• Royals

    Klasstillhörighet

    Frågan uppkom när jag läste en annan tråd.

    Jag tänkte att jag skulle skapa en egen tråd om detta för att ta del av er syn på klasstillhörighet.

    Om vi tar några familjer som exempel vilken samhällsklass tillhör dessa och varför?

    A. Ett par i 35-40 år, konsult respektive sjuksköterska, sammanlagd årsinkomst 1,3 miljoner/år. Bor i bostadsrätt i centrala Göteborg värd ca 6,5 Miljoner. 2 bilar, Porsche & BMW sammanlagt värde 1,2 miljoner. 3-7 utlandsresor/år. Total belåningsgrad under 50%.

    B. En familj 35-40 år + 1 barn (5år), arbetar i butik resp hantverkare, sammanlagd inkomst 550 000 kr, bor i bostadsrätt i Malmö värd 3 miljoner, ingen bil. 1-2 utlandsresor/år. Belåningsgrad ca 50%.

    C. Ensamstående mor (60 år) + vuxen dotter boende hemma (20 år). Arbete inom äldreomsorg (mor)+ student (dotter). Total inkomst under 250 000 kr/år. Hyresrätt, ingen bil, utlandsresa vartannat år.

  • Svar på tråden Klasstillhörighet
  • Royals
    Nini skrev 2020-10-11 22:17:28 följande:

    Det här var en intressant tråd. Om ni tar det här exemplet då:

    Ett gift par, 38 och 50 år, 3 barn i småbarnsåldern. Hon 3 universitetsexamen, 2 kandidat och en master, arbetar som högstadielärare, han industriarbetare. Hon kommer från en adelssläkt med anor bak till 1100-talet men där det idag inte finns någon rikedom. Villa värderad till 1,5 miljoner, 2 bilar i hushållet. Småstad.

    Och såklart det här exemplet är min familj, mitt adliga namn och påbrå dras alltid upp som något speciellt men jag själv känner mig som arbetarklass..


    Hmm intressant.

    Jag skulle också säga arbetarklass, möjligen medelklass
  • LasseBD

    Det blir lite märkligt när vi blandar in adel och bildning som man gjorde förr. Det är knappast relevant i detta exempel.

    Idag är frågan enbart ekonomisk och därför skulle jag säga att A är medelklass medans de andra är arbetarklass.

    Sen kan det så klart finnas enstaka fall med låg inkomst där klasstillhörigheten ändå blir ett snäpp högre på grund av andra faktorer än lön. Sådan exempel skulle kunna vara youtube, konstnär eller egenföretagare. Men det hänger så klart på sammanhang och är snarare undantag.

    Nu vet jag inte vad Björn Ranelid tjänar till exempel. Men han är väl en sån som skulle kunna vara överklass trots en låg inkomst. Fast han tjänar säkert bra, det är bara ett exempel.

    Likadant kan jag tänka mig alla de här kvinnorna runt om i landet som sliter med sina egna butiker och knappt går runt ändå samlar på sig en viss status och kan glida från arbetarklass till medelklass bara genom sitt yrke.

  • Aurora Borrealis
    Royals skrev 2020-10-11 21:51:49 följande:

    Förklara gärna hur nu tänker och var gränserna går.


    Det kan vara så att den som tjänar minst på förvärvsarbete har passiv inkomst och kommer från en högre bakgrund än den som tjänar lite mer. Det handlar om vilka skolor personen gått på och från vilken klass föräldrar och mor- och farföräldrar tillhörde. Sedan tycker jag inte att någon är medelklass som inte har företag och personer under sig och det beror på hur många personer som någon har som jobbar inom ett företag, minst 5 anställda. De flesta i medelklass har cirka 40 personer anställda under sig. Och utbildning. Vilka kulturella intressen man har, vilka böcker man läser och vad man kan diskutera kulturellt. Bordsskick, värderingar. Hur någon för sig. Om man äger mark. Om man äger fastigheter som hyrs ut t ex. Som många andra här ovanför redan förklarat för dig.

    Om släkten och 4 generationer tillbaka för person C är adel är hon det också och då är hon högst upp i klass av dde 3 i exemplet. Många kan också äga mycket och tillhöra en högre klass men ständigt sakna kontanter, t ex äga ett slott som de ärvt men ha brist på kontanter att renovera det för och arbeta inom hemtjänst som person C men ändå anses vara högst upp i klassammhället pga sin bakgrund.

