• Fri 30 Oct 2020 11:45
    1669 visningar
    12 svar
    12
    1669

    Pluggga vidare till barnmorska direkt efter ssk-examen?

    Hej!

    Jag är snart färdig sjuksköterska men lockas inte alls av att ta ett jobb som det. Jag rent av ångrar att jag pluggade till sjuksköterska ibland. Arbetsvillkoren är fruktansvärda och utifrån vad mina studiekamrater i årskurserna över mig vittnar om kommer jag få ungefär det samma i lön på sjukhuset som sjuksköterska som jag haft i kommunen tidigare som undersköterska och då måste jag dessutom pendla 4 mil till jobbet. Att ta ett jobb i hemkommunen på ett äldreboende/LSS som sjuksköterska känns inte som ett alternativ.

    Jag har nu börjat fundera på om jag skulle utbilda mig till barnmorska direkt efter att jag är klar som sjuksköterska. Isåfall bli jag klar barnmorska på 1,5 år och får jobba med det som är mitt mål. Arbetsvillkoren blir kanske inte så mycket bättre men man slipper iallafall bli runtkastad på sjukhuset pga omplaneringar i covidavdelningar och lönen blir bättre. Jag får ta studielån för 1,5år till men det kanske det kan vara värt. Planen va annars att kanske få en utbildningstjänst framöver men då pratar vi att jag inte blir klar barnmorska på många år med tanke på att sjukhuset i praktiken inte erbjuder utbildningstjänster förens man varit anställd i 2-3år (i teorin 1år) och då måste jag dessutom läsa på halvfart så utbildningen tar 3år att bli klar med.

    Någon som läst till barnmorska direkt efter SSK-studierna? Gick det bra?

    Någon som inte läst direkt men som läst och ändå har bra input hur jag ska tänka?

  • Svar på tråden Pluggga vidare till barnmorska direkt efter ssk-examen?
  • Fri 30 Oct 2020 12:01
    #1
    +1

    Tror inte man får plugga till barnmorska direkt efter ssk-examen, man ska ha jobbat minst 2 år.

  • Fri 30 Oct 2020 13:37
    #2

    Kravet på att behöva jobba innan vidareutbildning är borttaget så det är inga problem på den fronten. Frågan är om det är ?lämpligt? eller ej. Dvs om man klarar utbildningen och pressen som barnmorska utan att ha erfarenheten som sjuksköterska. Vet att det kan bli jobbigt inom andra specialkompetenser om man hoppar på direkt.

  • Fri 30 Oct 2020 13:38
    #3

    Kravet på att behöva jobba innan vidareutbildning är borttaget så det är inga problem på den fronten. Frågan är om det är ?lämpligt? eller ej. Dvs om man klarar utbildningen och pressen som barnmorska utan att ha erfarenheten som sjuksköterska. Vet att det kan bli jobbigt inom andra specialkompetenser om man hoppar på direkt.

  • Fri 30 Oct 2020 19:36
    #4

    Det är svårt att komma in och är generellt bra med klimisk erfarenhet gärna inom gyn/kvinnovård innan man läser till BM.

  • Fri 30 Oct 2020 20:10
    #5

    Jag hade inte rekommenderat det. I bm-yrket tas extremt snabba beslut och att då snabbt och säkert kunna en så enkel sak som att sätta nålar eller ge läkemedel utan att behöva tänka är viktigt! Så nej, jag hade inte velat komma ut som bm, på förlossningen då, utan ssk-erfarenhet.

  • Fri 30 Oct 2020 20:12
    #6

    Har förresten kollegor som börjat på förlossningen utan att ha jobbat som ssk innan. De har slutat lika snabbt då de blivit skrämda av pressen och de har känt sig för osäkra.

  • Sat 14 Nov 2020 18:39
    #7

    Hej!
    Jag är också ssk student och planerar att söka bm utbildningen efter examen. Har inte heller något intresse ALLS av att jobba som ssk, och längtar till att få jobba som bm. Till exempel tyckte jag praktiken på ortopeden var ointressant och det kanske låter knäppt, men vill inte jobba med sjuka människor om du förstår vad jag menar... Hehe en SJUKsköterska som inte gillar SJUKA (tex geriatrik, cancer, kirurgen etc)

    Jag vet inte om de har slopat kravet för 12 mån heltidstjänst som någon skrivit, men vet att vissa skolor saknar det kravet, tex skövde.
    Jag har sökt jobb på förlossningen och bb och hoppas verkligen att få jobb där, för isåfall kommer jag nog jobba ett år och sen kunna välja vilken skola jag vill, (eventuellt få utbildningstjänst ocksåFlört

    När tar du ssk-examen? Kolla om det finns något jobb du kan tänka dig att stå ut med i ett år, alternativt kolla efter skolor som inte har 12mån erfarenhets-kravet. 

