• Anonym (Sjuk)

Sjukdomsförlopp Covid-19

Hej!

Jag har precis fått bekräftat att jag är sjuk i Covid-19. Helt ärligt så känns det läskigt att ha fått den diagnosen, särskilt när man bara kan läsa om de som blivit riktigt dåliga. Jag vill gärna höra om era sjukdomsförlopp! Såhär har mitt sett ut:

Dag 1: Lätt tryck över bröstet. Trodde det berodde på stress.

Dag 2: Pang bom 40 graders feber, hemsk muskel- och ledvärk, huvudvärk, ont i ögonen

Dag 3: Samma som dag 2, men på kvällen sjönk febern konstigt nog till 36,5 grader

Dag 4-5: Feberfri! Men halsont, lätt huvudvärk och ont i ögonen.

Jag befinner mig alltså just nu på dag 5. Vågar jag tro att jag snart är frisk, eller kommer det alltid ett bakslag som man tycks läsa om överallt? Som sagt vill jag gärna höra om era sjukdomsförlopp ????

• Svar på tråden Sjukdomsförlopp Covid-19
  • Anonym (U)
    starkochälskad skrev 2020-11-04 10:57:21 följande:

Alltså 150.000-350.000 människor i Sverige

Källa?
    Vi är dessutom över 10 miljoner människor i Sverige så
  • AndreaBD

Vi är inne på dag 12/14, min man och jag. Och jag måste säga att du är för optimistisk där. Man måste räkna med två veckor, även om man har ett lindrigt förlopp. 

Vi hade förkylnings-/influensasymptom under första veckan. Jag hade stark huvudvärk som också ledde till illamående, ungefär som migrän. Dessutom var vi trötta, hängiga, orkade ingenting. Min man blev tydligt sämre under andra veckan - fick feber, illamående, kräkningar. Nu håller han på att bli lite bättre igen, men långsamt. Och han hostar väldigt mycket. Han har inte kunnat äta något i tre dagar och försöker igen nu. 

Jag har också märkt att det varierar mycket - man tror det blir bättre och så blir det ändå sämre igen. Helt opålitligt! Men det är förstås väldigt olika också. 

• AndreaBD
    starkochälskad skrev 2020-11-04 10:55:31 följande:

Svår matthet, svår hududvärk samt ont i ögonen. Halsont som vid förkylning typ. Lätt feber, lätt diarré. Efter några dagar kom andningssvårigheterna, men hanterbart. Dag 12 blev det väldigt svårt att andas, hjärtat slog som det skulle hoppa ur. Sökte vård denna dag. Var så i en vecka, trodde jag skulle dö hela tiden. Efter någon vecka kändes det som jag skulle bli bättre, orkade vara uppe lite och städa osv.

Sen brakade det till det värre, fick inflammationer över allt. Svårt att andas, synsvårigheter, hörselhallucinationer, tinnitus, svår magsjuka, utslag över hela kroppen som påminde om vattkoppor, konstiga mörkröda och lila fläckar på fötterna, kände röklukt hela tiden, all mat luktade skämt kött, sår i munnen, en matthet så svår att beskriva. Men kunde inte gå till toan själv, benen vek sig. Efter 3 månader började det bli bättre.

Månad 4 och 5 kom och gick symtomen, två-tre dagar bra, en dålig. Då var det låg feber, halsont, måttliga andningssvårigheter samt diarré. För att slutet på månad 5 bara komma efter ansträngning, som att städa, bila, eller vara uppe några timmar. Nu månad 6 har jag endast haft feber 2 ggr, och då 1-2 dagar, samt halsont. Men det jag dras med fortfarande är riklig slembildning, hackhosta och svårt att andas från ingenstans, samt att jag fortforande lätt blir utmattad i kroppen samt hjärntrötthet. Min histora delas av 150-350.000 människor. Så trött när man läser om folks nonchalans och att 80 procent inte får symtom. Är ju bara att slå på oss långtidsjuka i procent till befolkningen, och har ju de flesta inte varit sjuka än. Eller läsa utländsk media, där de ligger några månadwr före.

Vila mkt, drick vätskeersättning, ät regelbundet. Läkaren sa till mig att Covid-19 är energikrävande, den slår till hårdare om du tröttar ut din kropp och får fäste. Så vila. Därför jag blev så sjuk i andra skovet. Trodde jag var frisk, städade osv. Då passade den på och fick övertag.

Lycka till, och vid minsta försämring gällande andning eller puls så ringer du 1177.

Oj, det var allvarligt! Vad hemskt! Konstigt att folk alltid verkar vara sämst dag 12! Det var så för min man också. 
  • AndreaBD
    Anonym (U) skrev 2020-11-04 10:19:16 följande:

över 80% får inga symtom alls. Media visar bara de värsta fallen och därför är det lätt att vänta det värsta. Men är man frisk i övrigt så är det extrem otur om man ens märker av det

Det påstod man vid någon tidpunkt, men jag tror inte att den bilden stämmer. Det tror jag inte på. Det ser inte ut så, när man ser hur det går för dem flesta. De flesta blir ändå sjuka. Jag har hört flera av experterna säga att de aktar sig verkligen för att bli sjuka, att det inte är något man vill få. 
  • Ebo88
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-11-04 10:05:27 följande:

Hej!

