• Anonym (Ledsen)

Kränkt av kollega, vill inte träffa honom igen.

Vad gör jag nu? Blev kränkt av en kollega på jobbet i torsdags, har känt mig ledsen och ångestfyllt hela helgen. Vill inte gå till jobbet imorgon. Vabbade i fredag så gick inte dit.

Han skrek och var otrevlig och kallade mig nedlåtande saker. Jag blev rädd och började gråta.

Anledningen var att vi tyckte olika om en sak. Jag höjde aldrig rösten eller sa något dumt, höll bara fast vid min åsikt.

Efteråt ringde jag chefen som tyvärr var ledig just då. Han tyckte jag skulle gå hem för dagen så skulle han prata med honom (kollegan) på måndag.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Känner mig orolig att stöta på honom ensam igen. Han har varit otrevlig förut och mot andra också, men inget händer någonsin. Kan en person verkligen hålla på hur som helst på jobbet? Borde dom inte kunna säga upp honom? Kan man anmäla någonstans? Det är ju inte hot eller våld, eller? Det finns det ju handlingsplaner för iallafall.

Kan jag vara sjukskriven imorgon? Jag tänker på det här hela tiden och har ont i magen. Känner mig förnedrad och trampad på. Vet inte vad jag ska göra när jag ser honom på jobbet igen. Hur ska jag agera? Titta bort? Måste jag prata med honom och vara som vanligt?

• Svar på tråden Kränkt av kollega, vill inte träffa honom igen.
  • Anonym (G)
    MsFry skrev 2020-11-01 21:40:43 följande:

Nej, bara om det handlar om uppsägning pga samarbetssvårigheter. Men om personen beter sig hotfullt finns inget sådant krav.

Nu är jag med dig. Men jag tror inte hotfullheten i detta räcker för en uppsägning tyvärr. Inget fysiskt våld har förekommit ocj ord står mot ord.

Att bete sig otrevligt är en sak. Fysiskt våld och regelrätta hot en annan
  • MsFry
    Anonym (G) skrev 2020-11-01 21:47:17 följande:

Nu är jag med dig. Men jag tror inte hotfullheten i detta räcker för en uppsägning tyvärr. Inget fysiskt våld har förekommit ocj ord står mot ord.

Att bete sig otrevligt är en sak. Fysiskt våld och regelrätta hot en annan

Hotfullt beteende behöver inte innebära att hot om fysiskt våld uttalas. Att skrika och kalla någon för fula saker är klart hotfullt, tänk dig själv om någon granne eller random person på stan betedde sig så mot dig, hade du inte upplevt det som hotfullt då?

Nu var ju varken du eller jag på plats i ts fall en jag tycker absolut att det kan klassas som hotfullt beteende, ts blev ju uppenbart rädd och vill inte gå och jobba på måndag. En sådan person som den mannen skapar arbetsmiljöproblem och otrygg miljö.
  • Anonym (Jobbare)

Finns så många som beter sig illa och är otrevliga.Det är inte personligt,utan allmänt så.Trist .

• Anonym (X)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-01 19:59:12 följande:
    Chefen har sett mellan fingrarna så många gånger tidigare när det gällt andra han varit dum mot. Även kunder har klagat många gånger, på många olika saker, men chefen har tagit honom i försvar. Han är aldrig sjuk och har inga barn så han vabbar inte heller, tror att chefen tycker han är bra därför. I övrigt är han ganska kass på sitt jobb, vi andra har räta till hans misstag flera gånger.
    Du skrev ju tidigare att du har köpt grejer hans barn säljer?
  • Anonym (?)

Inte läst alla svar men .. vem i hela helvete gapar och skriker på en kollega??
    Personen har ju troligen problem med sig själv och sin självkontroll.
    Vuxna människor löser saker ändå.
    Sicket stolpskott.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (X) skrev 2020-11-01 22:42:24 följande:

Du skrev ju tidigare att du har köpt grejer hans barn säljer?

