• Anonym (Sjuk)

Sjukdomsförlopp Covid-19

Hej!

Jag har precis fått bekräftat att jag är sjuk i Covid-19. Helt ärligt så känns det läskigt att ha fått den diagnosen, särskilt när man bara kan läsa om de som blivit riktigt dåliga. Jag vill gärna höra om era sjukdomsförlopp! Såhär har mitt sett ut:

Dag 1: Lätt tryck över bröstet. Trodde det berodde på stress.

Dag 2: Pang bom 40 graders feber, hemsk muskel- och ledvärk, huvudvärk, ont i ögonen

Dag 3: Samma som dag 2, men på kvällen sjönk febern konstigt nog till 36,5 grader

Dag 4-5: Feberfri! Men halsont, lätt huvudvärk och ont i ögonen.

Jag befinner mig alltså just nu på dag 5. Vågar jag tro att jag snart är frisk, eller kommer det alltid ett bakslag som man tycks läsa om överallt? Som sagt vill jag gärna höra om era sjukdomsförlopp ????

• Svar på tråden Sjukdomsförlopp Covid-19
  • Anonym (Cilla)
    mari123 skrev 2020-11-04 14:56:43 följande:
    Och ändå SMITTAR man..................huga vilket dilemma!

Hur menar du? Läste du hela mitt inlägg eller bara första meningen?
  • mari123
    Anonym (Cilla) skrev 2020-11-04 15:04:49 följande:

Hur menar du? Läste du hela mitt inlägg eller bara första meningen?
    Jo jag läste. Jag läser ju också i media om den där varianten av Covid19 när man inte märker att man är sjuk. Man kan ha sjukdomen helt utan symptom och då är den ju riktigt lömsk ur smittskyddssynpunkt, tänker jag!
  • Anonym (olika)

Vi är 15 personer på kontoret. Fyra har varit sjuka, konstaterat covid (en dog, de andra var lindrigt sjuka men tydliga covid-symtom). Alla fick möjlighet att delta i forskning om antikroppar i Sthlm och därför testade vi oss alla för både infektion och antikroppar en dag i september.

De som hade varit sjuka hade antikroppar. Vi andra hade varken pågående infektion eller antikroppar.

Alla hoppas ju på att man har varit sjuk utan symtom och har antikroppar...men jag har inte mött någon sådan person i varje fall.

• Anonym (Charlotte68)
    Anonym (olika) skrev 2020-11-04 18:40:45 följande:

Vi är 15 personer på kontoret. Fyra har varit sjuka, konstaterat covid (en dog, de andra var lindrigt sjuka men tydliga covid-symtom). Alla fick möjlighet att delta i forskning om antikroppar i Sthlm och därför testade vi oss alla för både infektion och antikroppar en dag i september.

De som hade varit sjuka hade antikroppar. Vi andra hade varken pågående infektion eller antikroppar.

Alla hoppas ju på att man har varit sjuk utan symtom och har antikroppar...men jag har inte mött någon sådan person i varje fall.

Nej exakt, samma här. Jag bor i Stockholm och vet många som testat sig. Jag vet bara EN som hade antikroppar trots att han inte upplevt någon sjukdom.

Att 80% får inga eller lindriga besvär kan väl måhända stämma, men då ska man veta att även det som i alla fall JAG personligen räknar som rejält sjuk, dvs feber och allmän sjukdomskänsla, i detta fall räknas som »lindriga besvär« så till vida men inte behöver vård. Helt klart tillräcklig anledning för att jag ska göra allt för att inte bli smittad.

• Anonym (snuva)

Jag har haft märkliga symptom som jag inte känner igen.

Snuva till och från. Täppt och rinnig, efter ett par timmar helt ren i näsan. Sen kommer det tillbaka igen efter 4 timmar.

Helt plötsligt kliar det i luftrören, får torrhosta. Håller på ett par timmar. Sen helt lugnt i flera timmar eller till dagen efter. 

Jobbig huvudvärk i pannan-området.

Öm bakom ögonen när jag tittar ner och upp osv gör det ont. 

Känns torrt och svidigt, som knastrigt i ögonen. 

Mycket varm andedräkt, känns som jag har feber inne i kroppen, men enligt tempen endast 37,2. 

Dessa symtom kom och gick under en veckas tid. Snuvan fortsätter på samma sätt. Rätt var det är börjar de rinna och täppa till. Och efter ett par timmar e det helt rent. Ömheten bakom ögonen är dock kvar och den torrra känslan i ögonen. 

Någon som haft så här? 

• Emala
    Anonym (A) skrev 2020-11-04 13:20:58 följande:

Det har dock inte sett ut så på andra jobb alls. Det är inte vanligt. 

Här på kontoret är vi 8 st. 7 har testat negativt 2 ggr. Den 8:e som varit sjuk i två omgångar vägrar testa sig.

Så på vår arbetsplats stämmer det inte alls. 

Fast du vet ju inte alls hur det sett ut på andra arbetsplatser runt om i landet, vad som är vanligt och inte...

