• Anonym (Snapsen)

    Snart är det jul igen, samma visa varje år

    Ja, idag är det två månader till julafton.

    Jobbets julmiddag blev inställd, helt ok med tanke på omständigheterna. (Även om jag gärna hade gått och att vi bara är ca 35 personer.)

    Men så har vi julfirandet och moraltanter/gubbar som ska sitta med sina (jävla) åsikter om vad andra väljer att göra.

    Vi firar i ett större sällskap, vi är i åldrarna väldigt ung till väldigt gammal. 

    Ni som firar som oss, med all mat och dryck som kan tänkas... har ni åsikter om att de som vill dricker det de önskar?

    Ingen blir direkt full, någon blir salongsberusad och glad andra tar inte en droppe.
    Dessa som väljer bort alkoholen är dock tvungna att gnälla.


    Tror de att någon unge har dött av att se faster Anna lite på kanelen eller? Det är ju inte så att faster Anna dreglar och raglar utan hon är bara uppsluppen och glad!

    Eller att morbror Anders gärna tar ett par GT när ungarna kollar på Kalle?

    Hur tänker ni och hur gör ni?

    Jag tar ett par supar till sillen, en öl till maten. Lite Kirsberry eller glögg till kaffet och några drinkar efter det.
    Utdraget över hela firandet, ingen fylla. Bara glädje.
  • Svar på tråden Snart är det jul igen, samma visa varje år
  • Anonym (Hej)

    Jag anser att man som vuxen ska kunna få bestämma själv över sitt liv, men såklart om det är barn med i bilden med kontexten att "det ska ske utifrån barnets bästa".

    Med det sagt förbjuder jag ingen att dricka alkohol på julafton. Jag förespråkar absolut inte vit jul och ser ner på de som dricker på jul. Men jag hoppas också att barn ska slippa fyllan, slippa se vuxna gå från salong till slusk/packad/fyllagressiv osv.

    Min pappa är gammal alkoholist. Det dracks varje helg, röd dag, mitt i veckan, hela semestrar osv... MEN en dag per år var helig - julafton. Så mina jular som barn är fylld av glädje värme och alkoholfria. Det innebar att jag slapp vara orolig. Barn som lever med föräldrar som hanterar alkohol sämre går alltid på tå. Lär sig snabbt att läsa av människor situationer för att se vilke nivå fyllan är på.. man blir vaksam och på helspänn.

    Nu har jag själv tre barn 6,10 13 år. Jag håller fortfarande jularna i mitt hem vita och när vi firar på min sida hos andra är de också vita.. Vi firar dock aldrig jul med mannen familj. En gång 2009 gjorde vi det, OJ jag har aldrig sätt sådan fylla! Utan att överdriva så var den i klass med tomten är far till alla barnen. Vi skulle egentligen sova över men tog en taxi hem för sonens skull...

    Däremot så tar jag gärna en julcider kvällen innan jul till bingolotto och lite glögg. Men julafton är vit som snön.

  • Anonym (Snapsen)
    mari123 skrev 2020-10-25 05:04:17 följande:
    Jaha? Ni brukar ha JULMIDDAG på ditt jobb och nu är den inställd? VARFÖR? Ni jobbar väl som vanligt? Är det coronan som kan ta er om ni sitter och knaprar i er en torr jultallrik eller är det snålheten som visar sig? Fint att du tycker det är OK i alla fall även om INGEN vet hur det ser ut i december.
    För att sånt avråds kanske?
    Absolut inte snålhet, min chef är ganska generös med fester.

    Utöver det så är det knalt med utbudet i år också.

    Fast nu var det inte det uteblivna julbordet med jobbet som var huvudämnet.
  • Anonym (Snapsen)
    Xenia skrev 2020-10-25 01:36:30 följande:

    Jag fattar inte, är det några i sällskapet som klagar över att andra dricker? Oartiga gäster som kritiserar värdfolket i så fall. Eller är det bara utomstående som har åsikter, varför behöver ni bry er om dem?

