• SML89

    Baka flicka 2020

    Är också lite extra sugen på en flicka då vi har en son sedan tidigare.
    Dock är vi självklart glada oavsett vad vi får!!! =)

    Men äter i alla fall magnesium och tranbärskaplar. Är inte jätte strikt i dieten men äter mer mjölkprodukter iaf och undviker salt i den mån det går.

    Kommer börja med digitalt äl test denna gången med. Men vet riktigt riktigt när man ska ha sex och inte om man går på de? Tror man har fast glad gubbe 2 dagar, efter det har man väl ÄL? så då kanske man ska ha sex innan samt på den första dagen man får glad gubbe? Vad tror ni?

  • SML89
    pandarinen skrev 2020-11-23 09:45:47 följande:

    SML känns som du tänker som jag! Jag försöker dricka mycket mjölk, tar magnesium och äter 1-2 nävar med tranbär och nötter om dagen. Undviker salt.

    Idag fick jag glad gubbe idag. Funderar också på det här med om man borde hadt sex i går eller vågar man ha sex idag? I slutändan är det ett barn jag vill, men hade varit kul att testa på en flicka. Det svåra är att veta, det är ju 24 timmar sen jag tog förra testet så när började äl? Har inte hunnit ha sex denna vecka och inte så lätt att få till det med en 9 månaders hemma :)

    Hur gammal är din son? Så det känns som att denna månad är förbi och att vi får satsa på runt jul och en september bebis istället.


    Ja verkligen =) kör du med CB digital? Jag ska börja testa imorgon eller på onsdag. Har enligt appen äl nästa måndag men vågar inte lita fullt ut på den.

    Har du koll på om fast glad gubbe betyder att man har ÄL? eller innebär den bara stegring och att äl sker inom 24 till 36 timmar (som det brukar vara efter stegring)? Om det bara betyder stegring så skulle ni kanske kunna ha sex idag, lite tveksamt. Det är så svårt att veta det här.. mycket blir ju chansning.

    Min son är 1,5 år så börjar verkligen känna att vi vill ha ett syskon till honom nu :)
  • SML89
    pandarinen skrev 2020-11-23 14:09:23 följande:

    Jag tror glad gubbe betyder äl inom 48 timmar. Köpte idag cb test som visar 3-4 dagar innan äl. Sist när vi planerade min son funkade det inte på mig. Utan gav utslag när jag hade äl. Men ska testa en gång till nu. Jo få se om vi får till det här ikväll- när sonen somnat hahaha. Var lättare när vi inte hade barn :)


    Ja men de är nog rätt då ska man nog passa på som mest dagarna innan. Får se om ja kanske kör på även dagen med glad gubbe men inte efter de. Vet faktiskt inte. Man minskar ju chanserna att bli gravid överhuvudtaget när man bara har sex innan äl så de är lite svår bedömning. Är inne på försök 3 nu. Nä förstår dig, inte alls så lätt att få till med en liten hemma
  • SML89
    Izabellaaa skrev 2020-11-23 14:51:12 följande:

    Ni som har pojkar!

    Hur gjorde ni? Såg ni till att pricka in ägglossningsdagen? Följde ni Shettles metoden och fungerade det? Jag har en flicka och vill så gärna få en pojke, men i både min och sambons släkt får alla flickor så det känns som om min önskan aldrig kommer att besannas.

    Inte meningen att sno tråden men tänkte passa på att fråga er pojkmammor när ämnet ändå diskuteras. :)


    Alltså vi försökte ju bara bli med barn då, brydde mig inte så mkt om kön på första barnet så vi körde på typ alla dagar runt om. 1 dag innan äl och även ett par dagar efter med. Sex vid glad gubbe och på äl-dagen. Man ska äta mat rik på natrium o kalium för att få pojke.

    Kalcium o magnesium för flicka =)
  • SML89
    Izabellaaa skrev 2020-11-23 23:04:46 följande:
    Okej, tack för svar! Med vår tjej började vi köra 5 dagar innan ägglossning och två ggr per dag. Vi körde inte på ägglossning-dagen och inte dagen efter.

    Det måste ju nästan vara så att vissa har större chans att få ett visst kön. Tänker att genetiken måste spela in. Som jag skrev tidigare föds det bara flickor i min och sambons familj och släkt (förutom sambon då), så vi blev inte så förvånade när vi fick veta att vi väntade en flicka.

    Tack för tipset ang kalium och natrium, får testa det! :)

    Kan man äta något kosttillskott innehållandes kalium och natrium?

    När vi fick vår tjej började vi köra ca 5 dagar innan ägglossning och två ggr per dag. Vi körde inte på äl-dagen och inte dagen efter.
    Som pandarinen skriver både kalium och natrium finns redan i mycket livsmedel såsom kött, potatis, chips och annat salt så tror inte du behöver äta kosttillskott.   Även bananer, tomater, avokado etc.

    Sen tror jag absolut att det är genetiskt med. Men man får göra det man kan för att gynna de man vill ha =) Så lite påverkan på båda håll.
  • SML89

    Började testa med ÄL test idag (CD10) men de va negativt så kanske lite för tidigt. Ska egentligen inte ha ÄL förrän på måndag men enligt instruktionerna borde jag börjat testa redan på CD8 eller 9. Men tror jag väntar en dag till. Blir nog mycket mys till helgen i alla fall.