Jag har precis fått bekräftat att jag är sjuk i Covid-19. Helt ärligt så känns det läskigt att ha fått den diagnosen, särskilt när man bara kan läsa om de som blivit riktigt dåliga. Jag vill gärna höra om era sjukdomsförlopp! Såhär har mitt sett ut:

Dag 1: Lätt tryck över bröstet. Trodde det berodde på stress.

Dag 2: Pang bom 40 graders feber, hemsk muskel- och ledvärk, huvudvärk, ont i ögonen

Dag 3: Samma som dag 2, men på kvällen sjönk febern konstigt nog till 36,5 grader

Dag 4-5: Feberfri! Men halsont, lätt huvudvärk och ont i ögonen.

Jag befinner mig alltså just nu på dag 5. Vågar jag tro att jag snart är frisk, eller kommer det alltid ett bakslag som man tycks läsa om överallt? Som sagt vill jag gärna höra om era sjukdomsförlopp ????

Jag och vår då 4 månaders dotter fick covid i påskas.

Onsdagen kväll fick jag ont i halsen och blev täppt.

På torsdag morgon var jag förkyld och det blev värre mot kvällen med feber, när tempen gick upp till 39 så tog jag Alvedon.

Under två veckors tid hade jag som lättare variant sv influensa. Förkyld dagtid men mot eftermiddag/kväll så smög sig febern på.

Vår dotter hade feber på kvällarna men allmäntillståndet var bra. På lördag kväll så gick febern upp till 41 grad och den gick inte ner med Alvedon, då ringde vi 1177 och då vår dotter är prematur så rådde dom oss till att åka in, så sambon skjutsade upp mig och dottern. Vi var där under några timmar och dom tog prover osv och allt såg bra ut. När febern började sjunka så fick vi åka hem, men dom tog covid test på henne, vilket var positivt. Men på måndagen så var hon frisk, eller ja, symptomfri. Ingen feber alltså.

Vi var hemma i 3 veckor och sambon blev aldrig sjuk men han höll sig hemma med oss i 3 veckor ifall han var smittad men symptomfri.

Jag hade alltså förkylning och värk i kroppen och feber så jag anser att jag klarade mig hyfsat bra.

Smak och lukt var borta i 10 veckor och det är väl inte återställt till 100%.

Nästintill alla i min släkt har haft covid och många av dom är i riskgrupp men alla klarade sig bättre än mig, dom flesta hade inte ens symptom precis som min sambo. 32år och frisk i övrigt.

Pappa som är 65år, överviktig, högt blodtryck, diabetes och astmatiker klarade sig väldigt bra, han var bara snorig i några dagar. Var extremt orolig över honom men han klarade sig fint.

Min mamma är 63år, diabetes, högt blodtryck och hon hade som tryck över bröstet i 2 veckor och blev andfådd vid minsta ansträngning men hon kryade på sig bra.
  • Anonym (U)
    AndreaBD skrev 2020-11-04 11:20:39 följande:
    Det påstod man vid någon tidpunkt, men jag tror inte att den bilden stämmer. Det tror jag inte på. Det ser inte ut så, när man ser hur det går för dem flesta. De flesta blir ändå sjuka. Jag har hört flera av experterna säga att de aktar sig verkligen för att bli sjuka, att det inte är något man vill få. 
    Men grejen är att de som inte får symtom inte testar sig och därmed inte blir kända fall. Eftersom vi hade en mkt hög smittspridning i våras så har väldigt många haft covid Utan att veta om det. 
  • starkochälskad
    Anonym (U) skrev 2020-11-04 11:01:52 följande:

Källa?

Vi är dessutom över 10 miljoner människor i Sverige så

Källorna finns överallt, Novus, regeringen m.fl. Googla långtidssjuka Covid-19. Du kommer inte orka läsa allt. Gå in och läs Italienska rapporter, Engelska likaså. Bilden är densamma över hela världen tyvärr. Läkarna vet inte ens om alla kommer bli återställda. Dessutom har 10 miljoner inte varit sjuka i Sverige. Så det där med 80 procent knappt blir sjuka stämmer inte
  • Anonym (U)
    starkochälskad skrev 2020-11-04 11:29:27 följande:
    Källorna finns överallt, Novus, regeringen m.fl. Googla långtidssjuka Covid-19. Du kommer inte orka läsa allt. Gå in och läs Italienska rapporter, Engelska likaså. Bilden är densamma över hela världen tyvärr. Läkarna vet inte ens om alla kommer bli återställda. Dessutom har 10 miljoner inte varit sjuka i Sverige. Så det där med 80 procent knappt blir sjuka stämmer inte
    Vi vet inte om 10 miljoner varit sjuka för vi testar inte alla...
    Alla på mitt jobb testades nu i höst via arbetet och alla 15! utom 3 personer hade haft covid och fått antikroppar. Och ingen hade haft symtom alls. 
  • starkochälskad
    AndreaBD skrev 2020-11-04 11:16:55 följande:

Oj, det var allvarligt! Vad hemskt! Konstigt att folk alltid verkar vara sämst dag 12! Det var så för min man också. 

Mm, verkligen. De sa att 80 procent cirka insjuknar mer allvarligt dag 8-14, men vanligast dag 12. Lömskt skitvirus. Vet inte hur många gånger jag trodde att jag blev frisk eller höll på att bli frisk för att sedan må skit igen. Hoppas ni alla får mår bra snart igen????
Svar på tråden Sjukdomsförlopp Covid-19