• Em16

    Täta barn !?

    Hej!

    Våran lilla kom i juli 2020 och vi tänker på nästa barn.

    Tiden innan denna lilla fick rutiner och sov hela nätterna var tuff och valde nästan att bara ha 1 barn.

    Men vi vill så gärna att hon ska få ett syskon.

    Nu till dilemmat.

    Han vill köra på direkt nu så att det blir ca 14 månader emellan barnen ( så man bara får spädbarnstiden utan rutiner över asap)

    Jag tror jag hellre vill köra så det blir 20 månader emellan barnen, känns som det kan bli lättare då.

    Hur hade ni gjort ? Finns det föräldrar som har det såhär? Hur var tiden ? Är det mycket tuffare med 14 månader emellan än 20 månader ?

  • Svar på tråden Täta barn !?
  • Anotherone

    Du ska nog vänta lite innan du tänker att den lilla är klar med sina rutiner, om bebisen bara är knappt tre månader idag. Sånt ändras rätt ofta de första åren. Dels maten. Dels att de kan sova ostört hela natten. Dels att de går från många korta naps per dag > två vilor per dag (förmiddag + eftermiddag) > en vila per dag. Sen kommer fasen när de vill sluta sova men är jättejättesupertrötta och bara vrålar från 1530-17 varenda kväll för att de är helt slut och inte har sovit på dagis

    Alla barn hamnar kanske inte i en sån fas, men ett av våra barn har gjort det och hen är där just nu. Inte kul.

    Men men, vet inte annars om det är skillnad på 14 mån eller 20 mån. Vid 20 mån kanske ni har hunnit skola in den stora på dagis? Det blir ju skillnad att hämta och lämna den ena och ha tider att passa samtidigt som man har en nyfödd.
    Eller tänker ni ha båda hemma?

    Annars lär båda vara blöjbarn. Ni lär behöva en syskonvagn.

    Hur känner du själv, är du redo att gå in i en ny graviditet redan?

  • Em16

    Jag vet inte riktigt hur jag tänker om jag ska vara helt ärlig , det kommer ju bli 2 böjbarn och vi är helt med på det. Tjejen ska börja förskola när hon är 1 år ca och det är ju typ då nästa kommer komma ( lite efter).

    Vi är verkligen inte typerna som tycker om spädbarnstiden alls och vill iprincip bara ha det överstökat.

    Vet inte riktigt hur stor skillnad det är att ha ett spädbarn samtidigt som första är 14 månader vs hur det är att ha spädbarn med en 20 månaders, antar att det inte blir lika mycket bära och hjälpa som vod 14 månader.

    Är bara rädd att man tar vatten över huvudet om man kör på redan nu än att vänta till våren med att bli gravid.

  • syntharen

    Kanske bäst att ni stannar vid ett barn, tänker jag. Ni är välsignad med ett barn som sover hela nätterna och har fått rutiner redan vid 3 månaders ålder. Om ni tyckte det var jobbigt så kanske nästa barn blir en som skriker hela nätterna och/eller bara vill sova i er famn dom första 6-12 månaderna. Det kommer bli jobbigt! Annars är det ju nästan lättare att ha ett äldre barn när syskonet kommer, så varför inte vänta tills äldsta är 4-5 år?

  • Anotherone

    Alltså det finns ju uppenbarligen människor som klarar av det. Vissa vill ha det så. Andra resonerar såsom din man verkar göra, man vill bara ha det överstökat.
    Personligen så hade jag inte pallat, och vi har därför inte barn tätt.
    Det fanns absolut ingen längtan. Och jag kunde inte tvinga mig själv att köra på "bara för att".
    Det kan bli en jättelugn bebis som bara hänger med.
    Eller det kan bli en liten parvel med kolik som skriker sina första månader i livet samtidigt som det äldre barnet precis börjar upptäcka världen, springer, klättrar.
    De vänner jag har som har barn tätt har hållit sig på golvet, lekt, busat, verkligen varit småbarnsförälder 2.0.
    Alternativt kört modellen att vara ute så mycket som möjligt. Ut och lek, promenera, gå i skogen, leta kottar, klättra på kullar, allt för att roa och aktivera den stora och så får den lilla hänga med. Vid behov vilar båda i vagnen medan man fikar sitt medhavda kaffe och sen är det parkhäng igen.
    Ni får fundera på vad ni vill, hur viktigt det är att man är täta syskon och sen om ni är beredda på att lägga annat åt sidan ett tag. Det kan bli det bästa ni gjort eller så blir det en utmaning men är man beredd på det så är det klart man fixar det. Om man hjälps åt och har samma syn på saker och ting.

  • fjanten

    Ärligt talat känns inte "vi vill få det överstökat" som några bra skäl att skaffa barn tätt. Det känns som bra skäl att "bara" skaffa ett barn och stanna där. ...och kanske revidera den tanken om några år i så fall.

