• SweetJune

    Gå ner till 60% under ett helt år, vad händer med sommarsemestern och föräldraledigt under sommaren?

    Hej!

    Min man är pappaledig till sista januari och ska då skola in minstingen. Han för endast ansöka om föräldraledigt tre perioder per år så januari är en period. Sen tänkte vi att han ska gå ner till 60% men får bli ett år så man kan spara en period. Men kan man söka föräldraledigt i sommar inom denna perioden tex 5 v eller det måste bli en ny period dvs den nuvarande avbryts och hur är det om man tar semester på sommaren mitt i perioden där man gått ner i tid? Blir en annan kvot men man kanske måste ta en ny period? Hoppas ni förstår vad jag menar

  • Svar på tråden Gå ner till 60% under ett helt år, vad händer med sommarsemestern och föräldraledigt under sommaren?
  • Anonym (J)

    Om han söker föräldraledigt i sommar så blir detta en till period. Om han däremot lägger in semester så gör inte det att det år han sökt för delas upp i två perioder.

    www.unionen.se/rad-och-stod/semester-vid-deltid

    Här kan du läsa om semester vid deltid.

    Finns det någon anledning till att han ska gå ner så mycket i tid under en så lång period?

    Hur ser hans lön ut sedan innan? Kommer hans sgi sänkas mycket pga detta?

  • SweetJune
    Anonym (J) skrev 2020-10-10 00:02:32 följande:

    Om han söker föräldraledigt i sommar så blir detta en till period. Om han däremot lägger in semester så gör inte det att det år han sökt för delas upp i två perioder.

    www.unionen.se/rad-och-stod/semester-vid-deltid

    Här kan du läsa om semester vid deltid.

    Finns det någon anledning till att han ska gå ner så mycket i tid under en så lång period?

    Hur ser hans lön ut sedan innan? Kommer hans sgi sänkas mycket pga detta?


    Tack för hjälp. Vi tänkte att sonen ska till en början gå tre dagar i veckan men efter sommaren hade vi nog egentligen tänkt att han går 4 dagar o att maken jobbar 75% men då har han ingen period kvar till sommaren. Han har föräldradagar sparade så sgi skyddas. Sen tar han semester i sommar inom perioden han har gått ner i tid drar dem 1.25 eller 1.4 semesterdag per dag så man tappar fler semesterdagar än vad som används.

    Vi har tre barn och blir för mkt ansvar för mig / påverkar mitt jobb om han ska jobba 100% och vill inte heller att minstingen 1.5 år ska ha för långa dagar och inte heller fem dagar. Vad ska man göra? Dem är väldigt hårda det här med tre perioder.
  • Anonym (J)
    SweetJune skrev 2020-10-10 05:10:09 följande:

    Tack för hjälp. Vi tänkte att sonen ska till en början gå tre dagar i veckan men efter sommaren hade vi nog egentligen tänkt att han går 4 dagar o att maken jobbar 75% men då har han ingen period kvar till sommaren. Han har föräldradagar sparade så sgi skyddas. Sen tar han semester i sommar inom perioden han har gått ner i tid drar dem 1.25 eller 1.4 semesterdag per dag så man tappar fler semesterdagar än vad som används.

    Vi har tre barn och blir för mkt ansvar för mig / påverkar mitt jobb om han ska jobba 100% och vill inte heller att minstingen 1.5 år ska ha för långa dagar och inte heller fem dagar. Vad ska man göra? Dem är väldigt hårda det här med tre perioder.


    Vill på inget sätt ifrågasätta er utan frågar enbart för att kunna hjälpa! Finns det ingen möjlighet för dig att gå ner i tid? Ni har ju tre perioder var så om istället du går ner i tid till hösten så kan ni ju göra precus så som ni vill och köra fyra dagar i veckan då.

