jobbar 75% hela året och sen när sommaren kommer så drygar dom ut semestern med att ta ut sparade föräldraledighetsdagar med föräldrapenning. Då går det att kombinera tänker jag? Annars borde det ju inte gå att göra så heller?
  • Mon 5 Oct 2020 09:59
    #7
    Maramba skrev 2020-10-05 09:26:59 följande:
    Barnet kommer vara 2 år när det är dags. Jag vill både vara hemma hela måndagen samt gå ner i tid så jag endast jobbar 75% övriga dagar.

    8 h * 4 dagar = 32 h.

    32 h * 75% = 24 h.

    24 h / 4 dagar = jobbar 6 h varje dag tisdag-fredag

    Kan man ha rätt till det?
    Ja det har du rätt till. Men du måste tänka till när du söker. Du har rätt till tre ledighetsperioder per år. Varje ansökan räknas som en period oavsett om ansökan gäller en dag, tre veckor eller ett år.
    Så förslagsvis söker du from 1/1 - 31/12 en nedsättning med 25% = jobbar 75%. Kommer överens med din chef om förläggning av tiden, alltså schemat.
    Då har du nyttjat en period.
    Sen vill du ta ledigt två hela veckor i sommar då du tar ut fp= uppe i två perioder.
    Och sen slutligen vill du ha ledigt i mellandagarna nästa år = tre perioder.
    Det upplägget kan du inte bli nekad.
    Sen kan en chef godkänna mer frånvaro om det finns utrymme i verksamheten men du kan likaväl få ett nej.
  • Mon 5 Oct 2020 12:09
    #8
    Maramba skrev 2020-10-05 09:26:59 följande:

    Barnet kommer vara 2 år när det är dags. Jag vill både vara hemma hela måndagen samt gå ner i tid så jag endast jobbar 75% övriga dagar.

    8 h * 4 dagar = 32 h.

    32 h * 75% = 24 h.

    24 h / 4 dagar = jobbar 6 h varje dag tisdag-fredag

    Kan man ha rätt till det?


    Då är det 60% du vill jobba alltså. Är bara du och arbetsgivaren överens om omfattning och schema så är det inget problem. Fyll upp till 100% med fp så att du behåller SGI.
  • S23
    Mon 5 Oct 2020 12:14
    #9

    Så länge du tar ut föräldrapenning så har du rätt till ledighet i den omfattning du önskar.

    Rätten att gå ner i tid med 25% handlar om tid du vill gå ner utan att ta ut föräldrapenning. Går du ner i tid och inte tar föräldrapenning bör du vara medveten om att din sgi räknas om

  • Mon 5 Oct 2020 12:43
    #10

    Tack snälla för alla era svar :)

    Ja jag tänker att jag tar ut en heldag med föräldrapenning varje vecka.

    Och sen kanske bara går ner i tid de andra dagarna, alltså utan att ta ut någon föräldrapenning för det och det var då jag undrade hur mycket jag får gå ner i tid för de övriga dagarna. Om det blir 75% av 32 h eller 75% av 40 h?

    Jag är medveten om att det kan gå att komma överens med arbgiv men är nyfiken på vad mina rättigheter är. Jag är också medveten om att sgi påverkas om man är f-ledig utan att ta ut f-penning.

  • S23
    Mon 5 Oct 2020 13:05
    #11
    Maramba skrev 2020-10-05 12:43:27 följande:

    Tack snälla för alla era svar :)

    Ja jag tänker att jag tar ut en heldag med föräldrapenning varje vecka.

    Och sen kanske bara går ner i tid de andra dagarna, alltså utan att ta ut någon föräldrapenning för det och det var då jag undrade hur mycket jag får gå ner i tid för de övriga dagarna. Om det blir 75% av 32 h eller 75% av 40 h?

    Jag är medveten om att det kan gå att komma överens med arbgiv men är nyfiken på vad mina rättigheter är. Jag är också medveten om att sgi påverkas om man är f-ledig utan att ta ut f-penning.


    Du bör kunna gå ner 25 av den arbetstid du faktiskt arbetar. Men vågar inte säga säkert
  • Mon 5 Oct 2020 20:02
    #12

    Problemet lär bli att din sgi kommer att sänkas om du inte tar ut föräldrapenning för hela tiden som du är ledig, så den föräldrapenning du tar ut på måndagar kommer ju då bara bli beräknad på 60% om du inte skyddar sgi.

