• Anonym (Önskar tips)

Hur månadssparar ni?

Hur lägger ni upp ert månadssparande?

Blandar ni kortsiktigt och långsiktigt?

Hur stor del av er nettoinkomst åker in som sparande?

• Svar på tråden Hur månadssparar ni?
  • Anonym (Göte)

Halva nettolönen går in på sparkontot. Sparar inte långsiktigt. Lever dock mycket billigt. Avbetald lägenhet, ingen bil, äter sällan ute. Bränner allt sparande på resor.

• Anonym (Johanna)

Vi sparar långsiktigt till barnen med aktier och fonder. 400kr var. Vi sparar kortsiktigt till kontantinsatsen och därför maximerar vi det sparandet som hamnar på ett vanligt sparkonto.

Just nu sparar vi ungefär 45% av våra totala inkomster. I senare skede kommer det istället hamna på ca 25-30% för en mindre återhållsam budget.

• Kjell2
    Anonym (Önskar tips) skrev 2020-11-01 19:49:36 följande:

Hur lägger ni upp ert månadssparande?

Blandar ni kortsiktigt och långsiktigt?

Hur stor del av er nettoinkomst åker in som sparande?

Inget långsikt sparande. Förvaltar bara kapitalet
  • Anonym (Sparsam)

Sparar ca 60% av nettolönen. Det mesta går in på avanza varje månad där jag investerar långsiktigt i aktier.

Lever mycket ekonomiskt och inga större utsvävningar därav stort sparande varje månad.

• Anonym (Pia)

Jag har småsparande varje månad. Är sjukpensionerad och får ut ca 10000, sambon får ut ca 20000, han behåller 5000, jag behåller 2000.

Vi bor i hus och har 2 bilar.

550 till mitt sparkonto som aldrig rörs.

400 till kattkonto (2 katter)

500 bilkonto

800 pelletskonto

300 absolut nöd som aldrig rörs

1500 till resa

750 barnaktiviterer

0 renovering just nu

250 sonens sparkonto

..........................

5050:-

• Anonym (?)

Att gå från 45 papp i månaden till A-kassa så är ju sparandet lite underprioriterat.

• Anonym (M)

Vi lever för mannens lön och sätter undan min lön. Drygt halva lönen investeras i aktier och fonder, resten sparas på konto med lite ränta och används till renoveringar, resor och större inköp. 

• Jemp

Som vanligt skev fördelning i såna här trådar ;)

Sparar ca 20-25% av hushållets inkomster. För tillfället bara på sparkonto men borde föra över en viss del till isk.

• Anonym (M)
    Jemp skrev 2020-11-02 09:57:58 följande:

Som vanligt skev fördelning i såna här trådar ;)

Sparar ca 20-25% av hushållets inkomster. För tillfället bara på sparkonto men borde föra över en viss del till isk.

Hur ska det kunna bli något annat, när 7 (!) personer svarat innan du kom hit?

• Jemp
    Anonym (M) skrev 2020-11-02 10:02:11 följande:

Hur ska det kunna bli något annat, när 7 (!) personer svarat innan du kom hit?

Ja, det är för litet urval, det har du rätt i.
Svar på tråden Hur månadssparar ni?