• Anonym (.....)

Rå nötfärs farligt?

Är det farligt att äta rå nötfärs? Jag har hört olika saker, vissa säger att det inte är farligt alls och att det mycket sällan innehåller ehec, men på internet står det att man ska använda högrevsfärs om man ska göra råbiff pga risken för ehec i vanlig nötförs (som inte alls verkar ovanligt).

I affären står det både på högrevsfärsen och på den vanliga nötfärsen att de måste tillagas grundligt innan man äter färsen.

Vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Rå nötfärs farligt?
  • Mandel

Personligen är jag inte nervös över svensk nötfärs, högrevsfärs eller ens blandfärs och har inga problem att smaka köttbullesmeten rå.
    Däremot skulle jag aldrig våga göra det med utländsk, fast det köper jag aldrig så det är ett ickeproblem

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (.....)
    Mandel skrev 2020-11-06 11:41:32 följande:

Personligen är jag inte nervös över svensk nötfärs, högrevsfärs eller ens blandfärs och har inga problem att smaka köttbullesmeten rå.

Däremot skulle jag aldrig våga göra det med utländsk, fast det köper jag aldrig så det är ett ickeproblem

Köper alltid svenskt. Har du ätit rå blandfärs också??
  • Anonym (K)

Ingenting är farligt längre tydligen. Allt som är farligt är covid. Du kan hoppa framför ett tåg och överleva, äta spik, få cancer, om du redan är död så kommer du tillbaka till livet, du kan bli påkörd och överleva, du kan göra vad fan du vill nu

• Kjell2

Om nymald och kylförvarad har jag inga problem med nötfärs.

• klyban

EHEC är väl det främsta man kan råka ut för, dock inte speciellt vanligt ca200-400 fall per år läste jag precis.
    Grönsaker brukar stå för cirka hälften av fallen, om nu man inte fått ett utbrott på grönsaker.
    Kött brukar vara rätt stadigt som jag förstår det.
    Sen har vi en massa EHEC vi tar med oss ifrån utlandet, samma gäller där, men grönsaker verkar mer dominerande pga smittat vatten.

Anonym (.....) skrev 2020-11-06 11:48:07 följande:
    Köper alltid svenskt. Har du ätit rå blandfärs också??

Risken att du smittats, försvinnande liten.
    Så någon oro behöver du inte känna, men man kan ju vara vaksam ändå.

Spelar ingen roll vilket lands kött du köper, alla nötdjur har EHEC och i slaktprocessen så är det alltid risk bakterien tar steget ifrån inälvorna till utsidan på det kött man sen maler för köttfärs.

• Anonym (Ge)

Rå blandfärs ska du nog hålla dig borta den även om du köper svenskt...

Men alltså. Vad skulle vara skillnaden på högrevsfärsen och vanlig färs? Det handlar ju bara om vilen muskel på nötkreaturet det kommer från?

Jag skulle inte vara rädd att äta rå nötfärs nej. Men självklart kan man bli sjuk av det om man har riktigt otur. Det kan du också bli av grönsaker och frysta bär. Så nej. Jag skulle äta rå nötfärs om jag vet hur den är hanterad (inte legat framme utan förpackning i flera timmar)

• Anonym (Nja...)

Ät på egen risk skulle jag säga. Vårt äldsta barn nallade av blandfärsen vi hade i kylskåpet och spydde som en räka efteråt. Då har vi ändå bara +2 i kylen och färsen var ingalunda gammal. Så purfärsk lite dyrare ren nötfärs- ja, kanske ätbart.

• klyban
    Anonym (Nja...) skrev 2020-11-06 13:06:34 följande:
    Ät på egen risk skulle jag säga. Vårt äldsta barn nallade av blandfärsen vi hade i kylskåpet och spydde som en räka efteråt. Då har vi ändå bara +2 i kylen och färsen var ingalunda gammal. Så purfärsk lite dyrare ren nötfärs- ja, kanske ätbart.

Barn och rå köttfärs ska man vara extra rädd för, då barn kan drabbas MYCKET hårt av EHEC.
    Slår ofta ut njurarna eller dödar.

• Anonym (Nja...)
    klyban skrev 2020-11-06 13:37:19 följande:

Barn och rå köttfärs ska man vara extra rädd för, då barn kan drabbas MYCKET hårt av EHEC.
    Slår ofta ut njurarna eller dödar.

Nu var det en tugga och i ett obevakat ögonblick så det handlade ju inte om att vi gav honom råbiff som 3-åring direkt. Han spydde några gånger och sen var det bra. Inte ens jag är så tokig att jag skulle få för mig att äta rå köttfärs. Spyr vid blotta tanken. Men en totalt matgalen 3-åring som från 6 månaders ålder glatt ätit allt vi gett honom- tja, han ville smaka helt enkelt.
  • klyban
    Anonym (Nja...) skrev 2020-11-06 13:41:22 följande:
    Nu var det en tugga och i ett obevakat ögonblick så det handlade ju inte om att vi gav honom råbiff som 3-åring direkt. Han spydde några gånger och sen var det bra. Inte ens jag är så tokig att jag skulle få för mig att äta rå köttfärs. Spyr vid blotta tanken. Men en totalt matgalen 3-åring som från 6 månaders ålder glatt ätit allt vi gett honom- tja, han ville smaka helt enkelt.

Inte så direkt jag menade, utan att man ska vara vaksam.
    Det kan ju varit annan kontaminering som triggade, eller kanske bara en magsjuka som inte gett sig till känna också.
    Det var vaksamheten jag tänkte på främst.

Samma hör, mina barn som så små, det mesta.
    Den större när smakportionerna kom såg ut som en utsvulten djur som blev helt galen av hunger :p

Svar på tråden Rå nötfärs farligt?