• Anonym (Hjälp)

    Ni som hemma länge med barn (flera år)

    Ni som valt att vara hemma länge med barn/barnen, hur har ni tänkt då?

    Menar kring er egen hälsa, karriär och ekonomi. Barnen mår ju bra och har Inge större behov av att leka MED andra barn I förskolemiljö förrän de närmar sig tre år... och vårt barn är inte ens två, fått erbjudande om plats nu och känner stor ångest!

    Vill ha barnet hemma nåt halvår till känner jag. Men orolig inför jobbet, kommer de sparka mig för jag är borta länge.

    Det där med förlorad SGI, ska man tänka på de? Den blir väl ändå förlorad om jag skulle börja jobba men endast deltid (vilket jag tänkt i början av förskola tiden).

    Behöver input hur ni andra tänkt och gjort, tack!

  • Svar på tråden Ni som hemma länge med barn (flera år)
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-10-28 14:10:28 följande:

    Ursäkta en dum fråga men vad leder till att man blir nollad, om jag tex tar tjänstledigt 100%? Ett helt år?

    Om jag tar tjänstledigt 2 månader, och har FP 8, och lön 2 månader, räknas sgi om då? Kan man veta hur exemplet påverkat sgi eller måste man fråga FK?


    Om jag förstår det rätt är du föräldraledig nu? Isf räcker det med en dag utan ersättning, alltså tjänstledighet, för att din sgi ska bli nollad.

    Om du däremot hade arbetat heltid 6 månader så hade du kunnat vara tjänsledig 3 månader med bibehållen sgi.

    Med andra ord. Du måste antingen skydda din sgi genom att under tjänsledigheten studera en CSN-berättigad utbildning på minst 50% eller ta föräldrapenning minst fem dagar i veckan
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-10-28 14:12:53 följande:

    Mmm man kan lätt kringgå regler och Kalla det omorganisation, arbetsbrist mm, så det är inget problem för arbetsgivare om de vill sparka en.

    Men hur menar du att det skiljer tusen lappar? Kan du förklara ?

    Skiljer mellan helt FL uttag och vad menar du?


    Jag tror personen menar att hennes föräldrapenning bara skiljer några tusenlappar när hon får ut på grundnivån mot om hon hade fått utifrån sgi.

    För sjukpenningen finns inte detta grundbelopp så man bör skydda sgi. Annars står man helt utan inkomst, kanske under många år, om man blir sjuk en längre period
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Ha) skrev 2020-10-23 11:28:03 följande:

    Att sänka sin sgi är en sak. Men att nolla den helt vill jag verkligen råda dig att undvika. Du står utan ersättning alls om du skulle bli sjuk. Och du vet ju aldrig när du kommer bli det och om du faktiskt blir så sjuk att du inte kan arbeta en dag till i ditt liv.

    Som någon nämnt. Du måste ta föräldrapenning för att ha rätt till ledigt när barnet är så gammalt. Alternativ är att studera på distans. För att sgi ska skyddas räcker att du studerar 50%. Har du en snäll arbetsgivare kan de hända att de beviljar tjänstledigt på heltid trots att du bara studerar deltid.

    Det enkla svaret är nog att de allra flesta som är hemma så länge har haft det som plan redan från början. Man tar inte ut en enda dag barnets första år och skyddar sedan sgi genom studier


    Så man kan be om tjänstledigt för studier, och det räcker med 50% studier för att skydda sin sgi? Behlver man meddela FK detta eller är det först om man blir sjuk och de frågar en som man ska hämta in intyg från sina studier?

    Hur är det om man tar ut semester då, tex tar ut obetalda semesterdagar, skyddar detta sgi?

    Igen ursäkta dumma frågor, känner mig korkad :/
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-10-28 14:12:53 följande:

    Mmm man kan lätt kringgå regler och Kalla det omorganisation, arbetsbrist mm, så det är inget problem för arbetsgivare om de vill sparka en.

    Men hur menar du att det skiljer tusen lappar? Kan du förklara ?

    Skiljer mellan helt FL uttag och vad menar du?


    Man kan inte omorganisera som man vill och ställa orimliga kvalifikationskrav. Troligtvis skulle många kunna driva rättsliga processer mot omorganisationer som uppenbart haft i syfte att peta bort vissa specifika individer
  • nnnnnnnn

    Skulle aldrig riskera min SGI, tänk om man blir allvarligt sjuk eller får mycket VAB med barnen...

    Som många redan skrivit:
    1 år hemma utan FP
    5 dagar/vecka efter det - räcker länge!
    Plugga minst 50% ger 100% skydd av SGI och arbetsgivaren kan inte neka ledighet pga studier, i värsta fall kan AG skjuta på det ett tag, men inte neka, så jag har valt att lägga in studierna lite tidigare ifall AG skulle vilja skjuta på studieledigheten.

