Anonym (Sjuk) skrev 2020-11-04 10:05:27 följande:
Hej!
Jag har precis fått bekräftat att jag är sjuk i Covid-19. Helt ärligt så känns det läskigt att ha fått den diagnosen, särskilt när man bara kan läsa om de som blivit riktigt dåliga. Jag vill gärna höra om era sjukdomsförlopp! Såhär har mitt sett ut:
Dag 1: Lätt tryck över bröstet. Trodde det berodde på stress.
Dag 2: Pang bom 40 graders feber, hemsk muskel- och ledvärk, huvudvärk, ont i ögonen
Dag 3: Samma som dag 2, men på kvällen sjönk febern konstigt nog till 36,5 grader
Dag 4-5: Feberfri! Men halsont, lätt huvudvärk och ont i ögonen.
Jag befinner mig alltså just nu på dag 5. Vågar jag tro att jag snart är frisk, eller kommer det alltid ett bakslag som man tycks läsa om överallt? Som sagt vill jag gärna höra om era sjukdomsförlopp ????
Hej!
Jag jobbar på ett av akutsjukhusen i Stockholm och har vårdat covid-patienter sedan mars. De som jag har träffat har alltså varit så pass sjuka så att de behöver sjukhusvård så man kan absolut inte ta våra erfarenheter som en total ?sanning?.
Min kliniska erfarenhet är att en hel del blir påtagligt mycket sämre efter ett par dagar till en vecka men långt ifrån alla! Många får ?enbart? influensasymtom som sedan går i regress utan en ny ?sjukdomspik?.
Gällande test så fick de som ville på jobbet delta i en studie. Vi erbjöds antikroppstest i maj. De som hade antikroppar hos oss hade också varit sjuka (alla hade inte haft bekräftad covid när de var hemma då vi inte erbjöds provtagning då). Tror inte att jag vet någon som hade antikroppar utan att ha varit sjuk.
Nu börjar det bli kritiskt läge på jobbet igen och antalet inneliggande med covid hos oss har mer än dubblerats den senaste veckan. Snälla, snälla, snälla ni - håll avstånd och följ rekommendationerna!