hammarhajen skrev 2020-10-10 06:51:45 följande:
Nja. De allra flesta förstår nog att man kan behöva fatta ETT sådant beslut. Men ETT sådant beslut i kombination med att vara generellt ansvarsfull, leder sällan till ekonomiska problem.
Nej, men risken finns. Jag tror det är många fler än man tror, som fattar dumma beslut eller beslut som känns dåliga men nödvändiga. Sedan har man tur. Jag kan ge ett exempel:
En tidigare vän till mig gifte sig med en egenföretagare. De första åren var tuffa och en dag insåg hon att pengarna inte räckte till allt. Hans dröm var företaget och hon trodde också att det var deras framtid. Skulle hon kräva att han offrade sin dröm? Att han tog ett vanligt jobb och upplöste sitt företag? Kunde hon själv få i hop de extra pengar som krävdes? Kunde hon minska deras utgifter ännu mer? Det slutade med att hon skippade försäkringen på huset i ett helt år. Det, tillsammans med några till mindre besparingar, gav de extra 7000 kr de behövde för att företaget skulle överleva.
Företaget överlevde och de har nu en stadig inkomst och ett bra liv, för att de hade tur. En vattenskada eller brand i det oförsäkrade huset hade krossat deras ekonomi - pga ett enda beslut.
När man hör om någon som har stora ekonomiska problem, så tänker man på Lyxfällan. Oansvariga människor som slösar bort sina pengar. Men det finns gott om personer, som fattat ett genomtänkt men riskabelt beslut och sedan haft otur. Som skulle fatta samma beslut igen om de fick samma valmöjligheter, helt enkelt för att det var moraliskt rätt att göra så. Grått, inte svart eller vitt.