Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Hur lever ni nu när corona sprids mer igen?

    Egentligen ingen större skillnad. Jag arbetar på kontoret, eget rum och cyklar till/från arbetet. Inget gym och får nog skjuta fram tjejklassikern, då simträningen inte blir något av.

    Handlar som vanligt, men håller distans. Undviker ställen med mycket folk.

    Om jag ska längre sträckor blir det bil.

    Företaget rapporterar om en kollega fått covid19. Vi har fått några rapporter

  • sextiotalist
    Anonym (Maja) skrev 2020-10-26 11:17:30 följande:

    Ungefär så lever jag också. Tar bilen till allt och tackar nej till alla sammankomster hemma hos vänner. Dock många som inte alls har något emot att ha hemmafester av olika slag vilket förvånar mig. 


    Inga hemmafester i min krets. Middagar med max 4.
  • sextiotalist
    Anonym (Men!!!) skrev 2020-10-26 13:22:38 följande:

    Orkar inte bry mig i det där så mycket faktiskt... Mestadels så är det ju 70plussare som avlider i sviterna, och de har ju redan levt största delen av sitt liv, så de får ha förståelse för att de yngre generationerna vill leva sitt liv normalt. Så 70plussare får helt enkelt vara de som håller sig isolerade och anpassar sig. 

    Även de som klassas som i riskzonen, de får passa sig.

    Sen är det ju ett faktum att vi är för många människor på den här planeten, så det är ju bara bra med lite pandemier då o då, Greta blir toknöjd...


    Stirra dig inte blind på avlidna. I dag är det flera tusen som lever med svåra men efter covid19, inte alls så gamla.

    Dvs folk som kan göra nytta i arbetslivet i många år till.

    Lägg till resurser som behövs läggas på covid19patienter istället för andra sjuka.

    Dessutom har en som fyllt 70 troligen kvar minst 15 år till.
  • sextiotalist
    Anonym (covid1984) skrev 2020-10-27 10:11:37 följande:

    Som vanligt i mycket hög utsträckning(vissa grejer kan jag inte rå över själv). Att det går upp nu är inget konstigt. Detta coronavirus, likt de andra, är säsongsbundna. Ändå är vi inne på 16:e veckan med normal eller underdödlighet. Ändå var september 2020 den minst dödliga ever. Ändå måste vi testatestatesta och leta i kloakvatten för att upptäcka denna apokalyptiska pest. 


    Nu är detta virus inte säsongbundet, utan beter sig helt annorlunda. Det beter sig inte heller som ett influensavirus. Detta apokalyptiska pest har lagt, för övrigt friska personer, i respirator i månader. Min bästa väninna arbetade på IVA under flera månader.
  • sextiotalist
    Anonym (covid1984) skrev 2020-10-27 10:42:47 följande:

    Jo mobile.twitter.com/hughosmond/status/1316844328220798977

    Ungefär som med andra virus/olyckor med andra ord då. Jag har unga vänner(plural) som intensivvårdats(respirator) för influensa. Inte en jäkel ville stänga ner samhällen för det. Jag har en vän som nästan dog efter blodförgiftning orsakad av streptokocker. En mycket ung vän som är sängbunden efter en skidolycka. En med trötthetssyndrom(efter influnsavirus). Själv är jag hörselskadad efter en öroninflammation. Undantagen finns alltid alltså. Statistiken,sannolikheten är en annan sak. Influensa är långt dödligare för barn än vad covid är. Ingen stänger skolor för det. När hela världen stängs ner för ett virus med 99,7% överlevnad(WHOs siffror) och åtgärder som aldrig tidigare prövats(trots värre pandemier) och ledande hälsoorganisationer var emot så sent som förra året handlar det inte längre om ett förkylningsvirus.


