• Wed 4 Nov 2020 19:34
    2810 visningar
    25 svar
    25
    2810

    Du som älskar ditt jobb

    Vad jobbar du med?

    Hur kom det sig att det blev ditt yrke?

    Vad är det du älskar med det?

  • Svar på tråden Du som älskar ditt jobb
  • Litenm­enhård
    Thu 5 Nov 2020 06:40
    #1

    Jag jobbar på en daglig verksamhet där jag först och främst skriver(jag är lite av en författare), sen gör jag annat också. Jag har en podd och håller på med en blogg och ör kortfilmer och så.

    Jag älskar mitt jobb för jag får ut min kreativitet och det ställs inte så höga krav och det är mer individanpassat än på många andra ställen. .


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Thu 5 Nov 2020 06:44
    #2
    Litenmenhård skrev 2020-11-05 06:40:06 följande:

    Jag jobbar på en daglig verksamhet där jag först och främst skriver(jag är lite av en författare), sen gör jag annat också. Jag har en podd och håller på med en blogg och ör kortfilmer och så.

    Jag älskar mitt jobb för jag får ut min kreativitet och det ställs inte så höga krav och det är mer individanpassat än på många andra ställen. .


    *gör kortfilmer*
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Thu 5 Nov 2020 06:54
    #3

    Jag är läkare, har älskat det i alla år. Det är slitsamt och anscarsbelastat, men det är tillfredsställande att känna efter varje dag när man är trött och på väg hem, att man verkligen gjort skillnad i andra människors liv.

    Det är roligt att ta människor, det är roligt med all ständigt förnyad vetenskap som utvecklar medicinska kunskapsbanken. Det är roligt helt enkelt. Jag tycker om att få mer kunskap.

  • Thu 5 Nov 2020 09:19
    #4

    Jag jobbar med HR-och lönefrågor. Spännande och intressant. Mycket kontakt m människor både face to face så att säga och via digitala kanaler, telefon och e-post. Man måste vara noggrann och påläst, ha koll på lagar och regler och man måste samtidigt vara ödmjuk eftersom det är människor man har att göra med.

    I vanliga fall är jag ofta på kontoret men just är det sagt att vi ska rotera på arbetsplatsen och jobba hemma i den mån vi kan. Men oavsett covid eller ej så är jobbet fritt. Så länge man gör det man ska kan man jogga en sväng på förmiddagen och sen ta ikapp det senare. 

    Lönen är ok och utbildningen lagom lång. 

  • Thu 5 Nov 2020 10:22
    #5
    scrapcore skrev 2020-11-04 19:34:55 följande:

    Vad jobbar du med?

    Hur kom det sig att det blev ditt yrke?

    Vad är det du älskar med det?


    1. Jobbar inom risk på en större europeisk bank. 


    2. Studerade ekonomi på Universitetet och fann det otroligt intressant. 


    3. Tiderna, flexibiliteten, komplexiteten och lönen.
    Med andra ord så jobbar jag mellan 4-5 timmar om dagen i snitt (ibland blir det ju 12 timmar och ibland 3 timmar beroende på marknaden som sådan). Jag kan utföra mitt jobb varsomhelst ergo reser jag ofta och jobbar från andra delar i världen utan att ta semester. Själva arbetet är väldigt lärorikt och utmanande då man verkligen måste tänka till när man fattar ett beslut. Sist men inte minst är ju lönen en fördel. Tjänar 81.000 kr / mån innan bonus och är i tidiga 30års-åldern. 

  • Thu 5 Nov 2020 11:50
    #6
    Litenmenhård skrev 2020-11-05 06:40:06 följande:

    Jag jobbar på en daglig verksamhet där jag först och främst skriver(jag är lite av en författare), sen gör jag annat också. Jag har en podd och håller på med en blogg och ör kortfilmer och så.

    Jag älskar mitt jobb för jag får ut min kreativitet och det ställs inte så höga krav och det är mer individanpassat än på många andra ställen. .


    Låter fantastiskt att du kan ta vara på och få utlopp för din kreativitet på så många olika sätt!
    Litenmenhård skrev 2020-11-05 06:40:06 följande:

    Jag jobbar på en daglig verksamhet där jag först och främst skriver(jag är lite av en författare), sen gör jag annat också. Jag har en podd och håller på med en blogg och ör kortfilmer och så.

