• Anonym (Oro)

Decemberbarn - glada exempel?

Ni som är decemberbarn eller har decemberbarn - har ni glada exempel på att det är okej ändå?

Har bara hört av alla att det inte är en bra månad. Samtidigt är jag rädd för att det kan ta tid att bli gravid och då inte vill hoppa över en månad bara för att.

Känns otroligt pinsamt att fråga detta så undanber mig sarkastiska svar. Det är en ärlig fråga.

• Svar på tråden Decemberbarn - glada exempel?
  • nnnnnnnn

Strunta i att styra när du blir gravid, om det inte blir något barn kommer du fundera om det var så att du skulle blivit gravid de månaderna ni inte försökte.

Dessutom: Vilka tider ska man då undvika? Säg att man kan gå upp till 3 veckor över tiden = inte bli gravid så att barnet föds i november. Inte december heller. Sen är det ganska vanligt att föda upp till 5 veckor förtidigt = skippa även januari och kanske februari med?
    Nu är det inte så stor del kvar av ett år...

Vi har ett barn som fick hoppa över en klass i skolan, det hade nog inte hänt om barnet varit fött sent på året, vilket jag hade tyckt varit positivt för det är lite krångel när barnet hela tiden är ett år yngre än klasskamraterna.

Jag tror inte att det är ett problem om inte föräldrarna och omgivningen gör det till ett problem tex påpekar detta för barnet hela tiden i negativa ordalag, så ni får nog prata allvar med släktingarna om de visar sådana tendenser.

• Anonym (November, december och juni)

Maken är född i december och jag i slutet av november. Inga problem alls med det. Visst har det hänt att vi fått tomtar och julpapper några gånger under åren men inget vi blivit förtvivlade över. Båda våra föräldrar har fokuserat på födelsedagar för sig och jul för sig.

Vår dotter är född efter midsommar och hon har nästan aldrig haft några vänner som varit hemma vid födelsedagen. Hon har firat med kompisarna i augusti när alla kommit hem igen.

Fördelen med att vara född i slutet av året är att man alltid är så ung jämfört med många av våra vänner som är januaribarn. Medan de redan fyllt 45 är ju jag fortfarande bara 44. Jätteungt

• Vildbi
    Anonym (J) skrev 2020-10-29 20:26:57 följande:

Ja det klart. Men då är det ju överbeläggningar. På vintern normal beläggning. Så knappast luftigt.

December är luftigt på BB, absolut!

I april-juli ligger det kvinnor i korridorerna.
  • Anonym (December)

Mysig och speciell månad att vara född i.Man är alltid yngst av andra födda samma år .

• Vildbi

Jag tror att det mestadels är vuxna som inpräntar i barn att det är synd om decemberbarn.

Men vi födda i december har aldrig förstått varför det skulle vara synd om oss för att vi är födda i december, istället för oktober, november eller juni juli, eller februari mars.

December är en månad, som alla andra månader. Egebtligen den tioende månaden, men det är en annan femma.

Nuförtiden anpassar sig både idrotter och skolor efter när barn är födda (ungefär som i Ryssland - där går man på individen och inte gruppen). Fast Ryssland ligger ju långt före då de jobbat så under flera, flera år. Men så har de också bättre idrottsutövare (tack vare individanpassningar och givetvis även disciplin - något som svenskar saknar överlag).

• Anonym (Mysigt!)

Googla på FULLT PÅ BB så ser ni snabbt att det gäller juni, juli, augusti - där mammor tvingas föda hemma och där en del bebisar till och med dött pga att föräldrar tvingats resa långt för att bli förlösta - ibland så långt som till grannländerna.

Vintern är perfekt att föda på.

• Lillaf

Så härligt att föda nära jul. Var jättemysig stämning om vi var helt själv där trots att vi bor i en större stad. Barnmorskorna var så harmoniska och hade massor av tid och energi för oss.

Fick julfika, julbord och föda med julmusik i bakgrunden :)

En kompis som födde i december upplevde samma känsla.

Födde dagen innan julafton och han är fortfarande rätt liten men jag är noga med att göra hans födelsedag till en födelsedag som ej är förknippad med julen. Typ fika, dekorationer och sånt. Samt att jag har förbjudit släkten att slå in presenter i julpapper. Små detaljer som gör att han känner att det är HANS dag

Styr inte när det passar bäst att bli gravid, kör på. Det kommer att bli bra!

• Anonym (Hurv)
    Vildbi skrev 2020-10-30 08:44:10 följande:
    Jag tror att det mestadels är vuxna som inpräntar i barn att det är synd om decemberbarn.

Men vi födda i december har aldrig förstått varför det skulle vara synd om oss för att vi är födda i december, istället för oktober, november eller juni juli, eller februari mars.

December är en månad, som alla andra månader. Egebtligen den tioende månaden, men det är en annan femma.

