• Anonym (Sanna)

    Återfår brösten sitt utseende efter en ammat klart?

    Hur var det för er när ni slutade amma, återfick brösten till sin gamla form och utseende eller fick de samma utseende som de hade när du ammade?

    Jag tänker på mina som innan jag började amma var ganska fasta och stora, men har blivit mer hängiga efter jag ammat sonen (men fylligare förstås när jag ska amma). De har heller inte blivit märkbart större utan mer tappat sin spänst liksom. Nån som känner igen?

  • Svar på tråden Återfår brösten sitt utseende efter en ammat klart?
  • Anonym (60-talisten)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-10-18 13:31:32 följande:

    Hur var det för er när ni slutade amma, återfick brösten till sin gamla form och utseende eller fick de samma utseende som de hade när du ammade?

    Jag tänker på mina som innan jag började amma var ganska fasta och stora, men har blivit mer hängiga efter jag ammat sonen (men fylligare förstås när jag ska amma). De har heller inte blivit märkbart större utan mer tappat sin spänst liksom. Nån som känner igen?


    Innan hade jag små, små tuttar. Efteråt tre kupstorlekar större, fast och utan häng.
    Fördelen med att få större bröst i 40-årsåldern är att de idag, när jag närmar mig 60, fortfarande har fasta fina bröst.

    Tror inte det är så vanligt dock.
  • saraama
    Anonym (Sanna) skrev 2020-10-18 13:31:32 följande:

    Hur var det för er när ni slutade amma, återfick brösten till sin gamla form och utseende eller fick de samma utseende som de hade när du ammade?

    Jag tänker på mina som innan jag började amma var ganska fasta och stora, men har blivit mer hängiga efter jag ammat sonen (men fylligare förstås när jag ska amma). De har heller inte blivit märkbart större utan mer tappat sin spänst liksom. Nån som känner igen?


    Mina återgick verkligen inte. De är mindre och mer tomma efter amningen. Slutade amma för 1,5 år sedan
  • Anonym (Matilda)

    Mina har sett precis likadan ut efter att ha ammat 3 barn. Jag hade stora och fylliga innan barnen och de förblev så. Även fast jag själv har tappat 25 kg och numera är medelålders så är mina bröst domsamma.

  • Anonym (S)

    Mina var relativt små (75B) innan första graviditeten och amningen. Blev till ca 75D under amningsperioden. Sedan gick brösten till en slapp 75A efteråt. Så har de återgått till samma utseende som de gjorde efter första graviditeten och amningen efter alla barnen - 4 st. Så de blev i alla fall inte värre från gång till gång...

  • MammAmma

    Ptjaa, jag var tonåring när jag fick mitt första barn och ammade mina 4 barn något längre än snittet, så nej, mina bröst ser inte ut som de gjorde när jag var 16-17.

  • Anonym (Sanna)
    MammAmma skrev 2020-10-18 14:10:21 följande:

    Ptjaa, jag var tonåring när jag fick mitt första barn och ammade mina 4 barn något längre än snittet, så nej, mina bröst ser inte ut som de gjorde när jag var 16-17.


    Oj! Hur har dem förändrats under den resan?
  • Anonym (Gaga)

    De blir mindre fasta. Jag har ammat två barn och har slappare bröst.

  • Anonym (Alice)

    Såhär är det. Innan vi blir gravida så innehåller våra bröst en massa fettvävnad. När man är gravid och ammar ersätts mycket av fettvävnaden av mjölkkörtlar. När mjölkkörtlarna försvunnet (när man ammar färdigt) så skapas ett tomrum eftersom fettvävnaden inte återgår. Därför blir brösten mer tomma och säckigare.

    Allt beror på hur mycket fettvävnad som försvunnit till förmån för mjölkkörtlarna.

    Vissa har knappt någon skillnad medan vissa får en jätteskillnad.

    I mitt fall hade jag fasta yppiga bröst innan graviditet och amning. Nu ser de mer ut som hängiga tepåsar.

    Trist. Men vad ska man göra?

Svar på tråden Återfår brösten sitt utseende efter en ammat klart?