• Anonym (Alina)

Varför är en karismatisk man mer attraktiv än en karismatisk kvinna?

Jag har noterat detta fenomen många gånger.

Mannen är inte snygg. Men karismatisk. Charmig. Rolig. Högljudd och tar plats. Han får den snygga tjejen.

Kvinnan är inte snygg men karismatisk. Högljudd, tar plats och är rolig. Hon har svårt att träffa någon.

Varför?

• Svar på tråden Varför är en karismatisk man mer attraktiv än en karismatisk kvinna?
  • fornminne
    Anonym (charmig) skrev 2020-11-07 12:18:14 följande:
    men bara för att man är så i ett sällskap betyder det väl inte att man sitter och gapar och tar upp all plats hemma? märkligt svartvitt tänk! trist för dig att du inte orkar med en glad, karismatisk person i längden men det är många andra som gör det :)

Jaha, men då finns det ju inget problem? Men ts skriver ju att det är ett problem att män väljer bort karismatiska kvinnor som syns och hörs, om de inte är så snygga. Eller snarare att fler män väljer snygga men mindre charmiga (?) kvinnor, än charmiga men mindre snygga. Sen menade jag naturligtvis personer som hörs och syns och tar mycket plats även hemma, eller har mycket energi. Ja, dessa finns. Jag föredrar en lugn partner, men en lugn person som inte nödvändigtvis är festens medelpunkt, är inte detsamma som tråkig. Charmiga och roliga personer har jag aldrig haft något emot, tvärtom. Det beror snarare på hur det yttrar sig.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (charmig) skrev 2020-11-07 12:18:14 följande:
    men bara för att man är så i ett sällskap betyder det väl inte att man sitter och gapar och tar upp all plats hemma? märkligt svartvitt tänk! trist för dig att du inte orkar med en glad, karismatisk person i längden men det är många andra som gör det :)
    Oj, trampade hon på en öm tå?

Finns ju inget i inlägget som du svarade på som  var svartvitt, det var bara en persons åsikter. Gillar du människor som tar mycket plats, så är det ju rätt för dig.
  • Anonym (Z)

Det tror jag inte stämmer alls. Karismatiska kvinnor är i regel väldigt attraktiva men om de har svårt att hitta män beror det på att de i regel har väldigt snäva krav. Det kan möjligen förväxlas med att de kvinnorna inte skulle vara attraktiva men det stämmer inte alls som sagt.

• Ascendere

Man bedöms efter olika kvaliteter beroende på vilket kön man har. Det är väl inte så konstigt?

• Anonym (Alina)
    Ascendere skrev 2020-11-07 18:58:34 följande:

Man bedöms efter olika kvaliteter beroende på vilket kön man har. Det är väl inte så konstigt?

Jo det är konstigt... varför är det så? Jag menar, det finns ju egentligen inget den andre inte kan göra. Ok då, män kan inte föda barn. Men annars så gör vi ju mycket saker lika? Då bör man ju gilla samma?
  • Anonym (gg)

Såg en tråd nyligen på flashback om vad karisma är, och visade sig att folk har sjukt olika definition av vem som är karismatisk och vad karisma är. 

Många tycks förväxla karisma hos män med män med makt tex.

Folk plockade ut personer som karismatiska som personer som för mig är helt menlösa, Carl Bildt var en som många valde tex.

• No Logo

I min erfarenhet får karismatiska kvinnor inte bara de män de vill, utan även kvinnliga vänner dras till dem.

• Anonym (S)
    Anonym (gg) skrev 2020-11-07 20:31:19 följande:

Såg en tråd nyligen på flashback om vad karisma är, och visade sig att folk har sjukt olika definition av vem som är karismatisk och vad karisma är. 

Många tycks förväxla karisma hos män med män med makt tex.

Folk plockade ut personer som karismatiska som personer som för mig är helt menlösa, Carl Bildt var en som många valde tex.

Ja precis, karisma är ju delvis subjektivt. Och det finns förstås också generella skillnader gällande våra uppfattningar på grund avkön som gör atten kvinna och en man som beter sig previs lika kan uppfattas som olika karismatiska.
  • Anonym (S)
    Anonym (Alina) skrev 2020-11-07 19:24:51 följande:

Jo det är konstigt... varför är det så? Jag menar, det finns ju egentligen inget den andre inte kan göra. Ok då, män kan inte föda barn. Men annars så gör vi ju mycket saker lika? Då bör man ju gilla samma?

Fast samhället är ju till stor del uppbyggt så? Se på segregationen på arbetsmarknaden. Män och kvinnor väljer olika yrken och olika branscher. Våra föreställningar om kön påverkar ju på många plan.
  • Ascendere

Vårt moderna samhälle har funnits i några tusen år. Evolutionen som ligger till grund för människors instinkter är flera miljoner år.

Sånt försvinner inte över en natt.
  • Anonym (ojämnlikhet)
    Anonym (Alina) skrev 2020-11-06 23:30:06 följande:

Jag har noterat detta fenomen många gånger.

