• Anonym (Boende)

    Dåligt samvete över mitt livsval!

    Hej!

    Jag har en fantastisk man sedan 11 år tillbaka, två barn 3 & 5 år. Vi har en bra relation. Men jag kan inte sluta må dåligt över vetskapen om att mannen min bosatt sig i min hemstad för min skull... han vill egentligen bo där han är ifrån, där möjlighet till umgänge med hans sida är lättare och där det finns snö vintertid... han älskar att åka skidor. Han åker upp ofta, ungefär varannan helg men jag vet ju att han aldrig kommer ha sitt hjärta här... och jag ser inte att jag skulle kunna flytta då rädslan för att bli lämnad på en plats där jag inte vill vara är för stor. Alltså rädslan för att behöva bli kvar där (på grund av barnen) vid en eventuell skilsmässa. Sen är jag även rädd för att vår relation skulle försämras om vi flyttade dit och han gick tillbaka till hur han levde fört man barndomskompisar och allt det där. Vad fan ska jag göra? Ältar detta i mitt huvud ofta!

  • Svar på tråden Dåligt samvete över mitt livsval!
  • Anonym (M)

    Respektera hans val! Vi måste alla göra kompromisser här i livet och han har kommit fram till att livet i hembygden inte är lika mycket värt för honom som livet med dig och era barn på en plats där du känner dig trygg och mår bra. Hans liv blir inte bättre av att du har dåligt samvete, det blir bättre av att du njuter i fulla drag av det fina han ger dig.

  • Anonym (Herta)

    Jag har liknade grubblerier. Har nu (nästan) landat i att det faktiskt var han som valde att flytta hit. Det är det finaste någon har gjort för mig och jag kommer förmodligen aldrig att kunna återgälda det på något sätt. Men det var hans val.

  • Anonym (Boende)

    Tack snälla för ditt svar M. Jag tror att det är det som är en del av kruxet, det känns egentligen inte som situationen vi har nu är optimal heller så jag har ganska svårt att känna tacksamhet över ?det fina han gett mig?. Nog för att vi är här till vardags, men han åker ju upp varannan helg och vill helst ha sällskap av oss andra. Så för mig känns det också som en stress inför varje helg att diskutera huruvida vi ska åka upp eller inte och i vilken konstellation. De flesta av de aktiviteter han hade där uppe när vi träffades har han fortfarande kvar där, vilket ju gör att han fortfarande är bunden dit och har sitt ?hjärta? där. Jag har inte för avsikt att ta det från honom, men det är som en inre stress att veta att det inte är givet att vi är hemma till helgen, utan frågan kommer alltid framåt onsdag, ska vi åka upp i helgen? Hans föräldrar har en gård som kräver en del fix, och där är det fortfarande givet att han ska hjälpa till med hö-körning, underhåll av byggnader, ved m.m. Det känns inte som han gett mig något fint, utan mer som han gått med på att vara folkbokförd på samma ställe som mig. Han är såklart engagerad i barnen och deras vardag, och han vill ju ha med dom upp på allt han vill göra där som vi inte har möjlighet till här (skidåkning, kräftfiske, pimpling, m.m).

    Hur ska jag tänka?

  • Anonym (Svar på tal)

    Ni har varit tillsammans i elva år, och du är fortfarande orolig att han ska lämna dig? Om ni verkligen har det så illa förstår jag att du tvekar. Om ni hade haft en stabil relation skulle jag ha sagt åt dig att flytta med honom där han vill bo, för det verkar ju vara det stora hindret för din del. Om ni skulle ha flyttat tror jag inte han skulle gå tillbaka till sitt gamla liv, det var ju elva år sedan. Och sedan brukar man ju också prata om sånt i en relation, hur man vill ha det, hur man absolut inte vill ha det, och jag hoppas han är lite mer ansvarstagande och "vuxen" nu när ni har barn.

    Allt går att lösa, om man vill.

  • MsM84
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-24 09:42:46 följande:

    Tack snälla för ditt svar M. Jag tror att det är det som är en del av kruxet, det känns egentligen inte som situationen vi har nu är optimal heller så jag har ganska svårt att känna tacksamhet över ?det fina han gett mig?. Nog för att vi är här till vardags, men han åker ju upp varannan helg och vill helst ha sällskap av oss andra. Så för mig känns det också som en stress inför varje helg att diskutera huruvida vi ska åka upp eller inte och i vilken konstellation. De flesta av de aktiviteter han hade där uppe när vi träffades har han fortfarande kvar där, vilket ju gör att han fortfarande är bunden dit och har sitt ?hjärta? där. Jag har inte för avsikt att ta det från honom, men det är som en inre stress att veta att det inte är givet att vi är hemma till helgen, utan frågan kommer alltid framåt onsdag, ska vi åka upp i helgen? Hans föräldrar har en gård som kräver en del fix, och där är det fortfarande givet att han ska hjälpa till med hö-körning, underhåll av byggnader, ved m.m. Det känns inte som han gett mig något fint, utan mer som han gått med på att vara folkbokförd på samma ställe som mig. Han är såklart engagerad i barnen och deras vardag, och han vill ju ha med dom upp på allt han vill göra där som vi inte har möjlighet till här (skidåkning, kräftfiske, pimpling, m.m).

    Hur ska jag tänka?