    Är någon från en högre bakgrund sedan 4 generationer tillbaka krävs det bara en bra utbildning, bildning och en passiv inkomst utan förvärvsarbete för att stanna kvar högst upp.

    Egentligen krävs det också, förutom allt det andra att någon har minst 4 personer som arbetar i ens hem för att personen ska anses vara den högsta klassen.
  • Aurora Borrealis

    Medelklassen delas också upp. Den högre medelklassen har utbildning + många anställda under sig, är chefer och företaget går bra.

    På sin höjd kan exempel A tillhöra den lägre medelklassen eftersom de har utbildning och förmodligen är deras föräldrar akademiker. Har de däremot företag så är de lägre medelklass om de har det gott ställt och hyr ut sig själva och det går bra för dem ekonomiskt. Hade de däremot haft företag med 40 anställda under sig och sina utbildningar, skulle jag anse att de tillhör den högre medelklassen.

  • PH76
    Aurora Borrealis skrev 2020-10-12 06:49:22 följande:

    Medelklassen delas också upp. Den högre medelklassen har utbildning + många anställda under sig, är chefer och företaget går bra.

    På sin höjd kan exempel A tillhöra den lägre medelklassen eftersom de har utbildning och förmodligen är deras föräldrar akademiker. Har de däremot företag så är de lägre medelklass om de har det gott ställt och hyr ut sig själva och det går bra för dem ekonomiskt. Hade de däremot haft företag med 40 anställda under sig och sina utbildningar, skulle jag anse att de tillhör den högre medelklassen.


    Nja, ditt resonemang haltar lite då en lågstadielärare med adekvat universitetsexamen räknas som medelklass. Ta sen en chef för, låt oss säga 40 personer, som säger upp sig och startar eget fåmansbolag för att hyra ut sig själv som konsult. Han tjänar mer men har alltså, enligt dig, går från övre till nedre medelklass? Även om han tjänar mer som egen konsult.
  • Royals

    Det känns som att det är väldigt olika hur folk definierar klass.

    Jag tänker mig personligen att de 20-25% rikaste i samhället är över klassen. 50% i mitten medelklass och nedre 25 arbetarklassen.

    Jag ser en person som har adligt namn men arbetar i arbetarsektorn (sk. Blue collar) som något annat än arbetarklass. Det kommer ändå vara så att personer som A får gå ombord före och sitta längre fram i planet.

  • PH76
    Royals skrev 2020-10-12 07:05:10 följande:

    Det känns som att det är väldigt olika hur folk definierar klass.

    Jag tänker mig personligen att de 20-25% rikaste i samhället är över klassen. 50% i mitten medelklass och nedre 25 arbetarklassen.

    Jag ser en person som har adligt namn men arbetar i arbetarsektorn (sk. Blue collar) som något annat än arbetarklass. Det kommer ändå vara så att personer som A får gå ombord före och sitta längre fram i planet.


    Som många har skrivit så är det inte en 1:1 matchning mellan klass och pengar. Men låt oss för sakens skull säga att är man rik så är man överklass, då pratar vi om 0,01% av befolkning på sin höjd. Du skulle bli förvånad om då såg hur kort normalfördelningskurvan ser ut på inkomster och rikedom i Sverige. Tjänar du 83k (brutto) i månaden så är du redan topp 0,8%, men inte i närheten av att vara rik.
  • sextiotalist
    Aurora Borrealis skrev 2020-10-12 06:41:04 följande:

    Det kan vara så att den som tjänar minst på förvärvsarbete har passiv inkomst och kommer från en högre bakgrund än den som tjänar lite mer. Det handlar om vilka skolor personen gått på och från vilken klass föräldrar och mor- och farföräldrar tillhörde. Sedan tycker jag inte att någon är medelklass som inte har företag och personer under sig och det beror på hur många personer som någon har som jobbar inom ett företag, minst 5 anställda. De flesta i medelklass har cirka 40 personer anställda under sig. Och utbildning. Vilka kulturella intressen man har, vilka böcker man läser och vad man kan diskutera kulturellt. Bordsskick, värderingar. Hur någon för sig. Om man äger mark. Om man äger fastigheter som hyrs ut t ex. Som många andra här ovanför redan förklarat för dig.

