Anonym (Sjuk) skrev 2020-11-04 10:05:27 följande:
Hej!
Jag har precis fått bekräftat att jag är sjuk i Covid-19. Helt ärligt så känns det läskigt att ha fått den diagnosen, särskilt när man bara kan läsa om de som blivit riktigt dåliga. Jag vill gärna höra om era sjukdomsförlopp! Såhär har mitt sett ut:
Dag 1: Lätt tryck över bröstet. Trodde det berodde på stress.
Dag 2: Pang bom 40 graders feber, hemsk muskel- och ledvärk, huvudvärk, ont i ögonen
Dag 3: Samma som dag 2, men på kvällen sjönk febern konstigt nog till 36,5 grader
Dag 4-5: Feberfri! Men halsont, lätt huvudvärk och ont i ögonen.
Jag befinner mig alltså just nu på dag 5. Vågar jag tro att jag snart är frisk, eller kommer det alltid ett bakslag som man tycks läsa om överallt? Som sagt vill jag gärna höra om era sjukdomsförlopp ????
Jag och vår då 4 månaders dotter fick covid i påskas.
Onsdagen kväll fick jag ont i halsen och blev täppt.
På torsdag morgon var jag förkyld och det blev värre mot kvällen med feber, när tempen gick upp till 39 så tog jag Alvedon.
Under två veckors tid hade jag som lättare variant sv influensa. Förkyld dagtid men mot eftermiddag/kväll så smög sig febern på.
Vår dotter hade feber på kvällarna men allmäntillståndet var bra. På lördag kväll så gick febern upp till 41 grad och den gick inte ner med Alvedon, då ringde vi 1177 och då vår dotter är prematur så rådde dom oss till att åka in, så sambon skjutsade upp mig och dottern. Vi var där under några timmar och dom tog prover osv och allt såg bra ut. När febern började sjunka så fick vi åka hem, men dom tog covid test på henne, vilket var positivt. Men på måndagen så var hon frisk, eller ja, symptomfri. Ingen feber alltså.
Vi var hemma i 3 veckor och sambon blev aldrig sjuk men han höll sig hemma med oss i 3 veckor ifall han var smittad men symptomfri.
Jag hade alltså förkylning och värk i kroppen och feber så jag anser att jag klarade mig hyfsat bra.
Smak och lukt var borta i 10 veckor och det är väl inte återställt till 100%.
Nästintill alla i min släkt har haft covid och många av dom är i riskgrupp men alla klarade sig bättre än mig, dom flesta hade inte ens symptom precis som min sambo. 32år och frisk i övrigt.
Pappa som är 65år, överviktig, högt blodtryck, diabetes och astmatiker klarade sig väldigt bra, han var bara snorig i några dagar. Var extremt orolig över honom men han klarade sig fint.
Min mamma är 63år, diabetes, högt blodtryck och hon hade som tryck över bröstet i 2 veckor och blev andfådd vid minsta ansträngning men hon kryade på sig bra.