Ja, förlåt, skrivfel där. Hans barn är stora så han vabbar inte. Tror att han har två och båda går på gymnasiet.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2020-11-01 22:45:17 följande:

Inte läst alla svar men .. vem i hela helvete gapar och skriker på en kollega??

Personen har ju troligen problem med sig själv och sin självkontroll.

Vuxna människor löser saker ändå.

Sicket stolpskott.

Ja, precis så tänker jag också. Har själv aldrig behövt höja rösten till en kollega och har aldrig varit med om det förut. Gör man en sån sak på jobbet där de flesta beter sig städat undrar man ju hur det ser ut hemma.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-01 22:55:59 följande:
    Ja, precis så tänker jag också. Har själv aldrig behövt höja rösten till en kollega och har aldrig varit med om det förut. Gör man en sån sak på jobbet där de flesta beter sig städat undrar man ju hur det ser ut hemma.
    Alltså - gå till jobbet. Är ju kollegan som skämt ut sig å det grövsta.
  • Anonym (Ledsen)
    MsFry skrev 2020-11-01 22:07:23 följande:

Hotfullt beteende behöver inte innebära att hot om fysiskt våld uttalas. Att skrika och kalla någon för fula saker är klart hotfullt, tänk dig själv om någon granne eller random person på stan betedde sig så mot dig, hade du inte upplevt det som hotfullt då?

Nu var ju varken du eller jag på plats i ts fall en jag tycker absolut att det kan klassas som hotfullt beteende, ts blev ju uppenbart rädd och vill inte gå och jobba på måndag. En sådan person som den mannen skapar arbetsmiljöproblem och otrygg miljö.

Ja han kändes hotfull. Helt klart. Den här händelsen har upptagit mina tankar hela helgen, men har lovat mig själv nu att inte låta han få förstöra mer utan skaka av mig allt olustigt och hoppas han får veta hut. I bästa fall sluta.

Det svåra med allt är att liknande saker hänt förut för andra kollegor, och trots att chefen fått vetskap om dom så har han bara pratat med kollegan, inget mer verkar ha hänt. Den allmänna uppfattningen är att den som säger emot honom blir otrevligt bemött. Han har även gapat och skrikit på chefen vi hade innan denna, en kvinnlig. Inget hände då heller.

Så man känner sig lite uppgiven, hur länge ska en sån få hålla på? Han kommer inte ändra sig så vad gör man? Nu kanske han kommer vara hack i häl på mig på grund av att jag sa ifrån.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-01 20:40:22 följande:

Jo tyvärr har jag varit med om det. På mitt förra jobb fick jag rykte om mig att kunna hantera vilka besvärliga personer som helst och fick därför ofta hand om mer koleriska kollegor. Visst är jag bra på det, men det tar mycket energi och med tiden tog det för mycket fokus från det jag egentligen älskar med mitt jobb, så jag sökte mig vidare. 

Låt inte din kollega vinna. Låt honom inte förstöra din medmänsklighet och positiva inställning till livet. Låt honom inte ta bort glädjen och lusten för ditt arbete. Jobba aktivt med att låta honom ta upp så lite av din tankeverksamhet som möjligt. Förhoppningsvis har du en bra chef och andra fina kollegor som kan hjälpa dig genom det hela.

Vad starkt att du sökte dig vidare trots att du hade ett arbete du tyckte om, att du insåg hur mycket krafter din bearbetning av jobbiga kollegor tog.

Min kollega kommer inte få vinna. Jag kommer inte gå i medveten konflikt med honom men heller inte smyga undan och bara mjäka med. Om saker ställs på sin spets som det gjorde nu kommer jag att stå på mig. Kanske se till att hinna spela in samtalet.

Ska verkligen försöka att lägga noll och ingen energi på honom. Lyckas inte det och jag fortsätter störa mig, antingen för att jag själv inte kan släppa tanken eller om han på fler sätt försöker ge sig på mig så byter jag jobb.

Egentligen synd för jag är nästan den som arbetat flest år på detta arbete och har många goa kollegor där.
Svar på tråden Kränkt av kollega, vill inte träffa honom igen.