    Vi skaffade våra första två tätt av ett antal anledningar, ingen anledning handlade om att få det hela avklarat snabbare...

    Vår första var jättelätt (litegrann som er låter) så vi räknade inte med samma tur två gånger. Andra barnet blev också betydligt mer krävande. ...men ändå långt ifrån så krävande som många bekantas bebisar varit. Skulle ni verkligen orka med en riktigt krävande bebis om ni tycker er 'lätta' bebis är kämpig?

    Ang. 14 kontra 20 månader och vad som är bäst - omöjligt att svara på. Just mina barn var skitjobbiga runt 20 månader till 2 år och några månader. Så det hade varit riktigt tufft att ha en nyfödd då. Men mellan ca 1 och 1,5 år har mina varit väldigt 'enkla och nöjda' - så en nyfödd går definitivt att klämma in. (Hade 12,5 månader mellan 1an och 2an. Nästam 3 år mellan 2an och 3an. Kommer ha ca 1 år och 2 månader mellan 3an och 4an.) Men det är ju just mina barn - hur ditt barn kommer vara vid 14 kontra 20 månader är ju omöjligt att svara på.

    Tycker fortfarande inte ni ska skaffa syskon för att få det överstökat. Bättre då att fundera på om ni alls ska ha fler barn.

  • Anonvm

    Jag har 2 barn som det är 15månader imellan.

    Min avsikt med att föda barnen tätt var just att inte dra ut det hel*ete som jag anser spädbarnstiden är över flera år....

    Nu när tjejerna är 4 resp nästan 3 så lekar de otroligt bra ihop o har absolut enorm glädje av varandra, de är även otroligt tighta o "backar" varandra på förskolegården när det är nått tjafs Skrattande

    Men jag bör även tillägga att vi nu bor isär o har barnen varannan vecka....

  • Frenja07

    Låter lite fel att skaffa en till redan nu för att få det överstökat. Förstår att alla inte är som jag som vill dra ut på småbarnsåren så länge det bara går men ändå.. låter som fel anledning att skaffa fler barn.

    Du nämner att ni redan nu efter ynka tre! månader har tänkt tanken på att bara ha ett barn pga att första ynka tre! månaderna varit tuffa med dålig sömn. Jag kan LOVA dig att det inte kommer bli lättare med tiden. Ert barn är så litet än så några rutiner att prata om har ni knappast fått än.

    Och det där med förskolan.. hon ska väl ändå inte börja förskola vid 1 år om ni ändå får ett syskon strax efter?

  • SilverEmma

    Jag har 13 månader mellan ungarna. Jag hade inte velat ha det annorlunda även om det var sjukt tufft emellanåt. Det var inte planerat att få dem så tätt, men jag är en av dem som tyckte det var jätteskönt att "ha det undanstökat". Jag gillar inte bebis- och småbarnstiden alls utav började tycka det var riktigt kul när de började bli mer självgående. Första barnet var enkelt. Alltid glad, sov hela nätter vid 4 veckor, hängde med på allt. Andra barnet var en pärs. Konstant missnöjd, sov knappt alls dagtid, skrek varje vaken stund...hade jag inte haft foton på henne när hon log som bebis så hade jag inte trott det för jag har inga minnen av att hon någonsin var glad. Tack och lov sov hon hela nätter från 2 månader, vilket gjorde att vi orkade med det. 

    Det vände när hon var runt 2. Plötsligt blev hon en glad, rolig och social unge. Nu är de 10 och 11 och det är faktiskt skitkul att ha dem så tätt. Vi har hela tiden anpassat allt efter yngsta utan att äldsta har behövt stå tillbaka. Jag tyckte det var skönt att slippa lämna bebisbubblan när äldsta blev större för att sedan behöva gå tillbaka i den igen, det var liksom bara att köra på.

    Hur det blir beror mycket på hur ungarna är. Hade vi fått yngsta först så vet jag inte om jag vågat skaffa fler överhuvudtaget. 

  • Em16

    Oj vilket känsligt ämne insåg jag nu ????

    Vi Kommer skaffa ett till barn men inte precis utan vi kommer bli gravida 2021 någon gång.

    Vi är mycket väl medvetna om att det kommer bli tufft , ville mest se hur tufft det skulle bli om andra föräldrar berättade hur dem har med täta barn.

    Vi skaffar barn för att vi älskar dem men spädbarn är inge roligt om jag ska vara helt ärlig, mer roligare när dem.är 6 mån och uppåt , en liten person.

    Därav få småbarnstiden överstökad så vi kan njuta av våra barn istället.