    Sedan tror ju jag att det absolut kan vara fördelaktigt ändå att köra bara tre förskoledagar till hösten, men det är ju inte det ni vill. Och jag antar att ni kanske heller inte vill slösa onödigt med föräldradagar?

    Hur tjänar mannen? Är han över taket? Om så är fallet kanske han kan gå ner i tid till 80% (vilket han har rätt till utan att ta föräldrapenning) och sedan vara föräldraledig en dag till och bara ta föräldrapenning den dagen? Då slösar ni åtminstone förre föräldrapenningdagar?

    Om inte annat så har han rätt att gå ner i tid med 25% till hösten. Det räknas inte till de tre föräldrapenningperioderna. Se då Isf till att avtalet inte skrivs så att hans tjänst helt sänks med 25%, utan att det är en tillfällig nedgång i tid
  • Anonym (J)

    Eller ja. Jag har uppfattat det som att rätten att gå ner i tid inte har med ledighetsperioderna att göra. Det kan ni säkert dubbelkolla med facket

  • SweetJune
    Anonym (J) skrev 2020-10-10 05:49:47 följande:

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/foraldraledighetslag-1995584_sfs-1995-584

    Läs paragraf 10. Ledigheten i januari din man har räknas som period till året innan. Han kommer alltså inte den sista januari ha förbrukat en period för 2021, utan den ledigheten hör till 2020.


    Okej tack det visste jag inte men då klarar han sig om det inte är en period. Nej han tjänar en del under taket. Jag tänkte också på att om man söker 60% tex 1/2-31/12 så kan man väl säga till två månader innan att man önskar gå upp till tex 75% utan att man ansöker om en ny period, det borde väl också gå? Han har 225 dagar FP kvar men 96 får man spara från 4-års åldern så de här 130 dagarna ska räcka under 2.5 år gå ner i tid o fylla ut sommarlovet med semester men sen samtidigt är det inte så mkt som påverkas om man inte skyddar sgi? Vi planerar inte fler barn så det blir väl bara vab och om man skulle bli sjukskriven?
  • SweetJune

    Glömde säga att han är pappaledig till mitten av dec i år och sedan igen efter en vecka i Jan, han kommer jobba jul/klämdagar så då kanske januari räknas som en ny period ändå då sen inte är sammanhängande?

  • SweetJune

    Ja precis läste paragraf 10 och den kan vi tyvärr inte använda oss av då han går in o jobbar.. typiskt. Han har betalt röda dagar så kände det var smart att gå in o jobba klämdagar så sparar man föräldradagar också.

  • Anonym (J)
    SweetJune skrev 2020-10-10 14:09:03 följande:

    Glömde säga att han är pappaledig till mitten av dec i år och sedan igen efter en vecka i Jan, han kommer jobba jul/klämdagar så då kanske januari räknas som en ny period ändå då sen inte är sammanhängande?


    Ja Isf räknas januari som en ny period. Och alla förändringar i omfattning av ledighet räknas som en ny period.

    Dock skulle jag kolla skillnaden med att gå ner i tid och att vara föräldraledig. För jag tror som sagt detta är separata saker
  • Anonym (J)

    Men kan inte du gå ner i tid nästa höst? Om det är en lösning?

  • SweetJune
    Anonym (J) skrev 2020-10-10 15:31:35 följande:

    Men kan inte du gå ner i tid nästa höst? Om det är en lösning?


    Tack för din hjälp o för att du tagit dig tiden att svara.. Nej jag styr mina tider mestadels själv så behöver inte ansöka om dessa tre perioder. Blir att jag jobbar en del kvällar o helger o har därför möjlighet att hämta tidigt..

    Dock kommer jag inte kunna ta längre sommarsemester därför är det viktigt min man har möjlighet att göra det. Vill ändå barnen ska få "längre" lov och kunna gå hem tidigare, speciellt minstingen.
  • Anonym (J)
    SweetJune skrev 2020-10-10 15:43:04 följande:

    Tack för din hjälp o för att du tagit dig tiden att svara.. Nej jag styr mina tider mestadels själv så behöver inte ansöka om dessa tre perioder. Blir att jag jobbar en del kvällar o helger o har därför möjlighet att hämta tidigt..