Nuförtiden anpassar sig både idrotter och skolor efter när barn är födda (ungefär som i Ryssland - där går man på individen och inte gruppen). Fast Ryssland ligger ju långt före då de jobbat så under flera, flera år. Men så har de också bättre idrottsutövare (tack vare individanpassningar och givetvis även disciplin - något som svenskar saknar överlag).
    Säg inte "vi".. Är född i mitten på december och har aldrig blivit firad ens vid jämna födelsedagar.. 20-30-40.. Alla har fullt upp med annat då. Jag vet att TS bara ville ha positiva svar så därför skriver jag inte mer..
  • Anonym (Moa)

Vi har ett decemberbarn. Det beror helt och hållet på vad det är för barn du får och på omgivningen om det är en fördel eller nackdel att vara född i december. Vårt barn är tidigare med läsning och inlärning än de flesta i hans klass trots att han är klart yngst. Hade han varit född i början på året så hade han varit ännu längre fram än de andra och förmodligen ännu mer uttråkad. Så på detta sätt är det positivt att han är yngst i sin klass. Socialt känns han dock ibland yngre än de andra killarna i klassen så han umgås hellre med de jämnåriga som går året under honom. Resten av klassen är barn vars föräldrar förmodligen detaljplanerat ankomstdatum eftersom nästan alla i klassen är födda i spannet januari-mars. Lite otur där. Hade varit bättre med en jämnare spridning över året. Han får därför ibland höra av andra i klassen hur dåligt är att vara född sist för då är man alltid yngst och läraren har dessutom, inte lite opedagogiskt, satt ett födelsetåg på väggen där han ständigt sitter i den sista vagnen med flera månadsvagnar tomma mellan sig själv och resten av klassen (vad fan är det för fel på ett årshjul liksom) så även om vi inte sagt något om december så har omgivningen gjort det till en dålig grej och detta har påverkat honom att ibland tycka det med, fast oftast bryr han sig inte.,Vi firar alltid hans födelsedag riktigt stort (julpapper på presenterna är totalförbjudet) och gjort det till en grej att mörka december är månaden som livas upp av flera fantastiska roligheter och detta är han nöjd med. Han får också oftast några sommarpresenter efter skolavslutning med prylar som hör sommaren till. Fast det hade han nog fått även om han var född i februari. :)

På BB var det lugnt och skönt när jag födde och det var tur det, eftersom det tillstötte komplikationer. Vågar knappt tänka på vad som kunde hänt om jag hade fött i maj på ett knökfullt BB med stressade barnmorskor. Nu blev vi otroligt väl omhändertagna och stannade i över en vecka, tills läget var stabilt och vi kände oss trygga att åka hem. Så en toppenmånad att föda och därefter en mysig tid att vara hemma med en nyfödd.

Sammanfattningsvis finns det nog varken massor av fördelar eller nackdelar med någon månad. Huvudsaken är att man blir född öht. :)

• Anonym (Mysigt!)

Blir nog enklare med ett barn som är fött under de två första veckorna av december. Eller typ innan lucia, då de allra flesta börjar julpynta på riktigt.

Vi julpyntar oftast mellan den 12-14 december, frånsett adventsljusstaken, juldikten och kylskåpen som kommer fram redan i november.

• Anonym (Mysigt!)
    Anonym (Mysigt!) skrev 2020-10-31 13:36:57 följande:

Blir nog enklare med ett barn som är fött under de två första veckorna av december. Eller typ innan lucia, då de allra flesta börjar julpynta på riktigt.

Vi julpyntar oftast mellan den 12-14 december, frånsett adventsljusstaken, juldikten och kylskåpen som kommer fram redan i november.

Hahaha, nej! Det ska stå JULDUKEN och JULFRUKTSKÅLEN!

Inte dikt och kylskåp!
  • Anonym (Mysigt!)
    Anonym (Mysigt!) skrev 2020-10-31 13:38:01 följande:

Hahaha, nej! Det ska stå JULDUKEN och JULFRUKTSKÅLEN!

Inte dikt och kylskåp!

Men det kanske vore något, att ha ett rött kylskåp som bara tas fram under jul.

Minifridge från Coca-Cola kanske. Passar ju bra...saynomore...
  • Anonym (Ann)
    Anonym (J) skrev 2020-10-29 20:26:57 följande:
    Ja det klart. Men då är det ju överbeläggningar. På vintern normal beläggning. Så knappast luftigt.
    Vad har luftighet och överbeläggning med mitt inlägg att göra?

Jag svarade på ditt inlägg, att ni har jämn beläggning, dvs det föds lika många barn varje månad där du jobbar. Men för landet som helhet stämmer det inte. Det föds fler barn på våren/sommaren.

Vilket sjukhus jobbar du på?
Svar på tråden Decemberbarn - glada exempel?