    Lycka till!

  • Sat 14 Nov 2020 18:39
    #8

    Hej!
    Jag är också ssk student och planerar att söka bm utbildningen efter examen. Har inte heller något intresse ALLS av att jobba som ssk, och längtar till att få jobba som bm. Till exempel tyckte jag praktiken på ortopeden var ointressant och det kanske låter knäppt, men vill inte jobba med sjuka människor om du förstår vad jag menar... Hehe en SJUKsköterska som inte gillar SJUKA (tex geriatrik, cancer, kirurgen etc)

    Jag vet inte om de har slopat kravet för 12 mån heltidstjänst som någon skrivit, men vet att vissa skolor saknar det kravet, tex skövde.
    Jag har sökt jobb på förlossningen och bb och hoppas verkligen att få jobb där, för isåfall kommer jag nog jobba ett år och sen kunna välja vilken skola jag vill, (eventuellt få utbildningstjänst ocksåFlört

    När tar du ssk-examen? Kolla om det finns något jobb du kan tänka dig att stå ut med i ett år, alternativt kolla efter skolor som inte har 12mån erfarenhets-kravet. 

    Lycka till!

  • Sat 14 Nov 2020 20:14
    #9
    nellibell skrev 2020-11-14 18:39:13 följande:

    Hej!

    Jag är också ssk student och planerar att söka bm utbildningen efter examen. Har inte heller något intresse ALLS av att jobba som ssk, och längtar till att få jobba som bm. Till exempel tyckte jag praktiken på ortopeden var ointressant och det kanske låter knäppt, men vill inte jobba med sjuka människor om du förstår vad jag menar... Hehe en SJUKsköterska som inte gillar SJUKA (tex geriatrik, cancer, kirurgen etc)

    Jag vet inte om de har slopat kravet för 12 mån heltidstjänst som någon skrivit, men vet att vissa skolor saknar det kravet, tex skövde.

    Jag har sökt jobb på förlossningen och bb och hoppas verkligen att få jobb där, för isåfall kommer jag nog jobba ett år och sen kunna välja vilken skola jag vill, (eventuellt få utbildningstjänst också) 

    När tar du ssk-examen? Kolla om det finns något jobb du kan tänka dig att stå ut med i ett år, alternativt kolla efter skolor som inte har 12mån erfarenhets-kravet. 

    Lycka till!


    På både gyn, förlossning, bb, mvc och ungdomsmottagning kan det förkoma sjukdomar... så om man inte vill jobba med sjukdomar så är företagshälsovård bättre. Eller att inte ens lösa ssk.
  • Sat 14 Nov 2020 21:38
    #10
    EpicF skrev 2020-11-14 20:14:20 följande:
    På både gyn, förlossning, bb, mvc och ungdomsmottagning kan det förkoma sjukdomar... så om man inte vill jobba med sjukdomar så är företagshälsovård bättre. Eller att inte ens lösa ssk.
    Det var ju lite ett skämt men som sagt, geriatrik och onkologi var mest det jag syftade på. Fattar ju att det förekommer sjuka, sjukdomar och död i yrket som bm, men vill inte jobba som ts också beskrev, som allmänsjuksköterska på tex kirurgen. 
  • Sat 14 Nov 2020 21:57
    #11

    [quote=80767239][quote-nick]nellibell skrev 2020-11-14 21:38:24 följande:[/quote-nick]Det var ju lite ett skämt men som sagt, geriatrik och onkologi var mest det jag syftade på. Fattar ju att det förekommer sjuka, sjukdomar och död i yrket som bm, men vill inte jobba som ts också beskrev, som allmänsjuksköterska på tex kirurgen. [/

    Det förstår jag att du inte vill. Det ville inte jag heller. Men jag gjorde det ändå och fick ovärdeliga kunskaper att ta med mig i bm-yrket. Ljuger inte om jag säger att de bästa och tryggaste bm på förlossningen är de med bred ssk-kunskap i ryggen. Gör er själva och era blivande kollegor den tjänsten och jobba som ssk ett tag och skaffa er trygghet i den rollen först. Det är otroligt snabba beslut som ska tas på förlossningen, ni behöver ssk-kunskapen och erfarenhet för att göra bästa jobbet!

  • LFF
    Wed 18 Nov 2020 12:36
    #12

    Inte BM men väl distriktssyrra pluggade en kompis till mig vidare till direkt efter sin examen just för att hon visste precis vad hon ville jobba med. 

Svar på tråden Pluggga vidare till barnmorska direkt efter ssk-examen?