• Fri 30 Oct 2020 11:45
    1669 visningar
    12 svar
    12
    1669

    Pluggga vidare till barnmorska direkt efter ssk-examen?

    Hej!

    Jag är snart färdig sjuksköterska men lockas inte alls av att ta ett jobb som det. Jag rent av ångrar att jag pluggade till sjuksköterska ibland. Arbetsvillkoren är fruktansvärda och utifrån vad mina studiekamrater i årskurserna över mig vittnar om kommer jag få ungefär det samma i lön på sjukhuset som sjuksköterska som jag haft i kommunen tidigare som undersköterska och då måste jag dessutom pendla 4 mil till jobbet. Att ta ett jobb i hemkommunen på ett äldreboende/LSS som sjuksköterska känns inte som ett alternativ.

    Jag har nu börjat fundera på om jag skulle utbilda mig till barnmorska direkt efter att jag är klar som sjuksköterska. Isåfall bli jag klar barnmorska på 1,5 år och får jobba med det som är mitt mål. Arbetsvillkoren blir kanske inte så mycket bättre men man slipper iallafall bli runtkastad på sjukhuset pga omplaneringar i covidavdelningar och lönen blir bättre. Jag får ta studielån för 1,5år till men det kanske det kan vara värt. Planen va annars att kanske få en utbildningstjänst framöver men då pratar vi att jag inte blir klar barnmorska på många år med tanke på att sjukhuset i praktiken inte erbjuder utbildningstjänster förens man varit anställd i 2-3år (i teorin 1år) och då måste jag dessutom läsa på halvfart så utbildningen tar 3år att bli klar med.

    Någon som läst till barnmorska direkt efter SSK-studierna? Gick det bra?

    Någon som inte läst direkt men som läst och ändå har bra input hur jag ska tänka?

  • Svar på tråden Pluggga vidare till barnmorska direkt efter ssk-examen?
  • Fri 30 Oct 2020 12:01
    #1
    +1

    Tror inte man får plugga till barnmorska direkt efter ssk-examen, man ska ha jobbat minst 2 år.

  • Fri 30 Oct 2020 13:37
    #2