Inlägg från: holmemma |Visa alla inlägg
  • holmemma

    Avvikelse på RUL

    Hej!

    Igår var det äntligen dags för rutinultraljudet. Dock byttes glädjen snabbt till oro och marken bara försvann rakt under våra fötter..

    De hittade avvikelser på nacke/skalle. Såsom jag förstod det var det baksidan av skallen. Där såg de iallafall en svullnad och vätskefyllnad. Läkaren kom in och såg det också och sa att det kan tyda på kromosomavvikelse. Nacken var då ca 5 mm. I övrigt var bebis frisk, inga hjärtfel, näsbenet ok.

    Dock så har vi gjort NUPP-test i v 12, alltså bara UL och inget blodprov. Då mättes nacken till 1,3 mm.. detta gör mig inte klok!!

    Vi tog iallafall fvp och väntar svar i mitten av veckan. Denna väntan gör mig galen.. vill bara veta..

    Kan det ha missats något på Nupp? Eller oroar jag mig helt i onödan? Kan detta vara ofarligt? Eller är det något med vår bebis?

    Någon som varit med om liknande?

    Vill inte höra några åsikter om att vi tagit fvp!! Vårt barn vårt beslut. Tack!

  • Svar på tråden Avvikelse på RUL
  • holmemma
    MeandHim skrev 2020-10-24 16:27:06 följande:

    Nip är väl ändå väldigt säkert så det kanske bara är något tillfälligt som försvinner. Håller tummarna!


    Ja, jag hoppas verkligen det! Tack! :)
  • holmemma
    Anonym (Bibbi) skrev 2020-10-24 16:52:32 följande:

    Min vän fick ett barn som föddes med vattenskalle. Kan det vara det?


    Hmm jaa men tänker att då borde de sett vätska i hjärnan kanske? Kan inte så mycket om det..
  • holmemma
    Solblomma30 skrev 2020-10-25 14:41:54 följande:

    Menar inte att vara negativ, men NIPT är ett helt annat test än NUPP. NUPP är inte alls speciellt tillförlitligt tyvärr, medan NIPT är väldigt tillförlitligt. Sen behöver det förstås inte alls vara något som är fel med din bebis kromosomer, trots upptäckten vid RUL, men vid NUPP mäter man ju bara bebis nackspalt och det är ingen bombsäker metod för att upptäcka kromosomavvikelser. Hoppas att det går bra, nu får du ju snart svar svart på vitt och slipper fundera <3


    Nej det vet jag, men tänker ändå att bebis nacke borde varit tjockare redan då? Tänker att det är ju ingenting som kommer över en natt.. läkaren tyckte att det var konstigt att det inte sundes då. Så förhoppningsvis är det något annat dom såg nu på RUL. Men vad är frågan.. blir galen på denna väntan!

    Tack <3
  • holmemma
    Fröken W skrev 2020-10-25 19:36:08 följande:

    Hej!

    Jag var med om nåt liknande, dock var det en avvikelse på buken och inte nacke/skalle. Vi blev galet oroliga och gjorde också fvp. Fvp såg bra ut. Och på tredje besöket efter rul så kunde de inte längre se något avvikande.

    Vi har en pigg, glad och frisk 1-åring idag.

    Så, det händer att läkarna gör felbedömningar.

    Lycka till!


    Åh vad skönt att höra! Och vad skönt att det inte var nåt fel med er bebis.

    Hur tätt fick ni göra ul-kontroller?
Svar på tråden Avvikelse på RUL