• FinaSofia

    Min sambo läser mina meddelanden

    Ja, så tycks det vara. Senast hade han gått igenom mina inlägg på ett annat forum och då jag skrivit "fel" saker så blev det gräl.Tidigare har han läst min telefon och nu har det blivit så att jag antingen raderar allt jag skrivit direkt eller har telefonen hela tiden på mig.

    Ja, för några år sedan gjorde jag ett stort misstag - var otrogen även om det nu inte handlade så mycket om sex utan om vänskap. Men saker och ting gick fel och jag flyttade bort ett tag. Sedan blev det skit från sambon (då ex förstås), han bombarderade med meddelanden, en del anklagande en del bedjande, fick inte träffa vår dotter, så att jag gav helt enkelt upp och efter några månader flyttade jag tillbaka, blev sjukskriven av utmattning och nöjde mig med det här livet - som förstås oftast är helt ok. Men nu blev det lite mer svårt att andas igen då jag mindes att han faktiskt har koll på mig hela tiden...

  • Svar på tråden Min sambo läser mina meddelanden
  • Anonym (jaha)

    Tja, du kan inte ändra nån annan än dig själv. Du har ju bevisat att det inte går att lita på dig med otrohet och dina meddelanden.

    Så lämna så han får gå vidare i livet.

  • Anonym (Anonym)
    FinaSofia skrev 2020-10-09 06:36:10 följande:

    Ja, så tycks det vara. Senast hade han gått igenom mina inlägg på ett annat forum och då jag skrivit "fel" saker så blev det gräl.Tidigare har han läst min telefon och nu har det blivit så att jag antingen raderar allt jag skrivit direkt eller har telefonen hela tiden på mig.

    Ja, för några år sedan gjorde jag ett stort misstag - var otrogen även om det nu inte handlade så mycket om sex utan om vänskap. Men saker och ting gick fel och jag flyttade bort ett tag. Sedan blev det skit från sambon (då ex förstås), han bombarderade med meddelanden, en del anklagande en del bedjande, fick inte träffa vår dotter, så att jag gav helt enkelt upp och efter några månader flyttade jag tillbaka, blev sjukskriven av utmattning och nöjde mig med det här livet - som förstås oftast är helt ok. Men nu blev det lite mer svårt att andas igen då jag mindes att han faktiskt har koll på mig hela tiden...


    Det är väl inte så konstigt att han vill läsa dina meddelanden även om jag egentligen inte är för det heller. Men han litar ju inte på dig. Det är du som gjort snedsteg och det hänger på dig att bygga upp hans förtroende igen och det gör du inte genom att ta bort det du skriver och gömma mobilen. Det blir snarare tvärtom. Snacka om ledsen han lär vara och vilken ångest han säkert har. Och orolig att du springer med andra igen. Att det är därför du drar.

    Ni borde prata igenom allt om du vill vara med honom. Bestämma att han inte ska kolla genom dina meddelanden men att du också ska jobba på hans tillit ska byggas upp igen. Om det ens går. Men om ni verkligen vill vara med varann, så. Annars, låt han vara.

    Varför var du otrogen då? Var det något du inte trivdes med? Har du sagt varför till honom?
  • FinaSofia

    Ja jo, det har jag väl, men mina meddelanden har varit ganska få på sistone och mest till mina få vänner eller arbetskamrater och handlat om andras problem, inte mina. Har inte gjort något annat än jobbat, kommit hem eller tränat (då min sambo ser var och med vem jag är då han jobbar inom samma sport) och sovit. Har inte ens träffat mina väninnor för det blir genast gräl.

    Det senaste meddelandet han läste handlade om ett svar till en fråga om att våga förverkliga sina drömmar. Jag svarade kort att jag inte har vågat göra stora förändringar i livet, endast ett då jag flyttade bort men flyttade sedan tillbaka och blev utbränd.

    sambon tolkade dethär helt fel. Jag pratade om drömmar vi hade typ på nian att flytta utomlands, tågluffa, vara utbyteselev osv, vilket jag aldrig vågade göra och sedan detta efter att ha kommit hem, att jag blev helt utmattad, var sjukskriven länge och har inte ännu återhämtat mig fysisk, vilket gör mig deprimerad. Men nej, han ser alting kretsa runt sig själv och tolkar allt som om det var någon anklagelse emot honom.

    Jag förstår ju att det handlar om mina misstag och att jag inte förtjänar annat en skit och att jag borde lära mig att bara hålla mina känslor inne, inte prata, inte skriva, inte leva..

  • Anonym (Anonym)
    FinaSofia skrev 2020-10-09 07:06:07 följande:

    Ja jo, det har jag väl, men mina meddelanden har varit ganska få på sistone och mest till mina få vänner eller arbetskamrater och handlat om andras problem, inte mina. Har inte gjort något annat än jobbat, kommit hem eller tränat (då min sambo ser var och med vem jag är då han jobbar inom samma sport) och sovit. Har inte ens träffat mina väninnor för det blir genast gräl.

    Det senaste meddelandet han läste handlade om ett svar till en fråga om att våga förverkliga sina drömmar. Jag svarade kort att jag inte har vågat göra stora förändringar i livet, endast ett då jag flyttade bort men flyttade sedan tillbaka och blev utbränd.

    sambon tolkade dethär helt fel. Jag pratade om drömmar vi hade typ på nian att flytta utomlands, tågluffa, vara utbyteselev osv, vilket jag aldrig vågade göra och sedan detta efter att ha kommit hem, att jag blev helt utmattad, var sjukskriven länge och har inte ännu återhämtat mig fysisk, vilket gör mig deprimerad. Men nej, han ser alting kretsa runt sig själv och tolkar allt som om det var någon anklagelse emot honom.