    Släpp överlevnad. Detta virus ger följdverkningar som ingen vanlig influensa ger. Det belastar sjukvården, både under aktivt skede och även efteråt, i betydligt högre grad än andra influensor
  • sextiotalist
    Anonym (covid1984) skrev 2020-10-27 11:11:37 följande:

    Jo, influensa och andra sjukdomar ger men för livet. I långt högre grad än vi tror. Eftersom att vi inte får läsa om det. mobile.twitter.com/jordanschumway/status/1302261992963571718

    Vanlig sketen influensa överbelastar också vården. Ofta. Det är vård i tält, hög dödlighet, kylbilar, patienter i korridoren etc. Men dessa artiklar bläddrar du förbi. För du uppmuntras inte att bli rädd. Du lever inte under "restriktioner" och upplever därför inte att du lever i undergångens tid.


    Artiklar?

    Så de som arbetar på IVA som kan jämföra. De vet ingenting?
  • sextiotalist
    Anonym (covid1984) skrev 2020-10-27 11:39:49 följande:

    Självklart gör de det. Som mina två vänner inom covid-vården(en på IVA och en inom smittskyddet), som är långt mycket mer bekymrade för vårdskulden och framtida fattigdom och utanförskap etc. Statistik, sammanhang och proportioner är ändå viktigt. 


    Det är ett bekymmer. Men det går inte att förneka att detta virus är mer av allt.
  • sextiotalist
    Anonym (nja) skrev 2020-10-30 11:28:52 följande:

    Njae, jag tillhör ingen riskgrupp, och coronaviruset är som virus hyftat "snäll". Så för egen del så kommer viruset förmodligen inte vara mer än en förkylning. Och så är det nog för majoriteten. Däremot slår den ju väldigt hårt mot människor i riskgrupper.

    Och är det inte precis det som är anledningen till att så många slarvar? För att de själva inte löper några större risker och de orkar inte bry sig om andra?


    Det är ju det som är så lurigt. Friska personer som inte har haft några bakomliggande sjukdomar har dött, andra kämpar fortfarande med att återhämta sig.

    Personer som tillhör riskgrupper har inte blivit speciellt sjuka.

    Detta virus beter sig väldigt annorlunda
  • sextiotalist
    Anonym (nja) skrev 2020-10-30 12:03:42 följande:

    Ju det finns olikheter det stämmer, och kanske inte så konstigt eftersom det är ett nytt virus som vi inte riktigt vet allt om än. Dessutom muterar ju rackarna och kan få nya egenskaper. Men i det stora hela, räknat på alla 10 miljoner i Sverige så är det ju ändå relativt få friska människor som blir så sjuka.


    Jag har stor respekt för viruset, men är inte rädd.

    Min väninna arbetade mitt i stormens öga så jag har hört vad de kan ställa till mig.

