• cosinus

Orolig för barnens tillväxt...

Det låter konstigt att inte bvc/skolhälsovård reagerat.

Jag som har små och lätta barn har fått dessa extrakollade på längd och vikt ett antal ggr under deras skolgång utan att ens efterfråga det. På olika skolor.

Senast var väl här i höstas, 12-åringen kom hem och upplyste om att han och en annan blivit utplockade och mätta/vägda. Syrran bara himlade med ögonen och svara typ. Yep så är det när man är en plutt - och sen rabblade hon alla gånger hon fått extra kontroller

• cosinus
    Anonym (TS) skrev 2020-11-02 20:49:29 följande:
    Längden har inte minskar.

Men den äldsta har växt 13cm mellan 3 till 6 år och 35cm mellan 6-12 år. Om hen skulle följt sin kurva skulle siffrorna varit 23 cm från 3-6år respektive 42cm mellan 6-12 år. Enligt qin kurva borde hen vara 17 cm länge i dagsläget än vad hen är.

För andra barnet är det siffrorna ungefär desamma. Dock har vikten skjutit i höjden sista året. Från normalkurva till två streck över.
    Kollade på tillväxtkurvorna från den här länken:
    www.tillvaxtkurvor.se/normalkurvor.html (tog killarnas kurva eftersom jag inte vet kön)

Tillväxten från 3-6 år verkar ju extremt låg för den äldsta med 13 cm på de tre åren. Även om du ligger på -2 kurvan i längd förväntas du öka 19 cm på den tiden. Ligger man på normalkurvan är den förväntade tillväxten 24 cm.

Däremot är tillväxten på 35 cm 6-12 år riktigt bra. En kille på normalkurvan ska öka från 118 cm till 152 vilket är 34 cm. Även om du är kille och ligger på +2 kurvan så förväntas du öka 37 cm (128->165) och på -1 kurvan så är den förväntade tillväxten 32 cm.

Jag hittar ingen som förväntas öka 42 cm på de 6-åren mellan 6 till 12 år.

Jag skulle tolka dina siffror och de kurvor jag hittar som att barnet hade en djäkligt taskig tillväxt mellan 3 och 6 år men att det sen borde stabiliserats och kanske t o m tagits igen en del.

En annan intressant aspekt är ju om det äldre barnet börjar närma sig puberteten. För i den åldern så kan ju de som växer sent vara pyttesmå länge jämfört med sina kompisar. Mina barn som alltid varit minst i klassen har helt plötsligt som 12-13-åringar inte varit det längre. För de har växt ganska tidigt, 2 år senare har de såklart varit minst igen.
Svar på tråden Orolig för barnens tillväxt...