• Anonym (Undrar)

Regnummer

Om någon tar mitt regnummer på min bil, kan personen då se vad jag heter och var jag bor eller är det bara polisen som kan se det genom att ha regnumret?

• Svar på tråden Regnummer
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 14:46:23 följande:
    Ja i Sverige är det otäckt med internet. Men utomlands är det inte så, där har varje person rätt till integritet och själv bestämma om de vill finnas med på internet.
    Har inget med internet att göra. I Sverige är personnummer offentliga uppgifter. Så var det även innan internet. 

• Wald
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 14:50:32 följande:

Har inget med internet att göra. I Sverige är personnummer offentliga uppgifter. Så var det även innan internet. 

Ja, så är det ju. Jag tänkte att just internet har gjort allt så mycket lättare på ett negativt sätt. Förr fick du prata med en fysisk person eller få uppgifterna faxade (ja, jag är så gammal att jag minns faxen!).
    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Anonym (*)
    Wald skrev 2020-11-03 15:16:20 följande:
    Ja, så är det ju. Jag tänkte att just internet har gjort allt så mycket lättare på ett negativt sätt. Förr fick du prata med en fysisk person eller få uppgifterna faxade (ja, jag är så gammal att jag minns faxen!).
    Även idag måste du ringa till SKV för att få fram ett personnummer. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 14:50:32 följande:

Jo det har det eftersom det delas på internet. Även fast personnummer är offentliga uppgifter så borde inte det andra vara det. Utomlands är väl personnummer också offentliga uppgifter?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 15:18:04 följande:

Nej! Alla personnummer finns på internet..
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 16:07:43 följande:
    Jo det har det eftersom det delas på internet. Även fast personnummer är offentliga uppgifter så borde inte det andra vara det. Utomlands är väl personnummer också offentliga uppgifter?
    Vad är det som inte borde vara offentligt? Adresser, telefonnummer, namn? Innan internet fanns telefonkatalogen med namn, adress och telefonnummer. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 16:09:52 följande:
    Nej! Alla personnummer finns på internet..
    Var då?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 16:12:10 följande:

Vad är det som inte borde vara offentligt? Adresser, telefonnummer, namn? Innan internet fanns telefonkatalogen med namn, adress och telefonnummer. 

Privat info om folk som inte andra har med att göra.

Jo, men det var inte samma sak då, det finns så mycket mycket mer privat info om folk på internet än vad man någonsin kunde hitta i en telefonkatalog. Sluta försöka försköna internets baksidor.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 16:12:35 följande:

Var då?

Överallt. Ratsit osv...
  • Egon den stora
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 15:18:04 följande:

Nej det måste du givetvis inte. Det kollar man gratis på nätet.
Svar på tråden Regnummer