Anonym (Oro) skrev 2020-10-26 13:43:53 följande:
Ni som är decemberbarn eller har decemberbarn - har ni glada exempel på att det är okej ändå?
Har bara hört av alla att det inte är en bra månad. Samtidigt är jag rädd för att det kan ta tid att bli gravid och då inte vill hoppa över en månad bara för att.
Känns otroligt pinsamt att fråga detta så undanber mig sarkastiska svar. Det är en ärlig fråga.
Född 29 december här och det har aldrig varit ett problem. Nu som vuxen kan jag rent av uppskatta att min partner och barn alltid är lediga på min födelsedag. Av 35 födelsedagar har jag varit ledig hela dagen säkert 33 av dem. Ljuvligt!
Jag har alltid haft höga betyg (om jag minns rätt hade jag 305 poäng när jag slutade högstadiet och då var MVG i allt 320 men jag hade tre nesliga VG) och har aldrig hållit på med någon sport där det gör jättestor skillnad med några månader. Jag hade kanske kännt annorlunda sommaren när folk ur min årskull var 18 och jag ännu inte fyllt om det inte var för att jag hade ett falskleg men det är väl möjligen några gånger de månaderna det skulle känts som ett problem. Men i ärlighetens namn har jag oftast umgåtts mest med personer som varit något äldre och då gör det ju ingen större skillnad om det är exempelvis 20 månader eller 5 månaders åldersskillnad.
On a side note: En av mina bästa vänner planerade för barnverkstad för att undvika slutet av året och var mycket nöjd med att första barnet hade bf runt 10 mars. Barnet föddes dock i vecka 27... och är en frisk och glad nioåring idag som vi alla är mycket tacksamma för!
Så om du ska försöka vara säker på att inte riskera att föda i december (eller kanske inte heller i november? Eller oktober?) är det plötsligt bara hälften av årets månader som befruktning kan ske...