    Om släkten och 4 generationer tillbaka för person C är adel är hon det också och då är hon högst upp i klass av dde 3 i exemplet. Många kan också äga mycket och tillhöra en högre klass men ständigt sakna kontanter, t ex äga ett slott som de ärvt men ha brist på kontanter att renovera det för och arbeta inom hemtjänst som person C men ändå anses vara högst upp i klassammhället pga sin bakgrund.

    Är någon från en högre bakgrund sedan 4 generationer tillbaka krävs det bara en bra utbildning, bildning och en passiv inkomst utan förvärvsarbete för att stanna kvar högst upp.

    Egentligen krävs det också, förutom allt det andra att någon har minst 4 personer som arbetar i ens hem för att personen ska anses vara den högsta klassen.


    Vad har chef och antalet anställda under sig om man är medelklass eller inte.

    I min krets är 90% tillhörande akademisk medelklass eller uppåt (mina kusiner tillhör övre medelklass och jag har bekanta som tillhör överklassen, läs adel, hus på Djursholm som varit i ägo i några generationer etc).

    Kanske 1/3 har chefspositioner och några är i toppen av näringslivet resten har vanliga anställningar, med reglerad arbetstid och semester enligt kollektivavtal.

    Själv fick jag erbjudande av att vara projektledare till ett större projekt både i tid och resurser men tackade nej.

    Med tanke på att man idag anställer nykläckta socionomer att bli chef på äldreboende så känns chefspositioner inte så där fantastiskt.

    Så jag akademisk utbildning. En nettolön som är högre än snittlönen i Sverige.

    Rötter i övre medelklass inte skulle tillhöra medelklassen för att man inte är chef.

    På mitt arbete har man utbildning från kandidat till doktorsexamen.

    Men väldigt få chefer.
  • Aurora Borrealis
    sextiotalist skrev 2020-10-12 08:10:53 följande:

    Vad har chef och antalet anställda under sig om man är medelklass eller inte.

    I min krets är 90% tillhörande akademisk medelklass eller uppåt (mina kusiner tillhör övre medelklass och jag har bekanta som tillhör överklassen, läs adel, hus på Djursholm som varit i ägo i några generationer etc).

    Kanske 1/3 har chefspositioner och några är i toppen av näringslivet resten har vanliga anställningar, med reglerad arbetstid och semester enligt kollektivavtal.

    Själv fick jag erbjudande av att vara projektledare till ett större projekt både i tid och resurser men tackade nej.

    Med tanke på att man idag anställer nykläckta socionomer att bli chef på äldreboende så känns chefspositioner inte så där fantastiskt.

    Så jag akademisk utbildning. En nettolön som är högre än snittlönen i Sverige.

    Rötter i övre medelklass inte skulle tillhöra medelklassen för att man inte är chef.

    På mitt arbete har man utbildning från kandidat till doktorsexamen.

    Men väldigt få chefer.


    Jo rötter ja. Har man rötter i övre medelklassen och sedan går arbetslös tillhör man fortfarande sin bakgrund. Har man däremot rötter i arbetarklassen så krävs det att man är chef + akademisk utbildning för att anses tillhöra övre medeklassen och ha gjort en klassresa uppåt, eftersom rötter var i från man kommer spelar så stor roll i sammanhanget. Är någon adel har inkomst ingen betydelse alls, utan en adel är adel även i en hyresrätt.
  • sextiotalist
    Aurora Borrealis skrev 2020-10-12 09:17:05 följande:

    Jo rötter ja. Har man rötter i övre medelklassen och sedan går arbetslös tillhör man fortfarande sin bakgrund. Har man däremot rötter i arbetarklassen så krävs det att man är chef + akademisk utbildning för att anses tillhöra övre medeklassen och ha gjort en klassresa uppåt, eftersom rötter var i från man kommer spelar så stor roll i sammanhanget. Är någon adel har inkomst ingen betydelse alls, utan en adel är adel även i en hyresrätt.


    Man blir inte övre medelklass bara för att man har en akademisk utbildning och är chef.

    En tyngre post på ett väldigt stort etablerat företag, då först kan man kanske kvala in
Svar på tråden Klasstillhörighet