    Jag förstår ju att det handlar om mina misstag och att jag inte förtjänar annat en skit och att jag borde lära mig att bara hålla mina känslor inne, inte prata, inte skriva, inte leva..


    Men alltså. Det blir ju konstigt om man varit otrogen. Han litar ju inte på dig. Har ni ens pratat ordentligt? Och har du sagt varför du gjorde som du gjorde? Om han blir sur för du är med dina vänner beror det ju säkert på något. Tycker det bara låter som han har rejäla problem med sin tillit. Eller vadå var han så även innan du var otrogen?
  • Anonym (Anonym)

    Ska ni vara emd varann måshe ni ju prata om allt rejält och, han måste försöka lita på dig igen. Men det funkar inte att han bara ska görs det. Nu måste jobba på det.

  • Anonym (pppp)

    Det var förstås inte bra med otroheten, men nu valde du/ni att vara tillsammans igen och DÅ måste ni ju båda ha kommit överens om hur ni ska kunna bygga upp er relation igen.
    Det låter på dig som om du egentligen inte alls ville vara ihop igen, så här verkar du behöva hjälp för att ta dig loss? Ring en kvinnojour. Att du mår så dåligt beror säkerligen delvis på hans kontrollerande beteende.

    Sedan ska det givetvis inte vara så att han bevakar varje steg du tar, så att du knappt vågar använda en telefon ens. Det är självfallet inte alls ok. Han ska inte ha tillgång till tex dina lösenord, om du inte själv vill det. Har du tillgång till vad han gör på nätet? 

    För mig verkar det du skriver som ett fängelse för dig. Troligen var han väl kontrollerande även innan otroheten, men det verkar ha blivit hundra gånger värre nu? Ni har flyttat ihop igen utan att ha gjort upp hur ni ska kunna lita på varann, vilka saker ni behöver jobba på. Hans lösning att han ska kontrollera allt du gör online när ingen bra lösning för någon av er. Ni borde ha gått i terapi! 

    Han kanske kommer läsa även den här tråden då, om han har tillgång till vad du gör online? Men det kanske är lika bra, så att ni på riktigt pratar om saken nu. 

  • Anonym (Nej)

    Han har ingen som helst rätt att läsa dina meddelanden, oavsett hur lite han litar på dig eller om du har varit otrogen. Säg ifrån på skarpen, byt lösenord. Kan han inte lita på dig ska ni kanske bryta upp, eller söka hjälp. Men att han blir nån slags kontrollerande offerkofta är inte lösningen. Han har ett val precis som du.

  • FinaSofia

    "Varför var du otrogen då? Var det något du inte trivdes med? Har du sagt varför till honom?"

    Vi har varit mest goda vänner de senaste åren. Har alltså varit ihop drygt 25år. Han behöver mig inte till annat än att ha sex och som kramdjur när han sover. Har försökt prata länge att jag behöver andas, men han har inte förståt och förstår inte nu heller. Har försökt prata men man kan inte med honom. Inte då och inte nu.

    Jag vill inte ha sex, med någon. Jag vill sova, orkar inget.

    Ja varför var jag otrogen då? Träffade nån som man kunde prata med, som inte ville bara ha sex. Nån som bjöd mig på mat så jag slapp laga själv. Små saker ja, men så var det.

  • Anonym (Rakt på sak)

    Ok, du var otrogen och det förtroendet måste byggas upp igen, men det är inte ok att han går igenom dina meddelanden. Han måste lära sig att lita på dig ändå, utan den mentala livlinan.

    Ta ett samtal med honom om att det inte är ok att snoka i ditt privatliv och att du numera kommer att ha kodlås på telefonen och logga ut/ha lösenord på alla dina onlinegrejer.

  • FinaSofia
    Anonym (pppp) skrev 2020-10-09 07:14:33 följande:

    Det var förstås inte bra med otroheten, men nu valde du/ni att vara tillsammans igen och DÅ måste ni ju båda ha kommit överens om hur ni ska kunna bygga upp er relation igen.
    Det låter på dig som om du egentligen inte alls ville vara ihop igen, så här verkar du behöva hjälp för att ta dig loss? Ring en kvinnojour. Att du mår så dåligt beror säkerligen delvis på hans kontrollerande beteende.

    Sedan ska det givetvis inte vara så att han bevakar varje steg du tar, så att du knappt vågar använda en telefon ens. Det är självfallet inte alls ok. Han ska inte ha tillgång till tex dina lösenord, om du inte själv vill det. Har du tillgång till vad han gör på nätet? 

    För mig verkar det du skriver som ett fängelse för dig. Troligen var han väl kontrollerande även innan otroheten, men det verkar ha blivit hundra gånger värre nu? Ni har flyttat ihop igen utan att ha gjort upp hur ni ska kunna lita på varann, vilka saker ni behöver jobba på. Hans lösning att han ska kontrollera allt du gör online när ingen bra lösning för någon av er. Ni borde ha gått i terapi! 

    Han kanske kommer läsa även den här tråden då, om han har tillgång till vad du gör online? Men det kanske är lika bra, så att ni på riktigt pratar om saken nu. 


    Ja, men jag har lite valt att ge upp mina drömmar nu. Mitt liv är helt ok och det räcker. Pga mina fysiska brister (blev förlamad i ansiktet och har inte återhämtat mig 100%) så känner jag mig ful och att jag inte förtjänar bättre, och det var ju ett straff för mina misstag.

    Vi gick på terapi före jag valde att flytta bort. Det hjälpte inte alls.

    Detta kommer han inte att läsa. Fel språk (vi bor i finland och han är helfinsk, jag finlandsvensk), han kan inte veta att jag läser/skriver på detta forum, som tur är.
Svar på tråden Min sambo läser mina meddelanden