• Tow2Mater

    Biden eller Trump?

    Litenmenhård skrev 2020-11-03 14:14:03 följande:

    Jag vet inte vem som kommer att vinna. Kan dock säga att jag tycker att valsystemet är lite orättvist, för det spelar ingen roll hur många röster man får. Det gäller att få så många elektorröster som vanligt. Hilary Clinton fick flest röster förra valet(tre miljoner mer än Trump), men vad hjälpte det när han fick flest elektorröster? Jag är bara glad att jag inte bor i USA.


    Tvärtom gor valsystemet allt mer rättvist, så att tätbefolkade stater inte kan styra hur de vill.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bernie is the man) skrev 2020-11-03 15:31:20 följande:

    Någon värre än Trump är svår att föreställa sig så vem som helst är bättre Min personliga favorit som hade förtjänat att bli president är Bernie Saunders. Den enda som verkligen hade kunnat göra nytta i världen och vända kapitalismen och galenskapen och få bukt med orättvisor och fattigdom.


    Varför skulle USA behöva ta ansvaret på sina axlar att vända världens orättvisor - tala med UN och EU.
  • Tow2Mater
    fornminne skrev 2020-11-04 06:42:09 följande:

    Jag vet, men än en gång verkar det ju som om stödet för Trump gravt har underskattats? Vad gör analyserna för fel? Även om Biden vinner, blir det ju med knapp marginal. Och då trodde många på storseger för Biden...
    Ja, det är mycket jämnare än jag trodde. Men maken Trodde Trump skulle vinna lätt.
    Trump gjorde mycket bra, han behövdes som en ögonöppnare när han blev vald, men tyvärr har ingen av kandidaterna det som behövs för att leda de nästa 4 åren. Det kommer bli kaos oavsett vem som "vinner". Dör gamla och senila Biden, kommer vi vara fast med en uttalat kommunistisk ledare. Så, pest eller kolera uttrycket kan väl appliceras här idag.
  • Tow2Mater

    7 stater har nu fler som röstat än de som registrerat sig för att rösta. Bara för att demokraterna är emot att visa id för att rösta.

  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2020-11-05 14:54:15 följande:
    Det gäller väl amerikaner i gemen, inte just demokraterna.

    Man kan kritisera systemet att man måste registrera sig i förväg för att rösta. Mycket enklare att rösta i Sverige.
    Republikanerna har velat införa att man måste visa ID for att rösta (precis som i sverige) men demokraterna har varit konstant emot det.

    Du tycker det är relevant att jämföra sveriges sätt att skicka ut röstkort till sina typ 10 miljoner invånare, med ett land med hur många invånare som flyttar runt mellan olika stater konstant? adressregistret är gammalt redan dan efter ett val. Det är en av anledningarna man registrerar sig om man vill ha ett röstkort.
  • Tow2Mater
    Johan70 skrev 2020-11-06 13:42:06 följande:
    Det är ju rätt konstigt att man inte skall behöva styrka sin identitet för att få rösta. Om folk i utanförskap inte har id-kort, vore det vettigare att driva en politik som underlättar för dem att skaffa id-kort.
    Vad menar du man ska gora lättare än att det är gratis och har man inga document kan nån verifiera att man är den man säger man är?
  • Tow2Mater
    Johan70 skrev 2020-11-06 14:37:00 följande:
    Jag vet inte hur det går till att skaffa id-kort i USA, men det kan säkert göras lättare om nu folk av olika skäl har svårt att skaffa id-kort. Kan man inte styrka sin identitet så kan man förstås inte få ett id-kort, det gäller i Sverige också.
    Saken är att det är inte svårt.
    Och det finns även andra godkända sätt att styrka sitt id på, inte bara genom ett id kort. Så det är vansinnigt man inte måste gora det vid rostning i alla stater. Men det ger demokraterna fler roster.
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2020-11-06 14:45:36 följande:
    Det finns inget belägg för att det är fler republikaner som saknar identitetshandlingar än demokrater, så vitt jag vet. 
    illegala invandrare saknar ofta id
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2020-11-06 14:45:36 följande:
    Det finns inget belägg för att det är fler republikaner som saknar identitetshandlingar än demokrater, så vitt jag vet. 
    Inget krav pa id ger demokraterna fler roster.
  • Tow2Mater
    Anonym (jog) skrev 2020-11-06 15:27:04 följande:
    Helt gratis är det ju inte eftersom det kostar att få tag i de dokument man behöver för att kunna få ett id-kort. Många är också tvungna att resa väldigt långt för att komma till närmaste kontor, ibland utan tillgång till varken bil eller kollektivtrafik. Det blir krångligt, inte minst för äldre och människor med handikapp.

    Det finns ingen anledning att kräva fotolegitimation. Den typen av bedrägeri som det skulle kunna leda till (att någon snor någon annans identitet inför röstningen) är extremt ovanlig. Under en period då mer än en miljard röster lades uppstod 31 misstänkta fall. Det är ett försvinnande litet problem.

    Vad som inte är ett försvinnande litet problem är att sisådär 11% av amerikanerna saknar giltig fotolegitimation, att krav på fotolegitimation minskar valdeltagandet med 2-3 procentenheter, och det hela i synnerhet påverkar etniska minoriteter samt människor som är fattiga, gamla och sjuka.

     
    Jag pratar om att legitimera sig, inte visa foto id. Men demokraterna vill inte det ska ske for da forlorar de roster av illegala invandrare som inte far rosta till att borja med.

  • Tow2Mater
    Vattumankillen skrev 2020-11-06 20:46:58 följande:
    Varför använder du inte bokstäverna, å, ö?
    Gor det ibland genom att kopiera och klistra, de finns inte pa mitt tangentbord.
  • Tow2Mater

    Här har de en bättre ide, där franska bulldoggen Wilbur har blivit vald till borgmästare :) Kanske nåt att ta efter, stressnivån borde sjunka avsevärt.

    www.fox5ny.com/news/he-rolled-over-with-excitement-kentucky-town-elects-dog-as-mayor

    Det viktigaste är inte egentligen vem som vinner, utan att det är jämnt i kongress/hus, så att så lite stora saker som mojligt kan gå igenom, så det slipper rivas upp och goras om igen under nästa mandatperiod.

Svar på tråden Biden eller Trump?