Mannen är inte snygg. Men karismatisk. Charmig. Rolig. Högljudd och tar plats. Han får den snygga tjejen.

Kvinnan är inte snygg men karismatisk. Högljudd, tar plats och är rolig. Hon har svårt att träffa någon.

Varför?

Kvinnor dras till status. Män dras till utseende. Kända fenomen som feminister inte vill kännas vid.
  • Anonym (M)

Det beror ju helt på vad man menar med karismatisk. Ibland är kvinnor som själva anser sig vara karismatiska rätt påfrestande. Det gäller även män som har den självbilden men det finns en tendens att uppmuntra jobbigt beteende hos kvinnor i samtidens popfeministiska anda. Just att ?ta för sig/ta plats/inte ta någon skit? verkar vara idealet och det ska helst exponeras i sociala medier med catchy citat, kroppsaktivism och otaliga inlägg om hur självständig man är.

För mig är det inte feminism utan ett rätt omoget ?se på mig och tyck om mig?-beteende som snarare signalerar osäkerhet och överdrivet bekräftelsebehov. Det är slående ironiskt att skriva om hur mycket man skiter i vad andra tycker i just sociala medier.

De mest karismatiska kvinnor jag känner skulle inte beskriva sig själva som det eftersom de inte är fixerade vid hur andra uppfattar dem. De behöver inte synas och höras utan människor dras till dem p.g.a. deras självsäkerhet.

Kvinnor ska ta den plats de vill ha, ta för sig av vad de vill och aldrig ta skit men det borde vara så självklart att det inte måste visas upp utan bara göras. Det är feminism i praktiken som jag ser det och jag är både kvinna och feminist.

• Anonym (tvillingmamma)

Vad vill du egentligen diskutera? Många inlägg har du inte ens svarat på. Men ja, män och kvinnor har delvis olika preferenser. Vad ska vi göra åt det? Samtidigt delar ju många inte din uppfattning att utåtriktade och levnadsglada kvinnor skulle ha svårt att träffa män. Det kanske är så i din bekantskapskrets, men inte generellt. Om hon sen inte är snygg och charmig nog att fånga alfahannen, eller den många andra kvinnor vill ha? Too bad. Det betyder ju inte att hon inte kan få andra män. Faktum är att kvinnor kan få män nästan oavsett hur de ser ut, om de visar intresse och inte är för kräsna. Att alla inte är lika omsvärmade är en annan sak.
  • fornminne
    Anonym (Alina) skrev 2020-11-07 08:25:21 följande:
    Ja kanske inte supersvårt att skaffa en kille. Men jag tycker det har varit tydligt att när mannen inte har utseendet med sig men tar plats, syns, är rolig och social så kan han kamma hem snyggaste bruden i sällskapet. Sett det flera gångar bland mina vänner. Mycket vackra kvinnor som numera är gifta med inte så snygga män MEN charismatiska. Ibland är männen dessutom av låglöne yrke men hans personlighet väger upp allt. Men detta har jag som sagt inte sett bland mina kvinnliga vänner som liknar dessa män. De får inte alls den snyggaste killen att falla som en fura. Minns speciellt två tjejer från högskoletiden. Alla ville vara vän med dem för de var så sociala, roliga, fixade fester och hade jättebra personligheter. Den ena var medel till utseende och den andra var lite sämre, lite bondmora ansikte, lite satt. Men de som lyste upp ett rum. Det var inga män som direkt flockades kring dem och definitivt inte de snyggaste. Märkligt.

Kvinnorna i ditt exempel. Visade de att de var intresserade av mer än vänskap? Eller förväntade de sig att männen skulle ta alla initiativ? Blev de avvisade, eller hur vet du att männen inte ville ha dem? Vilka män var de intresserade av? Brydde de sig bara om de populäraste, eller fick de inte napp hos någon typ av man? Hur mycket ansträngde de sig själva?
  • Just Precis

Osäker på om detta stämmer. Är själv en härjig men bara halvsnygg kvinna som har en riktig tiopoängare till man. Känner flera sådana par.

• Anonym (gg)
    Just Precis skrev 2020-11-08 20:04:46 följande:

Osäker på om detta stämmer. Är själv en härjig men bara halvsnygg kvinna som har en riktig tiopoängare till man. Känner flera sådana par.

Du är säkert snyggare än du tycker.
  • Anonym (Man)
    Jadu, det är väl en av tidens stora frågor, varför beter och väljer kvinnor och män sig så olika? 
    Det finns ingen som vet, däremot finns det många som tror sig veta och beroende på vem du frågar så beror det på uppfostran eller på våra gener. 
    Sanningen ligger väl nånstans däremellan gissar jag, att det beror både på uppfostran och gener. Tyvärr lär det ta tid innan vi har ett säkert svar, det är ju av etiska skäl svårt att göra experiment med människor... 
Svar på tråden Varför är en karismatisk man mer attraktiv än en karismatisk kvinna?