• CiaKinuski

    För sträng?

    Hej!
    Har  några frågor angående min hundvalp. Hon är nu 4 månader och har varit hos mig en månad nu. Hon r en blandras på schäfer och husky och jätte härlig på många sätt men hon har vissa saker som jag får fel i huvudet med.
    1.Hon äter från kattsandlådan. Hur ska jag få henne att sluta göra det?
    2. Hon kissar inomhus och gör det i gömda ställen så jag inte ska hitta dem.
    Idag fick jag tanken att "är jag för sträng?" och tänkte att nu måste jag få hjälp. Idag hittade jag henne i badrummet och åt från kattlådan och då blev jag så arg och tog henne i nackskinnet och grälade på henne. Då kissade hon en pöl på golvet men det var ingen fara när det var i badrummet så det gick lätt att städa upp. Efter att jag städat badrumsgolvet kissade hon på tambursmattan och då tog jag henne och satte i buren som hon flera gånger har varit i då hon kissat inmhus. Nu kissade hon också i buren och flippade ur. Hon gnälde/ylade/grät vad man nu ska säga att det var och hon lugnade inte ner sig så tog henne i famnen och smekte henne på huvudet längs ryggen och huschade för att få henne lugn. Hon var helt klart rädd för mig nu och då blev jag själv lite rädd, att hade jag varit för sträng?
    3.Hon ignorerar mig också då jag säger "kom" eller "hit" att hamnar locka henne med godis eller så måste jag springa efter henne för att få henne till mig. Sen när hon är hos mig så är hon jätte ducktig nog att sitta, ligga, tass, high five och att vänta på stället då jag upprepar ordet "vänta". Men just kom och hit så kan hon nog men hon liksom ignorerar mig. Kan det ha med att göra att jag oftast sakt hit eller kom och sedan grälat på henne om hon gjort något fel ayy hon  därför nu inte alltid kommer fast jag bara vill ha henne vid mig eller för att krama om henne?
    Jag är lite räd att jag varit för sträng mot henne när hon bara är 4 månader. Går på hundskolaa också med henne men vi lär oss inget av dessa där. Vi lär os mer att hunden ska följa ägarens rörelser utomhus osv.
    Tacksam för svar för jag blir rädd och tokig själv!

  • Svar på tråden För sträng?
  • Anonym (Anonym)

    Du verkar ha noll erfarenhet av hundar. För det första, sluta skäll på din stackars hund!!! Du får aldrig mer göra så där, förstår du det?! Och du ska inte använda buren som straff heller, det ska vara hennes trygga punkt!

    Du behöver satsa på en valpkurs. Att muta med godis är en effektiv metod för all möjlig träning (positiv förstärkning).

    Du måste fatta att det är en valp, fyra månader, det är en liten bebis du har hand om just nu! Om du inte kan hantera den ska du lämna tillbaka den till uppfödaren direkt! Jag är extremt tveksam till att du ska ha hund.

  • CiaKinuski

    Jag läste ett liknande inlägg innan jag skrev mitt inlägg så inga elaka kommentarer tack!! Ganska elakt sagt och tog åt mig att du skrev att jag inte ska ha hund och borde lämna den tillbaks till uppfödaren!! :(
    Jag har mycket erfarenhet av hundar men inget liknande som min hund nu.  Har använt bara sådanna tips som jag läst och fått av bekanta!! Detta är ju inget jag vill göra mot henne men det är det som jag fårr höra av personer med ännu mer erfarenhet än vad jag har som sakt att de sätt jag nu använt ändast ska fungera så därför frågar jag ju hjälp för vet att de är fel!

  • Anonym (Anonym)
    CiaKinuski skrev 2020-10-07 15:49:47 följande:

    Jag läste ett liknande inlägg innan jag skrev mitt inlägg så inga elaka kommentarer tack!! Ganska elakt sagt och tog åt mig att du skrev att jag inte ska ha hund och borde lämna den tillbaks till uppfödaren!! :(
    Jag har mycket erfarenhet av hundar men inget liknande som min hund nu.  Har använt bara sådanna tips som jag läst och fått av bekanta!! Detta är ju inget jag vill göra mot henne men det är det som jag fårr höra av personer med ännu mer erfarenhet än vad jag har som sakt att de sätt jag nu använt ändast ska fungera så därför frågar jag ju hjälp för vet att de är fel!


    Vad förväntar du dig när du missköter en valp?? Om du håller på så där kommer den bara bli mer rädd för dig och du kan få ytterligare problem på halsen tills du måste omplacera den.

    Bara idioter ger sådana råd som att man ska skälla på små djur. Erfarenhet är inte likställt med att man gör rätt för det. Och du säger att du själv har erfarenhet? Om du inte har hållit på så där tidigare varför ska du då göra det nu?

