• Anonym (Äter)

    Äter konstant!!! Hur sluta???

    Jag äter väldigt ofta! Är det någon här som har samma problem?

    Hur stoppar man detta beteende och är det fråga om matberoende?

    Jag är överviktig och behöver sluta äta så ofta. Det känns hopplöst, vet inte vad göra och kan inte dricka kaffe pga högt blodtryck och te gillar jag inte.

  • Svar på tråden Äter konstant!!! Hur sluta???
  • Anonym (myself)

    Kanske att börja med att byta ut det du äter mot frukt och grönsaker. Sedan - jobbar/pluggar du? Hitta på nåt annat som ska hålla dig sysselsatt under längre tid och utan möjlighet att komma till kylskåpet hela tiden.

  • Kjell2
    Anonym (Äter) skrev 2020-10-09 10:16:03 följande:

    Jag äter väldigt ofta! Är det någon här som har samma problem?

    Hur stoppar man detta beteende och är det fråga om matberoende?

    Jag är överviktig och behöver sluta äta så ofta. Det känns hopplöst, vet inte vad göra och kan inte dricka kaffe pga högt blodtryck och te gillar jag inte.


    Äter du vettig frukost, lunch och middag?
  • Anonym (U)

    Drick mkt vatten. Är man konstant sugen på att småäta kan man vara uttorkad
    Börja med att Ta ett stort glas med vatten istället varannan gång du går till köket för att hämta något. 

  • Anonym (F)

    Äter du mycket snabba kolhydrater? Typ pasta, fikabröd, vissa youghurtar och godis?

    Det kan trigga att man vill äta mer. Avgifta dig från snabba kolhydrater, de triggar sug.

  • hammarhajen

    Gå hemifrån. Ta promenader.
    Jobbar du hemma så sätt dig på biblioteket. 

    Ät ordentliga huvudmål och laga gärna mycket på en gång och frys in i bestämda portioner. Men inte för små, när du ätit ska du stå dig till nästa måltid. När du ätit så gå ut och håll dig borta från kylskåp och skafferi.

    Köp bara hem sådant som är "lättätet" som är bra att äta mycket av, t.ex. morötter och äpplen. Ha inte så mycket annat tillgängligt. Äter du t.ex.av dina frukostmackor i tid och otid hela dygnet, så sluta köp hem bröd och pålägg och ät gröt eller yoghurt och musli på morgonen istället. 

  • Anonym (Jenny)

    Skär upp ett helt blomkålshuvud och tärna en gurka och håll dig till att äta det under dagen mellan måltiderna. Se till att du får i dig ordentliga huvudmål som tillfredsställer dina näringsbehov. Det är lätt att blanda ihop törst och hunger så se till att du dricker vatten.

    Andra tips är att borsta tänderna efter måltiderna och njuta av känslan av rena tänder så länge som möjligt. Tugga tuggummi kan också hjälpa till att bryta vanan. Sök ett jobb som är inkompatibelt med att äta och försök att göra samma med hobby och fritidssysselsättningar.

  • Anonym (Annie)

    Borsta tänderna efter måltiderna. Iaf jag vill inte äta på 2-3 timmar då, känns ofräscht.

  • Anonym (Glufsen)

    Börja röra på dig. Börja göra fysiska aktiviteter. Börja träna. Ta en snabb promenad i 1 timme och då äter du ju inte samtidigt.

    Cykla i 1 timme = då kan du ju inte äta samtidigt som du cyklar.

    Simma 1 timme i simmhallen = då kommer du inte äta under den timmen.

    Etc. Alltså aktivera dig fysiskt! Du äter för att du sitter still för mycket!

    Städa 1 timme = då äter du ju inte samtidigt.

    Ju mer du aktiverar dig fysiskt ju mindre ofta kommer du glufsa. Gör 1 timmes fysisk aktivitet per dag så ska du se att du inte bara sitter och glufsar mat hela tiden.

  • Anonym (U)
    Anonym (Glufsen) skrev 2020-10-09 20:28:12 följande:

    Börja röra på dig. Börja göra fysiska aktiviteter. Börja träna. Ta en snabb promenad i 1 timme och då äter du ju inte samtidigt.

    Cykla i 1 timme = då kan du ju inte äta samtidigt som du cyklar.

    Simma 1 timme i simmhallen = då kommer du inte äta under den timmen.

    Etc. Alltså aktivera dig fysiskt! Du äter för att du sitter still för mycket!

    Städa 1 timme = då äter du ju inte samtidigt.

    Ju mer du aktiverar dig fysiskt ju mindre ofta kommer du glufsa. Gör 1 timmes fysisk aktivitet per dag så ska du se att du inte bara sitter och glufsar mat hela tiden.


    Hmm cykla och simma låter ganska avancerat för nybörjare
  • Anonym (Glufsen)
    Anonym (U) skrev 2020-10-10 11:00:39 följande:

    Hmm cykla och simma låter ganska avancerat för nybörjare


    Försök! Lägg dig i vattnet och flyt en timme. Pröva att cykla i 15 minuter, vila 15 minuter, cykla i 15 min osv så har det gått en timme. Försök att röra kroppen, då känner den sig mätt under den timmen. Försök att göra vilken fysisk aktivitet som helst en timme per dag. Det är bra för feta människor att simma i vatten för det är lättare än att bära sin egen vikt. I vatten väger man ingenting så det belastar inte knän eller något att simma.
  • hammarhajen
    Anonym (U) skrev 2020-10-10 11:00:39 följande:
    Hmm cykla och simma låter ganska avancerat för nybörjare
    Tvärt om. Cykla och simma är ju något de allra flesta kan. Det är inga nya rörelser, man kan utföra aktiviteten i eget tempo, det är skonsamt. Kräver inte heller att man passar tider eller så.
Svar på tråden Äter konstant!!! Hur sluta???