    Jag älskar mitt jobb för jag får ut min kreativitet och det ställs inte så höga krav och det är mer individanpassat än på många andra ställen. .


    Låter ju helt fantastiskt att ha ett jobb där du kan ta vara på och få utlopp för din kreativitet på så många olika sätt! Tack för ditt svar!
  • Thu 5 Nov 2020 11:52
    #7
    Plupp73 skrev 2020-11-05 06:54:32 följande:

    Jag är läkare, har älskat det i alla år. Det är slitsamt och anscarsbelastat, men det är tillfredsställande att känna efter varje dag när man är trött och på väg hem, att man verkligen gjort skillnad i andra människors liv.

    Det är roligt att ta människor, det är roligt med all ständigt förnyad vetenskap som utvecklar medicinska kunskapsbanken. Det är roligt helt enkelt. Jag tycker om att få mer kunskap.


    Tack för ditt svar och tack för att du finns!

    Hur kommer det sig att du valde att bli läkare?
  • Thu 5 Nov 2020 11:58
    #8
    Anotherone skrev 2020-11-05 09:19:17 följande:

    Jag jobbar med HR-och lönefrågor. Spännande och intressant. Mycket kontakt m människor både face to face så att säga och via digitala kanaler, telefon och e-post. Man måste vara noggrann och påläst, ha koll på lagar och regler och man måste samtidigt vara ödmjuk eftersom det är människor man har att göra med.

    I vanliga fall är jag ofta på kontoret men just är det sagt att vi ska rotera på arbetsplatsen och jobba hemma i den mån vi kan. Men oavsett covid eller ej så är jobbet fritt. Så länge man gör det man ska kan man jogga en sväng på förmiddagen och sen ta ikapp det senare. 

    Lönen är ok och utbildningen lagom lång. 


    Det är ett väldigt viktigt jobb det med! Vad skönt att kunna ha den friheten och även att kunna jobba hemifrån under dessa omständigheter.

    Hur kom du fram till att du ville jobba med det?
  • Thu 5 Nov 2020 12:05
    #9
    Shalke04 skrev 2020-11-05 10:22:40 följande:

    1. Jobbar inom risk på en större europeisk bank. 

    2. Studerade ekonomi på Universitetet och fann det otroligt intressant. 

    3. Tiderna, flexibiliteten, komplexiteten och lönen.

    Med andra ord så jobbar jag mellan 4-5 timmar om dagen i snitt (ibland blir det ju 12 timmar och ibland 3 timmar beroende på marknaden som sådan). Jag kan utföra mitt jobb varsomhelst ergo reser jag ofta och jobbar från andra delar i världen utan att ta semester. Själva arbetet är väldigt lärorikt och utmanande då man verkligen måste tänka till när man fattar ett beslut. Sist men inte minst är ju lönen en fördel. Tjänar 81.000 kr / mån innan bonus och är i tidiga 30års-åldern. 


    Låter ju helt otroligt! Kan tänka mig att det är ganska stora, avgörande beslut du måste ta ibland? Hur hanterar du ovissheten om hurvida du tog rätt beslut eller inte?

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Markn­adsass­istent­)
    Thu 5 Nov 2020 12:08
    #10

    Jobbar med marknadsföring på ett företag. Skapar innehåll till olika kanaler (social media, nyhetsbrev etc). En del grafisk design av olika trycksaker.

    Igår bestod arbetsdagen bla. av klippning av video till ett digitalt event, beställning av årets julkort, julklappar till alla anställda.

    Min utbildning är en Kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.

    Älskar mitt jobb då det är väldigt varierande och roliga arbetsuppgifter. Det finns mycket nytt att lära sig hela tiden. Jag har alltid varit intresserad av psykologi, och det är intressant att se hur olika respons man kan få på samma budskap genom bara små ändringar på text och format.

    Lönen är tyvärr lite låg, men har en fantastisk chef, väldigt trevlig arbetsmiljö med flexibel arbetstid och kontoret ligger 15 minuter att gå från hemmet och förskolan.

Svar på tråden Du som älskar ditt jobb