• Anonym (Oro)

Decemberbarn - glada exempel?

Ni som är decemberbarn eller har decemberbarn - har ni glada exempel på att det är okej ändå?

Har bara hört av alla att det inte är en bra månad. Samtidigt är jag rädd för att det kan ta tid att bli gravid och då inte vill hoppa över en månad bara för att.

Känns otroligt pinsamt att fråga detta så undanber mig sarkastiska svar. Det är en ärlig fråga.

• Svar på tråden Decemberbarn - glada exempel?
  • Anonym (Funkar finfint)

Vi har ett decemberbarn och det funkar alldeles utmärkt. Vad gäller födelsedagen så har vi alltid pratat om vilken tur hon har som får en sådan supermånad i december med både julafton och födelsedag så det är vad hon tycker nu även som tonåring. Sedan har vi alltid köpt en sommarpresent också för att det inte ska gå ett år mellan presenterna. Och också, hur kul är det att få en cykel i december?

Vad gäller idrott (som är en stor del av dotterns liv) så var det tufft som yngre men då pratade vi med henne om att hon är yngst och att en del är nästan ett år äldre (var lite extremt i hennes klass med att halva klassen fyllde år senast mars också) och det kommer göra det svårt för henne i början. Men sedan ju äldre hon blir desto mindre roll kommer åldern att spela och då kommer hon ha nytta av att som liten fått kämpa mot de som varit äldre. Och det har också märkts då det i början till stor del var barnen som var födda tidigt på året som var "stjärnor" för att sedan jämna ut sig när de blivit äldre och nu som 13-åring så kan hon vara både yngst och bäst. 

Jag för min del är glad att hon är född i december och inte januari. Hade hon varit född i januari året senare hade hon passat sämre in då hon är duktig både i skolan och i idrott och att då dessutom vara i klass och lag med yngre personer hade gjort att hon hållits tillbaka. 

• Anonym (Mysigt!)

Jag tycker att vintermånaderna är optimala!

Dels ur graviditetsynpunkt; bärande av barn, men framförallt förlösandet. Det är väldigt ledigt och luftigt på BB under vintern - i synnerhet i december.

Ur kalassynpunkt är det också optimalt, iaf den första halvan av december då alla är hemma.

I skolan är det också bra, då man kan välja att låta barnet gå med sin årskull, eller avvakta ett år för att gå med nästa årskurs.

Dessutom är december den mysigaste månaden.

Jag är född i juli, det var riktigt surt. Ingen födelsedag i skolan, ingen hemma, varken äldst eller yngst.

• Anonym (J)
    Anonym (Utmärkt) skrev 2020-10-26 13:49:52 följande:

Född i december och gick ut 9:an med 4,2 i betyg. Äldsta barnet född slutet av november och han pratade flytande redan vid 2. Nu efter 50 känns det enbart bra att vara nästan sist av alla att bli ännu äldre. 

Vad menar du med att han pratade flytande redan vid 2? Fattar inte vad det har att göra med vilken månad han är född i?
  • Anonym (J)
    Anonym (Mysigt!) skrev 2020-10-27 11:51:35 följande:

Jag tycker att vintermånaderna är optimala!

Dels ur graviditetsynpunkt; bärande av barn, men framförallt förlösandet. Det är väldigt ledigt och luftigt på BB under vintern - i synnerhet i december.

Ur kalassynpunkt är det också optimalt, iaf den första halvan av december då alla är hemma.

I skolan är det också bra, då man kan välja att låta barnet gå med sin årskull, eller avvakta ett år för att gå med nästa årskurs.

Dessutom är december den mysigaste månaden.

Jag är född i juli, det var riktigt surt. Ingen födelsedag i skolan, ingen hemma, varken äldst eller yngst.

Vi har definitivt jämn fördelning av födslar över året. I alla fall där jag jobbar.
  • Anonym (gillar ej)

jag fyller i slutet på november och jag har aldrig gillat det. hade ännu mindre velat födas i december. skulle inte vilja ha ett barn då heller (om man får välja). 

• Anonym (Oro)
    Anonym (gillar ej) skrev 2020-10-27 13:43:07 följande:

jag fyller i slutet på november och jag har aldrig gillat det. hade ännu mindre velat födas i december. skulle inte vilja ha ett barn då heller (om man får välja). 