    Vi har fått en gudomligt lätt unge just nu i know , rutiner finns det gott om här. Hon äter 07, 10 ,13, 16 och 19 . Sen sover hon från 19.30 -20.00 till 06

    30ish varje dag. ( det är innan sömnen är tillbaka för min del som är jobbigast )

    Varför kan hon inte få vara lite på förskolan när bebis kommer?

  • fjanten
    Em16 skrev 2020-10-11 09:41:17 följande:

    Oj vilket känsligt ämne insåg jag nu ????

    Vi Kommer skaffa ett till barn men inte precis utan vi kommer bli gravida 2021 någon gång.

    Vi är mycket väl medvetna om att det kommer bli tufft , ville mest se hur tufft det skulle bli om andra föräldrar berättade hur dem har med täta barn.

    Vi skaffar barn för att vi älskar dem men spädbarn är inge roligt om jag ska vara helt ärlig, mer roligare när dem.är 6 mån och uppåt , en liten person.

    Därav få småbarnstiden överstökad så vi kan njuta av våra barn istället.

    Vi har fått en gudomligt lätt unge just nu i know , rutiner finns det gott om här. Hon äter 07, 10 ,13, 16 och 19 . Sen sover hon från 19.30 -20.00 till 06

    30ish varje dag. ( det är innan sömnen är tillbaka för min del som är jobbigast )

    Varför kan hon inte få vara lite på förskolan när bebis kommer?


    En ettåring har absolut inget vettigt utbyte av förskolan, är först runt 3 års ålder det sociala behovet börjar komma. Klarar man inte av den äldre bebisen och sätter den på förskola när den yngre bebisen kommer - då har man helt enkelt gjort ett dumt beslut i att skaffa barnen tätt Läs på lite om förskoleupproret så får du en lite tydligare bild av hur livet faktiskt ser ut på landets förskolor - och fundera sedan på om du tycker att det är en lämplig miljö för en liten ettåring om man har möjlighet att ha denne hemma!

    Hur vet du att det blir roligare efter 6 månader förresten? Du har ju inte upplevt det än.
  • Em16

    Tur att det är mitt barn då ????

    Ska absolut läsa om förskoleupproret, men ser det mer som att hon kommer få vara på förskolan 15 timmar per vecka max och kunna leka och få miljöombyte ( kommer ju självklart hitta på saker utöver det ) och om förskolan vid 1 års ålder inte är en lämplig miljö så undrar jag varför dem får börja när dem är 1 ??

    Jag har folk i min närhet med barn och ser utvecklingen på deras små så jag vet att det är roligare (för oss) när dem är 6 mån uppåt.

  • fjanten
    Em16 skrev 2020-10-11 13:36:55 följande:

    Tur att det är mitt barn då ????

    Ska absolut läsa om förskoleupproret, men ser det mer som att hon kommer få vara på förskolan 15 timmar per vecka max och kunna leka och få miljöombyte ( kommer ju självklart hitta på saker utöver det ) och om förskolan vid 1 års ålder inte är en lämplig miljö så undrar jag varför dem får börja när dem är 1 ??

    Jag har folk i min närhet med barn och ser utvecklingen på deras små så jag vet att det är roligare (för oss) när dem är 6 mån uppåt.


    Ja, det är ditt barn, och du får ju välja att sätta den lilla på förskolan tidigt om du vill såklart. Men att det skulle vara BRA är såklart inte någon sanning
  • Frenja07
    Em16 skrev 2020-10-11 13:36:55 följande:

    Tur att det är mitt barn då ????

    Ska absolut läsa om förskoleupproret, men ser det mer som att hon kommer få vara på förskolan 15 timmar per vecka max och kunna leka och få miljöombyte ( kommer ju självklart hitta på saker utöver det ) och om förskolan vid 1 års ålder inte är en lämplig miljö så undrar jag varför dem får börja när dem är 1 ??

    Jag har folk i min närhet med barn och ser utvecklingen på deras små så jag vet att det är roligare (för oss) när dem är 6 mån uppåt.


    Ibland är det bra att ta åt sig av fakta och erfarenhet. Att sätta en 1-åring på förskola om man verkligen inte behöver är bara dumt och absolut inte för barnets skull. Jag har själv satt ett barn på förskola vid 1 år då jag tyvärr var tvungen pga jobb. Ser du själv inte skillnaden på att FÅ börja vid ett år och vad som faktiskt är bäst för barnet? Att ha en ettåring på förskola när man ändå är föräldraledig tyder tyvärr på dåligt omdöme och en naiv tro att ett så litet barn skulle ha någon glädje av miljöombyte. Känner du redan nu att du inte klarar av två barn hemma är det bättre att vänta några år!

    En ettåring har det i de allra flesta fall bäst hemma. Om hemmiljön inte är bristfällig då såklart.

    Ta åt dig av erfarenhet och forskning istället så blir det säkert bättre för ditt barn.
Svar på tråden Täta barn !?