    Dock kommer jag inte kunna ta längre sommarsemester därför är det viktigt min man har möjlighet att göra det. Vill ändå barnen ska få "längre" lov och kunna gå hem tidigare, speciellt minstingen.


    Det förstår jag absolut.

    Vill poängtera att det är mycket viktigt att han skyddar sin sgi. Ingen vet när man blir sjukskriven på lång tid. Bilolycka och sjukskrivning i flera år? Och att då stå med en väldigt låg sjukpenning eller ingen sjukpenning alls om sgi blivit nollad är inte särskilt kul
  • Fliselisan
    Anonym (J) skrev 2020-10-10 15:30:34 följande:

    Ja Isf räknas januari som en ny period. Och alla förändringar i omfattning av ledighet räknas som en ny period.

    Dock skulle jag kolla skillnaden med att gå ner i tid och att vara föräldraledig. För jag tror som sagt detta är separata saker


    Jag har gått ner i tid och chefen säger att det räknas som 1 period.
  • Anonym (J)
    Fliselisan skrev 2020-10-10 21:39:31 följande:
    Jag har gått ner i tid och chefen säger att det räknas som 1 period.
    Då kanske det är så. Jag skull kolla detta med facket eftersom det är högst relevant för ts
  • Anotherone

    En period räknas till det år då den inleds, dvs jag som gjorde ansökan from i höstas och sökte tom 21-12-31 har hittills inte använt någon period för 2021. Utan den kommer att höra till 2020.
    Om jag bryter min period i säg mars nästa år pga jag vill ändra omfattningen så kommer jag behöva göra en ny ansökan = ny period.
    Man kan tänka som så att varje ansökan utgör en period, oavsett hur många dagar ansökan avser. Exempel:
    Söker partiell ledighet på 25% from 1 jan - 31 dec = en period
    Vill ha ledigt påsklovet = en period
    Vill ha ledigt den 11 juni pga skolavslutning den dagen = en period

    En chef som följer regelverket skulle enligt ovan kunna säga nej till mer ledighet. Jag skulle inte ha lagstöd för att kräva tex 2v på sommarlovet och 1v kring jul. En chef kan alltid godkänna mer ledighet om det funkar i verksamheten, hen kan bevilja hur mycket ledighet som helst. Men ofta har man mer än en medarbetare som önskar föräldraledigt löpande och då kan det vara så att man måste hålla på reglerna för att det ska gå ihop.

    Att gå ner i tid är samma sak som att vara föräldraledig, ner till 25%.
    Du har laglig rätt att gå ner i tid (som mest 25%) UTAN att ta ut fp motsvarande. Då sänks din SGI men du har rätt att göra så (nr 4 i lagen).
    Sen har du utöver detta rätt att gå ner i tid mer än så förutsatt att du tar ut fp i samma omfattning (nr 3 i lagen).

    Det här är de varianter som finns i lagen.
    1. Hel ledighet för kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning.
    2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter
    3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels, respektive en åttondels föräldrapenning
    4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år
    5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning)
    6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag.

    Sen gällande frågan om semesterintjänande under föräldraledighet på deltid så kan det vara värt att kolla med personalavdelningen om det finns några särskilda skrivningar i kollektivavtalet. Men där jag arbetar så skulle inte semestern påverkas av det upplägg som ts beskriver sett till antalet dagar som tjänas in. Däremot kan man får en högre kvot på sina dagar pga man inte tjänstgör 5 dagar per vecka. Men sånt kan också personalavdelningen svara på.

Svar på tråden Gå ner till 60% under ett helt år, vad händer med sommarsemestern och föräldraledigt under sommaren?