• Anonym (Dottern)

    Är han en narcissist?

    Tråden handlar om min pappa, som jag alltid har vetat har något fel i huvudet, men jag vet inte riktigt vad. Jag vet inte ens om han själv vet. Har aldrig frågat honom. Vet att han har gått till en psykolog (eller flera) eller psykiatriker och han har gått i någon form av terapi, men det verkar inte ha hjälpt honom mycket för han är som han alltid har varit och jag tror inte att det går att förändra honom.

    Jag misstänker att han är en narcissist, men han kan ju givetvis ha någonting annat också.

    - Han misshandlade mig psykiskt under många år när jag var liten, vilket han knappt har bett om ursäkt för eller försökt rätta till alls. Han förklarar sitt beteende med att att han mådde väldigt dåligt och att det var därför han behandlade mig så.

    - Han kunde även vara våldsam och ta tag i mig, sparka mot mig eller försöka skrämma mig på andra sätt. Han har dock aldrig slagit mig.

    - Han är ständigt i konflikt med olika människor. Alltifrån familjemedlemmar till folk på jobbet. Han har varit i konflikt med de flesta i hans omgivning och han är obehaglig när han blir arg.

    - Han tycker att han är bäst, vet bäst och kan allt. Han anser sig vara bättre än de flesta andra.

    - Alla andra gör ständigt något fel, men aldrig han själv, enligt honom.

    - Han är mycket dålig på att ta kritik. Det går nästan inte att kritisera honom utan att han ryter ifrån och hoppar på en.

    - Han ska fixa allt, göra allt, därför att han anser att det är han som vet och kan bäst, och ingen annan kan eller vet.

    - Han är en mycket stressad och förvirrad person. Han klarar inte av stress, då börjar han ryta åt alla och blir ännu otrevligare än vad han redan är.

    - Han är slarvig och har ingen koll på sina saker utan tappar ständigt bort sina saker och frågar sedan andra var de har lagt hans saker eller om de vet var hans saker är.

    - Som sagt så är han en väldigt förvirrad person. Man kan prata men han lyssnar inte och sedan kan han fråga vad man sade och så måste man säga om allt igen.

    - Det känns inte som att han förstår andra människor eller kan sätta sig in i andras känslor och hur andra mår.

    - Han snackar ofta skit om andra människor och vill höja sig själv till skyarna. Det är alltid något fel på alla andra.

    - Han ska stå i centrum. Han vill synas och höras. Han tycker inte om när andra tar plats, utan det är bara han som ska få göra det.

    - Han vill vara chef och bossa över allt och alla. Han har bytt jobb många gånger och söker sig ofta till chefspositioner.

    - Han är mycket dålig på att be om förlåtelse och erkänna när han har gjort fel. Han kan knappt göra det. Det är alltid alla andra som gör fel, inte han själv.

    - Han skyller ifrån sig på andra människor. Hans egna motgångar och problem är alltid någon annans fel.

    - Han ropar och ryter åt andra för ingenting. Han trycker ner andra. Det är inte många som vågar säga ifrån till honom.

    - Man får inte göra något fel, då tar det hus i helvete. Man måste göra allt perfekt, enligt honom.

    - Han tvivlar ofta på andra och litar inte på andra. Han tvivlar på andras förmågor.

    Han klagar på att jag sällan hälsar på, att jag inte kallar honom pappa och att jag sällan ringer. Han förstår inte alls varför det är såhär. Sanningen är att det varken är trevligt, roligt eller givande att umgås med honom. Han är mycket energikrävande. Han sätter sig själv i en offerroll och vägrar erkänna att det är han själv som är problemet.

    Jag orkar inte med honom.

    En gång när jag besökte hans syster, alltså min faster, som jag står nära, så anklagade min pappa mig för att ha åkt dit och snackat skit om honom med hans syster och hennes man. Värt att nämna är att min pappa och hans systers man aldrig har gillat varandra och de har ständigt varit i konflikt med varandra. Jag tror till och med att de har varit i slagsmål med varandra. De två är ungefär likadana - båda två ska stå i centrum och de båda kan allt och vet allt. Det blir en krock och de går då inte ihop.

    Min pappa lever ihop med en kvinna och hennes två pojkar sedan några år tillbaka. Det har varit många konflikter, även med hennes barn. Hon vet ju hur min pappa är, men hon verkar aldrig lämna honom.

    Har säkert glömt att nämna något, men det här var väl det viktigaste. Vad tror ni att min pappa har för fel? Kan han vara narcissist? Finns det någon psykolog eller psykiatriker här som har någon teori?

  • Svar på tråden Är han en narcissist?
  • Anonym (Rdna)

    Nja.. det är ju lättare att läsa på om narcissism och se om du känner igen din pappa, än att rabbla upp hans dåliga egenskaper.

    Min erfarenhet av narcissism är att de kan få en att må väldigt bra när de väljer den sidan. De kan höja en till skyarna, speciellt om han talar med någon utomstående och vill framhäva hur lyckat hans liv är med en sådan dotter, fru eller vad det kan vara. Det är detta som gör att man stannar. Man hjärntvättas helt enkelt.

    Men allt är någon annans fel, alltid! Saker som är borta är någon annans fel, saker som händer beror alltid på någon annan eller något annat.

    Jag smickrade mig igenom slutet på min gamla relation. Smicker och beröm var det enda som fungerade. Hur illa jag än tyckte om saker och ting så låtsades jag att allt var prima och öste beröm och smicker över honom.

    När jag till sist separerade från honom fick jag framställa mig själv som en fruktansvärd människa som han inte förtjänade i sitt liv. Han skulle må mycket bättre utan någon som jag. Jag var ju så hemsk och han höll ju med.

