• Anonym (F)

Kan han tvinga oss till visning?

Vi ska flytta om några veckor och fick idag olika datum av värden där vi förväntas ta emot folk på visning.

Känns inte alls okej! Vad kan hända om vi helt enkelt vägrar?

• Svar på tråden Kan han tvinga oss till visning?
  • Anonym (r)

Införskaffa munskydd på apoteket
    Låt fönstren stå på glänt

• Anonym (Emma)
    Limeblad skrev 2020-11-06 19:23:47 följande:
    Ni ska inte behöva sköta visningen. Det är värdens uppgift.

Det beror på vad som är avtalat. I många fall ligger den uppgiften på hyresgästen. Men just nu är det förstås olämpligt.
  • Anonym (26)
    Limeblad skrev 2020-11-06 19:23:47 följande:

Ni ska inte behöva sköta visningen. Det är värdens uppgift.

Nej... Hyreslagen, paragraf 26

?När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.?

varbrf.sbc.se/FileViewer.aspx
  • Limeblad
    Anonym (26) skrev 2020-11-06 19:42:14 följande:

Nej... Hyreslagen, paragraf 26

?När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.?

varbrf.sbc.se/FileViewer.aspx

Läs meningen igen. Låta den visas betyder inte hålla i visning. Det betyder att lägenheten ska vara tillgänglig för visning.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (F) skrev 2020-11-06 18:53:43 följande:
    Exakt.
    Men ni måste ju inte befinna er i lägenheten under tiden. Låt hyresvärden sköta det själv, säg att ni kommer att vara borta och att de får gå in med huvudnyckel.
  • Egon den stora

Har inte hört talas om att en hyresgäst måste hålla en visning. Däremot skall lägenheten vara tillgänglig för att värden skall sköta visningarna. Du är det normala.

• Anonym (Ia)

Jag flyttade rätt nyss och ska vara ute ur den andra lägenheten senast 1/12. Den är tom och flyttstädad. Hade det varit "normala tider" så hade min hyresvärd skickat mitt nummer till alla som kvalificerat sig för visning och jag skulle sett till att visa lägenheten för dessa på överenskommen tid (så går det till hos min hyresvärd iaf). Men nu i covid-tider så kommer iaf jag propsa för att värden får visa lägenheten och gå in med huvudnyckel. Jag är i riskgrupp och vill inte träffa folk jag inte känner i onödan. Jag tycker det är nog att jag ska behöva träffa en okänd människa från hyresbolaget och besikta lägenheten, där går min gräns. 

När jag i augusti tittade på lägenheten jag flyttat till nu så var det superhårt på visningen, vi fick instruktioner via mail innan. Vi var 6 pers som skulle vänta utanför, med minst 2 meter mellan oss. Sedan fick vi en och en gå in och titta på lägenheten i max 3 minuter helt ensamma. Då var det hyresvärden som höll i visningen. 

Båda är hyresrätter, kan tilläggas. 

• Anonym (dottern)
    LadyJane skrev 2020-11-06 23:08:06 följande:
    Nix jag beskriver inte sjukhus. Hur tror du att hemtjänsten gör? Har du inte läst någonting de senaste 9 månaderna?
    Hemtjänst är inte bara patientnära oavsett om de är testade eller inte ändå är det skyddsutrustning som gäller. Varför tror du?

Och du har heller inte hört att vi alla ska smittspåra och att man smittar som mest dygnet innan man får symtom?

Du kanske har hört att smittan ökar igen i Sverige? Även på äldreboenden sedan besöksförbudet hävts. Ändå gör de precis allt det där, spritar ytor osv.

Inte konstigt att vi har en galloperande pandemi med faktaresistenta människor som tror att ett munskydd hjälper mot allt och allt annat bara är hittepå...
    Hemtjänsten på Gotland arbetar inte så. Det är då ett som är säkert.

mvh, dotter till en 89-årig mor med hemtjänst.
  • Anonym (e)
    Anonym (F) skrev 2020-11-06 18:38:33 följande:

Vi ska flytta om några veckor och fick idag olika datum av värden där vi förväntas ta emot folk på visning.

Känns inte alls okej! Vad kan hända om vi helt enkelt vägrar?

Det är inte en massa olika människor som kommer hem till dig. Du kan säga att du tar max två i taget och som läget är nu med lägenheter så kommer det antagligen bara ett par och sedan tar de lägenheten.

Du hyr utav en värd/bostadsföretag och du får "stå ut" med att ha en visning. Inget är konstigt med det.

Det som är konstigt är att du tror dig ha några rättigheter att säga nej.
Svar på tråden Kan han tvinga oss till visning?