Att ni 8 anställda på ert kontor testat negativt är helt ointressant i sammanhanget.
  • Anonym (J)
    Ebo88 skrev 2020-11-04 11:21:03 följande:

Jag och vår då 4 månaders dotter fick covid i påskas.

Onsdagen kväll fick jag ont i halsen och blev täppt.

På torsdag morgon var jag förkyld och det blev värre mot kvällen med feber, när tempen gick upp till 39 så tog jag Alvedon.

Under två veckors tid hade jag som lättare variant sv influensa. Förkyld dagtid men mot eftermiddag/kväll så smög sig febern på.

Vår dotter hade feber på kvällarna men allmäntillståndet var bra. På lördag kväll så gick febern upp till 41 grad och den gick inte ner med Alvedon, då ringde vi 1177 och då vår dotter är prematur så rådde dom oss till att åka in, så sambon skjutsade upp mig och dottern. Vi var där under några timmar och dom tog prover osv och allt såg bra ut. När febern började sjunka så fick vi åka hem, men dom tog covid test på henne, vilket var positivt. Men på måndagen så var hon frisk, eller ja, symptomfri. Ingen feber alltså.

Vi var hemma i 3 veckor och sambon blev aldrig sjuk men han höll sig hemma med oss i 3 veckor ifall han var smittad men symptomfri.

Jag hade alltså förkylning och värk i kroppen och feber så jag anser att jag klarade mig hyfsat bra.

Smak och lukt var borta i 10 veckor och det är väl inte återställt till 100%.

Nästintill alla i min släkt har haft covid och många av dom är i riskgrupp men alla klarade sig bättre än mig, dom flesta hade inte ens symptom precis som min sambo. 32år och frisk i övrigt.

Pappa som är 65år, överviktig, högt blodtryck, diabetes och astmatiker klarade sig väldigt bra, han var bara snorig i några dagar. Var extremt orolig över honom men han klarade sig fint.

Min mamma är 63år, diabetes, högt blodtryck och hon hade som tryck över bröstet i 2 veckor och blev andfådd vid minsta ansträngning men hon kryade på sig bra.

Varför är ni så dåliga på att hålla avstånd i er släkt? Nonchalant.
  • Anonym (Vårdpersonal)
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-11-04 10:05:27 följande:

Hej!

Jag har precis fått bekräftat att jag är sjuk i Covid-19. Helt ärligt så känns det läskigt att ha fått den diagnosen, särskilt när man bara kan läsa om de som blivit riktigt dåliga. Jag vill gärna höra om era sjukdomsförlopp! Såhär har mitt sett ut:

Dag 1: Lätt tryck över bröstet. Trodde det berodde på stress.

Dag 2: Pang bom 40 graders feber, hemsk muskel- och ledvärk, huvudvärk, ont i ögonen

Dag 3: Samma som dag 2, men på kvällen sjönk febern konstigt nog till 36,5 grader

Dag 4-5: Feberfri! Men halsont, lätt huvudvärk och ont i ögonen.

Jag befinner mig alltså just nu på dag 5. Vågar jag tro att jag snart är frisk, eller kommer det alltid ett bakslag som man tycks läsa om överallt? Som sagt vill jag gärna höra om era sjukdomsförlopp ????

Hej!

Jag jobbar på ett av akutsjukhusen i Stockholm och har vårdat covid-patienter sedan mars. De som jag har träffat har alltså varit så pass sjuka så att de behöver sjukhusvård så man kan absolut inte ta våra erfarenheter som en total ?sanning?.

Min kliniska erfarenhet är att en hel del blir påtagligt mycket sämre efter ett par dagar till en vecka men långt ifrån alla! Många får ?enbart? influensasymtom som sedan går i regress utan en ny ?sjukdomspik?.

Gällande test så fick de som ville på jobbet delta i en studie. Vi erbjöds antikroppstest i maj. De som hade antikroppar hos oss hade också varit sjuka (alla hade inte haft bekräftad covid när de var hemma då vi inte erbjöds provtagning då). Tror inte att jag vet någon som hade antikroppar utan att ha varit sjuk.

Nu börjar det bli kritiskt läge på jobbet igen och antalet inneliggande med covid hos oss har mer än dubblerats den senaste veckan. Snälla, snälla, snälla ni - håll avstånd och följ rekommendationerna!
  • Anonym (A)

Emala, det var en kommentar som motpol till den som sa att alla på deras jobb testat positivt. Klart jag förstår att ingen arbetsplats är den andra lik. Det vore konstigt.
    Jag har en kompis som jobbar på ett vårdhem och där har många i både personal och boende haft corona. En omgång i våras och nu verkar det vara dags igen med två smittade hittills.

• AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2020-11-05 23:43:57 följande:
    Varför är ni så dåliga på att hålla avstånd i er släkt? Nonchalant.
    Helt onödig och ignorant kommentar. Du vet ju inget om det. 
Svar på tråden Sjukdomsförlopp Covid-19