    Men flera tusen kämpar fortfarande att komma tillbaka efter de varit sjuka, vilket inte tillhör det vanliga
  • sextiotalist
    Anonym (Går inte på vansinnet) skrev 2020-10-30 14:37:32 följande:
    Jag citerar Anna Halléns klockrena facebookinlägg, finns inget mer att tillägga:
    "Håller världen på att bli galen?
    Har vi inte lärt oss någonting av historien? Varför kunde Hitler ta över? Ja, för att vi lät honom. Hur tillät vi honom detta? Jo, genom att manipuleras med rädsla, "vi och dom" samt att media inte gav sanningen.
    Yttrandefriheten är redan begränsad. Och du accepterar detta?
    Rörelsefriheten är skrämmande begränsad. Och du accepterar detta?
    Mänskliga rättigheter är begränsade! Och vi tackar "staten" för detta?
    Vi låter gamla och sjuka dö ensamma. En skada familjen sen aldrig kan reparera.
    Vi skrämmer våra barn. En skada som kommer skapa enorma problem i framtiden.
    Bara i Sverige har vi 3500 färre cancerdiagnoser i år fram till nu. Är vårens sjukdom det nya botet för cancer? Eller har vi missat dessa? Vad innebär det? Är det hälsosamt med sena cancerdiagnoser? (Detta är bara en av många skämmande siffror som tyvärr kommer visa att våra restriktioner kommer få betydligt värre konsekvenser än sjukdomen i sig. Svält, självmord och hjärtinfarkter kommer addera på dödssiffrorna.)
    Är jag överdriven? Jag önskar det, men tyvärr inte. Detta inlägg kommer jag tvingas skriva i kod, jag är redan suddad, varnad och markerad på nätet.
    Jag! Idag! I Sverige! Och det är okey?
    Oavsett vad du tycker om årets V!RU5, låt oss kalla det Herr C, så behöver vi funder på om vi vill chansa på att leva fria och riskera att dö som multisjuka och gamla. Eller om vi vill överleva i isolering och rädsla.
    Det ska tydligen vara större risk att dö var gång du passerar ett övergångsställe. Men inte stänger vi världen för det. Och inte isolerar du dig av den anledningen.
    Låt oss faktamässigt titta på vår kompis Herr C. Vad vet vi som fakta?
    1 Vi har ingen överdödlighet någonstans i världen. Samma antal som brukar dö har dött i år med. Japp, samma. Vi har skapat panik trots att ingen skillnad i dödligheten finns. Källa: WH0. Varför står inte detta i alla tidningar och lugnar oss alla?
    2 Vem ska man tro på? Ja, börja med dig själv. OM Herr C var så farligt och dödligt, borde inte alla som arbetar på Ullared antingen legat på intensiven eller dött? De har träffat ca 10 000 nya individer var dag under hela året. Är det rimligt? Vi behöver alla börja tänka själva. Nu, det är bråttom.
    3 Tiotusentals läkare, biologiprofessorer, virologer organiserar sig nu världen över för att informera oss om detta. Är dessa läkare okunniga? Vad händer med läkare som berättar om sin kunskap? De blir av med sina legitimationer. En läkare blev till och med arresterad på Speakers' Corner i London. Och det tycker vi är okey? Hur många läkare VET att detta är en lögn och väljer att vara tysta för att slippa hot, indragna leg och bli av med sin anställning?
    Hur många gånger har du inte hört en läkare säga: "Jag får egentligen inte säga detta men..." De har munkavel på sig OCH accepterar detta?
    4 En studie i Lancet på 50 länder visar att lockdown inte har någon effekt. Varför använder sig då regeringar sig av dessa? Men ja, det finns studier som visar motsatsen, på kort sikt. Men jag hoppas att alla kan utläsa detta och kritiskt läsa en studie.
    5 Herr C är en förkylningsV!RU5. Det står i alla kunskapsböcker. T ex i boken Inflammation av Johan Mölne, Agnes Wold. Och C0V1D #1 9 är fortfarande inte identifierat.
    6 Herr C i årets form är INTE isolerat. Ingen vet ännu vad Herr C är! Vilket gör att vi har tester som mäter något som ingen har identifierat! ALLA är överens om att testerna inte fungerar. Alla vet att vi förstärker RNA så många gånger att även friska eller de som någon gång varit förkyld nu visar positivt resultat.
    7 C0V1D #1 9 drabbar inte barn och unga.