Har funderat i de banorna, att det kanske kan kännas så för den som är född i just december. Men samtidigt kanske valet inte finns när man är äldre och saknar lyxen att kunna försöka planera på den nivån. Så då funderar jag på hur man kan göra det så bra som möjligt om det ändå blir så.

Är glad för alla bra tips i tråden.
  • Anonym (29 december)
    Anonym (Oro) skrev 2020-10-26 13:43:53 följande:

Ni som är decemberbarn eller har decemberbarn - har ni glada exempel på att det är okej ändå?

Har bara hört av alla att det inte är en bra månad. Samtidigt är jag rädd för att det kan ta tid att bli gravid och då inte vill hoppa över en månad bara för att.

Känns otroligt pinsamt att fråga detta så undanber mig sarkastiska svar. Det är en ärlig fråga.

Född 29 december här och det har aldrig varit ett problem. Nu som vuxen kan jag rent av uppskatta att min partner och barn alltid är lediga på min födelsedag. Av 35 födelsedagar har jag varit ledig hela dagen säkert 33 av dem. Ljuvligt!

Jag har alltid haft höga betyg (om jag minns rätt hade jag 305 poäng när jag slutade högstadiet och då var MVG i allt 320 men jag hade tre nesliga VG) och har aldrig hållit på med någon sport där det gör jättestor skillnad med några månader. Jag hade kanske kännt annorlunda sommaren när folk ur min årskull var 18 och jag ännu inte fyllt om det inte var för att jag hade ett falskleg men det är väl möjligen några gånger de månaderna det skulle känts som ett problem. Men i ärlighetens namn har jag oftast umgåtts mest med personer som varit något äldre och då gör det ju ingen större skillnad om det är exempelvis 20 månader eller 5 månaders åldersskillnad.

On a side note: En av mina bästa vänner planerade för barnverkstad för att undvika slutet av året och var mycket nöjd med att första barnet hade bf runt 10 mars. Barnet föddes dock i vecka 27... och är en frisk och glad nioåring idag som vi alla är mycket tacksamma för! 
    Så om du ska försöka vara säker på att inte riskera att föda i december (eller kanske inte heller i november? Eller oktober?) är det plötsligt bara hälften av årets månader som befruktning kan ske...
  • Anonym (Oro)
    Anonym (29 december) skrev 2020-10-27 14:44:49 följande:

Född 29 december här och det har aldrig varit ett problem. Nu som vuxen kan jag rent av uppskatta att min partner och barn alltid är lediga på min födelsedag. Av 35 födelsedagar har jag varit ledig hela dagen säkert 33 av dem. Ljuvligt!

Jag har alltid haft höga betyg (om jag minns rätt hade jag 305 poäng när jag slutade högstadiet och då var MVG i allt 320 men jag hade tre nesliga VG) och har aldrig hållit på med någon sport där det gör jättestor skillnad med några månader. Jag hade kanske kännt annorlunda sommaren när folk ur min årskull var 18 och jag ännu inte fyllt om det inte var för att jag hade ett falskleg men det är väl möjligen några gånger de månaderna det skulle känts som ett problem. Men i ärlighetens namn har jag oftast umgåtts mest med personer som varit något äldre och då gör det ju ingen större skillnad om det är exempelvis 20 månader eller 5 månaders åldersskillnad.

On a side note: En av mina bästa vänner planerade för barnverkstad för att undvika slutet av året och var mycket nöjd med att första barnet hade bf runt 10 mars. Barnet föddes dock i vecka 27... och är en frisk och glad nioåring idag som vi alla är mycket tacksamma för! 

Så om du ska försöka vara säker på att inte riskera att föda i december (eller kanske inte heller i november? Eller oktober?) är det plötsligt bara hälften av årets månader som befruktning kan ske...

Ja, det är ju den risken med. Och därför det inte känns att jag kommer planera. Risken är ju att man inte blir gravid istället då, och då kan man ju fråga sig om det var värt det.
  • Anonym (Mysigt!)
    Anonym (J) skrev 2020-10-27 12:34:09 följande:

Vi har definitivt jämn fördelning av födslar över året. I alla fall där jag jobbar.

Okej, men vanligaste månaden att födas (i Sverige) är april, följt av sommarmånaderna.
Svar på tråden Decemberbarn - glada exempel?