    Kan ni inte hitta en rutin?typ var fjärde helg åker ni allihopa upp och mellan det åker han varannan vecka själv?
  • Anonym (M)
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-24 09:42:46 följande:
    Tack snälla för ditt svar M. Jag tror att det är det som är en del av kruxet, det känns egentligen inte som situationen vi har nu är optimal heller så jag har ganska svårt att känna tacksamhet över det fina han gett mig. Nog för att vi är här till vardags, men han åker ju upp varannan helg och vill helst ha sällskap av oss andra. Så för mig känns det också som en stress inför varje helg att diskutera huruvida vi ska åka upp eller inte och i vilken konstellation. De flesta av de aktiviteter han hade där uppe när vi träffades har han fortfarande kvar där, vilket ju gör att han fortfarande är bunden dit och har sitt hjärta där. Jag har inte för avsikt att ta det från honom, men det är som en inre stress att veta att det inte är givet att vi är hemma till helgen, utan frågan kommer alltid framåt onsdag, ska vi åka upp i helgen? Hans föräldrar har en gård som kräver en del fix, och där är det fortfarande givet att han ska hjälpa till med hö-körning, underhåll av byggnader, ved m.m. Det känns inte som han gett mig något fint, utan mer som han gått med på att vara folkbokförd på samma ställe som mig. Han är såklart engagerad i barnen och deras vardag, och han vill ju ha med dom upp på allt han vill göra där som vi inte har möjlighet till här (skidåkning, kräftfiske, pimpling, m.m). Hur ska jag tänka?

    Jag hade också blivit tokig om helgerna planerades med så kort varsel. Jag förstår att en sak som höbärgning kan vara rätt väderberoende, men i övrigt borde ni väl kunna bestämma i god tid vem som ska befinna sig var vilka helger. Kanske är det ditt dåliga samvete som sätter käppar i hjulet här, att du inte riktigt vågar säga ifrån om en dåliga planeringen för att du menar att han har offrat så mycket redan? Försök att inte tänka så utan tänk att ni ska lägga upp ert liv på ett sätt som funkar bra för alla.
  • Anonym (Boende)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-10-24 09:50:32 följande:

    Ni har varit tillsammans i elva år, och du är fortfarande orolig att han ska lämna dig? Om ni verkligen har det så illa förstår jag att du tvekar. Om ni hade haft en stabil relation skulle jag ha sagt åt dig att flytta med honom där han vill bo, för det verkar ju vara det stora hindret för din del. Om ni skulle ha flyttat tror jag inte han skulle gå tillbaka till sitt gamla liv, det var ju elva år sedan. Och sedan brukar man ju också prata om sånt i en relation, hur man vill ha det, hur man absolut inte vill ha det, och jag hoppas han är lite mer ansvarstagande och "vuxen" nu när ni har barn.

    Allt går att lösa, om man vill.


    Vi har absolut ingen dålig relation - men jag är en realist, jag vet att vilken man eller kvinna som helst, när som helst i livet kan exempelvis förälska sig i någon annan. Eller göra saker som gör att tilliten förstörs och därmed är slutet på förhållandet ett faktum. Vi har en fantastisk relation just nu och har haft i 11 år. Men ingen vet vad framtiden ger!
  • Anonym (Boende)
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-24 10:13:34 följande:

    Vi har absolut ingen dålig relation - men jag är en realist, jag vet att vilken man eller kvinna som helst, när som helst i livet kan exempelvis förälska sig i någon annan. Eller göra saker som gör att tilliten förstörs och därmed är slutet på förhållandet ett faktum. Vi har en fantastisk relation just nu och har haft i 11 år. Men ingen vet vad framtiden ger!


    Egentligen behöver det väl inte planeras på så kort varsel, de flesta helgerna har vi nog redan planerade då det ofta är saker som ?måste göras? där uppe ungefär varannan helg. Det jag menade var nog att i det fall vi en helg som är den helgen då vi brukar vara där uppe inte är planerad där Så tycker jag bara att det är superskönt att det blir en ?extrahelg? hemma, medans han då vill åka upp... och det är nog också den konflikten som gör att vi inte pratar om det förrän på onsdagen... vi vill oftast olika. Och åker han och barnen så får jag ju ändå inte en mysig ?lilla familjen? helg hemma.
  • Anonym (Boende)
    Anonym (Herta) skrev 2020-10-24 09:40:48 följande:

    Jag har liknade grubblerier. Har nu (nästan) landat i att det faktiskt var han som valde att flytta hit. Det är det finaste någon har gjort för mig och jag kommer förmodligen aldrig att kunna återgälda det på något sätt. Men det var hans val.


    Skönt att du lyckats tänka om. Har han själv landat i sitt val? Boar han in sig där ni bor? Eller känner du att hans hjärta är kvar där han är ifrån?
  • Anonym (Boende)
    Anonym (M) skrev 2020-10-24 09:59:14 följande:

    Jag hade också blivit tokig om helgerna planerades med så kort varsel. Jag förstår att en sak som höbärgning kan vara rätt väderberoende, men i övrigt borde ni väl kunna bestämma i god tid vem som ska befinna sig var vilka helger. Kanske är det ditt dåliga samvete som sätter käppar i hjulet här, att du inte riktigt vågar säga ifrån om en dåliga planeringen för att du menar att han har offrat så mycket redan? Försök att inte tänka så utan tänk att ni ska lägga upp ert liv på ett sätt som funkar bra för alla.


    Han tycker varannan helg är mer lagom... dessutom vill han vara där mycket mer på somrarna.
Svar på tråden Dåligt samvete över mitt livsval!