• Anonym (Hur går det ihop?)

    Självförvållat när något inte är en rättighet och inte ett aktivt val?

    Om något inte är en rättighet så betyder det ju inte att det skulle vara självförvållat automatiskt när man inte klarar då syftet inte är att alla personer ska klara det.

    Dessutom det är som någon hypotetiskt skulle säga att det är självförvållat när vissa inte får bli statsminister för att de som har bestämt vill att det ska vara en man på minst 40 år.

    Om nu sex inte ska vara en rättighet så betyder ju det att det är inte en valmöjlighet och de män som lever i ofriviligt celibat inte alls behöver vara något självförvållat.

  • Svar på tråden Självförvållat när något inte är en rättighet och inte ett aktivt val?
  • Anonym (what?)

    Nu har jag läst vad du skrivit 3 ggr. Jag anser mig vettig och logisk, är akademiker inom språk. Men jag fattar fan inte vad du skriver! 
    Din deduktion är konstig. 

    Vad är det du vill diskutera? 

  • Anonym (Anonym 666)

    Det är väl ingen som säger att celibat nödvändigtvis är självförvållat...? Men visst kan det vara så för en del, om man är en otrevlig person t ex.

  • Anonym (what?)
    Anonym (Hur går det ihop?) skrev 2020-10-28 17:45:42 följande:

    Om något inte är en rättighet så betyder det ju inte att det skulle vara självförvållat automatiskt när man inte klarar då syftet inte är att alla personer ska klara det.

    Dessutom det är som någon hypotetiskt skulle säga att det är självförvållat när vissa inte får bli statsminister för att de som har bestämt vill att det ska vara en man på minst 40 år.

    Om nu sex inte ska vara en rättighet så betyder ju det att det är inte en valmöjlighet och de män som lever i ofriviligt celibat inte alls behöver vara något självförvållat.


    Nu har jag tänkt lite till och inser att du försöker argumentera men du vet inte hur man gör. Du är helt ologisk. 

    Vi kan ha EN statsminister vid varje givet tillfälle - hur kan du ta det som någon slags jämförelse med om folk ha sex eller inte? Folk som skulle kunna ha sex är miljontals. 
  • pyssel

    Jag är tämligen säker på att de flesta sekulära människor är för det fria valet hur man har sex (eller avstår) med sig själv eller andra i den privata sfären.


    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (S)

    Förstår inte heller vad du skriver egentligen.
    Nej det är klart att många som lever ensamma utan sex inte har valt det, det kan bero på många saker, man kan vara blyg, inte träffa så många människor osv.
    Klart det inte behöver vara självförvållat men det är det väl ingen som säger att det måste vara det heller.
    Sen är ju inte sex en rättighet eller menar du att man ska tvinga någon att ha sex med någon den inte vill eller hur skulle det fungera tycker du?
    Vem vill ha sex med någon som inte vill ha sex med en tillbaka?

  • Paganini

    Hur tänkte du nu? Försöker verkligen förstå vad din poäng är men lyckas inte. Kan du förtydliga?
    Att inte lyckas hitta någon att ha sex med behöver väl inte heller betyda att det är självförvållat? Det kan finnas många orsaker som ligger bakom och en del av det kan man säkert försöka jobba på själv.

  • Anonym (*)

    Den som upplever problemet är den som måste agera för att lösa det. Men det är inte samma sak som att problemet är självförvållat.

Svar på tråden Självförvållat när något inte är en rättighet och inte ett aktivt val?