    Du får inte skälla på den mer, greppa den i nacken, stänga in den i buren eller vara stygg mot den på andra sätt. Den kissade ju för f*n på sig för att du skällde på den!! Du har inte varit sträng, du har varit elak, ledsen om det svider men du måste ju fatta att det är ett oskyldigt djur du har hand om, som förtjänar bättre! Jag är inte alls förvånad att den stackaren är rädd för dig nu.

    Så vad ska man göra? Jo man är snäll mot sitt djur, tröstar, tar ut den på promenader ofta, lär sig se signaler på att hunden behöver gå ut, ger den godis om man vill förstärka vissa beteenden osv. Jag skulle snarare fokusera på att bygga en relation just nu för vem f*n bryr sig om vacker tass liksom. Såna partytrick är inte nödvändiga någonstans. Det är en hund, den behöver omvårdnad och fostran.
  • caveat emptor
    CiaKinuski skrev 2020-10-07 15:49:47 följande:

    Jag läste ett liknande inlägg innan jag skrev mitt inlägg så inga elaka kommentarer tack!! Ganska elakt sagt och tog åt mig att du skrev att jag inte ska ha hund och borde lämna den tillbaks till uppfödaren!! :(

    Jag har mycket erfarenhet av hundar men inget liknande som min hund nu.  Har använt bara sådanna tips som jag läst och fått av bekanta!! Detta är ju inget jag vill göra mot henne men det är det som jag fårr höra av personer med ännu mer erfarenhet än vad jag har som sakt att de sätt jag nu använt ändast ska fungera så därför frågar jag ju hjälp för vet att de är fel!


    Sluta gräla på valpen och framförallt, sluta vara fysisk mot henne! Läs på om positiv förstärkning och använd dig av avledning när hon gör något du inte vill att hon ska göra. Googla dig fram till vad det innebär om du inte förstår. Man ska heller inte straffa en valp, speciellt inte för att den inte är rumsren!

    Att fortsätta på den inslagna vägen kommer leda till en stor, vuxen hund utan förtroende för dig, som är osäker och potentiellt kan bli farlig. Ta hjälp av vettiga människor och glöm allt vad dina bekanta har sagt. De är uppenbarligen okunniga. Det är ditt ansvar att läsa på och agera rätt mot din hund.
  • CiaKinuski

    Alltså jag börjar ju bar a må ännu sämre när jag nu får hat härifrån!!! :(
    Jag skriker ju inte till henne utan säger strängt nej till henne men ni  får det att låta som att jag nu är den elaka och skriker på henne fastt det är ju inte det jag gör. Jag vet att hon är liten  och inte kan saker och ting ännu och att det är jag som sk alära henne vad som är rätt och fel men jag är  ju ingen vidrig person sm vill förstöra ett litet djurs förtroende och liv. Jag väntade mig positiva förändringar som jag skulle kunna göra men jag började istället må dåligt av allt!!!! Har hört jo att posituv belöning och det gör jag. Varje gång hon gör något bra/ducktigt så säger jag till henne att hon är duckktig och belönar henne. Buren fick jag höra attt använda som en rumsrenhetsmekanisk träniing eller vad jag ska kalla det men gillar ju inte det. Hon går nog ännu självmant in i buren och sover om hon vill.
    Och om ni inte menar något illa med vad ni skriver så snälla skriv det inte så elakt för jag börjar bara må dåligt över allt. Jag vet ju nog vad som är rätt sorts uppfostran och vet att det jag gjort är fel men det verkar som ni inte vill förstå mig att det är ju därför jag är här och frågar hjälp för f*n

  • Dexter dot com
    CiaKinuski skrev 2020-10-07 15:27:37 följande:

    Hej!
    Har  några frågor angående min hundvalp. Hon är nu 4 månader och har varit hos mig en månad nu. Hon r en blandras på schäfer och husky och jätte härlig på många sätt men hon har vissa saker som jag får fel i huvudet med.
    1.Hon äter från kattsandlådan. Hur ska jag få henne att sluta göra det?
    2. Hon kissar inomhus och gör det i gömda ställen så jag inte ska hitta dem.
    Idag fick jag tanken att "är jag för sträng?" och tänkte att nu måste jag få hjälp. Idag hittade jag henne i badrummet och åt från kattlådan och då blev jag så arg och tog henne i nackskinnet och grälade på henne. Då kissade hon en pöl på golvet men det var ingen fara när det var i badrummet så det gick lätt att städa upp. Efter att jag städat badrumsgolvet kissade hon på tambursmattan och då tog jag henne och satte i buren som hon flera gånger har varit i då hon kissat inmhus. Nu kissade hon också i buren och flippade ur. Hon gnälde/ylade/grät vad man nu ska säga att det var och hon lugnade inte ner sig så tog henne i famnen och smekte henne på huvudet längs ryggen och huschade för att få henne lugn. Hon var helt klart rädd för mig nu och då blev jag själv lite rädd, att hade jag varit för sträng?
    3.Hon ignorerar mig också då jag säger "kom" eller "hit" att hamnar locka henne med godis eller så måste jag springa efter henne för att få henne till mig. Sen när hon är hos mig så är hon jätte ducktig nog att sitta, ligga, tass, high five och att vänta på stället då jag upprepar ordet "vänta". Men just kom och hit så kan hon nog men hon liksom ignorerar mig. Kan det ha med att göra att jag oftast sakt hit eller kom och sedan grälat på henne om hon gjort något fel ayy hon  därför nu inte alltid kommer fast jag bara vill ha henne vid mig eller för att krama om henne?
    Jag är lite räd att jag varit för sträng mot henne när hon bara är 4 månader. Går på hundskolaa också med henne men vi lär oss inget av dessa där. Vi lär os mer att hunden ska följa ägarens rörelser utomhus osv.
    Tacksam för svar för jag blir rädd och tokig själv!