  • S23
    Mon 5 Oct 2020 20:10
    #13
    Seven Costanza skrev 2020-10-05 20:02:05 följande:

    Problemet lär bli att din sgi kommer att sänkas om du inte tar ut föräldrapenning för hela tiden som du är ledig, så den föräldrapenning du tar ut på måndagar kommer ju då bara bli beräknad på 60% om du inte skyddar sgi.


    Ett tips till ts gällande detta. Om hen går ner i tid bara ett halvår och sedan går upp i tid igen i ett halvår så skall sgi kvarstå. På så sätt kan man om man är tvp säkerställa att ingen förstör sin sgi. Man kör helt enkelt ett halvår var i taget.

    Den som vill praktisera detta bör dock kolla med Fk först. Jag har inte hittat pålitlig info annat än försäkringskassan förälder gällande detta. Så jag kan inte gå i god för att det faktisk stämmer.
  • Mon 5 Oct 2020 20:15
    #14
    S23 skrev 2020-10-05 20:10:56 följande:

    Ett tips till ts gällande detta. Om hen går ner i tid bara ett halvår och sedan går upp i tid igen i ett halvår så skall sgi kvarstå. På så sätt kan man om man är tvp säkerställa att ingen förstör sin sgi. Man kör helt enkelt ett halvår var i taget.

    Den som vill praktisera detta bör dock kolla med Fk först. Jag har inte hittat pålitlig info annat än försäkringskassan förälder gällande detta. Så jag kan inte gå i god för att det faktisk stämmer.


    Det går väl bara om man har jobbat heltid (eller på sin vanliga sgi-grundande procent) perioden före? Dvs det går inte att göra ifall man vill gå ner i tid direkt efter föräldraledigheten. Det var en annan också som skrev om detta för ett tag sedan och jag undrar vad det i så fall är för skillnad på detta och den så kallade tremånadersregeln?
  • S23
    Mon 5 Oct 2020 20:38
    #15
    Seven Costanza skrev 2020-10-05 20:15:48 följande:
    Det går väl bara om man har jobbat heltid (eller på sin vanliga sgi-grundande procent) perioden före? Dvs det går inte att göra ifall man vill gå ner i tid direkt efter föräldraledigheten. Det var en annan också som skrev om detta för ett tag sedan och jag undrar vad det i så fall är för skillnad på detta och den så kallade tremånadersregeln?
    Jo precis. Man måste ha arbetat heltid i sex månmader innan (i ts fall kanske det finns en partner som arbetat heltid fram tills nu och kan gå ner i tid nu så kan hen arbeta ett halvår och sedan gå ner i tid.

    Skillnaden mot tre månadersskyddet är att tremånaderskyddet gäller tre månader och ENBART om man avstår arbete helt. Tremånadersskyddet gäller alltså inte om man skulle gå ner i tid med 50% i tre månader (dock ska ju sgi då vara skyddad ändå om man går upp i tid igen). Tremåndersskyddet gäller även om du inte är anställd. Då gäller ju inte det sex månadersskyddet som bara tillämpas om du går ner i arbetstid. Misstänker också att sexmånadersskyddet inte gäller om man går ner i tid på heltid (alltså i princip tjännsledig på heltid) vilket ju tremånadersskyddet gör.

    Med andra ord, visst är de lika. Men det finns ändå vissa skillnader
  • Tue 6 Oct 2020 11:01
    #16
    Maramba skrev 2020-10-05 12:43:27 följande:

    Tack snälla för alla era svar :)

    Ja jag tänker att jag tar ut en heldag med föräldrapenning varje vecka.

    Och sen kanske bara går ner i tid de andra dagarna, alltså utan att ta ut någon föräldrapenning för det och det var då jag undrade hur mycket jag får gå ner i tid för de övriga dagarna. Om det blir 75% av 32 h eller 75% av 40 h?

    Jag är medveten om att det kan gå att komma överens med arbgiv men är nyfiken på vad mina rättigheter är. Jag är också medveten om att sgi påverkas om man är f-ledig utan att ta ut f-penning.