    Ja eran på 9 mån är frtf såpass liten så ni behöver inte känna stress :) Vi var inte redo för en till när vår lille va 9 mån men nu har det blivit så att man börjar känna stressen för att inte det ska bli för stor åldersskillnad än va man egentligen vill ha. Men de blir nog bra i slutändan oavsett =)

  • SML89
    pandarinen skrev 2020-11-24 21:19:39 följande:

    Jo ibland inser man hur liten han faktiskt fortfarande är. Ibland känns han så stor, och ibland så liten.

    Men det är kul och börja planera för ett syskon. Hur galet det än känns ibland när man är mitt uppe i allt som händer runt lillkillen.

    Jag har ju dessutom precis fått tillbaka min mens så säkert bra om kroppen får komma igång ett varv innan ny graviditet. Men om jag nu räknat rätt så blir det julmys nästa gång. Runt 18-20 december och därmed ett resultat strax efter nyår. Spännande!

    Håller tummarna för dig den här månaden.


    Ja verkligen, tycker ni gör helt rätt :) Känner man sig redo så tycker jag det bara är att köra på egentligen, och ju mindre stress o press desto bättre. Tar det sig inte för oss denna gången så blir det julmys för oss med (men omkring 25e enligt appen).

    Jag tycker det är så svårt att veta va man kan/bör äta ibland och inte. Vet ju t.ex. undvik salt och allt detta, hittade någon lista på vissa produkter men sen annat som vissa frukt och grönsaker man ju osäker på. Hur strikt är du med dieten? Jag kan ju inte gå all in på den men försöker så gott jag kan.
  • SML89
    Mimmiimimmii skrev 2020-11-24 22:08:59 följande:

    Jag väntar en flicka efter två pojkar. Jag är så lycklig, älskar mina pojkar men med flickan blir vår familj komplett. Jag åt kalcium o drack massa light cola. Testade med pH stickor o hade sex 3dagar innan äl o dagen innan. När jag var på ul o de sa flicka grät jag o köpte min första klänning till mig barn.Jag har nästan haft en sjuk längtan även om jag älskar mina pojkar över allt.


    Åh men va kul! Grattis!! =) Åt du kalciumtillskott eller bara kalciumrik mat/dryck? Alltid kul att höra att det går vägen för vissa när de testar dessa knep. Alla har ju lite olika åsikter på om de funkar eller inte.
  • SML89
    pandarinen skrev 2020-11-25 08:48:31 följande:

    Jag tycker också det kan vara svårt med dieten. Får inte riktigt med min man på den heller. Någon som vet hurvida ciktigt det är att även mannen äter kalcium å undviker salt och kött? Jag äter inget rött kött iallafall och saltar inte maten just nu.

    Sen försöker jag få i mig ett par stora glas mjölk varje dag, yoghurt å magnesiumtillskott. + tranbär casew å mandlar. Det är väl min bas.

    Ja vilka frukter är det man ska undvika? Och vilka är bra? Läst att jordgubbar å hallon ska vara ok att äta. Banan innehåller ju tex magnesium men ockaå mycket kalium.

    Någon som vet hur det är mwd choklad och socker?

    Hur kan man räkna ut om det är genetisk vad man får för kön på barnet?

    [/quote]Jag tycker det är så svårt att veta va man kan/bör äta ibland och inte. Vet ju t.ex. undvik salt och allt detta, hittade någon lista på vissa produkter men sen annat som vissa frukt och grönsaker man ju osäker på. Hur strikt är du med dieten? Jag kan ju inte gå all in på den men försöker så gott jag kan.[/quote]


    Energirik mat ska generellt sett gymma pojkbakandet. I en artikel om däggdjur skrev de att honor föder fler ungar av hankön när det finns gott om mat, t.ex. hästar och kor.

    Sen finns någon studie där de gick på en mer strikt diet där de undvek bl.a. potatis, bröd, ansjovis, oliver, bacon, salami, räkor, ädelost och bakverk. Och åt mer av t.ex. yoghurt, hårdost, rabarber, spenat, tofu, broccoli, havregryn, apelsiner, bönor samt cashew- och paranötter.
    Sex regelbundet, dock inte precis före eller efter ägglossning

    Apelsiner har jag ätit mycket av, men har någon annanstans sen läst att de gynnar pojkbak så blir ju helt förvirrad! Sötsaker ska man nog helst undvika, men jag klarar ju inte de haha. Ser dock till att hålla det till 1 dag/v.
    Banan, aprikos och persika har jag i alla fall läst att man ska undvika. Även viss melon.
  • SML89

    Blir så himla mycket text nu men fortsätter lite här..

    Jag undviker salt så gott de går - lagar dock inte alltid maten så de blir de som de blir.
    Försöker undvika rött kött, men blir dock nötfärs ibland.
    Dricker ett stort glas mjölk + äter yoghurt varje dag. Ägg varje dag.
    Även 1-2 frukter typ apelsin, äpple eller clementin (vet inte om de gynnar eller har motsatt effekt).
    Är jag sötsugen så äter jag glass i första hand, men kan också bli fika (bulle eller så typ).
    Tillskott: tranbärskapslar, magnesium och d-vitamin.

    Försöker så gott de går att inte småäta mellan målen med. Kan äta lite nötter eller så ibland ja med. Bröd äter jag på helger. Även kaffe blir bara helger. Vet dock inte om/hur stor påverkan det har. Kan bara inte dricka kaffet på jobbet haha

Svar på tråden Baka flicka 2020