• Anonym (Undrar)

Regnummer

Om någon tar mitt regnummer på min bil, kan personen då se vad jag heter och var jag bor eller är det bara polisen som kan se det genom att ha regnumret?

• Svar på tråden Regnummer
  • Anonym (PPp)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 14:44:40 följande:
    Men va?? Har man ingen integritet i Sverige?
    Men vadå integritet -för att man äger en bil? Det behöver man väl inte vara hemlig om? 
  • Wald
    Xlr8 skrev 2020-11-03 16:16:59 följande:

Fullständigt person nr går att få fram utan problem.

Osäker om transportstyrelsen lämnar ut 4 sista men det går att lösa på annat sett.

Ge mig ett reg nr så kan jag visa dig.

Ja, jag vet det. Ett personnummer är lätt att få fram om man vill. Tyvärr.
    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Egon den stora
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 16:23:29 följande:

Jag skrev in registreringsnumret på vår bil, och det stod att personuppgifter inte lämnas ut. 

Det gör den. Men du måste godkänna med ditt bank id att uppgifterna mailas till dig.
  • Egon den stora
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 16:23:29 följande:

Jag skrev in registreringsnumret på vår bil, och det stod att personuppgifter inte lämnas ut. 

Här klickar du

• Anonym (F)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 16:14:53 följande:

Privat info om folk som inte andra har med att göra.

Jo, men det var inte samma sak då, det finns så mycket mycket mer privat info om folk på internet än vad man någonsin kunde hitta i en telefonkatalog. Sluta försöka försköna internets baksidor.

Dejta en som är dömd för otäcka brott? Göra affärer med någon som gjort otaliga konkurser och ideligen hamnar i tvister? Som försöker blåsa upp sina företagsengagemang? Kolla en andrahandshyresgäst som ljuger som en häst travar kring inkomster? Syna den som påstår sig vara ogift men inte är det? Okända syskon? Okända arvingar?

Förespråka integritet eller skydda de ljusskygga?

Allt gick att ta reda på långt innan internet fanns. Det tog bara lite längre tid.

Läs på Datainspektionens hemsida om rättigheter att få personuppgifter utlämnade och raderade.

Men, känns hela grejen med offentliga uppgifter integritetskränkande har du hamnat i fel land. Det här kommer inte ändras.
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 16:14:53 följande:
    Privat info om folk som inte andra har med att göra.

Jo, men det var inte samma sak då, det finns så mycket mycket mer privat info om folk på internet än vad man någonsin kunde hitta i en telefonkatalog. Sluta försöka försköna internets baksidor.
    Vad för privat info menar du?

Väldigt mycket är offentligt i Sverige, och har varit långt innan internet. Det som skiljer är vart man vänder sig, till en myndighet eller letar på nätet.

Men berätta gärna vilken privat info man kan hitta idag som man inte kunde ta reda på förr. 
  • Anonym (Loe)
    Xlr8 skrev 2020-11-03 16:24:17 följande:
    Tex ja.

Är bilen ej lesad kan jag lära känna dig bättre än dina bästa kompisar. Lön, deklaration, alla fordon, dommar eller medverkande i rättegångar, troligen alla dina fritidsintressen, läsa dina mail, mm mm.

Vissa saker tar ingen tid alls att gräva fram.

Annat kräver lite mer tid och kostar en del...

Med rätt kunskap, utrustning och tid kan jag få reda på mer om dig än din partner.

Har provat i sandbox några gånger och det är pinsamt lätt.

Vissa saker är dock I lagens gråzon
    Nu blir man ju nästan sugen på att be dig försöka lära känna mig
  • Anonym (Merinfo.se)

merinfo.se kommer dom flesta uppgifter fram eller så kan man klicka på länkar så man får fler uppgifter.
    Har man ett inlogg där som endast kräver en mailadress så får du fullständigt personnummer. Vilka bolagsengagemang personen har som man sen kan klicka vidare och se hur förtagen går m.m.  hur många fordon man har och ett klick till så står det vad det är för fordon. 
    Med personnumret kan man då söka på MRkoll som registrerar domar/åtal

• Anonym (*)
    Anonym (Merinfo.se) skrev 2020-11-04 13:48:53 följande:

merinfo.se kommer dom flesta uppgifter fram eller så kan man klicka på länkar så man får fler uppgifter.
    Har man ett inlogg där som endast kräver en mailadress så får du fullständigt personnummer. Vilka bolagsengagemang personen har som man sen kan klicka vidare och se hur förtagen går m.m.  hur många fordon man har och ett klick till så står det vad det är för fordon. 
    Med personnumret kan man då söka på MRkoll som registrerar domar/åtal

Och detta är offentliga uppgifter som man kan få från myndigheterna. 
  • Ess

En bil hade ställt sig på en privat plats som jag skulle använda, det tog mig inte många minuter att med mobilen söka och länka vidare tills jag hittade både namn, adress,  alla telnr, och alla fordon som stod reggade på den personen.

• Anonym (Merinfo.se)
    Anonym (*) skrev 2020-11-04 13:50:47 följande:

Och detta är offentliga uppgifter som man kan få från myndigheterna. 

Ja. Fast ringer man myndigheter så är det bara under telefontid och långa köer. På merinfo går det direkt
  • Anonym (*)
    Anonym (Merinfo.se) skrev 2020-11-04 20:07:06 följande:
    Ja. Fast ringer man myndigheter så är det bara under telefontid och långa köer. På merinfo går det direkt
    Min poäng är att det som verkar uppröra TS, det är information som fanns tillgängligt redan innan internet. Att det går smidigare med internet förnekar jag inte. 
  • Xlr8
    Anonym (Loe) skrev 2020-11-04 09:12:15 följande:

Nu blir man ju nästan sugen på att be dig försöka lära känna mig

Ge mig 3 bitcoins, 1-2 månad, (något av följande reg nr,ssid, mac address på router, din email address, alla bilder tagna dom senaste 2 månaderna med mobilen¹) och du får rapport på över 1000 sidor inklusive bilagor/källor. Det kommer med hög säkerhet berätta ditt liv i detalj om 10 senaste åren, bättre än du klarar av det själv.

Skrämmande är bara för namnet.
Svar på tråden Regnummer