För sträng?
Jag hoppas verkligen att du inte är seriös...
Jag hoppas verkligen att du inte är seriös...
Alltså jag börjar ju bar a må ännu sämre när jag nu får hat härifrån!!! :(
Jag skriker ju inte till henne utan säger strängt nej till henne men ni får det att låta som att jag nu är den elaka och skriker på henne fastt det är ju inte det jag gör. Jag vet att hon är liten och inte kan saker och ting ännu och att det är jag som sk alära henne vad som är rätt och fel men jag är ju ingen vidrig person sm vill förstöra ett litet djurs förtroende och liv. Jag väntade mig positiva förändringar som jag skulle kunna göra men jag började istället må dåligt av allt!!!! Har hört jo att posituv belöning och det gör jag. Varje gång hon gör något bra/ducktigt så säger jag till henne att hon är duckktig och belönar henne. Buren fick jag höra attt använda som en rumsrenhetsmekanisk träniing eller vad jag ska kalla det men gillar ju inte det. Hon går nog ännu självmant in i buren och sover om hon vill.
Och om ni inte menar något illa med vad ni skriver så snälla skriv det inte så elakt för jag börjar bara må dåligt över allt. Jag vet ju nog vad som är rätt sorts uppfostran och vet att det jag gjort är fel men det verkar som ni inte vill förstå mig att det är ju därför jag är här och frågar hjälp för f*n
Alltså jag börjar ju bar a må ännu sämre när jag nu får hat härifrån!!! :(
Jag skriker ju inte till henne utan säger strängt nej till henne men ni får det att låta som att jag nu är den elaka och skriker på henne fastt det är ju inte det jag gör. Jag vet att hon är liten och inte kan saker och ting ännu och att det är jag som sk alära henne vad som är rätt och fel men jag är ju ingen vidrig person sm vill förstöra ett litet djurs förtroende och liv. Jag väntade mig positiva förändringar som jag skulle kunna göra men jag började istället må dåligt av allt!!!! Har hört jo att posituv belöning och det gör jag. Varje gång hon gör något bra/ducktigt så säger jag till henne att hon är duckktig och belönar henne. Buren fick jag höra attt använda som en rumsrenhetsmekanisk träniing eller vad jag ska kalla det men gillar ju inte det. Hon går nog ännu självmant in i buren och sover om hon vill.
Och om ni inte menar något illa med vad ni skriver så snälla skriv det inte så elakt för jag börjar bara må dåligt över allt. Jag vet ju nog vad som är rätt sorts uppfostran och vet att det jag gjort är fel men det verkar som ni inte vill förstå mig att det är ju därför jag är här och frågar hjälp för f*n
Tack för alla svar! Har en grind som stoppar henne från att gå till vardagsrummet men hon får också vara där men den är mer menat just för att kattorna då ska få vara ifred i vardagsrummet och om hunden blir ensam hemma så att området är lite mindre. Har nog beställt 2 grindar till som ena är menat för sovrumsingången och andra wc dörren så kattorna ändå kan hoppa över för att ta sig till lådorna.
Jag undrade själv också att varför man korssat schäfer och husky när dom är lite krävande båda två till raserna men hon liknar massor en schäfer men öronen har många sagt att man sir är från en husky. Har tänkt börja göra agillity och sådan här spårnings övningar med henne bara för att hon ska få användning av alla sinnen hon har, men först efter att hon vuxit till sig lite.
Själv har jag lärt att det igentligen inte är så stor skillnad vilken sorts ras man tar som första hund bara man vet vad man väntar sig. I släkten har vi haft många blandrashundar och många tyckte att de hundar är lättare än renrasiga hundar. Andra orsaken var också till att jag valde mind hund var att hon inte heller var så hemskt dyr, fast det ju nog är pengar, men också för att hon var i ett dåligt hem och jag ville ge henne ett bättre hem än det hon var i. Där var dom ute i små hagar och hon var dessutom ensam medan ägaren hade utlåst 2 huskyn, en mops, pincher hund och en pitbull och de var alla redan vuxna. Huset var jätte orent och hade urin från hundarna inomhus och måde dåligt att tänka att valpen skulle kanske sluta lika så därför köpte jag henne.
Hon är nog en jätte fin hund och har jobbat redan långt för att få henne så långt som jag nu fått henne fast jag har mycket lång väg kvar och hon har sina fuffens.
Här är min hund <3 Mindy
Dragviljan har jag tänkt med att cykla och hon får springa framför, men måste träna in henne till det först. Sedan går jag nu en gång per dag (inte alla dagar) 5km och sedan kortare länkar. Som vuxen kommer jag ta henne på ännu längre länkar och även massa skoggspromenader då hon får använda nosen.
Buren var inte min ide utan en släktings sa jag redan.
Alltså nu ärligt undrar jag varför alla ger mig så mycket hat för det jag skrivit då jag läst ett liknande inlägg dom invalderade buranvändning och tagning i nackskinnet och där var positiva tips osv men jag får nästan bara hat av er alla!! Fattar ni att jag är ju här för att fråga tips när jag aldrig haft en liknande hund jag nu har till beteende ???????????
Har ingen aning om föräldrarna alls då hon kommer från Lettland och sedan hämtad till Finland hos en man som hade det jätte orent hemma hos sig. Varför undrar du det?
5km länk har jag gått för att hon orkar det och för att jag bor i höghus. Det är inte riktigt lätt att släppa henne ut och bara gå i närområdet när hon har aldeles för mycket energi också i hundskolan jag går i har sakt om länk att hunden ska få lukta omkring i världen och vad allt hon berättade.