    Just under julhelgen tycker jag det är viktigt att det finns någon spik nykter som kan köra till sjukhuset. Den tiden är det väl extra många som behöver till sjukhus: gallbesvär av all fet mat, hjärtattacker, stroke/TIA, bukspottskörtelinflammation, stupfulla på stan som slåss, hala vägar med trafikolyckor och brutna ben m m. Det kan mao ta tid innan en ambulans kommer.,,

    Sen anser jag personligen att det borde räcka med öl eller vin till maten och inte en massa extra supande efteråt. Barn borde slippa se sina föräldrar "extra glada", det kan skapa osäkerhet. Samt att man lär barnen "ska man ha kul som vuxen, då krävs det alkohol". 


    Jo, det blängs och ibland kommenteras det.
    "Måste ni verkligen dricka ÖL till maten?" Jo, det måste vi. Ingen tvingar dig att dricka.

    Det där med att någon måste kunna köra till sjukhuset köper jag inte för fem öre, vad gör folk som inte har körkort eller bil då?
    Skulle olyckan vara framme, gud förbude, så finns taxi om inte ambulansen är i närheten.

    Sen kommer det där jag retar mig på; "Sen anser jag personligen att det borde räcka med öl eller vin till maten och inte en massa extra supande efteråt."
    Det får du anse, inga problem, men du behöver inte uttrcka det.

    Vi är vuxna människor och avgör själva vad vi vill dricka. Och vi är många som gärna tar en GT, en cognac eller varför inte en toddy när kidsen ser på Kalle.
    Vi är många som vill sippa på något gott under kvällen också. Och det kommer vi att göra oavsett gnäll eller sura blickar.

    Barn mår inte dåligt av att se vuxna människor som kan hantera alkohol. 
  • Anonym (Snapsen)
    Anonym (Håller med (37 åring)) skrev 2020-10-25 03:23:35 följande:
    Håller med! Jag tycker att nackdelen med alkoholhaltiga drycker är att man blir berusad. Jag tål så lite alkohol att jag bara kan dricka ett glas. Skulle gärna vilja kunna dricka lite mer. Rödvin och champagne är så otroligt gott, speciellt rödvin till en blodig biff, mums!

    Och alkoholfri glögg är gott, men en kopp glögg med lite alkohol värmer gott inombords.

    Ibland (ytterst sällan) dricker jag alkohol med syftet att bli full, men det händer. Det är skönt att umgås med goda vänner och släppa på vuxenlivets ansvar för en kväll.

    Men skulle aldrig göra det med barn närvarande. Däremot tycker jag att ett glas vin/en julöl och en välkomstglögg med alkohol på julafton är helt ok. Eftersom jag vet hur lite jag tål, så vet jag att när till och med jag tål det, så klarar andra också det. Tycker inte det behöver vara helt alkoholfritt på julafton, om folk klarar att hålla sig till lite. Om folk blir märkbart berusade när barn är närvarande skulle jag säga till.
    Du skulle säga till, säger du. Exakt vad skulle du säga och vad förväntar du dig för reaktion?
    Tror du att någon "lyder" dig?

    Så du dricker bara för att bli full ena stunden och i nästa stund tillrättavisar du andra som dricker för att det är gott? 

    Jag t ex har inte ansvar för några barn, mina barn är vuxna och tar också en sup till sillen. Trots att barnbarnen närvarar.
  • Anonym (Lillgrisen)

    Det blir svårt att diskutera eftersom vi definierar ord som salongsberusad olika och reagerar så olika på alkohol. Jag skulle inte dricka en starköl till maten i sällskap med mina barn. Jag blir märkbart påverkad och skulle absolut kunna bete mig som Lövet beskriver, snubbla lite, inte se grejer på golvet osv. Efter en öl är jag så pass påverkad att jag absolut inte vill ha mer alkohol. Efter ett glas vin blir jag fnittrig, tramsig, röd om kinderna, har sämre balans mm. Jag vill inte att mina barn ser mig sån.