    Skaffa en kattlåda med huv alt sätt en hasp på dörren så katten kommer in till kattlådan men inte valpen.
    Du kan inte räkna med att en valp ska vara rumsren. Kissar hon inne beror det på att du går ut med henne för sällan. När dom är runt året brukar dom kunna hålla sig ett par timmar. Tror även din valp kissar inne av rädsla för dig.
    Det är olagligt att stänga in hunden i en bur så det får du sluta med. 
    Att hon ignorerar dig stämmer inte... hon håller sig ifrån dig för hon upplever dig obehaglig eftersom du tar henne i nackskinnet, grälar på henne och stänger in henne i en bur. Fortsätter du så här kommer du förstöra henne och få en otrygg hund utan tillit till dig.
  • CiaKinuski

    Okej. Har försökt hitta såndäna lock huv till kattlådor men hittar inga sådanna här i Finland,  och hos en kamrat så var hon ändå i kattlådan fast hon har sådanna. Buren slutar jagmed helt och hållet med och låter den vara hennes trygga plats. Låser inte in henne mer så kanske jag ännu får hennes förtroende tillbaks, lika så med att ta i nackskinnet. Ska jag liksom då bara säga strängt nej till henne då hon gör något fel och eventuelt lyfta bort henne då? Det har inte lyckats på henne liksom.

  • Dexter dot com
    CiaKinuski skrev 2020-10-07 16:24:50 följande:

    Okej. Har försökt hitta såndäna lock huv till kattlådor men hittar inga sådanna här i Finland,  och hos en kamrat så var hon ändå i kattlådan fast hon har sådanna. Buren slutar jagmed helt och hållet med och låter den vara hennes trygga plats. Låser inte in henne mer så kanske jag ännu får hennes förtroende tillbaks, lika så med att ta i nackskinnet. Ska jag liksom då bara säga strängt nej till henne då hon gör något fel och eventuelt lyfta bort henne då? Det har inte lyckats på henne liksom.


    En valp gör inte fel eftersom dom är för unga för att kunna något. Gör hon något tokigt så säger du ingenting utan belönar när hon gör någonting bra. Det är det som är positiv förstärkning- man belönar vid bra beteende och ignorerar "dåliga" beteenden. En hund förstår belöningar och tappar tillit vid bestraffningar. Är hon i kattlådan tar du en gotte och lockar henne därifrån och belönar när hon kommer till dig.
  • Anonym (Anonym)
    CiaKinuski skrev 2020-10-07 16:24:50 följande:

    Okej. Har försökt hitta såndäna lock huv till kattlådor men hittar inga sådanna här i Finland,  och hos en kamrat så var hon ändå i kattlådan fast hon har sådanna. Buren slutar jagmed helt och hållet med och låter den vara hennes trygga plats. Låser inte in henne mer så kanske jag ännu får hennes förtroende tillbaks, lika så med att ta i nackskinnet. Ska jag liksom då bara säga strängt nej till henne då hon gör något fel och eventuelt lyfta bort henne då? Det har inte lyckats på henne liksom.


    Man säger till med bestämd röst, man behöver inte låta elak eller sträng för det, och så lyfta bort henne ja.

    Du måste få in i huvudet att hon är en liten valp, fyra månader, jämförbart med ett barn som bara är något år gammalt, de lyssnar inte heller, för de är inte kapabla till det än, de har inte hjärnkapaciteten än. Du ska vara konsekvent i vad hon får/inte får göra och fortsätta säga ifrån, och så klart berömma när hon gör rätt. Och släpp dina förväntningar att hon inom några veckor eller till o med månader kommer att vara en lydig liten varelse, det tar tid att lära sig rätt.
  • CiaKinuski

    Okej. Finns det något annat jag kan göa för att förstärka hennes band till mig tillbks och lita på mig som i början?

Svar på tråden För sträng?