  • Anonym (op)

    Tycker eventuellt han låter som någon med grav adhd.

  • VickanD
    Anonym (Rdna) skrev 2020-10-09 10:38:52 följande:

    Nja.. det är ju lättare att läsa på om narcissism och se om du känner igen din pappa, än att rabbla upp hans dåliga egenskaper.

    Min erfarenhet av narcissism är att de kan få en att må väldigt bra när de väljer den sidan. De kan höja en till skyarna, speciellt om han talar med någon utomstående och vill framhäva hur lyckat hans liv är med en sådan dotter, fru eller vad det kan vara. Det är detta som gör att man stannar. Man hjärntvättas helt enkelt.

    Men allt är någon annans fel, alltid! Saker som är borta är någon annans fel, saker som händer beror alltid på någon annan eller något annat.

    Jag smickrade mig igenom slutet på min gamla relation. Smicker och beröm var det enda som fungerade. Hur illa jag än tyckte om saker och ting så låtsades jag att allt var prima och öste beröm och smicker över honom.

    När jag till sist separerade från honom fick jag framställa mig själv som en fruktansvärd människa som han inte förtjänade i sitt liv. Han skulle må mycket bättre utan någon som jag. Jag var ju så hemsk och han höll ju med.


    Det du beskriver är ju tecken på narcissism, som Ts faktiskt rabblar upp här. Tycker att det låter som att pappan är en narcissist.
  • AndreaBD
    Anonym (op) skrev 2020-10-09 10:42:58 följande:

    Tycker eventuellt han låter som någon med grav adhd.


    Håller inte med. Min son har grav adhd. En person med ADHD har inte alls alla dessa grandiosa saker, och inte heller den där enorma bekräftelsebehovet. 

    Och även om det förekommer att folk med ADHD skyller på andra och ifrån sig själva, så är det sekundära symptom. Då är de på väg eller redan har utvecklat en personlighetsstörning, så som narcisism.
  • AndreaBD

    Man skulle nog kunna diagnosticera det som narcissistisk personlighetsstörning, det kan jag tänka mig. 

  • Anonym (op)
    AndreaBD skrev 2020-10-09 10:52:56 följande:
    Håller inte med. Min son har grav adhd. En person med ADHD har inte alls alla dessa grandiosa saker, och inte heller den där enorma bekräftelsebehovet. 

    Och även om det förekommer att folk med ADHD skyller på andra och ifrån sig själva, så är det sekundära symptom. Då är de på väg eller redan har utvecklat en personlighetsstörning, så som narcisism.
    Och en person med narcissism brukar inte tappa bort allt alltid heller.
    Han kanske har båda, eller drag av narcissism?

    Har själv grav adhd, och kan känna igen frustrationen och att man glömmer allt, dock inte grandiositeten nej. 
  • Anonym (123)

    Ja, narcissistiska drag har han ju, men huruvida han skulle kvalificera för en diagnos kan man ju bara svara på efter en utredning. Och det spelar väl ingen roll egentligen? Han beter sig illa och du mår dåligt av hans sällskap. Fortsätt att undvika honom om det är det du behöver för att må bra. Kanske blir det så att du måste utesluta honom ur ditt liv helt. Du kommer troligtvis inte att kunna få honom att förstå varför i så fall, utan det är bara att bryta kontakten och så får han bli hur kränkt han vill. Ditt välmående kommer först.

  • VickanD
    Anonym (op) skrev 2020-10-09 10:42:58 följande:

    Tycker eventuellt han låter som någon med grav adhd.


    Håller inte med. Detta är inte typiska kännetecken för någon som har adhd.
  • VickanD

    Däremot är det givetvis möjligt att han har flera olika saker, som till exempel både adhd och narcissistisk personlighetsstörning.

  • Anonym (op)

    En narcissist kommer dock inte vilja utredas mest troligt.

  • fornminne
    Anonym (123) skrev 2020-10-09 10:56:09 följande:
    Ja, narcissistiska drag har han ju, men huruvida han skulle kvalificera för en diagnos kan man ju bara svara på efter en utredning. Och det spelar väl ingen roll egentligen? Han beter sig illa och du mår dåligt av hans sällskap. Fortsätt att undvika honom om det är det du behöver för att må bra. Kanske blir det så att du måste utesluta honom ur ditt liv helt. Du kommer troligtvis inte att kunna få honom att förstå varför i så fall, utan det är bara att bryta kontakten och så får han bli hur kränkt han vill. Ditt välmående kommer först.

    Jag undrar också vad det egentligen spelar för roll. Varför försöka diagnostisera honom? Han får dig att må dåligt, han får andra att må dåligt. Sådana människor ska man inte försöka förstå, sådana människor ska man undvika. Som du själv skriver ts, han lär inte ändra sig, eftersom han saknar självinsikt. Var tydlig och ärlig mot honom. Bryt kontakten helt om det krävs. Vad har du att förlora? Visst, han är din pappa, men har han någonsin varit en bra sådan? Folk har sagt upp kontakten med nära och kära för mindre.
  • Anonym (A)
    Anonym (123) skrev 2020-10-09 10:56:09 följande:
    Ja, narcissistiska drag har han ju, men huruvida han skulle kvalificera för en diagnos kan man ju bara svara på efter en utredning. Och det spelar väl ingen roll egentligen? Han beter sig illa och du mår dåligt av hans sällskap. Fortsätt att undvika honom om det är det du behöver för att må bra. Kanske blir det så att du måste utesluta honom ur ditt liv helt. Du kommer troligtvis inte att kunna få honom att förstå varför i så fall, utan det är bara att bryta kontakten och så får han bli hur kränkt han vill. Ditt välmående kommer först.
    Håller  med
Svar på tråden Är han en narcissist?