WERTUA skrev 2020-11-10 21:45:43 följande:
Att det jag gjort inte är okej har jag ju förstått nu. Men helt ärligt så har jag inte sett något fel i att ha gjort det när jag gjorde det. Att jag fått poäng när kunden inte velat ha det är väl i sig ingen större grej. Detta har ju ändå pågått ett tag lite då och då och inget som skett systematiskt även om det totalt sett handlar om flera tillfällen.
Jag har ju som sagt inte försökt dölja vad jag gjorde, poängen har gått in på mitt konto med mitt namn och jag vet ju att allting loggas i våra datorer där vi är inloggade med våra egna inlogg. Att förtroendet är förbrukat kan jag väl också tycka är överdrivet när ingen egentligen tagit skada av det. Men jag vet inte hur tänket går
Du frågade uppenbarligen inte någon, varken kollega eller arbetsgivare om detta var okej. Varför? För att du visste att svaret skulle bli nej?
Hur vet du så säkert att ingen skadas av detta? Hur fungerar poängsystemet? Är det någon, antingen företaget eller någon annan, som betalar för att poängen registreras hos någon? Hur beskattas detta? Oavsett så skadar du arbetsgivaren genom att detta ser riktigt illa ut om det skulle komma ut till kunderna. Bara detta räcker för att kunna räknas som illojalitet.
Du kan naturligtvis ödmjukt förklara för din arbetsgivare hur du tänkt och att du inte förstått att ditt beteende varit felaktigt och be om ursäkt från ditt hjärta. Kanske kan de då ändra uppfattning. Tyvärr har jag svårt att tro det om det handlar om ett större företag