• WERTUA

    Tjäna poäng som anställd

    På min arbetsplats har kunder möjlighet att tjäna bonuspoäng när de handlar, dels i vårt eget lojalitetsprogram och dels hos partners som SAS osv. (Dock kan man bara välja EN där man vill ha sina poäng).

    Grejen är nu att jag som anställd registrerar mig för dessa poäng när kunden inte gör det. Alltså, lite då och då. Och självklart när kunden valt att inte göra det.

    Kan detta förfarande vara olagligt? Vad skulle det i så fall kunna rubriceras som? Eller är det mer olämpligt. Det är ju ingen som blir direkt lidande

  • Svar på tråden Tjäna poäng som anställd
  • S23

    Skulle säkerligen kunna gå som. Illojalitet mot arbetsgivaren och eftersom du har en roll som bygger på förtroende (arbeten som att sitta i kassa på Ica kan klassas däribland) så är det troligt att arbetsgivaren absolut med lagen på sin sida har rätt att avskeda, alternativt säga upp dig

  • WERTUA
    Limeblad skrev 2020-10-25 12:16:14 följande:

    Du ska förmånsbeskattas för poängen.


    Fast för att man ska behöva förmånsbeskatta för något så krävs det ju att detta kan ses som en förmån, och det är ju ingen förmån som arbetsgivaren gett mig. Dessutom svårt att räkna ut vad jag egentligen "tjänat" på att få poängen och vad jag då ska skatta för
  • Kjell2
    WERTUA skrev 2020-10-25 11:26:23 följande:

    På min arbetsplats har kunder möjlighet att tjäna bonuspoäng när de handlar, dels i vårt eget lojalitetsprogram och dels hos partners som SAS osv. (Dock kan man bara välja EN där man vill ha sina poäng).

    Grejen är nu att jag som anställd registrerar mig för dessa poäng när kunden inte gör det. Alltså, lite då och då. Och självklart när kunden valt att inte göra det.

    Kan detta förfarande vara olagligt? Vad skulle det i så fall kunna rubriceras som? Eller är det mer olämpligt. Det är ju ingen som blir direkt lidande


    Kolla med din chef. Om du känner att det inte är bra så bör du avstå
  • Limeblad
    WERTUA skrev 2020-10-25 16:08:14 följande:

    Fast för att man ska behöva förmånsbeskatta för något så krävs det ju att detta kan ses som en förmån, och det är ju ingen förmån som arbetsgivaren gett mig. Dessutom svårt att räkna ut vad jag egentligen "tjänat" på att få poängen och vad jag då ska skatta för


    Du får (tar) ju förmånen via ditt arbete. Förmånsvärdet är värdet på det du får för poängen alltså när du köper något för poängen. En annan sak är att det är svårt i praktiken att kontrollera det.
  • snedtak
    WERTUA skrev 2020-10-25 16:08:14 följande:
    Fast för att man ska behöva förmånsbeskatta för något så krävs det ju att detta kan ses som en förmån, och det är ju ingen förmån som arbetsgivaren gett mig. Dessutom svårt att räkna ut vad jag egentligen "tjänat" på att få poängen och vad jag då ska skatta för
    Det beror på vad du gör för poängen. Om du tex. använder dina SAS-poäng för att boka en privat flygresa, då ska du förmånsbeskattas på värdet det hade kostat dig att boka flygresan privat (utan poäng).
  • WERTUA

    Så, nu har detta uppdagats för min arbetsgivare som nu vill avskeda mig. Ja, avskeda, inte säga upp.

    Är det rimligt att avskeda pga detta? De säger att förtroendet är förbrukat och att det jag gjort är fel, de pratade t.om om att polisanmäla mig. För vadå?! Jag har ju inte precis stulit eller lurat någon. Ingen har skadats varken ekonomiskt eller anseende.

    Råd?

  • Kjell2
    WERTUA skrev 2020-11-10 20:10:10 följande:

    Så, nu har detta uppdagats för min arbetsgivare som nu vill avskeda mig. Ja, avskeda, inte säga upp.

    Är det rimligt att avskeda pga detta? De säger att förtroendet är förbrukat och att det jag gjort är fel, de pratade t.om om att polisanmäla mig. För vadå?! Jag har ju inte precis stulit eller lurat någon. Ingen har skadats varken ekonomiskt eller anseende.

    Råd?


    Prata med ditt fack
  • S23
    WERTUA skrev 2020-11-10 20:10:10 följande:

    Så, nu har detta uppdagats för min arbetsgivare som nu vill avskeda mig. Ja, avskeda, inte säga upp.

    Är det rimligt att avskeda pga detta? De säger att förtroendet är förbrukat och att det jag gjort är fel, de pratade t.om om att polisanmäla mig. För vadå?! Jag har ju inte precis stulit eller lurat någon. Ingen har skadats varken ekonomiskt eller anseende.

    Råd?


    Jag skulle misstänka att detta är skäl för avsked ja. Du har gravt missbrukat förtroendet. Ja de kan anmäla. Lär åtminstone räknas som skattefusk
  • WERTUA
    S23 skrev 2020-11-10 20:30:10 följande:

    Jag skulle misstänka att detta är skäl för avsked ja. Du har gravt missbrukat förtroendet. Ja de kan anmäla. Lär åtminstone räknas som skattefusk


    Skattefusk är väl att ta i. Det krävs ganska omfattande planering och verkställande för att anklagas för skattefusk, dessutom ett medvetet försök att kringgå skatt. Det jag gjort var visserligen dumt, men jag gjorde det inte med uppsåt att försöka dölja något

    Det är också svårt att bevisa det egentliga värdet på poängen omvandlat till rena pengar.
  • S23
    WERTUA skrev 2020-11-10 20:57:33 följande:

    Skattefusk är väl att ta i. Det krävs ganska omfattande planering och verkställande för att anklagas för skattefusk, dessutom ett medvetet försök att kringgå skatt. Det jag gjort var visserligen dumt, men jag gjorde det inte med uppsåt att försöka dölja något

    Det är också svårt att bevisa det egentliga värdet på poängen omvandlat till rena pengar.