    Känns rätt scary att sumpa SGI, tänk om du tex blir sjuk i Corona i 6 veckor eller råkar ut för en olycka? Det kan bli ett rejält hack i plånboken om något händer. Men har du ett bra sparkapital som kan täcka upp för problem så visst. Jag skulle själv inte våga göra så.

    Ett tips kan vara att ta ut en lågnivådag på helgen förutom måndagen med fp. Dom dagarna är nästan inga pengar men då täcker du upp till 100% sysselsättning.
  • Tue 6 Oct 2020 11:05
    #17
    Mandelskorpan skrev 2020-10-06 11:01:21 följande:
    Känns rätt scary att sumpa SGI, tänk om du tex blir sjuk i Corona i 6 veckor eller råkar ut för en olycka? Det kan bli ett rejält hack i plånboken om något händer. Men har du ett bra sparkapital som kan täcka upp för problem så visst. Jag skulle själv inte våga göra så.

    Ett tips kan vara att ta ut en lågnivådag på helgen förutom måndagen med fp. Dom dagarna är nästan inga pengar men då täcker du upp till 100% sysselsättning.
    Håller med.
    Man måste aktivt göra ett val när det gäller SGI'n och vara medveten om vad som händer om man inte skyddar den. Vilken nivå man kan förvänta sig i form av sjukpenning etc. framöver.
    Om det inte spelar någon roll så kan man strunta i skyddet.

    Jag jobbade deltid när min äldsta son var liten, gick ner till 75% och skyddade inte SGI'n alls då det inte var relevant just då. Ersättning för vab etc fick jag således därefter.

    Men nu med mitt andra barn har våra förutsättningar ändrats, jag har lön över taket och är mer mån om att behålla min SGI. 

    Det viktiga är att man förstår konsekvenserna, sen får man göra som man vill.
  • Tue 6 Oct 2020 12:00
    #18

    Tusen tack för era svar!

    När det är aktuellt att gå ner i tid kommer jag ha jobbat heltid i fem månader efter min föräldraledighet. Och perioden jag tänkt jobba deltid är fyra eller max fem månader.

    Då borde jag kanske ställa om så jag går ner på deltid en månad senare för då har jag ju jobbat heltid i ett halvår och kan således gå ner i tid utan f-penning och ändå har sgi skyddad om jag fattar er rätt. Jag skulle givetvis dubbelkolla detta med FK innan jag tar beslut men ändå skönt att ha lite på fötterna innan.

  • S23
    Tue 6 Oct 2020 12:17
    #19
    Maramba skrev 2020-10-06 12:00:41 följande:

    Tusen tack för era svar!

    När det är aktuellt att gå ner i tid kommer jag ha jobbat heltid i fem månader efter min föräldraledighet. Och perioden jag tänkt jobba deltid är fyra eller max fem månader.

    Då borde jag kanske ställa om så jag går ner på deltid en månad senare för då har jag ju jobbat heltid i ett halvår och kan således gå ner i tid utan f-penning och ändå har sgi skyddad om jag fattar er rätt. Jag skulle givetvis dubbelkolla detta med FK innan jag tar beslut men ändå skönt att ha lite på fötterna innan.


    Ja så skulle jag göra om jag var du. Men dubbelkolla detta med fk att det stämmer att man kan gå ner och upp u tid utan att sgi förstörs
  • S23
    Tue 6 Oct 2020 12:17
    #20
    Maramba skrev 2020-10-06 12:00:41 följande:

    Tusen tack för era svar!

    När det är aktuellt att gå ner i tid kommer jag ha jobbat heltid i fem månader efter min föräldraledighet. Och perioden jag tänkt jobba deltid är fyra eller max fem månader.

    Då borde jag kanske ställa om så jag går ner på deltid en månad senare för då har jag ju jobbat heltid i ett halvår och kan således gå ner i tid utan f-penning och ändå har sgi skyddad om jag fattar er rätt. Jag skulle givetvis dubbelkolla detta med FK innan jag tar beslut men ändå skönt att ha lite på fötterna innan.


    Ja så skulle jag göra om jag var du. Men dubbelkolla detta med fk att det stämmer att man kan gå ner och upp u tid utan att sgi förstörs
Svar på tråden Föräldrapenning + deltid 75%?