    Vi har istället valt att jobba deltid längre, så att barnen fått korta dagar på fsk. Istället för att vara hemma 100% lång tid och sen behövt ha dem länge på fsk eller fritids.

    Att ha en fast tjänst i botten är så otroligt mycket bättre än att inte ha ett jobb. Det är många, många fördelar med det, så det skulle jag aldrig offra...

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Ha) skrev 2020-10-28 14:17:15 följande:

    Jag tror personen menar att hennes föräldrapenning bara skiljer några tusenlappar när hon får ut på grundnivån mot om hon hade fått utifrån sgi.

    För sjukpenningen finns inte detta grundbelopp så man bör skydda sgi. Annars står man helt utan inkomst, kanske under många år, om man blir sjuk en längre period


    Alltså de låg och hög betalda dagarna? Låg betalda dagar finns ju också begränsat utav..
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-10-28 14:17:52 följande:

    Så man kan be om tjänstledigt för studier, och det räcker med 50% studier för att skydda sin sgi? Behlver man meddela FK detta eller är det först om man blir sjuk och de frågar en som man ska hämta in intyg från sina studier?

    Hur är det om man tar ut semester då, tex tar ut obetalda semesterdagar, skyddar detta sgi?

    Igen ursäkta dumma frågor, känner mig korkad :/


    Sgi är ett skit att förstå, så ursäkta dig inte.

    För det första, hur mycket föräldradagar har du kvar? Du kan absolut be ag om tjänstledighet på heltid för 50% studier. Men inget garanterat att de godkänner det. Du kan ju dock kombinera tjänstledighet på 50% med föräldraledigt på 50% för att ha rätt till ledighet från ag om du har dagar kvar för det. Har du sökt studier? Gå in och gör sen anmälan på allt du kan hitta som du kan kombinera till 50% på distans så snabbt du bara kan.

    Obetald semester skyddar inte sgi. Där kan du då fel svar från Fk. Flera år sedan det blev så men kundtjänst svarar ibland fortfarnde felaktigt att obetald semester skyddar sgi.

    50% studier skyddar hela din sgi. Du behöver inte rapportera detta till Fk förens de frågar efter det vilket lär bli den dag du vill ha ut ersättning
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-10-28 14:21:25 följande:

    Alltså de låg och hög betalda dagarna? Låg betalda dagar finns ju också begränsat utav..


    Nej man har en grundnivå även om man inte har en sgi. Alltså om du inte har en sgi får du ändå 480 föräldrapenningdagar, men med väldigt låg ersättning. Denna person har troligtvis så låg lön från början att det inte skiljer mycket i vad hen får ut om hens ersättning hade grundats på hens sgi
  • nnnnnnnn
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-10-28 14:17:52 följande:
    Så man kan be om tjänstledigt för studier, och det räcker med 50% studier för att skydda sin sgi? Behlver man meddela FK detta eller är det först om man blir sjuk och de frågar en som man ska hämta in intyg från sina studier?

    Hur är det om man tar ut semester då, tex tar ut obetalda semesterdagar, skyddar detta sgi?

    Igen ursäkta dumma frågor, känner mig korkad :/
    Ja, det räcker med att plugga 50% för att få 100% skydd av SGI.

    Du behöver inte intyga i förväg.

    Semester = jobbar
    Så att gå i tjänst och sedan ta ut semester räknas som jobb, så det har man rätt till. Avsluta bara din föräldraledighetsperiod före semestern och påbörja en ny period efter dina 5 veckors semester. Och se till att du verkligen har semester från jobbet oavsett om det är betald eller obetald semester! Det måste rapporteras korrekt på lönekontoret, inte bara "vi förlänger din F-ledighetsperiod eftersom du ändå inte får ut semesterlön", utan att det står att du har semesterdagar även om de är obetalda...
  • nnnnnnnn
    Anonym (Ha) skrev 2020-10-28 14:23:57 följande:
    Sgi är ett skit att förstå, så ursäkta dig inte.
    För det första, hur mycket föräldradagar har du kvar? Du kan absolut be ag om tjänstledighet på heltid för 50% studier. Men inget garanterat att de godkänner det. Du kan ju dock kombinera tjänstledighet på 50% med föräldraledigt på 50% för att ha rätt till ledighet från ag om du har dagar kvar för det. Har du sökt studier? Gå in och gör sen anmälan på allt du kan hitta som du kan kombinera till 50% på distans så snabbt du bara kan.

    Obetald semester skyddar inte sgi. Där kan du då fel svar från Fk. Flera år sedan det blev så men kundtjänst svarar ibland fortfarnde felaktigt att obetald semester skyddar sgi.

    50% studier skyddar hela din sgi. Du behöver inte rapportera detta till Fk förens de frågar efter det vilket lär bli den dag du vill ha ut ersättning
    Har missat att de ändrat reglerna för obetald semester!
    Bra att du har koll...

    Sorry TS, det verkar som att det är betald semester som skyddar SGI
Svar på tråden Ni som hemma länge med barn (flera år)