    8 Vår media rapporterar inte vad som verkligen händer. En demonstration mot isolering med 1 miljon människor sammanfattas som 16 000 högerextremister. Är det okey? Vi gick på Estonia. Sväljer medias info som sanning, och de som säger ifrån klassas som konspiratörer. När sanningen kommer fram så är det mest, hoppsan. Varför lär vi oss inget av historien? Varför skulle detta inte kunna hända igen?
    Är det inte dags att sluta ropa "konspirationsteorier" så snart sanningen inte passar? Är det inte dags att sluta håna och förringa bara för att sanningen kanske gör ont?
    9 De som ska granska informationen på sociala medier anser sig mer kunniga än de tiotusentals läkare, biologiprofessorer, virologer som nu organiserar sig världen över. Sociala medier markerar information med "Lögn" eller Delvis lögn". Är det okey att någon annan ska berätta för dig vad som ska vara sant? Glöm inte att detta även skedde när jorden var platt, rökning var hälsosamt för gravida kvinnor och DDT skyddade bebisar mot mal och mygg. (Fast då i pappersmedia) Varför lär vi oss inte?
    10 Det går inte att skapa vaccin på något som inte är identifierat. Herr C är ett RNA V1RU5. AIDS likaså. Ingen har sen 80-talet fått fram ett vaccin mot AIDS, och där pratar vi miljoners döda. Tror du på fullaste allvar att vi kommer få fram ett vaccin mot Herr C på kort tid? Ett V1RU5 som vi inte ens lyckats isolera eller vet vad det är?
    11 Vad har isoleringen av sjukdomen med NOLL överdödlighet fått för konsekvenser eller kommer få? Massiv svältdöd i tredje världen, ökning av döda i sjukdomar vi nu missar såsom cancer och hjärt & kärlsjukdom, ökning av självmord och sen den ekonomiska delen. Vem ska betala för alla småföretagare som nu går i konkurs i rasande takt?
    12 Professor D o l o r e s C a h i l l och hälsoexpert för EU (om hon inte redan hunnit bli avskedad och förnedrad) höll tal i Irland. Sök på det. Siffror och fakta staplas på varandra. Media är tyst. Varför har du inte fått läsa om detta tal i svensk media? En professor som EU litat på i mer än 10 år. Hon gick igenom de som dött av Herr C i sitt hemland och av 1700 döda var det bara 98 som faktiskt dött av själva sjukdomen. Siffrorna du får i media är alltså helt fel och ren lögn.
    Låt inte Sverige ändra sin konstitution.
    Låt inte yttrandefriheten och rörelsefriheten begränsas!
    Livets slutskede när du är gammal och sjuk brukar i stort sett alltid avslutas med lunginflammation, luftvägsinflammation eller influensa. Så även i år.
    Noll överdödlighet. Noll. Och för detta förstör vi våra barn, överger våra gamla, "dödar" småföretagare en efter en och begränsar vår frihet?
    Börja ifrågasätt.
    Tänk själv.
    Kolla fakta.
    Var inte så snabb på att vifta bort det som inte passar.
    Fundera, hur vill du att livet ska se ut?
    Och nej, media talar inte alltid sanning. Inte Nyheterna på TV heller. "Idioterna" som inte köpte medialögnen om Estonia verkar få rätt. Om vi är lika lättlurade denna gång så kommer vi frihet att vara ett minne blott. Läs noga på inför valet nästa år.
    Låt ingen begränsa vår frihet. "
    Borde inte ens svara. Men jag har högre tilltro till de som arbetade i orkanens öga. Där man hade patienter i respirator i månader.

    Jag litar mer på mina vänner som är läkare (en är infektionsläkare) än en med foliehatt
  • sextiotalist
    Anonym (Går inte på vansinnet) skrev 2020-10-30 15:55:36 följande:

    De som har jobbat med Covidpatienter har haft det mycket tufft, ja, det är inget snack om den saken. Jag  har kollegor som jobbat med Covidpat som håller med fullståndigt. Det står ändå inte i proportion till det som  händer. 

    Kanske denna barnläkare också är en folihatt

    lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/

     


    Jag håller med om att antalet döda är fel fokus. Fokus bör läggas på dem som fortfarande har men av covid19, inte bara de som legat i respirator.

    Med den kunskapen man har nu, så bör antalet döda minska drastiskt.

    Men vi har redan idag flera tusen som riskerar att utförsäkras, många som kanske inte ens kan få ett normalt liv.
Svar på tråden Hur lever ni nu när corona sprids mer igen?