    Drack jag som TS beskriver skulle jag vara konstant lullig hela julafton. Så mycket alkohol skulle jag aldrig hälla i mig.

    Jag tror inte att barn far illa av att se en släkting de inte står så jättenära lite glad i hatten. Men när personer de upofattar som sin trygghet i livet förändras tror jag att det finns barn som kan tycka att det är obehagligt. Jag skulle tex gissa att mitt ena barn skulle tycka att det var läskigt men det andra inte skulle bry sig lika mycket.

  • Anonym (Elli)

    Jag läste din trådstart igår och det var något av det du skrev som störde mig, men jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad. Nu när jag läst den igen ser jag det: den direkta kopplingen mellan alkoholpåverkan och glädje. I din berättelse är faster Anna glad, inte för att hon har mysigt häng med sina härliga familj, utan för att hon druckit alkohol. Att marknadsföra alkohol som en källa till glädje blir så fel. Visst är vi många som kan dricka och ha roligt, men det ena är inte en förutsättning för det andra. Och för somliga är alkoholen det som förstör allt som annars hade kunnat vara kul.

  • Anonym (Lillgrisen)
    Anonym (Elli) skrev 2020-10-25 09:08:25 följande:

    Jag läste din trådstart igår och det var något av det du skrev som störde mig, men jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad. Nu när jag läst den igen ser jag det: den direkta kopplingen mellan alkoholpåverkan och glädje. I din berättelse är faster Anna glad, inte för att hon har mysigt häng med sina härliga familj, utan för att hon druckit alkohol. Att marknadsföra alkohol som en källa till glädje blir så fel. Visst är vi många som kan dricka och ha roligt, men det ena är inte en förutsättning för det andra. Och för somliga är alkoholen det som förstör allt som annars hade kunnat vara kul.


    Håller med. Det är något i TS text som skaver.
  • Anonym (Snapsen)
    Anonym (Lillgrisen) skrev 2020-10-25 09:02:04 följande:

    Det blir svårt att diskutera eftersom vi definierar ord som salongsberusad olika och reagerar så olika på alkohol. Jag skulle inte dricka en starköl till maten i sällskap med mina barn. Jag blir märkbart påverkad och skulle absolut kunna bete mig som Lövet beskriver, snubbla lite, inte se grejer på golvet osv. Efter en öl är jag så pass påverkad att jag absolut inte vill ha mer alkohol. Efter ett glas vin blir jag fnittrig, tramsig, röd om kinderna, har sämre balans mm. Jag vill inte att mina barn ser mig sån.

    Drack jag som TS beskriver skulle jag vara konstant lullig hela julafton. Så mycket alkohol skulle jag aldrig hälla i mig.

    Jag tror inte att barn far illa av att se en släkting de inte står så jättenära lite glad i hatten. Men när personer de upofattar som sin trygghet i livet förändras tror jag att det finns barn som kan tycka att det är obehagligt. Jag skulle tex gissa att mitt ena barn skulle tycka att det var läskigt men det andra inte skulle bry sig lika mycket


    En starköl känner jag inte ens av, om jag inte häller i mig den rent bokstavligt.
    Det är inga problem att dricka det jag räknade upp för min personliga del.

    Ingen hos oss snubblar omkring på fyllan, det skulle jag inte heller tycka var trevligt.
  • Anonym (J)

    Skulle säga att klarar man inte av att vara utan alkohol ens en högtid om året för barnens skull (och inte nog med det, dessutom måste börja tänka på och försvara det två månader innan) så är man alkoholist. Ja, förneka du/ni det, alkoholister brukar göra det.

  • sextiotalist

    Det fånigaste argumentet är att man måste kunna köra till sjukhuset.

    Skulle tippa på att det är ytterst få som behöver åka till sjukhuset. Dessutom finns det många föräldrar som saknar bil och del som saknar körkort.

    De klarar sig hela året.

Svar på tråden Snart är det jul igen, samma visa varje år