    Jag säger inte att du kommer dömas för det. Bara att det absolut finns skäl för dem att anmäla.

    Du kan absolut tala med facket.

    Men jag tycker du bör försöka förstå att det du gjort inte på något sätt är okej. Vad säger att du inte missbrukat sin ställning och låtit bli att fråga om den berörda vill ha sina bonuspoäng och sedan tagit dem till dig själv? Det kan ah inte veta.
  • WERTUA
    S23 skrev 2020-11-10 21:09:39 följande:

    Jag säger inte att du kommer dömas för det. Bara att det absolut finns skäl för dem att anmäla.

    Du kan absolut tala med facket.

    Men jag tycker du bör försöka förstå att det du gjort inte på något sätt är okej. Vad säger att du inte missbrukat sin ställning och låtit bli att fråga om den berörda vill ha sina bonuspoäng och sedan tagit dem till dig själv? Det kan ah inte veta.


    Att det jag gjort inte är okej har jag ju förstått nu. Men helt ärligt så har jag inte sett något fel i att ha gjort det när jag gjorde det. Att jag fått poäng när kunden inte velat ha det är väl i sig ingen större grej. Detta har ju ändå pågått ett tag lite då och då och inget som skett systematiskt även om det totalt sett handlar om flera tillfällen.

    Jag har ju som sagt inte försökt dölja vad jag gjorde, poängen har gått in på mitt konto med mitt namn och jag vet ju att allting loggas i våra datorer där vi är inloggade med våra egna inlogg. Att förtroendet är förbrukat kan jag väl också tycka är överdrivet när ingen egentligen tagit skada av det. Men jag vet inte hur tänket går
  • S23
    WERTUA skrev 2020-11-10 21:45:43 följande:

    Att det jag gjort inte är okej har jag ju förstått nu. Men helt ärligt så har jag inte sett något fel i att ha gjort det när jag gjorde det. Att jag fått poäng när kunden inte velat ha det är väl i sig ingen större grej. Detta har ju ändå pågått ett tag lite då och då och inget som skett systematiskt även om det totalt sett handlar om flera tillfällen.

    Jag har ju som sagt inte försökt dölja vad jag gjorde, poängen har gått in på mitt konto med mitt namn och jag vet ju att allting loggas i våra datorer där vi är inloggade med våra egna inlogg. Att förtroendet är förbrukat kan jag väl också tycka är överdrivet när ingen egentligen tagit skada av det. Men jag vet inte hur tänket går


    Du frågade uppenbarligen inte någon, varken kollega eller arbetsgivare om detta var okej. Varför? För att du visste att svaret skulle bli nej?

    Hur vet du så säkert att ingen skadas av detta? Hur fungerar poängsystemet? Är det någon, antingen företaget eller någon annan, som betalar för att poängen registreras hos någon? Hur beskattas detta? Oavsett så skadar du arbetsgivaren genom att detta ser riktigt illa ut om det skulle komma ut till kunderna. Bara detta räcker för att kunna räknas som illojalitet.

    Du kan naturligtvis ödmjukt förklara för din arbetsgivare hur du tänkt och att du inte förstått att ditt beteende varit felaktigt och be om ursäkt från ditt hjärta. Kanske kan de då ändra uppfattning. Tyvärr har jag svårt att tro det om det handlar om ett större företag
  • Hin

    Att något har "pågått ett tag lite då och då" är nog något som den som vänder sig emot det (arbetsgivaren) betraktar som just "systematiskt".

    Vidare lär de inte heller hålla med dig om att du inte har "stulit eller lurat någon". 

    Vad händer med poäng som liksom inte förbrukas som det var tänkt ifrån början? Alltså de potentiella kund-poäng som du tagit hand om? Betalar t ex arbetsgivare till SAS eller vem nu poängen ska användas hos? I såfall har du ju mer stulit OCH lurat än stulit eller lurat. Jag har inte koll på hur det funkar.

    Dessutom - Är det inte lite halvtrögt att ta sig förmåner/fördelar som man egentligen vet är otillåtet och känner är typ "lite fel men skadar ingen för jag klarar inte av att tänka ut vilka konsekvenserna blir för andra"? Åtminstone om man bryr sig om att behålla jobbet? Och ännu trögare att sedan klaga när man håller på att bli av med det? Jag kan såklart ha fel, det kanske är det rätta att göra ...

  • Jemp
    WERTUA skrev 2020-11-10 20:10:10 följande:

    Så, nu har detta uppdagats för min arbetsgivare som nu vill avskeda mig. Ja, avskeda, inte säga upp.

    Är det rimligt att avskeda pga detta? De säger att förtroendet är förbrukat och att det jag gjort är fel, de pratade t.om om att polisanmäla mig. För vadå?! Jag har ju inte precis stulit eller lurat någon. Ingen har skadats varken ekonomiskt eller anseende.

    Råd?


    Ja givetvis finns en ekonomisk aspekt och klart att det skadar förtroendet.

    Liknande poängsystem har ju som syfte i att uppmuntra de som handlar mer, och det är säkerligen budgeterat att alla inte registrerar sina poäng. Här tar du alltså denna "buffert" och tillgodoräknar dig poäng du inte betalat för/har rätt till.

    Enda rådet är att kontakta facket och se vad de säger.
Svar på tråden Tjäna poäng som anställd