• Anonym (jobbigt)

    Kräks minst en gång per dag

    Hej på er!

    Jag har på sistone fått lite problem med maten och framför allt godis och annat onyttigt, när jag ätit det har jag väldigt svårt att inte gå och kräkas upp det igen. Hetsäter aldrig eller så. Är normalviktig med, känns inte som en ätstörning. Men vet inte riktigt hur jag ska bryta det... Är det farligt, tror ni att det kan leda till nåt värre? Jag har kontakt med öppenvården psykiatri men för andra orsaker.

    Hur skadligt är det för tänderna? Jag sköljer direkt med vatten och sen med munskölj, borstar inte för har läst att det är dåligt efter att man har kräkts.

  • Svar på tråden Kräks minst en gång per dag
  • Anonym (Kram)

    Det är inte bra. Har själv varit i den spiralen. Det räknas som en ätstörning och det påverkar både ditt mående och kropp.

    Vad bra att du redan har kontakt med psykiatrin sedan innan. Tycker du ska prata med dem om detta. Eller om du har någon Annan du känner dig trygg att prata med. För mig blev det bättre när jag träffade min nuvarande sambo. Men innan det berättade jag det knappt för någon. Och ju längre man håller på desto svårare blir det att låta bli. Det blir en sån ångest om man inte gör det för jag Tänkte bara på saker som ?när ska jag träna bort detta? ?jag måste äta nyttigt nu resten av veckan? ?nu kommer jag gå upp i vikt? mm. Inte bra.

    Var snäll med dig själv, kram

  • Anonym (Penny)

    Det är verkligen dåligt för tänderna. Jag kände en anorektisk tjej som förstört sina tänder, hon fick sina nedfilade och sedan nya tänder (minns inte vad metoden heter).

  • Anonym (jobbigt)

    Är det så skadligt även om det inte är flera gånger per dag?

    Får försöka bryta detta på nåt sätt, vet inte om jag klarar att berätta för någon. Skäms för att jag gör såhär

  • SweeneyTodd
    Anonym (jobbigt) skrev 2020-10-23 21:26:30 följande:
    Är det så skadligt även om det inte är flera gånger per dag?
    Får försöka bryta detta på nåt sätt, vet inte om jag klarar att berätta för någon. Skäms för att jag gör såhär
    Ja. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (jobbigt) skrev 2020-10-23 21:26:30 följande:

    Är det så skadligt även om det inte är flera gånger per dag?

    Får försöka bryta detta på nåt sätt, vet inte om jag klarar att berätta för någon. Skäms för att jag gör såhär


    Ja, normala människor med en hälsosam syn på mat, försöker aldrig kräkas upp någonting. Prata med dina vårdkontakter!
  • Anonym (jobbigt)

    Ska ta tag i detta. Har inte kräkts idag iaf... alltid nåt

  • MeandHim

    Det där med tänderna är nog väldigt individuellt... jag kunde spy allt från tre till 30 ggr per dag i 9 månader när jag var gravid, ta det gånger 4. Mina tänder har klarat sig utan problem och då har jag knappt sköljt eller borstat särskilt Mkt. Sen finns den dom som måste dra ut tänderna då magsyran fräter sönder emaljen.

    Men du borde nog kolla upp det där ändå, låter inte sunt.

  • syntharen

    Jag tänker att det måste vara skadligt om man kräks flera ggr om dagen i FLERA år. Jag kräktes varje dag i typ 6-8 mån när jag var gravid med mina två yngsta barn och mina tänder har inte tagit skada av det. Men det är ju så klart inte bra att kräkas varje dag ändå, av andra anledningar.

Svar på tråden Kräks minst en gång per dag